[Att ni orkar. det är bara för mycket! Inbilla inte er själva att ni håller på så här av omsorg om några musslor.
...å så tar vi och taggar ner oss lite.
När tången ruttnar är djuren dödsdömda och ingen är betjänt av att djuren dör i akvariet - det är bara onödigt slöseri med djur, och har inte nåt med djurs rättigheter att göra.
Jag kan ge tips, jag har hållit i stort sett allt som finns vid svenska västkusten i akvarium (jag har varit lärare på faunistikkurser där, och tog med mig djur hem).
Tvärtemot vad man ofta läser, går det alltså utmärkt att hålla nästan allt man hittar vid svenska västkusten, även djupvattendjur, i akvarium.
Men det är svårt. Svårare än att ha ett korallrevsakvarium, och marginalerna är mindre - dvs man behöver faktiskt ha en viss teknisk utrustning för att kunna hålla djuren under en längre period.
En annan sak är att tång är ÄNNU svårare att hålla än de flesta djur, den är mer temperaturkänslig än djuren. Det är antagligen därför hans tång har dött, och när den dör har man helt plötsligt nåt kilo ruttnande vegetation i akvariet - och det går helt enkelt inte.
Alltså...
Minimum utrustning: stark cirkulation; nån form av levande sten (hemmagjord eller, bättre, kalksten/skalsand ur havet); nån form av kylning så att temperature aldrig, och jag menar <b>ALDRIG</b>, går över 23 Celsius, och trivseltemp är runt 15 C; helst också en skummare. Skall man ha växter (vilket är detsamma som rödalger, eller grönalger, INTE brunalger om man inte har väldigt bra kylning, och INTE ålgräs med mindre än att han verkligen satsar) så behövs bra ljus, dvs lysrör eller metallhalid. Ett hett (kallt?) tips är att isolera baksida, sidor och botten på akvariet med frigolit.
Kostnad för utrustning till ett 200 liters västkustakvarium - runt 2000, plus ev. kylaggregat, som kostar minimum 5000. Man kan dock faktiskt komma rätt långt med en fläkt som blåser över vattenytan.
Vatten: naturligt eller konstgjort saltvatten, 32-35 promille salthalt, det skadar inte (om man bor nära havet) med regelbundna byten. Kalcium är ganska ointressant, vi har få koraller och kalkalger. Alkaliniteten, nitrit, och pH bör dock kontrolleras.
Djur: Ja, det beror ju lite på. Många djur går inte att blanda - strandkrabbor och simkrabbor, till exempel, går inte ihop med nåt, inte ens varandra. Simpor äter andra fiskar. Sjöstjärnor äter andra sjöstjärnor samt snäckor och musslor. Havs/kantnålar är svåra att mata. Snultror äter alla ryggradslösa djur i akvariet. Död mans hand och sjöpennor vägrar öppna sig och svälter sen ihjäl.
Mitt tips: spigg, sjustrålig smörbult, bergstubb - de är ganska säkra. Sjönejlika, sjöros, eremitkräftor, tångräkor, strandsnäckor och nätsnäckor är bra ryggradslösa djur att hålla.
Ha inte för många djur. Vattnet måste hela tiden vara av bra kvalitet.
Men allra allra viktigast är cirkulationen och de där 23 graderna. Så länge man kan hålla det svalare än så kan man tillochmed ha djur från 200 meters djup i kosterfjorden (ja, jag har).
Den som har vägarna förbi västkusten kan låta sig inspireras av akvarierna i Lysekil, Tjärnö, eller Bergen. Jag har haft mest att göra med Tjärnö akvarium, vilket kanske märks på mina foton.
Jag svarade inte så här förut för att jag tyvärr av erfarenhet lärt mig att mycket få är beredda att satsa så här för att hålla svenska djur. De vill plonka ner en slumpmässig samling djur och tång i ett akvarium med syresten, och det funkar helt enkelt inte, inte i längden. Det går några dar, i bästa fall några veckor, längre ju större akvariet är, tills det blir en varm dag och/eller nåt stort dör i akvariet.
Det var därför jag rådde honom att släppa de djur som ännu levde.