Har startat ett svenskt saltvatten....

#1 - 2 juli 2003 21:49
Jag har startat ett svenskt saltvattenskar. Jag tog enn spann med sand från botten som jag dök ner och hämtade. en del stenar med havstulpaner och en del tång med masssa små djur i bla. räkor och anemoner. i sanden har jag sett små rörmaskar tror jag och så har jag en del musslor, stjöstjärnor, snäckor och en stor krabba...
är det något jag borde ta bort förutom den stora krabban? jag har haft i gång det i ca:2veckor nu och allt verkar frid ich fröjd alla små djur verkar frodas(som man ser) tex musslorna har fått bebisar.
Jag kan kansje fixa lite bilder om ett tag. ingen som har provat tidigare? jag har ett 1000L/h i ett under hundra liters.
#2 - 2 juli 2003 21:54
Wow! det där låter riktigt häftigt... Jag har velat göra som du, men det är lite svårt eftersom jag varken bor nära havet eller söderut. Men det är en väldigt lockande tanke. Om jag i en perfekt framtid flyttar till t.ex. Gotland så är det det första jag tänker göra! Jag vill väldigt gärna se bilder!
#3 - 3 juli 2003 04:55
Berätta gärna mer om hur du har löst det. Ljus? skummning? Calcium? Buffer?
MVH
Magnus
#4 - 4 juli 2003 11:11
skummning har jag inte. calcium och buffer vet jag inte vad det är... ljus får den från solen eftersom den står i ett uterum. men jag skall skaffa mer ljus eftersom det är ganska mulet helatiden. jag har en liten kännsla av att detta inte kommer gå så bra eftersom man kansje behöver massa tillbehör och tester och sånt. jag har ett nitrit/at? test som jag inte kört ennu. men jag får se vad det säger. idag skall jag släppa tillbaka lite rovdjur och byta lite vatten.
#5 - 6 juli 2003 21:28
För att inte djuren skall få lida av din experimentlusta så tycker jag att du antingen skall släppa tillbaka dom eller läsa på om saltvattensakvarium väldigt snabbt.
MVH
Magnus
#6 - 6 juli 2003 23:55
överlever dom i vattenpölar och liknande så funkar det nog i en burk också men om de mår bra eller dåligt vet jag inte, tycker ändå att det är en kul ide :-)
#7 - 7 juli 2003 08:50
Ursprungligen skickat av jonathan larsen

en del stenar med havstulpaner och en del tång med masssa små djur i bla. räkor och anemoner. i sanden har jag sett små rörmaskar tror jag och så har jag en del musslor, stjöstjärnor, snäckor och en stor krabba...

Vilka av dessa djuren lever i vattenpölar?

Jag tycker också att det är en bra idé, men man skall veta att svenskt saltvatten är en av dom absolut svåraste biotoper man kan ha. Man måste lära sig att krypa innan man kan gå. På Universeum har dom krachat många sådana kar innan dom lärde sig hur det skall gå till. Med lite tur så kan du hitta en vänlig själ som kan leda dig på rätt spår där.
MVH
Magnus

MVH
Magnus
#8 - 12 juli 2003 22:59
jaha men det är inte så att det är några "smarta" djur som komer till skada. det är ungefär lika många som det går åt när man matar sina fiskar med mygglarver... men tack endå. jag har varit bortrest enn vecka nu och det ennda som har hennt är att sniglarna har förökat sig och sjötsjärnorna(krabbmat nu) har ätit upp några tulpaner. och vattnet har blivit lite gulare. men det luktar som havet.
#9 - 13 juli 2003 08:23
Menar du att du tycker att det är ok att åsamka "mindre smarta djur" lidande? Din jämförelse med matning av mygglarver duger inte, eftersom mygglarverna går en snabb och hyfsat smärtfri död till mötes, medan de djur du plockat förmodligen får en utdragen och plågsam död.
#10 - 13 juli 2003 11:12
sina fiskar med mygglarver... men tack endå. jag har varit bortrest enn vecka nu och det ennda som har hennt är att sniglarna har förökat sig och sjötsjärnorna(krabbmat nu) har ätit upp några tulpaner. och vattnet har blivit lite gulare. men det luktar som havet.

1) Snäckorna har inte förökat sig. Havssnäckor är inte som sötvattenssnäckor.

2) Den blandning djur du satt samman är, som du redan märkt, inte kompatibel - sjöstjärnor äter snäckor och varandra, krabborna äter allt, inklusive varandra, plus att de gärna rymmer.

Att vattnet har gulnat beror på att tången du lagt i akvariet har dött eller håller på att dö, och släpper ut en massa ämnen i vattnet, och det är stor risk att ditt akvarium snart luktar mer som tångvall än som hav...

Det GÅR att ha svenska havsdjur i akvarium, och med lite slughet i urvalet går det även utan kylning, men man kan inte bara plunka ihop ett slumpvis urval av djur i ett akvarium utan nödvändig teknik och tro att de skall klara sig i längden. Jag vill inte vara taskig, men jag håller helt med tropfrog här: släpp de som fortfarande lever.

Tvärtemot vad man kanske tror så kan man inte klara sig med enklare teknik när man har svenska havsdjur än om man håller korallrevsakvarium. Tvärtom, svenska djur är känsligare, och marginalerna mindre.
#11 - 13 juli 2003 12:25
usch... nu var det inte lika spännande längre, tycker jag. Jag antog att du hade hela köret med prylar som behövs för saltvatten. Näe... det verkar nog inte som nån höjdare det där... i ett stort akvarium kanske det skulle gå bättre? Blir det inte kokhett? Näe.. Släpp ut dom små djuren. det blir bäst för alla. (det där med "inga smarta djur som kommer till skada" blev jag förövrigt mycket chockad av att läsa, överlåt svenskt saltvattens-experimentet till nån som tar hänsyn till djuren, oavsett intelligens)
#12 - 13 juli 2003 12:41
Jag vet inte mycket, eller rättare sagt inget, om saltvatten, men jag tycker att det verkar vara nåt för dem som verkligen vet vad som ska göras. Så... det kanske vore bäst om du släpper ut djuren... Om du sedan lär dig mycket om svenskt saltvatten så kanske du kan göra ett nytt försök. Jag vet som sagt inte mycket om det här, men jag tycker inte man ska försöka sig på det innan man vet mer vad som gäller. [:-26]
#13 - 13 juli 2003 16:23
ska ni inte gå fram till lillgrabben på kusten och skälla ut han för han fångar mindre smarta krabbor med mindresmarta musslor i en klädnypa? tänk hur många krabbor som dör innan han häller tillbaka dem i havet för det är kvällsmat!!
nej nu får ni *** skärpa er, gör något åt klimatförändringarna eller rengskogarna som skövlas iställer för att dividera en strandkrabba i ett akvarium. löjligt och överdrivet är vad det är!
#14 - 13 juli 2003 16:48
Ursprungligen skickat av Peter

nej nu får ni *** skärpa er, gör något åt klimatförändringarna eller rengskogarna som skövlas iställer för att dividera en strandkrabba i ett akvarium. löjligt och överdrivet är vad det är!

Vad gör du för regnskogarna och klimatförändringarna? Det ena utesluter faktiskt inte det andra. Jag försöker att förklara problemet så att inte alla skaffar en burk med ruttnande tång. Att djur lider är alltid ett problem som bör åtgärdas. Men förutom krabban så rör det sig mest om blötdjur och lägre djur, måste säga att min empati inte riktigt sträcker sig så långt.
MVH
magnus

MVH
Magnus
#15 - 13 juli 2003 16:50
ska ni inte gå fram till lillgrabben på kusten och skälla ut han för han fångar mindre smarta krabbor med mindresmarta musslor i en klädnypa? tänk hur många krabbor som dör innan han häller tillbaka dem i havet för det är kvällsmat!!
Givetvis talar vi om för våra barn att man ska hälla tillbaka sådana tillfälliga husdjur i havet så fort som möjligt.
#16 - 13 juli 2003 18:39
men jag tycker inte man ska försöka sig på det innan man vet mer vad som gäller.
Tur att inte alla människor tänker så, då hade vi förmodligen bott i grottor fortfarande.
Menar du att du tycker att det är ok att åsamka "mindre smarta djur" lidande? Din jämförelse med matning av mygglarver duger inte, eftersom mygglarverna går en snabb och hyfsat smärtfri död till mötes, medan de djur du plockat förmodligen får en utdragen och plågsam död.
Hopas verkligen att du är vegan! Och även om du är det så tycker jag att du ska engagera dig i nåt annat än några rörmaskar. Smärtfri död???
På Universeum har dom krachat många sådana kar innan dom lärde sig hur det skall gå till.
Jaha? Jag antar att du var där och påpekade för dem att dom inte visste vad dom höll på med.
Jag försöker att förklara problemet
Det gör du inte alls, du påpekar bara att han inte gör "rätt" Du har inte kommit med ett enda tips för att hjälpa till.
det där med "inga smarta djur som kommer till skada" blev jag förövrigt mycket chockad av att läsa, överlåt svenskt saltvattens-experimentet till nån som tar hänsyn till djuren, oavsett intelligens
Chockad? kolla ALDRIG på något nyhetsprogram för då kommer du antagligen att gå in i koma direkt.

Att ni orkar. det är bara för mycket! Inbilla inte er själva att ni håller på så här av omsorg om några musslor.

/Henrik
#17 - 13 juli 2003 19:27
Hopas verkligen att du är vegan! Och även om du är det så tycker jag att du ska engagera dig i nåt annat än några rörmaskar. Smärtfri död???

Ja men självklart :-) Och engagerad i både djur (av alla ordningar), människor, samhälle och miljö. Vad gör du för världen? Varför är du så upprörd förresten?
#18 - 13 juli 2003 21:21
Ursprungligen skickat av Peter

Ingen kan göra allt, men alla kan göra något :)
Och många bäckar små..
som man säger! =)

Jag tycker att man inte behöver engagera sig i stora projekt, då även de små projekten (som att rädda en strandkrabba) kan vara en del i det stora hela.
Många små goda gärningar är bättre än att sitta och våndas över hur man ska lösa världssvälten och AIDS samtidigt. Det ger dig mest bara huvudvärk istället för att man ska göra nån nytta.
Varför lägga ribban så högt? :)

Personligen tycker jag han får försöka med sitt experiment tills han inser att det inte går. Då han insett att det är fel (om det nu blir det, må tilläggas), så får han vidta åtgärder för att styra upp det.

Jag är aldrig emot experiment då det är sånt som får vår utveckling att gå vidare, men däremot kan man vara lite klok och se ifall ens experiment rent är dumt att börja med, eller om det finns en tanke bakom :)

Mvh Fredrik
#19 - 13 juli 2003 22:55
[Att ni orkar. det är bara för mycket! Inbilla inte er själva att ni håller på så här av omsorg om några musslor.

...å så tar vi och taggar ner oss lite.

När tången ruttnar är djuren dödsdömda och ingen är betjänt av att djuren dör i akvariet - det är bara onödigt slöseri med djur, och har inte nåt med djurs rättigheter att göra.

Jag kan ge tips, jag har hållit i stort sett allt som finns vid svenska västkusten i akvarium (jag har varit lärare på faunistikkurser där, och tog med mig djur hem).

Tvärtemot vad man ofta läser, går det alltså utmärkt att hålla nästan allt man hittar vid svenska västkusten, även djupvattendjur, i akvarium.

Men det är svårt. Svårare än att ha ett korallrevsakvarium, och marginalerna är mindre - dvs man behöver faktiskt ha en viss teknisk utrustning för att kunna hålla djuren under en längre period.

En annan sak är att tång är ÄNNU svårare att hålla än de flesta djur, den är mer temperaturkänslig än djuren. Det är antagligen därför hans tång har dött, och när den dör har man helt plötsligt nåt kilo ruttnande vegetation i akvariet - och det går helt enkelt inte.

Alltså...

Minimum utrustning: stark cirkulation; nån form av levande sten (hemmagjord eller, bättre, kalksten/skalsand ur havet); nån form av kylning så att temperature aldrig, och jag menar <b>ALDRIG</b>, går över 23 Celsius, och trivseltemp är runt 15 C; helst också en skummare. Skall man ha växter (vilket är detsamma som rödalger, eller grönalger, INTE brunalger om man inte har väldigt bra kylning, och INTE ålgräs med mindre än att han verkligen satsar) så behövs bra ljus, dvs lysrör eller metallhalid. Ett hett (kallt?) tips är att isolera baksida, sidor och botten på akvariet med frigolit.

Kostnad för utrustning till ett 200 liters västkustakvarium - runt 2000, plus ev. kylaggregat, som kostar minimum 5000. Man kan dock faktiskt komma rätt långt med en fläkt som blåser över vattenytan.

Vatten: naturligt eller konstgjort saltvatten, 32-35 promille salthalt, det skadar inte (om man bor nära havet) med regelbundna byten. Kalcium är ganska ointressant, vi har få koraller och kalkalger. Alkaliniteten, nitrit, och pH bör dock kontrolleras.

Djur: Ja, det beror ju lite på. Många djur går inte att blanda - strandkrabbor och simkrabbor, till exempel, går inte ihop med nåt, inte ens varandra. Simpor äter andra fiskar. Sjöstjärnor äter andra sjöstjärnor samt snäckor och musslor. Havs/kantnålar är svåra att mata. Snultror äter alla ryggradslösa djur i akvariet. Död mans hand och sjöpennor vägrar öppna sig och svälter sen ihjäl.
Mitt tips: spigg, sjustrålig smörbult, bergstubb - de är ganska säkra. Sjönejlika, sjöros, eremitkräftor, tångräkor, strandsnäckor och nätsnäckor är bra ryggradslösa djur att hålla.

Ha inte för många djur. Vattnet måste hela tiden vara av bra kvalitet.

Men allra allra viktigast är cirkulationen och de där 23 graderna. Så länge man kan hålla det svalare än så kan man tillochmed ha djur från 200 meters djup i kosterfjorden (ja, jag har).

Den som har vägarna förbi västkusten kan låta sig inspireras av akvarierna i Lysekil, Tjärnö, eller Bergen. Jag har haft mest att göra med Tjärnö akvarium, vilket kanske märks på mina foton.

Jag svarade inte så här förut för att jag tyvärr av erfarenhet lärt mig att mycket få är beredda att satsa så här för att hålla svenska djur. De vill plonka ner en slumpmässig samling djur och tång i ett akvarium med syresten, och det funkar helt enkelt inte, inte i längden. Det går några dar, i bästa fall några veckor, längre ju större akvariet är, tills det blir en varm dag och/eller nåt stort dör i akvariet.

Det var därför jag rådde honom att släppa de djur som ännu levde.
#20 - 14 juli 2003 03:50
Chockad? kolla ALDRIG på något nyhetsprogram för då kommer du antagligen att gå in i koma direkt.

Att ni orkar. det är bara för mycket! Inbilla inte er själva att ni håller på så här av omsorg om några musslor.

Jag kollar inte på nyheterna, nej. Man är inte dummare än att man lär sig av sina misstag. Jag kan, till skillnad från många andra, faktiskt känna empati för lägre stående djur. Jag dödar inte ens sniglarna i mina akvarium. Om en snigel har hamnat i toan under vattenbytet -då lägger jag tillbaks den. Ja, sån är jag. Och jag tänker inte ändra på mig, varför skulle jag det? Det skulle väl vara tråkigt för er känslokalla människor att inte ha nån att gnälla på?
#21 - 14 juli 2003 12:47
haha nu skall jag ner och döda några maneter... muahahaa!!

#22 - 14 juli 2003 17:40
nej det skall jag inte. men jag skall nog endå lägga ner för vi håller på att flytta och så. men någon gång i framtiden kansje jag försöker igen. tack för alla svar mike. nu vet jag till nästa gång vad man skall tänka på. men det höll förvånansvärt länge och inga djur har dött.
#23 - 14 juli 2003 20:45
Det skulle väl vara tråkigt för er känslokalla människor att inte ha nån att gnälla på?
Hmm, nu är vi kanske inte helt överens om vem som började gnälla. Men visst, jag tycker verkligen att det är sympatiskt att inte vilja vara taskig mot djur. Det är bara så många som är så fruktansvärt taskiga mot djur varenda sekund att jag inte hajar att ni kan bli så svimfärdiga av några blötdjurs bortgång. Dessutom tycker att ni var ganska taskiga mot jonathan.
...å så tar vi och taggar ner oss lite.
Jag blir bara så trött ibland... men ditt svar skrev jag inget om.
Varför är du så upprörd förresten?
Framgår det verkligen inte? Jag blir upprörd för att ni tar chansen att trycka till nån som ni tycker inte vet så mycket om akvarier istället för att försöka hjälpa honnom till rätta.

/Henrik

Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 15 juli 2003 07:04
På fleras begäran (mail om stötande inlägg) så låser jag tråden.
Självklart är det inget fel att ge sig på nya utmaningar och skriver man dessutom om det här så är det ju för att få in synpunkter.
Tycker också att Jonathan har fått flera bra svar (speciellt från Mike) och det visades sig att projektet inte var helt enkelt.
Sedan är det ju också så att man faktiskt får tåla lite kritik (även om den skall hållas i en god ton) ibland om man har gjort lite fel.
En del menar att man inte får kritisera bara för att att det finns mycket större problem här i världen. Förvisso finns det oerhört mycket större problem, men självklart måste var och en ta sitt ansvar för det man kan påverka även om det bara är en liten detalj - många bäckar små ni vet.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

Annons