har slutat äta

#1 - 28 november 2007 13:08
Två pansarmalar och tre guramisar har dött, med två till tre veckors mellanrum. Två guramisar är kvar, men har slutat äta, jag tror inte de har ätit på en vecka. Den som jag köpt senast simmar fram till maten men spottar ut den (flingor), den andra står hela tiden gömd i en växt. I övrigt ser de helt normala ut, men jag antar att de är på utgående också.

Rosentetrorna och de kvarvarande malarna (pansar+ancistrus) är hur pigga som helst och far runt och slåss om maten. Än så länge.

Jag antar att det är någon sjuka i karet, men vad f*n ska jag göra? Ska jag bara låta dem dö av och sedan sätta in ny fisk, eller???

* 24 grader C
* noll nitrit (dropptest, har inte mätt något annat)
* har slamsugit botten och sett till att det är god cirkulation i hela karet
* byter 20 % i veckan, numera med vattenförbättringsmedel. Doserar nitrivec.
* Har bökat en del i karet eftersom jag fick flytta felplanterade växter och öht gillar att ha armarna i vattnet...
* Mosaikgurami (numera två), mosaikpansarmalar (numera tre), rosentetror (tio), ancistrus (en).
* Javaormbunke, spikblad, cabomba, gälört, hygrophila, nån röd näckrosliknande sak, anubias, cryptocoryn, två sorters flytväxter. Mangroverot, engelsk sjösten m frigolit under (från brädgård).
* 150 liter

Här finns hela historien om mina döende fiskar.
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=110690
#2 - 28 november 2007 19:14
Om inte annat, så kan du ta till storsläggan och behandla hela akvariet med AquaFuran eller liknande medel. Då slår du ut varenda bakterie som finns, men du får också problemen med att starta upp filterbakterierna på nytt.
#3 - 28 november 2007 19:32
Hm, ja..... du lutar alltså åt bakterier? För att...?

Är det någon poäng med att ta upp guramisarna och sätta dem i "karantän" (vilket innebär guldfiskskål, annat har jag inte till det) och se vad som händer? I så fall, med helt nytt vatten eller med vatten från deras hemakvarium?
#4 - 28 november 2007 19:41
Om du har uteslutit alla förgiftningskällor och parasiter, så finns det bara bakterier kvar som kan orsaka den där "snurrsjukan". Att de andra fiskarna verkar må bra tyder också på att det inte har med någon förgiftning att göra.

Om du skall behandla fiskar separat, använd vatten från deras "hemakvarium", och ha det väl genomluftat, t ex med en luftpump och en bubbelsten.

Men är det så, att fisk efter fisk dör utan att man kan sluta sig till något, så får man försöka med något. Detta för att inte också de fiskar som är friska idag blir sjuka imorron. Och då är storsläggan värd att ta till. :(
#5 - 30 november 2007 08:37
Jag lät akvariebutiken testa vattnet, och det är hur perfekt som helst. Ingen koppar heller. Så vi kör på storsläggan Aquafuran. För att se det från den goda sidan så har jag precis köpt nytt filter (det gamla pajade), så det finns kanske inte så mycket nyttobakterier att ta kål på...
#6 - 30 november 2007 15:29
#7 - 30 november 2007 15:55
Jens A. skrev:

Men är det så, att fisk efter fisk dör utan att man kan sluta sig till något, så får man försöka med något. Detta för att inte också de fiskar som är friska idag blir sjuka imorron. Och då är storsläggan värd att ta till. :(
Jag har en motsatt inställning:) jag tycker det är bättre att endast bara öka delvattenbyten och se till att syresätta vattnet maximalt och använda vattenberedningsmedel och ev. salt tills man har en någurlunda säker diagnos, börjar man medicinera utan att veta mot vad så kan det lätt bli katastrof och även friska fiskar kan duka under! (man ska komma ihåg att medicin är gift)
#8 - 1 december 2007 20:03
åheim skrev:
Jag har en motsatt inställning:) jag tycker det är bättre att endast bara öka delvattenbyten och se till att syresätta vattnet maximalt och använda vattenberedningsmedel och ev. salt tills man har en någurlunda säker diagnos, börjar man medicinera utan att veta mot vad så kan det lätt bli katastrof och även friska fiskar kan duka under! (man ska komma ihåg att medicin är gift)

Visst är det så, men ofta är det till slut omöjligt att ställa någon säker diagnos. När man har försökt med det du beskriver ovan och det inte hjälper, så har man inte så många alternativ kvar. :(
#9 - 5 december 2007 11:37
Tack alla som engagerat sig! Nu är Aquafurankuren (vilket ord!) i princip avslutad, bara vattenbyte kvar. Hoppas det går bra, fast i förrgår dog en av rosentetrorna, mitt i medicineringen. Där finns väl tre alternativ: den vad sjuk innan och passade på att dö nu, den dog av medicineringen, eller medicinen hjälpte inte och den blev sjuk efter att medicinen sattes in. Jag väntar och ser på den fronten.

Nu en fråga: hur vet man om medicinen hjälpt? De kvarvarande guramisarna åt inte i går kväll heller (första utfodringen efter medicinkuren) - men å andra sidan brukar de hålla sig undan ett tag när jag bökat i akvariet och nu höll jag ju på och fipplade med filtret och passade på att rensa bland växterna. Hur lång tid ska man ge dem innan man sätter igång en ny kur eller hittar på något annat? Fiskarna visar ju inga som helst symptom förutom att de inte äter och i ett sista skede tappar balansen och dör, så det går inte riktigt att veta om de är symptomfrua.
#10 - 5 december 2007 17:32
Du ska absolut sluta böka i akvariet, även om det kliar i fingrarna;) låt också filtret vara! (har du sett till att du tillräcklig filtervolym? 1% av akvarievolymen tycker jag är lagom)
#11 - 6 december 2007 13:51
Ska försöka hålla mig... [:o] men den här gången var jag ju så illa tvungen eftersom jag skulle byta vatten och sätta tillbaka filtret efter Aquafurankuren.

Åheim - Tycker du jag inte ska slamsuga så noga heller när jag byter vatten? Du rådde mig tidigare att städa botten (när det var malar som var sjuka), ska jag vara lite mindre noggrann med det....?

Tycker firrarna verkar piggare, igår åt den ena guramin medan den andra smakade och spottade ut, det är ju en förbättring jämfört med att en inte åt och en spottade ut... tyvärr vet jag inte vilken som är vilken. Men nu har två tetror dött... eight more to go... Ujuj. Jag avvaktar och ser vad som händer.
#12 - 6 december 2007 14:24
Guramisar är små "fegisar" som håller sig undan bra länge efter att man rotat runt i karet eller rubbat deras miljö på annat sätt. I förrgår håvade jag upp tre skalarer (de skulle flytta) och planterade ett par timmar senare lite nya växter och ännu har jag inte sett mycket av mina guramisar. Mer än en stjärtfena här och där som försvinner när jag kommer.. ;)

Vad matar du med? Kanske läge att ta till en muta för att få dom att börja äta?
#13 - 6 december 2007 14:27
Jo, jag har ju m'rkat att de är mycket fegare än de andra firrarna. Och jag skulle ju inte vbara orolig för dem om inte mina första månader som akvarist haft långsamt döende fiskar som följetong...

Iaf de får flingor, har alltid bara fått flingor, och ibland har de mumsat på malarnas tabletter. Har funderat på annat foder för att locka dem, men det har liksom inte blivit av.... förslag? Kan man få tag på levande foder i afärer?
#14 - 6 december 2007 14:31
Ett tips som är säkert härifrån är Artemia. Mina guramisar är tokiga i det! Det kan du köpa fryst i Djuraffären och sen förvarar du det i frysen hemma. Smidigt, enkelt och ruggigt uppskattat.
Bryt av en liten bit (ta det lugnt med matningen nu när du "startat om") och finfördela den med handen nere i karet. Men som sagt, bara lite åt gången, det blir massor av mat när den tinar i karet nämligen!

Kan få igång dom att äta, värt ett försök! (Kostar runt 40-50:- för en karta som räcker bra länge.)
#15 - 6 december 2007 14:38
Man tackar! Jag prövar och återkommer:)
#16 - 6 december 2007 14:44
Lycka till med dina fiskar. Hoppas de kryar på sig!
#17 - 9 december 2007 18:12
De käkar artemia som tusan! Men tre tetror har gått åt sedan Aquafurankuren avslutades. Annars ser det bra ut... jag ger det en månad innan jag sätter in nya fiskar.

Annons