Har skaffat nytt - 52 liter

#1 - 26 september 2005 15:00
Har precis skaffat ett nytt sexkantigt akvarium på 52 liter :) Har tänkt mig att ha typ 15 neontetror, 10 drottningrasboror, 8 platy och 8 guppys.. Kanske går det att ha två siamesiska algätare också eller får inte dom plats ?

Tycker ni det låter som en bra blandning ?
#2 - 26 september 2005 15:05
jag tycker det låter som det är för myket fisk för ett sånt litet akvarium...
#3 - 26 september 2005 15:07
[QUOTE=smurfmats]jag tycker det låter som det är för myket fisk för ett sånt litet akvarium...[/QUOTE]

okej.. vad tycker du jag ska ta bort ? eller minska ?
#4 - 26 september 2005 15:08
om det är högre än vad det har botten yta (alltså längden tvärs över skrev lite fel)
tycker jag att du ska ha det som terrarium men då måste du skaffa lite vent hål.

man måste ju prova allt eller hur? om du nu är stensäker på att du vill ha just fiskar osv så tycker jag att du ska ha ottosar istället och skippa rasbororna & guppysarna.

annars blir det lätt överbefolkat.

pilgiftsgrodor är faktiskt inte giftiga eftersom dom får sitt gift från en myra som dom inte har tillgång till i terrarium. men man borde endå behandla dom "respektfullt" eftersom även om dom inte har dödligt gift i terrarium bränns det i munnen och man får kväljningar (om man sväljer gift).

bara vad jag tycker :) och lite info om grodor :D
#5 - 26 september 2005 15:15
[QUOTE=Tastyfish]om det är högre än vad det har botten yta (alltså längden tvärs över skrev lite fel)
tycker jag att du ska ha det som terrarium men då måste du skaffa lite vent hål.

man måste ju prova allt eller hur? om du nu är stensäker på att du vill ha just fiskar osv så tycker jag att du ska ha ottosar istället och skippa rasbororna & guppysarna.

annars blir det lätt överbefolkat.

pilgiftsgrodor är faktiskt inte giftiga eftersom dom får sitt gift från en myra som dom inte har tillgång till i terrarium. men man borde endå behandla dom "respektfullt" eftersom även om dom inte har dödligt gift i terrarium bränns det i munnen och man får kväljningar (om man sväljer gift).

bara vad jag tycker :) och lite info om grodor :D[/QUOTE]

nja.. det är fiskar jag vill ha! och helst mina guppys.. kanske kan skippa drottningrasbororna då :S
#6 - 26 september 2005 17:10
Hej!
Räkna 1 l per cm fisk så ser du snart att du har alldeles för mkt fisk! Risken är stor att akvariet blir svårskött med utbrott av alger och för höga nitratvärden lite då och då (ju högre belastning, ju oftare måste du göra delvattenbyten och t ex slamsuga botten). 15 neontetror blir 15*5=75, alltså 75 l bara för dem! Min gissning är att du i 52 l kan ha dina guppys + en "städfisk", t ex en ancistrus eller 3 otocinclus. Absolut inte mer! Dessutom beror antalet fisk på hur stor bottenytan är, och hur många gömställen det finns tack vare rötter, stenar och växter, eftersom den bestämmer hur många revir fiskarna kan bilda. Dinaplaty kommer att vilja ha lite revirutrymme, särskilt om du har flerahanar. Annars kommer den dominanta hanen att jaga de andra.

Alltså: Ha ditt 52 l till enbart guppys (de ynglar ju avsig så du lär få skaffa nytt eller ge bort/sälja ynglen allt eftersom ändå) + städpatrull. Övriga fiskar tycker jag du ska ge bort eller lämnatillbaka till affären.
/ Iris
#7 - 26 september 2005 19:08
[QUOTE=Iris A]Hej!
Räkna 1 l per cm fisk så ser du snart att du har alldeles för mkt fisk! Risken är stor att akvariet blir svårskött med utbrott av alger och för höga nitratvärden lite då och då (ju högre belastning, ju oftare måste du göra delvattenbyten och t ex slamsuga botten). 15 neontetror blir 15*5=75, alltså 75 l bara för dem! Min gissning är att du i 52 l kan ha dina guppys + en "städfisk", t ex en ancistrus eller 3 otocinclus. Absolut inte mer! Dessutom beror antalet fisk på hur stor bottenytan är, och hur många gömställen det finns tack vare rötter, stenar och växter, eftersom den bestämmer hur många revir fiskarna kan bilda. Dinaplaty kommer att vilja ha lite revirutrymme, särskilt om du har flerahanar. Annars kommer den dominanta hanen att jaga de andra.

Alltså: Ha ditt 52 l till enbart guppys (de ynglar ju avsig så du lär få skaffa nytt eller ge bort/sälja ynglen allt eftersom ändå) + städpatrull. Övriga fiskar tycker jag du ska ge bort eller lämnatillbaka till affären.
/ Iris[/QUOTE]

okej, tack för dom goda råden :)
#8 - 26 september 2005 19:18
räknat lite nu..

5 platy
5 guppy
11 neontetror :)
#9 - 26 september 2005 19:36
Fast med neontetror gäller inte riktigt 1 liter/cm...Dom är ganska "rena" fiskar=dom skitar inte ner så mkt, och dessutom har kag aldrig sett en kardinaltetra som är 5 centimeter, har någon annan gjort det? Ta fram en linjal och kolla hur långt 5 cm är, det är längre än man tror!
#10 - 26 september 2005 22:46
[QUOTE=Cicci_92]räknat lite nu..

5 platy
5 guppy
11 neontetror :)[/QUOTE]

Ja skulle nog hoppat över tetrorna å haft lite plats över till kanske en liten L-mal el. 2-3 siamesisk algätare
#11 - 27 september 2005 00:05
[QUOTE=greken]Fast med neontetror gäller inte riktigt 1 liter/cm...Dom är ganska "rena" fiskar=dom skitar inte ner så mkt, och dessutom har kag aldrig sett en kardinaltetra som är 5 centimeter, har någon annan gjort det? Ta fram en linjal och kolla hur långt 5 cm är, det är längre än man tror![/QUOTE]

håller med.
har kardinaltetror och dom är "renliga" fiskar
skulle inte förvåna mej om guppy är det också.

för mycket fiskar gör det hela bara rörigt också.
#12 - 27 september 2005 05:10
jag skulle haft 6 guppy 6 platy 2 anicistrus
#13 - 28 september 2005 14:33
[QUOTE=greken]Fast med neontetror gäller inte riktigt 1 liter/cm...Dom är ganska "rena" fiskar=dom skitar inte ner så mkt, och dessutom har kag aldrig sett en kardinaltetra som är 5 centimeter, har någon annan gjort det? Ta fram en linjal och kolla hur långt 5 cm är, det är längre än man tror![/QUOTE]

håller med!
#14 - 28 september 2005 14:34
[QUOTE=sacha][QUOTE=Cicci_92]räknat lite nu..

5 platy
5 guppy
11 neontetror :)[/QUOTE]

Ja skulle nog hoppat över tetrorna å haft lite plats över till kanske en liten L-mal el. 2-3 siamesisk algätare[/QUOTE]

okej.. värt o tänka på!
#15 - 28 september 2005 14:35
[QUOTE=alcar]jag skulle haft 6 guppy 6 platy 2 anicistrus[/QUOTE]

okej.. men vill gärna ha tetror, tycker do är så trevliga att titta på!
#16 - 28 september 2005 16:27
sorgmanteltetror är fina du kan ha6 st eller 8 neon+ algätareoch kanske 3 guppy
#17 - 29 september 2005 12:14
[QUOTE=alcar]sorgmanteltetror är fina du kan ha6 st eller 8 neon+ algätareoch kanske 3 guppy[/QUOTE]

hur ser sorgmanteltetror ut ?
#18 - 29 september 2005 16:13
sök i artbeskrivningarna...
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=433
#19 - 30 september 2005 17:11
tycker att du ska börja med 5 platy eller guppy. Efter några veckor kan du skaffa dig en acistrus eller några otocinclus, och kanske några fler platys/guppies.

korallplatys och sunset platys är fina

Annons