Har skaffat 2 signalkräftor

#1 - 23 juli 2004 22:48
Vi var och fiskade signalkräftor idag,och nu har jag tagit med 2st hem som jag tänkte prova och ha i mitt akvarium.
Min fråga är vad man kan köpa och mata dom med,och vilka växter dom gillar och så vidare?
Kom gärna med råd om hur man kan få dom att trivas så bra som möjligt.
Ska tilläggas att mitt akvarium är ett 90-liters.
Tack på förhand
Mvh/Niclas

PatrikMalmo
#2 - 24 juli 2004 06:52
Kräftpremiär redan? ;)

Ska du ha dem i akvarium behöver de gott om gömställen, annars har du snart bara en kvar... 2 mindre i ett 90-liters borde funka, men är de fullvuxna tror jag inte det går.

De gillar alla växter (som mat) och inte för skarpt ljus om du vill se dem lite oftare. Kommer nog ändå att gömma sig största delen av dagen (nattaktiva som vi kräftfiskare vet).

Dom äter ALLT du ger dom, vågar jag lova. Torrfoder, små fiskbitar, räkor, ärtor. Prova och se, de är inte kräsna med maten. Matningen leder nog till att du får byta ganska mycket vatten och ha ett bra (stort) filter.

Jag hade valt att ha lite fart i vattnet och se till att det är syrerikt.

Vet inte hur de fungerar i rumstemperatur året om, men jag tror de kan göra det (en hel del av arterna i svenska vatten behöver en kyligare viloperiod för att överleva). En av mina lärare på gymnasiet hade ett kar med signalkräftor i på sitt arbetsrum, och de gick där året runt.

Lycka till!!
#3 - 24 juli 2004 10:36
Okej,tack så mycket för informationen =)
Jodu,här börjar man tidigt med kräftorna,men så tidigt är det inte ändå,vi är ju ändå snart i Augusti.
Båda 2 är i medelstorlek och har precis lika stora klor,dom håller samms än så länge iaf.
Köpte ett torskblock som jag har skurit i lagom stora bitar,dom käkar som om dom hade levt på bristningsgränsen,hehe
Angående gömställen,räcker det om man köper nån typ av ihålig stock som dom kan krypa in i?
#4 - 24 juli 2004 10:59
Verkligen häftigt, har själv funderat på att göra samma sak många gånger!
Vad har du mer i akvariet? Fisk, växter och så vidare...
Personligen skulle jag satsa på mycket dämpad belysning, inga växter och ha mängder med gömställen (rötter, stora stenar, krukor, keramikrör...) osv. Vad har du för bottensubstrat?
Vet du könet på de två? Har de lika stora klor är de ju antagligen av samma kön.
Angående maten äter de nog precis allt du stoppar i, har du tillgång till fisk så är nog det att föredra... Tex mört och sådant du får upp men inte vill behålla. Går utmärkt att frysa in och slänga ner i akvariet då och då. Speciellt fiskhuvuden älskar de - tror det beror på att de gillar ögonen. [:)]

Det är nog en fördel om du har ett bra filter, med bra cirkulation på vattnet och stor filtervolym.

Håll oss uppdaterade! [;)]

Mvh. Martin

Annons