Har räkorna rymt?

#1 - 29 januari 2004 17:43
Köpte 2st amanoräkor för nästan en vecka sedan...Efter det att jag köpt dem har jag bara sett en i taget...och nu har jag inte sett någon sedan i förrgår. Vart kan de ha tagit vägen? Kan de ha blivit uppätna eller kan de ha rymt? Jag har ett heläckande lock med en liten skarvning för sladdarna...
Andra firrar i akvariet:dvärgguramin, fantomtetror, rödmunstetror samt ancistrus. Kan ngn av dem vara den skyldige?
Räkorna var ju rätt så stora så jag förstår inte hur ngn kan ha ätit upp dem...
Tacksam för svar!
#2 - 29 januari 2004 18:31
Mina räkor gömde sig i ett halvår, jag har 10 räkor i ett akvarium men jag ser aldrig mer än en åt gången.
#3 - 29 januari 2004 18:50
Hejzan!!

Jag ser inte mina räkor heller så ofta...Jag har en stor sten å en stor Trä rot dom gömmer sig i/på.....

MVH Ida
#4 - 3 februari 2004 16:04
Hittade mina räkor i innerfiltret (liten EHEIM). Fattar inte hur de kom igenom gallret framför insuget?!
De överlevde som tur var...
#5 - 3 februari 2004 16:17
jag hittade en av mina solfjäder räkor torr o död på golvet igår [:(]
#6 - 3 februari 2004 16:38
Ett tips är ju att släcka ned karet och sedan vänta en dryg timma, för att sedan smyga fram med en ficklampa. Då kan man se dem ila fram efter mat. Brukar spionera på mina på detta sättet.

[:-5] Mvh Jesper
#7 - 13 februari 2004 21:14
Det verkar vara lite olika. En av mina kommer sällan fram ifrån gömstället bakom en stor rot medan två andra simmar omkring så fort det kommer mat i karet. Ska köpa fler av dessa härliga krabaterna, klart dom roligaste karaktärerna i mit akvarium.
#8 - 13 februari 2004 21:56
Det verkar också som om de är lite beroende av hur mycket fisk det finns i vattnet. Hade tidigare 8 st räkor med 3 mosik guramis och en hel hög med guppys ca 50 med yngel i ett 160 liters kar. Då kom räkorna endast fram nattetid. Flyttade räkorna och guramisarna till ett 110 liters kar. Nu är räkorna nästan framme hela tiden, de putsar både stenar och blad från alger och annat gott.

[:-5] Mvh Jesper
#9 - 13 februari 2004 23:17
Om räkorna känner sig hotade vilket de lätt gör i ett akvarium med andra fiskar så håller de sig gömda. Det problemet hade jag när jag hade kakaduaciklider. Men med mina fjärilsciklider som jag har nu så är de framme hela dagarna och "arbetar". Antagligen behöver du inte vara orolig för att de är borta.

Annons