Har ni varit med om det?

#1 - 20 oktober 2003 11:49
I morse märkte jag att alla mina lekpar har fått yngel [:-34]. Det är mina amerikanska ciklider det rör sig om. Fyra lekpar i ett akvarium och alla har fått yngel på samma gång. I går märkte jag ingeting och morse fick jag världens överraskning. Jag är glad men lite chokad. Har ni varit med om det förut. Är det vanligt att fiskar får yngel på samma gång. Svara är ni snälla - jag är jätte nyfiken!
Arijana
#2 - 20 oktober 2003 12:48
att alla lekpar har rom/yngel samtidigt har jag inte vart med om, men 3 par av 4 samtidigt har hänt mig, och ofta har två par samtidigt. dock inte som det hände dig att allas larver blir frisommande på samma dag.

tufft :D

va ere för fiskar? :)
#3 - 21 oktober 2003 09:41
Tror ni att det kan bero på något i vattnet eller i maten? Är det något speciellt med den här årstiden? Jag förstår ingenting. De håller sig alla till sina platser i akvariet och anfaller en mal som simmar runt. Kan det hända att de på något sätt stimulerade varandra till lek?
#4 - 21 oktober 2003 09:50
Jag har hört en teori om att då ett par leker så skickar det ut hormoner som KAN trigga de övriga till lek. trots att de inte är av samma art.
Vet dock inte om det stämmer.
#5 - 21 oktober 2003 09:50
absolut, när fiskar leker frigörs hormoner som stimulerar till lek.

vad jag vet är det ett beprövat knep att hålla lättlekta fiskar med svårlekta fiskar för att trigga lek hos de svåra fiskarna.
#6 - 21 oktober 2003 11:49
Har akvariets storlek någon betydelse, tror ni?

Annons