Har ni också tröttnat någongång?

#1 - 26 juni 2006 07:50
För tillfället har jag ingen lust alls med akvariet. Just nu och just nu, det har varit så i ett par månader. Fiskarna får mat så att de inte dör, växterna likaså, jag tar en snabbglutt då och då för att se så det inte skett nån katastrof, men mer är det inte. Förr kunde jag sitta och kolla och fixa flera timmar, nu blundar jag nästan när jag går förbi dörren in till det rummet akvariet står.

Nån annan som upplevt samma? Vad gjorde ni? Jag har riktigt dåligt samvete, naturligtvis, Stackars fiskar. De har ju bott där i 5 år nu, och så plötsligt så får de nästan klara sig själva.

Vad ska man göra?
#2 - 26 juni 2006 07:58
möblera om?
#3 - 26 juni 2006 08:19
Avvakta lite, det går säkert över.
#4 - 26 juni 2006 08:29
Ja, intresset går ju i vågor... Tror inte ens att man skall eftersträva att det ligger på topp hela tiden. Avvakta lite och komplettera sedan med lite nya roliga fiskar så brukar intresset stiga igen.
#5 - 26 juni 2006 09:57
Jag tröttnade en gång i tiden och gjorde mig av med allt. Åkte lite h-d, jänkare och sedan föll jag tillbaka. Det blidde ett 90l hörnakvarium m. mbunas ciklider, som sedan bytes raskt ut till ett 200l... Sedan blidde det fiskarna som byttes ut om vart annat. Idag står jag med ett 450l SA kar. Men just nu måste jag säga att jag tröttnat lite. Kanske har det lite med sommarens aktiviteter att göra, kanske är det för att ekonomin ej tillåter göra det jag vill med akvariet, eller så är det pga att det vart strul nu i några veckor.

Jag försöker just nu hålla mitt akvarium uppe på detta sätt:

*Har skissat upp hur akvariet skall komma att se ut. (Har rensat rejält i karet) Kanske har du ett redigeringsprogram i datorn du kan ta dig hjälp av för att skapa ditt drömakvarium.

*Är det någon fisk eller något i akvariet som du tycker är dötrist? Gör dig av med det! Titta igenom zoopets artarkiv på tex roliga malar. Eller varför inte skapa ett biotopakvarium!

*Åk till några zooaffärer runt om dig. Kanske ta dig och din familj? en långtur till nått större exklusivare zoobutik och kanske bara titta.

*Jag har lite funderingar just nu på bakgrund till mitt akvarieum. Funderar på att göra en själv i frigolit. Kanske har du någon idé som du skulle kunna göra till ditt akvarium? Silicona ihop ett stort kolstensberg, köpa en liten rot och sätt vattenspikblad eller anubias på. Gå till biblioteket och låna någon bok om akvarstik m.m.

Lycka till!

//Camilla
#6 - 26 juni 2006 10:04
Jag tror intresset svalnar lite i takt med att temperaturen ute stiger...
Det är så mycket annat på sommaren [:-175] [:-76] [:-96]

Och inte tror jag det är så synd om fiskarna bara för att du inte sitter och glor på dom i timmar... :rolleyes: :p
#7 - 26 juni 2006 10:14
jag hade en period på kanske 2 veckor när jag inte brydde mig så mycket om mina akvarium men jag kollade till dom lite då och då men sen efter 2 veckor så började jag gilla det igen och sen dess så har inte mitt intresse svalnat alls
#8 - 26 juni 2006 10:38
C.Ciklid:
Trista fiskar har man ju. Men hur "gör" [:O] man sej av med dem? Hur gör du?
Friska fiskar vill man ju inte bara ha ihjäl.

Skulle finnas ett fiskarnas "hundstall", som tar emot överblivna individer!:)
#9 - 26 juni 2006 11:44
Har själv aldrig tröttnat på fiskarna eller växterna men tillbehör såsom doppvärmare och speciellt med filter har man ju fått spel på några gånger.
#10 - 26 juni 2006 12:01
[QUOTE=mohlin]Stackars fiskar. De har ju bott där i 5 år nu, och så plötsligt så får de nästan klara sig själva. [/QUOTE]
Om du haft samma fiskar i fem år förstår jag om det blir lite tjatigt. Dags för något helt nytt?
#11 - 26 juni 2006 12:02
What??

Jag älskar mina erotiska ancistrus och mina guramisar och glada pansarmalar!! Det är inga prydnadsföremål. Då hade jag inte haft dåligt samvete!
#12 - 26 juni 2006 13:41
[QUOTE=svea]C.Ciklid:
Trista fiskar har man ju. Men hur "gör" [:O] man sej av med dem? Hur gör du?
Friska fiskar vill man ju inte bara ha ihjäl.

Skulle finnas ett fiskarnas "hundstall", som tar emot överblivna individer!:)[/QUOTE]
He he.. Jag har alltid sålt, skänkt dem eller byt in dem. No killing here!!

//Camilla

Annons