Har ni någon fisk med udda beteende?

#1 - 24 februari 2011 22:02
Jag har nog 2 vad jag kan komma på nu, den ena är en blackghost men den skiljer sig på sättet från den andra blackghosten jag har, nog för att dom brukar ligga åt alla håll och kanter men denna brukar ligga på ryggen, och idag som jag sett för första gången så låg den i utflåset av pumpen upp och ned och lät vattnet strila över magfenan och under ena sidofenan så att det fladdrade, såg detta när grannen var här i eftermiddags, sent ikväll så såg jag att den gjorde samma sak igen en liten lustigkurre,

Den andra fisken är en praktbotia, den simmar alltid med en sten i munnen, första gången jag såg detta så trodde jag den satt fast i munnen på den men när jag matade så släpte han stenen och åt, jag har däremot lagt märke till att varjegång jag tittar in där så simmar samma botia med en sten i munnen, har runt 15 st botior och har aldrig sett någon annan som simmar runt med stenar i munnen, mat och snäckor brukar man ju se i munnen på dom men att dom simmar runt med samma sten i timmar är kanske inte det vanligaste.

Kanske fel på det karet för båda fiskarna bor i samma kar.:)
#2 - 24 februari 2011 22:32
Räknas en kuhlii-ål som bosatt sig i innerfiltret? :p Alla andra håller till i javaormbunkar eller i stenröset eller under en rot, men inte den här minsann :p Trodde den fastnat först, men den tar sig lätt både in och ut genom ett litet hål på baksidan.
#3 - 25 februari 2011 08:25
Visst räknas det.
#4 - 25 februari 2011 14:38
Här är bilder på min blackghost i flåset den ligger där idag igen:d
[ATTACH=CONFIG]42591[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]42590[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]42596[/ATTACH]
#5 - 25 februari 2011 21:10
Någon mer måste väll ha lite uddabeteende fiskar, behöver inte vara något drastiskt bara att det skiljer sig lite från mängden.
#6 - 25 februari 2011 23:03
Hemichromis lifalili

Har jag en som numera går själv i ett kar. Fiskfan är helt skogstokig och har ihjäl allt som kommit ner i samma akvarium. Slog bland annat ihjäl en JD av samma storlek vilket var rätt otippat. Släpper man i en fisk så är det fullt ös medvetslös tills den andra ligger och flyter.

Det tycker jag är udda. Ska försöka skänka bort kräket så fort man hittar någon som är villig att ta sig an ett hopplöst fall.
#7 - 28 februari 2011 09:28
Trist när dom är udda på det viset.
#8 - 28 februari 2011 10:09
hehe sånt är ju kul, kanske inte att fisken tagit på sig en seriemördar personlighet, men de andra:) för att byta helt art har jag en katt här hemma som beter sig hur som helst förutom kattbeteendet.. :)
#9 - 28 februari 2011 10:12
Visst är det kul att veta lite olika beteende, mina papegojciklider ska alltid vara framför kameran, så det tog tid innan jag lyckades ta blackghost fotot haha såg bara oranga papegojor hela tiden
#10 - 28 februari 2011 10:17
åh linslusar är ju kul, kanske inte som sagt när det är ngt annat man vill få med på kort!:)
#11 - 28 februari 2011 17:08
Mina skalarer ÄLSKAR att kolla på TV! Står helt blickstilla och stirrar på alla program.
#12 - 28 februari 2011 17:27
vordf skrev:
Hemichromis lifalili

Har jag en som numera går själv i ett kar. Fiskfan är helt skogstokig och har ihjäl allt som kommit ner i samma akvarium. Slog bland annat ihjäl en JD av samma storlek vilket var rätt otippat. Släpper man i en fisk så är det fullt ös medvetslös tills den andra ligger och flyter.

Det tycker jag är udda. Ska försöka skänka bort kräket så fort man hittar någon som är villig att ta sig an ett hopplöst fall.

Släpp ner en Channa så blir det nog tvärt om [}:)]
#13 - 28 februari 2011 20:25
Var inte så säker - naturens lagar har denna djävulens avkomma trotsat tidigare. Den är så elak att det nästan antar bibliska proportioner.
#14 - 28 februari 2011 20:28
vordf skrev:
Var inte så säker - naturens lagar har denna djävulens avkomma trotsat tidigare. Den är så elak att det nästan antar bibliska proportioner.

fråga nån på MFK.sweden om du får låna deras lite större arter så får vi la se vad som kommer hända [}:)]
#15 - 28 februari 2011 21:14
svea skrev:
Mina skalarer ÄLSKAR att kolla på TV! Står helt blickstilla och stirrar på alla program.

Så kul det måste se ut.
#16 - 28 februari 2011 22:48
Hmm, hade amanoräkor som totalt slaktade mina ancistrusar (asså, de dödade dom). Platsar det in?
#17 - 1 mars 2011 10:06
Jag har en saffransmolly som är rätt knäpp. Han får liksom ryck och åker upp och ner, upp och ner, upp och ner, längs glaset på framsidan.
Har alltid gjort så från första början :P
#18 - 2 mars 2011 08:53
Jag har en zebrafisk som väljer att försvinna lite då och då. Föra gången den försvann var den borta i nästan 4 veckor. Men sen en dag var han tbx. Jag har ingen aning om vart han tar vägen för under den perioden han var borta tömde jag nämligen hela karet. lite kul men en konstig firre. :) Nu har han även försvunnit igen, han kommer väl tillbaka snart.
#19 - 2 mars 2011 10:20
Ingen fisk men en filter räka (atyopsis moluccencis) som inte fattar att han är en filtterräka och simmar runt och springer runt överallt och letar mat... de övriga filterräkorna sitter där det är tänkt och filtrerar maten som ges vid pumpen :P
Bilagor:
#20 - 2 mars 2011 19:13
Har en corydoras sterbai som emellanåt lämnar stimmet och simmar som en idiot i utblåset till pumpen, uppe vid ytan! Så kan han (ja klart det måste va en han) hålla på i ett par minuter o sen simmar han ner till stimmet o uppför sej som en corydoras ska uppföra sej.. Ingen av de andra i stimmet simmar högre upp i karet än max 10cm o det är när de blir skrämda av nån skalar eller liknande ;)

Fick en guldsömsciklid av en vänlig bekant som tyckte de var så tjusiga. Fick slänga ihop ett annat kar snabbt som ögat, inte vågade jag ha de där tillsammans med de andra fiskarna! Hanen dödade alla sina fruar, slet av dom fenorna så att de bara låg på botten utan en chans att kunna simma. Sen fick han leva ensam, slet upp alla stackars växter som var planterade och rev ner (!) stenrösen och rötter som fanns i karet. Vet inte hur han lyckades med allt detta under nätterna, men det såg alltid ut som ett slagfält i karet på morgonen när man tände.
Gick man förbi karet så anföll han mot glaset. Katterna tyckte visserligen att det var ett roligt beteende, speciellt eftersom fiskarna i det andra karet inte var ett dugg intresserade av att de satt där o tittade.
Helknäpp!
#21 - 2 mars 2011 20:24
Inte fisk, men mina klogrodor har ganska rejäla homosexuella tendenser. De är tre pojkar, men det händer rätt ofta att de ligger och kramas med varandra ändå. :)

Annons