Har ni julpyntat än?

#1 - 23 november 2005 07:39
Om inte så har ni lite inspiration här: http://www.ollo.net/redirect.php?id=28330
#2 - 23 november 2005 08:35
Coolt :)

Måste säga jag var lite skeptisk att öppna den där länken med tanke på domän namnet ;)
#3 - 23 november 2005 08:44
Forfarande lika imponerande. Men redan postad,

http://www.zpet.se/forum/showpost.php?p=690110&postcount=1308
#4 - 23 november 2005 09:22
Jag säger bara en sak. Elförbrukning.
#5 - 23 november 2005 10:22
Jag har en annan sak att säga; amerikaner! Vilka annars skulle få för sig att överdriva så kraftigt...? :D
#6 - 23 november 2005 10:26
var i en djuraffär i går, dom hade t.o.m. julpyntat i sina akvarier! inte direkt vad jag vill se när jag tittar på fisk, men visst, någon finns det väl som tycker det är snyggt...
#7 - 23 november 2005 10:33
Usch... stackars grannar!! Nej, det skall vara en hederlig ljus slinga och inte en bordell!

För min del blir det advents saker nu till helgen och julpynt närmare lucia... :)

//Camilla
#8 - 23 november 2005 10:40
[font=Comic Sans MS][color=red]Hehehehehhehehehe....ascoolt ![/color][/font]

[font=Comic Sans MS][color=red][/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]Denna ska ja inte skicka till en av mina polare för då gör han så här me sin kåk....o då säger jag stackars hans grannar ;)[/color][/font]
#9 - 23 november 2005 13:27
Pinsamt! Alla kommer att känna igen en som "idioten med det blinkande huset" om man gör något sånt....:D
#10 - 23 november 2005 13:54
ÅÅÅ tänk om man vore så duktig ändå!
här hemma kommer det upp stakar i fönstrena!
#11 - 23 november 2005 14:01
En sak är säkert: efter att ha sett det här kan syrran inte klaga på grannen mitt emot och hans ljusslingor. Han förlorar med hästlängder...
#12 - 23 november 2005 14:22
Julpyntat? Nix.
Den lilla tomten som utgör mitt samlade julpynt kommer upp ur byrålådan omkring den 20:de. Sen vispar jag ner den i lådan igen när julen är över och jag råkar få syn på att den står framme. Det brukar vara nån gång i maj ...

vadå, jag ungkarl ... ?

:D -- MW
#13 - 23 november 2005 15:18
Hos mig är det strikta regler på fronten julpynt. Stjärnor/stakar/änglar kommer upp någon gång kring första advent. Själva julpyntet däremot kommer absolut inte upp före den 22:a. Inte här inte! :D Uteslingor är en helt annan sak, de är bara till för att lysa upp lite i mörkret, vilket innebär att de kunde kommit upp i början av november, men det har inte skett än... ;)
#14 - 23 november 2005 15:48
Äh, jag vräker på med allt julpynt till helgen... Ingen gran så klart, men resten... Pyntar man sent tycker jag att själva julen hinner gå över för snabbt. Pyntar jag i tid hinner jag dessutom kartlägga vad katterna avverkar först och förse detta med "fyspray". :D Alla blommor måste ju dessutom få tid på sig att slå ut, en amaryllis gör sig inte lika bra i februari.

Uteslingor är jättefint med det är inte lika kul att ta ner som att sätta upp tyvärr... Egentligen skulle jag vilja haft istappsslingor runt hela huset men att sen stå på stege och bända låss alla häftstift låter inte lockande.... :D Det är iofs kul att åka och titta på andras hus som värsta julturisten...:D
#15 - 23 november 2005 15:56
[QUOTE=Gummiankan]
Det är iofs kul att åka och titta på andras hus som värsta julturisten...:D[/QUOTE]

Instämmer! Inte för att jag diret brukar "åka o kolla" men, det är ju bara sååå mysigt att promenera i härligt upplysta bostadsområden, kolla in utegranar, hur många ljusstakar folk har, vilket område som är värst på att pynta.... :D Blir promenader nästa vecka (om det inte regnar för mycket...)!!
#16 - 23 november 2005 16:00
själv har jag julpyntat i drygt 2 år nu.

en tomte och en get.
#17 - 23 november 2005 16:04
[QUOTE=Raven]själv har jag julpyntat i drygt 2 år nu.

en tomte och en get.[/QUOTE]

En get...? :D Det var nyskapande...
#18 - 23 november 2005 16:08
javisst är det :D
har en av dom sju dvärgarna framme också, kloker

sen har ja ju en röd platy han kan ju få va tomtenisse
#19 - 23 november 2005 16:13
"det blir vad man gör det till" som man brukar säga. Verkar passa in här...! :D
#20 - 23 november 2005 16:34
Jag har tagit fram adventljusstaken och julstjärnan. Är det för tidigt att tända dom?
#21 - 23 november 2005 16:35
[QUOTE=Frågvis]Jag har tagit fram adventljusstaken och julstjärnan. Är det för tidigt att tända dom?[/QUOTE]

ja, 1 decemeber kan man sätta igång.
#22 - 23 november 2005 16:40
[QUOTE=Raven][QUOTE=Frågvis]Jag har tagit fram adventljusstaken och julstjärnan. Är det för tidigt att tända dom?[/QUOTE]

ja, 1 decemeber kan man sätta igång.[/QUOTE]

Hallå där, det heter ju adventsstjärna o första advent är faktiskt nu på söndag, alltså 27 november!

O andra sidan, några dagar innan kan man ju ha överseende med! Ser tre stycken lysande här genom fönstret, o en som inte är tänd än.
#23 - 23 november 2005 16:45
Då tror jag ska tända mina nu om inga protesterar.
#24 - 23 november 2005 17:36
:)

Det är mysigt m lite "juleljus"! Läntar t o ta fram mitt.... men d får vänta ett tag, borde ta o käka middag. Skulle bara kolla lite på nätet innan jag började m maten, kom hem halv fyra... Liksom fastnade på off.topic. Konstigt! Har ju aldrig hänt förrut... ;)
#25 - 23 november 2005 17:46
Äh, ta du fram staken när du känner för det! Allt verkar ju vara tillåtet :D tror inte julpolisen rycker ut för att du tar fram adventsljusstaken för tidigt.

Hade kyrkan däremot hört att raven pyntar med en get så hade de nog satt nattvardsvinet i vrångstrupen. En del firar ju fortfarande jul efter bibels hittepå... :D
#26 - 23 november 2005 17:50
Är själv med i en kyrka. Tycker det är helt Ok med en get. Fanns nog getter i härbärget hos Jesus.
#27 - 23 november 2005 17:53
Jo getterna i sig fanns nog då också :D men jesusbarnet är väl mer allmänt hyllat än en get... Även om en get är mycket roligare! Finns en bra Björn Rosenström låt om en get; ny trendig julmusik kanske?
#28 - 23 november 2005 17:56
[QUOTE=Frågvis]Är själv med i en kyrka. Tycker det är helt Ok med en get. Fanns nog getter i härbärget hos Jesus.[/QUOTE]

Sant, kan man ha med kor o hästar i stallet så, varför inte en get tillsammans med tomten (står de tillsammans= måste fråga...)!! :D
#29 - 23 november 2005 17:56
>>Stallet=julkrubban m jesusbarnet
#30 - 23 november 2005 19:43
Så j-vla mäktigt!Det skulle vara riktigt kul att få göra något liknande någon gång i livet,grannarna får gilla läget så att säga.Störtskönt!
#31 - 23 november 2005 20:54
[QUOTE=Gummiankan]Äh, ta du fram staken när du känner för det[/QUOTE]
ASGARV bara jag som har skev ordassociation härinne :D

själv kommer de inte bli mycke till julpynt härborta.
blir nog mest 80st julmustflaskor som får stå för de :p
#32 - 23 november 2005 21:26
[QUOTE=Raven][QUOTE=Gummiankan]Äh, ta du fram staken när du känner för det[/QUOTE]
[/QUOTE]

Jaa, det var bara du!! Eller vi andra påpekade det iafall inte!;)
#33 - 24 november 2005 00:00
I ärlighetens namn så låter det ju helt perverst! :D Men man kan ju "fira" jul på olika sätt....... :D
#34 - 24 november 2005 00:02
mm med fördragna gardiner bl.a :D
#35 - 24 november 2005 00:10
Med fördragna gardiner...? VAD har du tänkt att hitta på egentligen?:D
#36 - 24 november 2005 00:12
de skulle du allt vilja veta:p
#37 - 24 november 2005 00:18
Gottegris!:D
#38 - 24 november 2005 00:23
snarare lathet.
ska f*n te å orka flytta på kattens lekhus och kattens bord för att komma åt när ja ändå sover dagtid när det är ljust.
men får nog ta å öppna korsdrag här termometern visar 24 grader
enda gången ja drar undan gardinerna är när ja har folk här.
#39 - 24 november 2005 08:54
Och jag tycker att jag är lat! :D Jag går iaf upp under den ljusa delen av dygnet... Jag vet inte hur du har lyckats vänja din katt av med sin "nu skall matte f*n upp" instinkt men mina busungar praktiserar den fortfarande i högsta grad. :D
#40 - 24 november 2005 09:14
[QUOTE=Raven][QUOTE=Gummiankan]Äh, ta du fram staken när du känner för det[/QUOTE]
[/QUOTE]Öhm, nej :rolleyes: O julbock har jag hört talas om, och julegris... men en get? :D

Själv ska jag pysa ner på stan idag och köpa "lampor" till staken :D De gick sönder någon gång i maj i år, och då tog jag undan den.
Tycker också att det är otroligt mysigt med alla ljus som åker fram. Dock kommer minnena från första advent förra året tillbaka, då var det nämligen klippklättring på Railey Beach i Thailand som gällde. *saknar![:-28]*
#41 - 24 november 2005 10:18
[QUOTE=heljis][QUOTE=Raven][QUOTE=Gummiankan]Äh, ta du fram staken när du känner för det[/QUOTE]
[/QUOTE]Öhm, nej :rolleyes: O julbock har jag hört talas om, och julegris... men en get? :D

Själv ska jag pysa ner på stan idag och köpa "lampor" till staken :D De gick sönder någon gång i maj i år, och då tog jag undan den.
Tycker också att det är otroligt mysigt med alla ljus som åker fram. Dock kommer minnena från första advent förra året tillbaka, då var det nämligen klippklättring på Railey Beach i Thailand som gällde. *saknar![:-28]*[/QUOTE]

Skratta dig lycklig att du inte var kvar tills annandagen....
#42 - 24 november 2005 10:32
[QUOTE=Gummiankan]Skratta dig lycklig att du inte var kvar tills annandagen....[/QUOTE]Tro mig, jag är lycklig. Vi kom hem ungefär två veckor innan det hände, så det var ju aldrig någon "risk". Dock skulle vi ha åkt 20 dec - 9 jan om det inte varit för dyrt. Däremot känns det förj****gt med alla människor man träffade där nere som skulle stanna länge, och som man inte har en aning om hur det gick för.
#43 - 24 november 2005 18:31
mm, det var nog ingen som väntade sig det.... riktigt obehagligt men samtidigt naturligt. En kompis till mig var i thailand precis innan men hon åkte ner till indonesien några dagar innan det hände. Tur allan....
#44 - 24 november 2005 22:33
Sånt är så läskigt! Hoppas det dröjer länge tills nästa gång något liknande händer! Men m växthuseffekt o så så.... [xx(] *usch*
#45 - 24 november 2005 23:35
[QUOTE=jaffehuff]Men m växthuseffekt o så så.... [xx(] *usch*[/QUOTE]

finns inga konkreta bevis för att växthuseffekten verkligen finns.
#46 - 25 november 2005 00:17

själv kommer de inte bli mycke till julpynt härborta.
blir nog mest 80st julmustflaskor som får stå för de :p[/QUOTE]Jo, jag var med på den. Jag tror att den blå/vita tomten har något emot om du tar fram den på fel "tid". Vet att det blev en sen komentar. :o
#47 - 25 november 2005 06:27
[QUOTE=Raven][QUOTE=jaffehuff]Men m växthuseffekt o så så.... [xx(] *usch*[/QUOTE]

finns inga konkreta bevis för att växthuseffekten verkligen finns.[/QUOTE]

Är du helt säker på det...? I polarisarna kan forskarna se mängder av långvaria temperaturförändringar, istider och sedan förhöjda temperaturer... Temperaturskillnaden måste ju beror på något och förhöjda koldioxidhalter ligger ju nära till hands....

Tsunamin berodde inte på växthuseffekten så det kan mänskligheten inte riktigt ta på sig. Ett undervattensskalv utlöste vågen och förändringar i manteln och strömmar i jordens inre kan man inte stoppa även om man känner för det tyvärr....
#48 - 25 november 2005 07:47
[QUOTE=jolon]Om inte så har ni lite inspiration här: "]http://www.ollo.net/redirect.php?id=28330 [color=black] [/color][color=black][/QUOTE[/color][color=#22229c]][/color]Min tanke åker till Rhapsody in rock med Robbet Wells.
#49 - 25 november 2005 07:50
[QUOTE=jolon]Om inte så har ni lite inspiration här: http://www.ollo.net/redirect.php?id=28330 [/QUOTE]
Min tanke åker till Rhapsody in rock med Robbet Wells.
#50 - 25 november 2005 08:09
[QUOTE=Gummiankan]Är du helt säker på det...? I polarisarna kan forskarna se mängder av långvaria temperaturförändringar, istider och sedan förhöjda temperaturer... Temperaturskillnaden måste ju beror på något och förhöjda koldioxidhalter ligger ju nära till hands....[/QUOTE]

den forskningen som ligger till grund för alla påståenden om växthuseffekten är i bästa fall mycket tveksam då den är felaktigt gjord till exempel.
sen om man ser på medeltemperaturen över 100.000 år så ligger vi i nuläget rätt långt under medel.

men med tanke på alla skogar som huggs ner så kommer syreproduktionen att sakta sjunka samtidigt som vi blir fler som behöver syre mer motorer som förbrukar syre till exempel och när inte skogar kan förbruka tillräckligt med koldioxid så kommer det tveklöst att öka.

så gör som jag, stöd dom svenska skogarna och hoppa över julgran ;)

plastgran är ju inte ett så tokigt alternativ då dom kan brukas i många år om dom sköts om.
#51 - 25 november 2005 08:39
Bästa journalister, intressant ämne – klimatforskning 14/11-05!

Jag går en miljövetenskaplig utbildning och gör just nu en magisteruppsats i miljövetenskap.
Det är bra att ni skildrar två olika ståndpunkter men man bör vara skeptisk när experter påstår sig veta vad som ska hända. Allt befinner sig nämligen enbart på teorinivåer. Vissa teorier om klimatförändring är dock mer seriösa än andra. Växthuseffekten är enbart en teori även om man ska respektera beräkningar och scenarier. Det som idag anses vara respektabel forskning avseende klimatet är solens aktivitet. Denna forskning är ”ny” och relativt okänd och får inte i samma omfång beviljade medel till forskningen. Forskning om växthuseffekten får det mesta och därav utestängs annan forskning, även kemikalieforskning. Hela Östersjön har kraftigt förhöjda värden av dioxin så att fisken är oätlig. Östersjö fisk är förbjuden i hela Europa utom i Sverige och Finland. Här är också lobbyingen stark inom Sverige.
När det gäller forskning avseende solaktiviteten ska man dock känna till att i samband med att Kyotoprotokollet undertecknades drog USA sig ur när Kina tryckte på att de stora förbrukarna skulle ta ett stort ansvar för sina utsläpp. USA tillsatte en lobby organisation ” Global Climate Coalition” för att hitta andra vägar att peka på än ”människans påverkan på klimatet”. Betänk själva, USA är världens största kolproducenter, andra största oljeproducenter och andra största gas producenter. De har väldens största utbyggda välfärdssamhälle och det är ingen beredd att ändra på
( Conelly & Smith. 2003. Politics and the environment-From theory and practice, Jamison.2003. Miljö som politik, De Shalit. 2000. The environment between theory and practice).

Lobby organisationen från USA försökte tom baktala seriös klimatforskning. Seriös kritik har dock riktats hur viss forskning av växthuseffekten är bedriven. Många studier har ex gjorts nära stora städer vilken är en logisk följd för högre temperaturer när en stadskärna avger värme. Beräkningar har också blivit lite väl tilltagna i viss forskning. När vi senast hade istid var den globala medeltemperaturen endast tre grader kallare än idag. Hur blir ett scenario på 6-7 grader förhöjt då tro?
Solaktivitet hävdade i alla fall USAs lobbying och det kan ju inte mänsklig aktivitet påverka.
Teorier ska respekteras men man ska inte gå ut och tala om, leka GUD och säga att så här blir det. Ingen vet med säkerhet även om klimatet förändras och temperaturer höjs. Ingen vet med säkerhet varför vi får denna temperaturhöjning. Blir förvånad även när SMHI säger att vi kommer få ett varmare klimat i Sverige eftersom ingen vet vad som händer när temperaturen stiger. Det här har jag även hört att en meteorolog sagt på radion. Tar de då enbart hänsyn till vädret? När man forskar om klimatet måste det vara en tvärvetenskaplig studie. Vi behöver inte få det varmare i Sverige. Åter igen ingen vet vad som händer år 2075 om temperaturen höjs. Havsströmmar kan ändra sig. På lilla istiden ändrade sig golfströmmen och vi fick det kallare med hungersnöd, kargt klimat och digerdöd i hela Europa. När vattennivåer höjs kan strömmar, havsportarna slås ut, bli svagare eller ändra sig och försvinner golfströmmen får vi kanske det som i Sibirien Norden! När man läser miljövetenskap med bredd blir man förvånad hur mycket antaganden som görs av experter inom enskilda områden!
#52 - 25 november 2005 10:52
[QUOTE=Raven][QUOTE=jaffehuff]Men m växthuseffekt o så så.... [xx(] *usch*[/QUOTE]

finns inga konkreta bevis för att växt huseffekten verkligen finns.[/QUOTE]
Exakt. Det finns ingen forskning i dag som kan visa att det som händer med vårat klimat beror på människans inverkan, eller om det är något naturligt som händer. (har skrivit en lång artikel angående det, PM om ni är intresserad). Angående skogen och syre, så säger dom som vet att skulle man skövla all regnskog på hela jorden, så skulle det ta 10 000 år innan det i huvudtaget går att mäta någon skillnad i syremängd i luften........ Så nu har jag sagtdet och vad det har i en julpyntar tråd att göra det vet inte jag.. :-)
#53 - 25 november 2005 18:07
[QUOTE=Schull]så säger dom som vet att skulle man skövla all regnskog på hela jorden, så skulle det ta 10 000 år innan det i huvudtaget går att mäta någon skillnad i syremängd i luften......[/quote]

såpass länge hade själv gissat på runt 50-100år men iofs finns ju rätt mycket luft.

nån som julpyntar för sina fiskar ?
#54 - 25 november 2005 18:17
Nej växthuseffekten som begreppet komersiellt betyder kanske inte finns (avgaser= växthuseffekt), men temperaturen varierar (mycket långsiktigt) ju på grund av en "inbyggd växthuseffekt". Det enda som människans utsläpp egentligen kan lastas för är ozonhål, erosion och allmän ohälsa...

Jag tror inte regnskogen påverkar syretillförsel i så stor grad, den största syreproducenten borde vara växtplankton. 10000 år borde väl vara tiden med nuvarande förbrukning, troligtvis kommer ju syreförbrukningen att öka ganska drastiskt med tanke på att människor förökar sig som kaniner... :D
#55 - 25 november 2005 19:32
[QUOTE=Gummiankan]troligtvis kommer ju syreförbrukningen att öka ganska drastiskt med tanke på att människor förökar sig som kaniner... :D[/QUOTE]

jo men å andra sidan tar vi ju död på stora mängder djur :/
#56 - 25 november 2005 22:36
[QUOTE=Raven][QUOTE=Gummiankan]troligtvis kommer ju syreförbrukningen att öka ganska drastiskt med tanke på att människor förökar sig som kaniner... :D[/QUOTE]

jo men å andra sidan tar vi ju död på stora mängder djur :/[/QUOTE]

Poäng, men en människa förbrukar avsevärt mer syre än ett djur. Speciellt gonom olika industrier...
#57 - 25 november 2005 22:42
Och ju fler vi är desto mer boskap behöver vi-> många djur som producerar mycket koldioxid.
#58 - 25 november 2005 22:43
när det gäller boskap ska tydligen deras metanproduktion va värre än koldioxidproduktionen efter vad jag läste för många år sen, kan ha varit illustrerad vetenskap.
#60 - 26 november 2005 18:22
he he he Illusionerad Vetenskap heter det ju :D du har väl sett Hundtricket(svensk film, alexander skarsgård)...?
#61 - 26 november 2005 18:37
Nope jag har inte sett den filmen,tyvärr.
#62 - 26 november 2005 19:21
Julpyntar alltid den 23:e.
#63 - 26 november 2005 19:52
växthuseffekten finns! beviset som finns är att vi sitter här o skriver på ett forum o lever på jorden! växthuseffekten är det fenomen som gör att solstrålar kan komma in till jorden men inte lika många kommer ut!

det ni talar om är ju global uppvärmning! den kanske inte är bevisad vara människans fel men att inte tro att vi inte påverkar jorden är helt galet... aldrig förr har en art varit så påfrestande för jorden...
#64 - 26 november 2005 22:06
Jo det är ju den verkliga innebörden men bland icke insatta brukar den globala uppvärmingen kallas växthuseffekten. Det hade varit hyggligt kallt här utan ett visst mått av växthuseffekt... :D
#65 - 26 november 2005 22:08
[QUOTE=Frågvis]Nope jag har inte sett den filmen,tyvärr.[/QUOTE]

Det är ingen förlust, det är just bara den repliken som är kul... :D
#66 - 28 november 2005 17:43
Snacka om urspårad tråd... *muttrar* När man längtade o läsa om andras julande.... Hoppas jag inte förstörde stämningen nu *känner mig grinig*
#67 - 28 november 2005 19:07
Låt dom tjafsa om växthuseffekten om de känner för det. Man kan få känna sig lite viktig till jul. Jag läste förresten i Illustrerad vetenskap att man skulle börja pumpa ner koldioxiden i jordskorpan där man för pumpat olja. Tror att de skulle göra det i tyskland och massa andra ställen.

Apråpå julen, jag brukar inte klä granen förrän den 23:e.
#68 - 28 november 2005 19:34
Julgranen kläs hemma hos oss oxå först den 23:e. Och sedan får man jaga katter inne i vardagsrummet... Av någon konstig anledning hamnade inget glitter i granen förra året. Vi kompenserade med extra mycket änglar, kulor, stjärnor etc. Riktigt fint. Och i skenet av en sprakande kakelugn var det helt... Hmm. Julstämning.
#69 - 28 november 2005 19:40
Underbart!
#70 - 28 november 2005 20:01
klart att julgranen inte skall kläs förrän 23!
#71 - 28 november 2005 20:03
granen kläs den 23 på kvällen, samtidigt som man dricker glögg och gör jul-skinka :D
#72 - 28 november 2005 20:06
Någon som har en gran i akvariet?
#73 - 28 november 2005 20:10
klart jag har en gran, med belysning och små färglada paket i akvariet... ha ha skojja bara, men barnen skulle säkert vilja stoppa i en liten gran till dom =)
#74 - 28 november 2005 20:15
Väntar ni så länge med att klä granen...? Jag tror jag vill ha in den minst en vecka innan jul.... Julpyntade nästan klart nu i helgen och det blev faktiskt riktigt tjusigt! :D men katter och julpynt funkar liksom inte ihop så man måste ha dubbelhäftande tejp, limkuddar och fyspray på precis allt....
#75 - 28 november 2005 20:17
Julpyntat klart allt och det är inte december än ens!
#76 - 28 november 2005 20:19
[QUOTE=Gummiankan]fyspray på precis allt....[/QUOTE]

vilken har du ?
kattan min ignorerar catit fyspray totalt
#77 - 28 november 2005 20:27
Litet kul julspel: rädda julen: http://www.miniclip.com/Flash/lastxmas.htm
#78 - 28 november 2005 22:33
Ha ha ha, nej fy sprayen är bara ett spel för galleriet.... :D den luktar varken illa eller håller borta katter, men jag är smått desperat. Nu har jag prövat allt. Mina "bebisar" gör precis som de vill när jag inte är hemma, aldrig att de vågar göra något när jag ser på men annars... De är två hanar, 8-9 månader väger ca 4,5 kg styck och rör sig i nära överljudsfart så vill de välta en kruka, så välter de en kruka... :D Man skulle ju kunna tycka att kastrering vore ett bra alternativ för att de skall lugna ner sig.... grejen med det är väl att de redan är kastrerade! :D Jag funderar på att pröva en grön gel som heter Fy!, vet du något om den?
#79 - 28 november 2005 23:14
[QUOTE=Gummiankan] Jag funderar på att pröva en grön gel som heter Fy!, vet du något om den?[/QUOTE]

nope.
det enda jag provat är catit fyspray och sist ja använde den lukta hela lägenheten citron i ett par dagar :rolleyes:
har ju en hona 6 månader eller så och hon e högt å lågt å igår bestämmde hon sej får att ett skåp skulle va hennes nya liggplats.

gran får väl bli skärmsläckare i datorn annars blir de bara en klätterställning
#80 - 29 november 2005 08:55
Jag tror att människan i det här fallet får kapitulera för kattens intelligens... :D Vad gott attt den luktade citron, en annan jag har prövat luktade riktigt illa. Inga katter, men tyvärr kunde inga människor vara nära de första timmarna heller... [xx(]

Granen blir nog garanterat ett klätterträd men bara de har roligt så gör det inget att det blir lite extra städning.... :D (Jag kommer garanterat ångra det här uttalandet närmare jul)
#81 - 29 november 2005 11:58
kanske skulle fundera på att sätta en krok i taket å binda fast granen i
#82 - 29 november 2005 11:59
ha ha...det hade vi på landet, jocke vår katt va förtjust att klättra i granen, så pappa satte fast den i taket, så den rasade aldrig mer =) luta lite, men vaddå, den stod ju kvar =)
#83 - 29 november 2005 12:04
Låter lite som Piff och Puff det här:D
#84 - 29 november 2005 12:45
I taket alltså...? :D Jag får nog investera i en rejäl krok... Hoppas nog kulor av glas dock, det kan nog inte bli bra tillsammans med katter hur man än vänder och vrider på det.

Läste någonstans att Piff och Puff är avbilder av Sibiriska jordekorrar som tydligen är en riktig pest i verkligeheten också. Har man varit besvärad av en riktig ekorre så vet man att de kan vara riktiga plågor... :D
#85 - 29 november 2005 16:43
jo men ekorrar kan va så jäkla läckra också.
för mångamångamånga årsen när ja va en liten knod så va ja i slottskogen och på ett ställe satt 15-20 pers och försökte locka på ekorrarna å ge dom käk.
men så gick ja fram å satte mej på huk å då kom alla ekorrarna fram till mej och ingen annan.
jag va den ende som hade hasselnötter, dom andra försökte med kakor grönsaker godis och lite annat.
va en rätt go upplevelse å se dom komma fram ta en hasselnöt springa bort å gömma för att sen komma tillbaka å hämta en ny.
#86 - 29 november 2005 16:51
coolt :). jag har dock konstig ord association.
istället för huk läste jag kuk först :D
#87 - 29 november 2005 17:13
har du sjuk vriden fantasi ;)
välkommen till klubben isåfall :rolleyes:

själv har jag problem med att ögonen går i kors å då byter orden helt plötsligt plats med varann kan bli lite udda kombinationer då
#88 - 29 november 2005 19:19
vi förankrade julgranen i elementet när den här gamle kattfarbrorn jag har var liten... Han tyckte att id+een med ett klätterträd var jättebra på den tiden men har lugnat ned sig med åren...
#89 - 29 november 2005 19:46
Kanske finns det extra stickiga granar(kaktus?) som inte katterna gillar att klättra i?
#90 - 29 november 2005 20:00
En extra stickig gran....? :D Hur hade du tänkt att jag skulle få ur barren ur katten sen...? Troligen blir det kungsgran men jag har inte kollat på alla alternativ än... Tror det blir en tung kätting som sitter fast med tunga krokar i tak, golv och element.... :D Just in case...

Ekorrar är skitsöta, och visst stämmer det att de känner igen ett riktigt nöt när de ser dem :D (ursäkta, öppet läge, pepparkaksterapi påbörjas omgående)
#91 - 29 november 2005 20:13
Skrattar hejdlöst[:-58]

Annons