[quote=Mamma_och_Simon]1. Ingår filtermaterial när man köper AM Top?
Läste nyss detta :( (skrivet av viscosity) om AM Top filter:
"Ett Am-Top 3336 och ett Fluwal 305. Jag vände och vred på dessa och dess innehåll länge innan jag bestämde mig för vilket jag ville behålla och vilket jag returnera. Kvalitétsskillnaden mellan de två var löjlig. Nu handla Kvalité visserligen enbart om perception genom att ta och titta på grejerna, men jag upplevde att fluwalen var en avsevärt mycket seriösare produkt än Am-Top'en. Att Fluwalen dessutom var billigare, var fylld med filtermedia samt hade 3 ggr längre garanti än Am-topen samt att jag inte kunde använda Am-Top'ens slangar när akvariet står tätt emot väggen, gjorde inte valet något svårare.
Nu har jag läst att många anmärkt på att Fluwals ytterfilter låter. Jag själv är relativt nojig över saker som låter, men 305an låter i princip lika mycket som mitt gamla fluwal2 innerfilter, dvs knappt märkbart."
2. Någon annan som håller med om att AM Top är en lågkvalitetsprodukt? [/quote]
Herkules Zoo har just 305an för 715 kr har jag för mig. I en annan tråd stod det att du bodde där. Borde va ett enkelt val för dig framför både Am-Top'en och Fluwal 404an.
xx5 serien är nyare än xx4 serien, som är en utgående produkt.
Jag kan förklara lite vad jag uppmärksammade som de stora skillnaderna i intryck mellan de två produkterna.
Dokumentationen i fluwalen består av ett tjockare häfte i 4färgstryck, samt en DVDskriva. AmTop har sin instruktion på kartongsidan samt ett hopvikt kopierat A4 papper.
O-ringen till filterlocket samt locket för impellern var löstagna, insmorda och låg i hermetiskt tillslutna påsar för att bevara gummits egenskaper. Am-Top'ens grejer satt på plats.
Fluwalens slangar hade riktiga ändar av silicon för att tillsluta mot pumpen på ett säkert sätt. Am-Topens slangar är bara vanliga slangar som man hittar på Bauhaus.
Fluwalen har ett seriöst register över reservdelar. Vart hittar man det för Am-Top?
Fluwalen har medföljande speciella och snillrikt konstrukerade hållare för slangen över kanterna, så att det blir snyggt och säkert. Am-Topen hade inget sådant.
Fluwalen har en smart engreppslösning för att lossa slangarna från filtret utan spill (lixom Eheim Pro-serie). Am-Top är mer enkel i sin konstruktion och spiller mer vatten.
Fluwal har backventil i uppsugsröret. Am-Top har inte det.
Fluwalens prylar ser dessutom snyggare ut än Am-Topens spygröna, fast det är smaksak såklart.
Det kan tyckas som små skillnader, men det skvallrar om en mer påkostad produkt. Quality talks.