Har någon testat AM Top ytterfilter?

#1 - 6 juni 2006 20:09
[SIZE=3]Ska välja ytterfilter till ett akvarium på 253 liter. Men är inte miljonär...[/SIZE]

Vad tror ni om detta:

AM Top filter 3337
1000 liter/tim.
Effektförbrukning 30 watt.
Filtervolym 6,5 liter.

700:- på PWSS

Kanske lite "stort" (rekommenderas till 500-550 liter) men det gör väl inget? Filtervolymen är ju på 6,5 liter!!!! Jämfört med 3.0 liter på den lite mindre modell 3336 som kostar 600:- så blir det ju väääldigt prisvärt!

Någon som har erfarenhet av AM Top filter?????

/Mamman
#2 - 6 juni 2006 20:15
Jag kör med ett AM-TOP Professional AT-3335 (600 l/h) och det funkar utmärkt och är riktigt tyst! Då jag bara har kört det i ca 2 månader hittentills så kan jag inte riktigt säga något mer.
#3 - 6 juni 2006 20:35
Jag har också 3335 och är också väldigt nöjd med hur bra det jobbar och hur tyst det är.
#4 - 6 juni 2006 20:49
tänk på att filtermatrialet är dyrt som f..
kolla upp om det ingår eller om du måste köpa till det
#5 - 6 juni 2006 21:00
Kör Själv med ett 3338 i mitt 540l det fungerar fint har haft det i ett halvår nu utan problem. Kommer att köpa ett till mitt nya 540.
Har små makaronen i men ska byta till riktiga finns på lösvikt på pwss och biobollar.

Mvh Mattias
#6 - 6 juni 2006 21:20
1. Ingår filtermaterial när man köper AM Top?

Läste nyss detta :( (skrivet av viscosity) om AM Top filter:

"Ett Am-Top 3336 och ett Fluwal 305. Jag vände och vred på dessa och dess innehåll länge innan jag bestämde mig för vilket jag ville behålla och vilket jag returnera. Kvalitétsskillnaden mellan de två var löjlig. Nu handla Kvalité visserligen enbart om perception genom att ta och titta på grejerna, men jag upplevde att fluwalen var en avsevärt mycket seriösare produkt än Am-Top'en. Att Fluwalen dessutom var billigare, var fylld med filtermedia samt hade 3 ggr längre garanti än Am-topen samt att jag inte kunde använda Am-Top'ens slangar när akvariet står tätt emot väggen, gjorde inte valet något svårare.
Nu har jag läst att många anmärkt på att Fluwals ytterfilter låter. Jag själv är relativt nojig över saker som låter, men 305an låter i princip lika mycket som mitt gamla fluwal2 innerfilter, dvs knappt märkbart."

2. Någon annan som håller med om att AM Top är en lågkvalitetsprodukt?
#7 - 6 juni 2006 21:33
[quote=Mamma_och_Simon]1. Ingår filtermaterial när man köper AM Top?
2. Någon annan som håller med om att AM Top är en lågkvalitetsprodukt? [/quote]
1. Det beror på butiken. I mitt fall fick jag med allt.
2. Inte jag, men jag har inget att jämföra med.
#8 - 7 juni 2006 15:14
Har ett 3338 till min 375L näst intill ljudlöst..enda negativa JAG tycker är att det är lite dåligt ös på vattnet för att vara 1200L/H men det är ju naturligtvis utan filtermaterial
Har funkat kanon en månad nu
#9 - 8 juni 2006 08:17
[quote=Mamma_och_Simon]1. Ingår filtermaterial när man köper AM Top?

"Ett Am-Top 3336 och ett Fluwal 305. Jag vände och vred på dessa och dess innehåll länge innan jag bestämde mig för vilket jag ville behålla och vilket jag returnera. Kvalitétsskillnaden mellan de två var löjlig. Nu handla Kvalité visserligen enbart om perception genom att ta och titta på grejerna, men jag upplevde att fluwalen var en avsevärt mycket seriösare produkt än Am-Top'en. Att Fluwalen dessutom var billigare, var fylld med filtermedia samt hade 3 ggr längre garanti än Am-topen samt att jag inte kunde använda Am-Top'ens slangar när akvariet står tätt emot väggen, gjorde inte valet något svårare.
Nu har jag läst att många anmärkt på att Fluwals ytterfilter låter. Jag själv är relativt nojig över saker som låter, men 305an låter i princip lika mycket som mitt gamla fluwal2 innerfilter, dvs knappt märkbart."

2. Någon annan som håller med om att AM Top är en lågkvalitetsprodukt? [/quote]

Herkules Zoo har just 305an för 715 kr har jag för mig. I en annan tråd stod det att du bodde där. Borde va ett enkelt val för dig framför både Am-Top'en och Fluwal 404an.

xx5 serien är nyare än xx4 serien, som är en utgående produkt.

Jag kan förklara lite vad jag uppmärksammade som de stora skillnaderna i intryck mellan de två produkterna.

Dokumentationen i fluwalen består av ett tjockare häfte i 4färgstryck, samt en DVDskriva. AmTop har sin instruktion på kartongsidan samt ett hopvikt kopierat A4 papper.

O-ringen till filterlocket samt locket för impellern var löstagna, insmorda och låg i hermetiskt tillslutna påsar för att bevara gummits egenskaper. Am-Top'ens grejer satt på plats.

Fluwalens slangar hade riktiga ändar av silicon för att tillsluta mot pumpen på ett säkert sätt. Am-Topens slangar är bara vanliga slangar som man hittar på Bauhaus.

Fluwalen har ett seriöst register över reservdelar. Vart hittar man det för Am-Top?

Fluwalen har medföljande speciella och snillrikt konstrukerade hållare för slangen över kanterna, så att det blir snyggt och säkert. Am-Topen hade inget sådant.

Fluwalen har en smart engreppslösning för att lossa slangarna från filtret utan spill (lixom Eheim Pro-serie). Am-Top är mer enkel i sin konstruktion och spiller mer vatten.

Fluwal har backventil i uppsugsröret. Am-Top har inte det.

Fluwalens prylar ser dessutom snyggare ut än Am-Topens spygröna, fast det är smaksak såklart.

Det kan tyckas som små skillnader, men det skvallrar om en mer påkostad produkt. Quality talks.
#10 - 8 juni 2006 08:58
tack.
#11 - 8 juni 2006 11:19
Åh! Tack! Det var verkligen en bra utvärdering av de olika produkterna! Kan du inte bli en sån där konsumenttestare för akvarieprodukter? [:-159]

Men det är nog 304 som kostar 715:- på Herkules, ska dit i morgon. Om det är det så köper jag nog 404 i stället, vill hellre överdimentionera än ligga precis på rekommenderat... [:o]

Tack igen!
#12 - 9 juni 2006 07:32
Har kört mitt AM-top 1200L/tim i ett år nu. går som en klocka. Det man varnade för i början var att man inte skulle öppna avluftnings ventilen på filtret för det var svårt att få tätt igen. Kanske fixat nu men kan vara bra att veta.

En kommentar till viscosity finna utvärdering. Har en bekant som fått läckag mellan pumphuvudet och filter behållaren på fluwal fiter. Först bytade han men när nummer 2 började läcka på sama stället efter några månader byte han märke.

/Viggen_l
#13 - 4 december 2008 17:13
Någon som vet om det klarar av bräckvatten? Satt med handen på "köp" knappen aldeles nyss och insåg att de inte står något om salt.
tacksamm för svar! hej
#14 - 4 december 2008 17:18
Tråden är två gammal bättre att starta en ny om du ska ha svar
#15 - 4 december 2008 17:22
liljeros84 skrev:
Någon som vet om det klarar av bräckvatten? Satt med handen på "köp" knappen aldeles nyss och insåg att de inte står något om salt.

tacksamm för svar! hej
jorå fluval kan du köra i sött o salt;)
#16 - 4 december 2008 19:49
Tråden är två gammal bättre att starta en ny om du ska ha svar
funkade riktigt bra:)
#17 - 4 december 2008 20:11
Om du bor i närheten av Göteborg så har Plantagen på Tagenevägen 50% på alla akvarieprodukter. Så sent som igår hade dom 2 st Eheim 2026 kvar för 1245 kr. Det är ett fyndpris och borde räcka bra till ditt akvarium.
#18 - 5 december 2008 15:03
:D
Am-top o reservdelar.

Jag har kört am-top i snart 8år och dels så har jag inte bytt några delar, sen om jag mot förmodan skulle behöva byta så funkar faktiskt en del eheim tillbehör även till amtop.
Sen att man med fluvalen får massa lull lull med silikonslut på slangar, dvdmanual, filtermaterial så är det inget som man egentligen inte behöver.

Amtops slangar kan man ju köpa nya i istort sätt vilken byggbutik som helst(dvs lägre kostnad) medans fluvalen har speciella för just fluval.

Filtermaterial är väl A o O och vill man ha ett filtermaterial som man själv valt behövs det ju inte medfölja ytterfiltret över huvudtaget.
Sen om hur många som verkligen använder till 100% de filtermaterial som medföljer är ju en annan femma.

Am-top är ju trots allt ett super filter med bra bas kvalitet dvs den håller vad den lovar, varken sticker ut eller inte.

Nu menar jag väl inte att fluvalen är ett dåligt val.
Eftersom jag har haft mera problem med fluval ytterfiltrerna än med amtop så har jag iallafall märkt skillnad.
#19 - 5 december 2008 17:21
Har 3 st AM-TOP i drift,2st 3338 och 1st 3336 och jag är jättenöjd...:D
#20 - 8 juni 2010 18:47
*Ulrica* skrev:
1. Ingår filtermaterial när man köper AM Top?

2. Någon annan som håller med om att AM Top är en lågkvalitetsprodukt?

Hej lät ditt 305 mycket i början innan all luft var ute mm och hur länge tog det innan all luft var borta
#21 - 8 juni 2010 19:31
det tar ett par dagar innan det slutar låta
#22 - 8 juni 2010 19:41
hannesc skrev:
det tar ett par dagar innan det slutar låta

Ok får hoppas det
Bilagor:
#23 - 9 juni 2010 14:38
walak skrev:
Ok får hoppas det

Jag är helt nöjd med mitt Am-Top. Det har funkat i flera år utan några problem. Jag skulle inte tveka att köpa det igen.

Om du har luft i det, så vicka bara på det några gånger fram och tillbaka så kommer luftbubblorna att åka ut med ut-vattnet. Sen går det såå tyst och fint. Jag har mitt i sovrummet.
#24 - 9 juni 2010 14:46
Rosali skrev:
Jag är helt nöjd med mitt Am-Top. Det har funkat i flera år utan några problem. Jag skulle inte tveka att köpa det igen.

Om du har luft i det, så vicka bara på det några gånger fram och tillbaka så kommer luftbubblorna att åka ut med ut-vattnet. Sen går det såå tyst och fint. Jag har mitt i sovrummet.

Problemet är att jag har redan vickat på den och det kommer inget mer luft men den låter i allafall
#25 - 9 juni 2010 15:07
kan vara mikrobubblor som inte släpper.

låt vara några dagar till
#26 - 9 juni 2010 17:18
walak skrev:
Problemet är att jag har redan vickat på den och det kommer inget mer luft men den låter i allafall

Testa att fylla på med lite vatten i hålet uppepå filtret. Stannat det först annars rinner det över.
#27 - 9 juni 2010 18:06
dra ut och sätt tillbaks elsladden(choka) ett par gånger i snabb följd, låter det fortfarande så bör du montera isär och kolla impeller, axel och bussningar.
#28 - 9 juni 2010 18:25
Gaffel skrev:
dra ut och sätt tillbaks elsladden(choka) ett par gånger i snabb följd, låter det fortfarande så bör du montera isär och kolla impeller, axel och bussningar.

det jag kan känna är att impellen går att rucka på någon mm men jag vet inte hur litet mellan rummet ska vara mellan impellen och kammaren
#29 - 9 juni 2010 18:36
Kolla bara så att alla delar sitter där dom ska och att impellern snurrar fritt osv, passa på att smörja upp packningar med vit vaselin.

Annons