har någon skickat växter med post i år?

#1 - 30 mars 2007 13:45
Ja, är det för kallt på nätterna fortfarande??

Vad tror ni, är det värt att försöka skicka en del?:D
#2 - 30 mars 2007 14:18
Jag fick ett gäng växter från Firren för en månad sedan i en jiffybag och det var inga problem. //Eva
#3 - 30 mars 2007 14:20
hmm, vet ju inte riktigt vad en jiffybag är men det borde funka med ett vadderat kuvert?! Det brukar jag skicka i annars nämligen..
#4 - 30 mars 2007 14:28
Det är samma sak bara på "utrikeska" :) :) :) som min pappa sa om engelska uppe i norrland när jag var liten.
#5 - 30 mars 2007 14:35
Vadderade kuvert brukar inte vara så hälsosamt för växterna. Blir platta och fula innan de kommer fram. Även om de oftast överlever misshandeln.

Själv skickar jag helst växter i små ganska platta paket. Gjorda av 1½ liters mjölkkartonger.

Ytbehandlingen av kartongens insida gör den idealisk att skicka fuktiga växter i . Den kan också klippas och ihopfogas, så att den kan skickas som vanligt brev, med ett porto på 11 kr.

Är tyvärr inte så bra isolerad mot kyla bara.

MVH/Anita
#6 - 30 mars 2007 14:41
Limia1 skrev:
Vadderade kuvert brukar inte vara så hälsosamt för växterna. Blir platta och fula innan de kommer fram. Även om de oftast överlever misshandeln.

Själv skickar jag helst växter i små ganska platta paket. Gjorda av 1½ liters mjölkkartonger.

Ytbehandlingen av kartongens insida gör den idealisk att skicka fuktiga växter i . Den kan också klippas och ihopfogas, så att den kan skickas som vanligt brev, med ett porto på 11 kr.

Är tyvärr inte så bra isolerad mot kyla bara.

MVH/Anita

Det brukar funka fint för mig, men då måste man blåsa upp påsen som växterna ligger i lite så dom inte krossas. Dessutom så får dom lite, lite vatten i påsen..
#7 - 30 mars 2007 14:45
ett alternativ är växten i en påse med lite vatten o sen i en tom toa/köks rulle som skydd..
#8 - 30 mars 2007 15:11
har postat i år utan problem.
lägger växterna i ett tidningsblad och lägger ner i en liten påse. blöter ner pappret men tömmer på vatten innan jag knyter påsen.
sen typ jiffy-bag.
#9 - 30 mars 2007 15:43
Jag fick växter från Firren i januari. Då var det kallare än nu. Kom i en kartong inlindade i många lager tidningspapper och plastpåsar. Anlände i perfekt skick, så nog borde det funka.

Annons