<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Antar att motståendet mot steget till 0,33 kanske mest är "inbillning" av samma slag?<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>Den ljusa finkorniga sanden som ofta används till terrarier är vanlig även i akvarier med rockor, som föredrar finkornigt ljust bottensubstrat. Jag har vid några tillfällen sett den även i andra akvarium, t.ex. med diskus eller jordätare eller corydoras eller apistogramma eller guppy eller snäckskalslekare eller amanoräkor... Vad jag har hört så kan det vara lite problematiskt då sanden gärna åker med vattnet när man vill slamsuga, men jag tror inte att det är så stort problem bara man använder tillräckligt bred och hög tratt på slamsugaren, typ 2 liters PET flaska med botten avskuren om man använder normal trädgårdsslang. Dessutom så hamnar ju smutsen mest ovanpå sanden, utan att åka så långt ned, så det bör räcka att slamsuga översta centimetern.
Jag har vid några enstaka tillfällen sett akvarium med denna typ av sand även till växtakvarium, men då har de oftast haft lager med annat material gömt under sanden, bl.a. torv och grövre grus etc, ibland med ett myggnät som avskiljare, eller så har växterna varit planerade i krukor gömda under sanden. Det har varit relativt nystartade akvarium så jag har inte koll på hur bra det fungerar på längre sikt. Jag har även sett akvarium då man använt denna typ av sand och placerat på en öppen yta framtill och i mitten av akvariet, men haft annat bottenmaterial i kanterna och längre bak i akvarierna där växterna planterats.
En nackdel om du ska ha vanliga fiskar i akvariet är att sanden är ljus, pga att det sten material som är kvar i sanden brukar bestå främst av kvarts. Det brukar resultera i att fiskarnas färger blekar, vilket vanligtvis inte är så snyggt. Undantag för vissa fiskar som t.ex. blue diamond diskus som kan bli snyggt ljusblå om man håller dem i akvarium med ljus botten. Att bara ha kvarts i bottnen tror jag dock inte att akvarieväxterna tycker är så bra ur näringssynpunkt och att den ligger så tätt blir också ett hinder för cirkulationen kring rötterna, vilket vissa arter kanske inte uppskattar.
~~~ Max Photo ~~~