Har någon lyckats kurera magra Platys??

#1 - 28 januari 2004 06:51
Hej,

Jag har problem med två av mina platysar. De är väldigt magra och det verkar inte spela någon roll om jag matar just dessa mer. Det är som att de inte kan ta upp näringen i maten eftersom dom trots allt äter normalt. Jag har behandlat med octozin mot vad zoo-handlaren sa var magbakterier. Det verkar inte ha hjälpt. Jag har sökt på forumet och förstått att det är fler som råkat ut för att de blir magra, stillastående och sedan dör de. Men det jag undrar är om någon lyckats kurera dessa fiskar eller om det är kört? Och om någon lyckats så är ju nästa fråga kanske självklart, men hur gjorde ni?

Hälsningar
Linn
#2 - 28 januari 2004 08:14
Har råkat ut för detsamma men tyvärr inte lyckats. I zooaffären pratade de om att jag skulle köpa Octozin om det inte hjälpte att mata med röda mygglarver. Det hjälpte inte för mig. Hann aldrig prova med Octozin. Det konstiga var att en av mina Kuhliålar råkade ut för detsamma, men ingen annan fisk. Du kanske kan prova Aqua Furan. Det skall hjälpa mot inre och yttre bakterier. Lägg fiskarna i ett intensivbad först, det står på paketet hur du skall göra. Det är det enda jag kan tänka mig hjälper. För övrigt är det den medicin som har gett mig bäst resultat vid andra sjukdomar (hade inte hört talas om den när Platyna blev sjuka). Lycka till
#3 - 28 januari 2004 08:49
Tack för svaret..
Vilka sympton hade fiskarna du botat med aqua furan?

Någon annan som lyckats kurera platys?

Hälsningar
Linn
#4 - 28 januari 2004 10:07
en av mina tre indian platydog på det viset[:-28]men det var en som klarade sig på något sätt men hur är fortfarande ett mysterium.[?]

ett 50liter, ett 110liter, ett 290liter och ett 70liter men det räcker inte[8D]

#5 - 28 januari 2004 10:18
en av mina tre indian platydog på det viset[:-28]men det var en som klarade sig på något sätt men hur är fortfarande ett mysterium.[?]

ett 50liter, ett 110liter, ett 290liter och ett 70liter men det räcker inte[8D]

#6 - 28 januari 2004 11:42
Ingen som har några positiva erfarenheter av detta? Det kanske bara är att inse att de inte kommer att bli bra??

Hälsningar
Linn
#7 - 31 januari 2004 13:43
jag har förlorat en guppyhane och 3 platys på detta viset... kanske en mal också, men den såg inte så mager ut *funderar*

det är liksom som om fenorna drar ihop sig och fisken tröttnar... hade en som klarade sig i säkert 2 månader och sen vart akvariet fullt med yndel och en död platy... mycket konstigt. har nu 3 stackars platys kvar varav en har rom i magen... och 2 "tonåringar" samt 20 yngel... nog för att knoddarna ersätter förlusten av fiskarna, men det är inte kul att fiska upp dom avlidna från bottnen, de tycks bli tunga och stela... mycket oroväckade... Har medicinerat med inget tycks hjälpa, mer än att det inte sprider sig...
#8 - 1 februari 2004 13:12
det var inte den sjukdomen de fick aqua furan för. men jag har läst på paketet och det skall hjälpa mot alla inre och yttre bakterier. kan vara värt att pröva. Tala gärna om hur det går om du prövar det.
#9 - 1 februari 2004 16:35
De två som var dåliga finns inte mer..dom orkade inte längre och dog dagarna efter varandra. Alla som är kvar nu verkar okej så jag håller tummarna.

Annons