Har någon bra tips om kurvcikllider?

#1 - 26 augusti 2004 20:04
Hej!

Jag funderar på att köpa ett par kurvciklider till mitt nystartade 112 lliters. Finns det någon som har erfarenhet av dessa fiskar och vill ge mig lite tips? Går de bra ihop med tigerbarber? Och med eldstjärtar? Är det lätt att få yngel av dem? Och hur ser man skillnad på könen när man köper dem? Tänk om man köper ett par och de inte tycker om varandra? Händer det? Är de lättskötta och glada?

Hoppas på lite tips och ideér!
#2 - 27 augusti 2004 01:35
Hej

Kurvciklider är fredliga, och numera verkar de vara ovanligare än sin släkting Laetacara dorsiger, som är rätt lik den, men lite knubbigare, och med brun/röd/svart grundfärg istället för blågrön som kurvcikliden. Honorna är lite mindre och knubbigare än hanarna, och har kortare fenspetsar. De är rätt lättlekta, men ynglen kan nog vara lite känsliga. Det bästa är att köpa ca 6 ungfiskar, och låta dem välja partner själva, då är schansen störst att få ett par som trivs ihop, och vaktar ynglen bra. De bör gå bra med tigerbarber. Tigerbarber kan i och för sig gå på andra fiskar, men det är mest långfenade, långsamma fiskar som brukar få problem. Dessutom brukar väl tigerbarber hålla till rätt högt upp, om jag minns rätt, medan kurvciklider håller till längre ner. Eldstjärten däremot kan bli ett problem. Den är revirhävdande, och kan bli tämligen jobbig mot andra fiskar. Eldstjärtar passar nog bättre med större, aggressivare ciklider.

MVH Micke

Annons