Har mina scalare lagt ägg?! Skynda!!

#1 - 28 augusti 2004 18:58
Hej!

Har mina svalare lagt ägg? Det är massa små runda vita/genomskinliga ägg på några blad. En scalare verkar vara där och vakta dem.
Är de deras? Vad ska jag göra nu??
Måste jag ta ut t ex eldstjärten ur karet? Eller ska jag flytta äggen?? Det är första gången jag har ägg över huvudtaget! Är helt uppspelt!

Hur ska jag nu bära mig åt för att få småfiskar av dem?

//Karin
#2 - 28 augusti 2004 19:04
Det är säkert Scalarerom... Scalarerna brukar behöva träna på det där ganska länge...om du har tur så lär de sig hur det går till. Då vaktar de rommen mot andra fiskar. Det du kan göra är att låta en liten lampa lysa, så att det inte blir helt mörkt i karet, då är det större chans att de klarar av att försvara den. Hur det nu är så brukar det ta ganska många lekar innan de har fattat vad de håller på med, första gångerna brukar de till och med äta upp rommen själva...
#3 - 28 augusti 2004 19:11
Det verkar som att den ena scalaren vaktar äggen iallafall. Den jagar iallafall bort platysarna.
Jag bör inte ta ut eldstjärten ur karet då? Klarar scalaren av att jaga bort den eller? Vill iallafall att nått ägg ska klara sig. Hur länge tar det tills de kläcks??

//Karin
#4 - 28 augusti 2004 19:14
Fast nu verkar det som att den ena scalaren verkar försöka äta på dem! Nej!
Kan man inte ta lös bladen och låta dem ligga i en yngelkassa i karet så inte fiskarna kommer åt dem?? Då är väl inte risken så stor att de möglar heller?? Eller?
#5 - 28 augusti 2004 19:51
De möglar lättare i en yngelkasse, eftersom de inte blir syresatta av föräldrarna där.
Om du tittar efter ser du att scalarerna viftar rommen med fenorna.
Man ska dessutom inte dra upp yngel av föräldrar som inte klarar att ta hand om avkomman själv, det kan gå i arv.
Tror du får låta dem misslyckas några gånger och hoppas på att de lär sig att bli bra föräldrar.
Jag tror inte att eldstjärten är det värsta hotet i ditt akvarie, utan snarare ancistrusarna. De brukar vara duktiga på att mumsa rom.
MVH Andreas
#6 - 29 augusti 2004 00:22
Lade en av bladen i yngelkasse innan jag åkte bort ikväll. Är hemme igen nu. Tänkte så de inte hinner äta upp alla.
Hur ser man om de möglar??

Vissa av äggen är vita, andra genomskinliga, varför?
Kanske jag borde lägga tillbaka bladet till de andra äggen då? Hon verkar vakta dem, och viftar och sånt, men jag har även sett att de vill äta lite på dem..

Men som sagt, hur ser jag att de möglar? och ska jag sa bort de mögliga i så fall?

//Karin
#7 - 29 augusti 2004 00:40
Är det kanske smartare att flytta yngelkassen så den ligger vid utblåset från pumpen, blir ju lite mer rörelse då?

//Karin

Ps. Känner att jag gärna vill ha nån bebis iallafall från denna kull eftersom scalarna ska flytta härifrån om några veckor, mitt kar är ju lite för litet för dem egentligen, och jag vill inte att de ska bli missfoster av dem. Därför ser ajg detta som min enda chans att få scalarbebisar.

#8 - 29 augusti 2004 01:47
Hej

Det bästa är att låta föräldrarna vakta dem, eftersom det är en av teorierna om varför scalarer ofta är dåliga föräldrar, att odlare tar bort äggen från dem för att de ska leka fort igen, och då blir inte ynglen präglade på föräldrarna, och får svårare att själva lära sig vakta ynglen. Som sagts innan kan det ta ett tag innan de lär sig, och så är det alltid bäst att köpa ca 6 ungfiskar som får välja partner själva, för att chansen ska öka att få ett par som kommer överens. Jag hade ett bra par som vaktade ynglen bra, men honan dog, och den nya honan jag köpte gav sig på hanen och gav honom stryk efter leken, så det är viktigt att de kommer överens.

MVH Micke
#9 - 29 augusti 2004 05:51
Nej va kul... Gick också in hit för att skriva att mina scalare lagt ägg =) Trodde först jag fått svamp eller nåt igår när jag såg en massa prickar på pumpen, men förstod efter en stund att det var scalarerom... Fick också chansen att se när dom la rommen, de va lite häftigt =)

Men sen börja dom äta på rommen så då fick jag panik och la rommen i en yngelkasse... Förstod efter att ha läst denna tråden att det kanske inte var så smart =)

Men men, vi får väl se om nån överlever...

Nu har jag iaf ett lekande scalarepar, å de e inte illa =)

Synd bara att dom ska flytta idag, så då tar det säkert ett bra tag innan dom trivs såpass mycket i det nya karet att dom leker igen...
#10 - 29 augusti 2004 06:36
De vita kornen är "dåliga" de plockar scalarerna själva bort i vanliga fall. Det är den genomskinliga rommen som det kan bli små scalarer av.
MVH Andreas
#11 - 29 augusti 2004 10:20
Okej, då vet jag det. Sätter tillbaka bladet till de andra äggen då, eftersom nästan hälften av dem är vita, om inte fler. De ägg som scalaren vaktar ser mycket bättre ut.

Hoppas nån liten klarar sig. Har säkert 50-70 ägg som fortfarande ser bra ut...=)
Ska jag vänta mig kläckning nästa lördag eller? Det var igår de lade äggen. Måste jag då när de har kläckts ta ut eldstjärten ur karet? Eller föräldrarna?

//Karin
#12 - 29 augusti 2004 14:04
Hej

De kan ju äta upp äggen, eftersom det verkar vara deras första lek. Men med lite tålamod kan de lyckas.

Fler ägg och yngel verkar klara sig om föräldrarna själva får sköta dem, förutsatt att akvariet inte är fullt av annan fisk. Har även för mig att jag har läst att yngel som går med föräldrarna växer bättre än de man flyttar på. Kanske kan bero på att yngelakvarier ofta är mindre än akvariet där de leker. Och så kanske föräldrarna visar ynglen till de ställen där det finns mest mat. Äggen kläcks efter ca 3 dagar, och är frisimmande efter ytterligare ca en vecka.

Eldstjärtar kan vara ganska aggressiva, men paret bör kunna hålla den på avstånd. Det beror lite på hur mycket annan fisk du har. Föräldrarna ska vara kvar, har ynglen väl blivit frisimmande, så brukar de vakta dem bra se´n. Och de andra fiskarna äter upp dem om föräldrarna försvinner. Det är vid kläckningen de flesta missöden verkar ske, att de äter upp dem. har de väl kläckts så brukar föräldrarna sköta sig. Efter kläckningen flyttar de ynglen till olika ställen, förmodligen för att förvirra rovdjur.

MVH Micke
#13 - 29 augusti 2004 19:11
Okej. Som du ser i min signatur så har jag inte så många andra fiskar just nu, 2 platy, 2 famtontetra 3 ancistrus samt eldstjärten då. Hittills har de vaktat äggen ordentligt, båda två och de viftar och håller på. Men risken finns alltså att de äter upp dem när de håller på att kläckas. Hur som helst så är det ca 50 ägg kvar, så de kanske inte hinner äta upp alla. Å vad spännande!

Tack för alla bra tips och råd jag fått av er alla, man blir så hispig när det är första gången. Säkert får jag fler frågor sen vid kläckningstider. Men då skriver jag bara igen då.

Måste jag ta bort eldstjärten sen när de har kläckts?

//Karin
#14 - 29 augusti 2004 19:48
Hej

Hur längese´n var det de la äggen? Du behöver nog inte ta bort eldstjärten, om den inte är väldigt stor och aggressiv.

MVH Micke
#15 - 29 augusti 2004 20:35
de la äggen igår eftermiddag, närmare 18-tiden tror jag.
Eldstjärten är ca 11 cm lång. Fast den är inte så jätteaggressiv tycker jag.
#16 - 30 augusti 2004 13:32
Nu har de flyttat dem till ett annat blad, och man ser hur de sprattlar där...=)... hoppas bara någonav dem överlever. Har iallafall köpt Artamia ägg idag så jag kan kläcka åt dem sen..

//Karin
#17 - 30 augusti 2004 15:09
Kom att tänka på en sak. Borde jag sänka hastigheten på utblåset från pumpen när ynglen blivit frisimmande?

Samt en till sak. Jag tror jag har kanska 15 yngel nu som ligger och sprattlar. Hur många tror ni överlever? Har tänkt mata med med Artemia. Läste nånstans att man ska mata 6 ggr/dag, men det kommer jag inte att kunna eftersom jag är på praktik under dagarna. Kanske hinner med 3-4 ggr/dag, hoppas de räcker.

//Karin
#18 - 30 augusti 2004 15:40
Det räkcer nog bra om du matar 4 gånger per dag. sätt för en strumpa eller något dylikt så inte yngeln sugs in i filtret. När de små krabaterna blir frisimmande så är de nyfikna och kollar på nästan vad som helst
Lycka till med dina små bäbbisar [:)]
#19 - 30 augusti 2004 20:06
Hur ska jag lyckas sätta en strumpa på pumpen?? Antar att du menar nylonstrumpa. Vill inte vara där och gräva nu, ynglen är så pass nära pumpen så jag vill inte stressa föräldrarna. Det kanske är bättre att jag väntar några dagar med att börja gräva där?

//Karin
#20 - 31 augusti 2004 18:25
Hej!
Tror jag skippar nylonstrumpan, om de inte flyttar ynglen igen vill säga. Insuget till pumpen är ändå nästen täckt med grus, ska skrapa dit lite till sen kanske. Nöjer mig med att sänka hastigheten ett snäpp eller två...=)

//Karin

Annons