har mina ancistrusar slutat??

#1 - 11 oktober 2003 13:40
mina ancistrusar har lekt 2 gånger tidigare...men det verkar som om dom har slutat...dom har inte lekt på 1 år nästan...vad ska jag göra???
nån som har haft samma problem??
#2 - 11 oktober 2003 13:44
Se till så de har en bra grotta och inte för bråkiga fiskar i tnken så brukar de komma igång. Hur gammla är de?
#3 - 11 oktober 2003 13:49
Partnerbyte och regntidssimulering är sådant som jag rekommenderat tidigare till sexstrejkande Ancistrusar. Gör en sökning och du kommer att finna massor...
#4 - 11 oktober 2003 13:58
dom har en favorit grotta....dom är bara 8-9 cm..
rengtidssimulering värkar krångligt..har du ett bättre sätt??
#5 - 11 oktober 2003 13:59
kan det ha något med lyset att göra??
hur får jag vattnet mörkare??
#6 - 11 oktober 2003 14:04
Min förenklade variant är inte så krånglig, läs den här tåten: http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=6858&SearchTerms=regntidssimulering

Man behöver inte köra med mat heller har jag upptäckt, bara fylla med kallvatten....

Att göra ett partnerbyte http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=7967&whichpage=1&SearchTerms=partnerbyte
är annars det enda råd jag kan ge dig... har du kanske någon kompis som du kan byta med??? Eller köp en hona till!
#7 - 11 oktober 2003 14:15
okej...köpa en till hona..då skulle dom äta mycket växter. jag har dom i mitt växtakvarium.=I

#8 - 11 oktober 2003 14:38
regntidssimulering: jag tappar ur 50% av vattnet och låter det stå i några dagar....sen??
#9 - 11 oktober 2003 14:53
enkel regntidssimulering på malarna är ju att byta 30% med kallt vatten..
jag byter c:a 15% varje dag med kallt vatten i 4-5 dagar när honorna är runda om jag vill sätta igång dem..
#10 - 11 oktober 2003 15:18
Sen fyller du 10% iskallt varje dag tills karet är fullt. Ex: 100 l kar, ta ur 50 liter vatten, låt stå så i ca 4 dagar. Dag 5-9 häll i 10 l kallt vatten varje kväll. Sedan är det bara att vänta.
Förstår iofs inte varför du vill ha Ancistrusyngel i ett växtkar, de käkar ju verkligen växter om de får chansen...
#11 - 11 oktober 2003 17:21
jo..växter gillar dom...man får stå ut.

ska sätta igång med regntidssimulering :)
#12 - 11 oktober 2003 17:31
Skriv gärna och tala om hur du gjorde och hur det gick! Hoppas att du också tänker dig för så att de andra fiskarna i karet tål behandlingen...
#13 - 12 oktober 2003 13:30
ska jag ha värmaren på??
(ska börja att tappa ur vattnet snart)
#14 - 12 oktober 2003 14:11
Jepp, ha värmaren på så att vattnet kommer upp i normaltemp, ca 26 grader, efter ett tag...
#15 - 12 oktober 2003 14:53
okej...vatten pempraturen är på 26-28 grader...pumpen lägger jag ner i det återstående vattnet...svärdplantorna glarar sig nog...okej..då ska jag sätta igång snart =)
#16 - 12 oktober 2003 19:39
Lycka till! Om det är länge sedan du rengjorde pumpen så kan det vara en idé att göra det, de älskar bra cikulation, gärna med utblåset rakt mot grottan (eller vad de nu leker i).
#17 - 13 oktober 2003 16:47
Jag har tömt ur 50% av vattnet och så ska det stå i ca 5 dagar...hoppas det funkar!
#18 - 14 oktober 2003 16:44
det gör inget om jag suger upp ynglena några dagar innan hanen släpper dom...
#19 - 14 oktober 2003 17:01
Frågan är bara varför du ska göra det? Om du ska det så är det väldigt viktigt att du tar dom till ett kar med vatten från deras "hemkar" med samma temp, de är väldigt känsliga för flyttar när de är kvar i roten har jag märkt...
#20 - 14 oktober 2003 17:19
den första tiden brukar jag ha dom i en kasse i akvariet...sen till ett yngelkar...
#21 - 15 oktober 2003 10:08
vattnet jag ska fylla på med är på 12 grader...blir det lagom??
#22 - 15 oktober 2003 23:20
Jepp, om du bara fyller 10% om dagen så...
#23 - 16 oktober 2003 00:33
Jag kan inte finna NÅGON anledning till att plocka ut ynglen från grottan. Har du större fiskar i karet som är hot mot de yngel som är frisimmande (typ palettciklider), så ta bort palettcikliderna, inte ynglen. Innan de blir frisimmande så skyddar hanen dem, samt ser till att de får lämplig ström av vatten i grottan. De är normalt så pass stora när de kommer ut att de klarar sig. Och du får troligen fler yngel av att låta hanen ta hand om dem än att du skall göra det.

Sedan om dina Ancistrusar går hårt åt växterna, ge dem gurka. De brukar föredra det framför växter. Du måste även se till att ynglen får tillräckligt med mat (och att du byter tillräckligt mycket och ofta med vatten för att undvika nitrit-chock). För lite mat är nog ett vanligt problem om man får många döda yngel.
#24 - 16 oktober 2003 00:35
Och har du problem med att de inte leker, kan det även vara att de helt enkelt har för lite mat för att honan skall kunna orka med att ha rom. Och då blir det inte några heller. Gurka och annat grönt som stödmatning kan vara ett bra sätt att få dem att gå i lek.
#25 - 16 oktober 2003 18:22
matar regelbundet med tabletter, gurka, squarsh m.m.
dom fiskar som kommer att ta ynglena är ju skalerna..
#26 - 16 oktober 2003 19:47
Jodå, Scalarerna utrotar lätt en kull Ancistrus! Kanske vore bättre för dig, vid följande lekar, att ha ett ca 80 l kar dit du släpper föräldrarna för lek. Då behöver man inte bråka med ynglen innan de är ur grottan, utan det är bara att fiska upp föräldrarna... Kolla in urkassa bilder, på mitt 450 l kar för Ancistrusodling, på Zoonen!
#27 - 17 oktober 2003 17:39
Har fyllt på med 10% kallt vatten...bilderna var ju inte lika kassa som mina...jag har ju inga bilder(har ingen digitalkamera) =(
#28 - 18 oktober 2003 13:25
Jo jag kan hålla med om att det kanske är bättre bilder än inga, men det är nästan gränsfall :-)

Märker du någon aktivitet hos Ancistrusarna, att honan putsar utsidan på grottan t ex? På tredje dagen borde du börja märka aktivitet....
#29 - 18 oktober 2003 18:00
Jag märker akvivitet!!!!! hanen är inte så agresiv mot honan, han är vid/i grottan hela tiden m.m....är det inte hanen som putsar grottan????eller???
har fyllt på med 10% i dag...
#30 - 18 oktober 2003 19:34
Honan brukar putsa på utsidan och hanen på insidan... teamwork :-) Lova att jag får bli gudmor till de små liven om det blir några nu :-)
#31 - 20 oktober 2003 17:41
dom va lite "på gång" igår men i dag har jag fyllt på karet och dom värkar inte vara så villiga..=(
#32 - 21 oktober 2003 17:04
kan det vara fel PH??
jag mäter med "sera PH" och jag har över 7...
#33 - 26 oktober 2003 12:10
nån som vet???
#34 - 26 oktober 2003 15:07
mina leker i alla möjliga ph. Ju mer du daltar med dem ju mindre kommer de nog leka.
Byt vatten vatje dag 10-15 % helt kallt vatten..brukar sätta igång mina efter några dagar.
ju mer jag matar & tittar på dem & stör dem, ju mindre intresserad verkar hanen bli.
#35 - 27 oktober 2003 12:10
Händer det inget så kan du ju testa lite olika saker... ändra temp... möblera om (sätta grottan framför utblåset till pumpen t ex) sätta i en strumpa med torvgranulat för att kanske sänka pH lite...
Testa en sak i taget bara, så du vet vad det var...
#36 - 29 oktober 2003 09:38
jag har samma problem att jag inte kan få lek på mina malar igen,vad kan man ge dom för mat förutom tabletter och flingfoder jag har testat med squash men den flytter ju då kan inte malarna få tag i dom,jag har även ett skalar par i akvariet,kan dom störa malarna,ellerkan palet cikliderna störa dom ,tacksam för alla svar,<font size="4"></font id="size4">
#37 - 29 oktober 2003 13:18
fairing: sätt en tesked genom squashbiten så flyter den inte. Samma sak kan du göra med gurka.
#38 - 29 oktober 2003 14:58
fairing! Jag trodde också att mina malar slutat att leka, ända tills jag upptäckte att Scalarerna stod och plockade alla yngel när de kom ut ur grottan :-(
Det jag brukar rekommendera som sista utväg om man inte får igång dem är ett partnerbyte, kolla om du har någon polare med ett malpar, så kanske ni kan byta honor med varandra. Jag vet att någon här på forumet fick det rådet av mig och det funkade klockrent...
Och som sagt, en sked genom squashskivan fungerar som sänke och malarna kommer åt skivan.
#39 - 29 oktober 2003 17:53
dom värkar vara på hugget nu... men jag vet inte....hanen vaktar roten och han har släppt in honan...det ser värkligen ut som han vill lägga ägg men det har inte gjort än...
#40 - 30 oktober 2003 10:28
Hej Nancy och givetvis alla andra också!

Fortsatt fundering angående mina ancistrusar.
Nu befinner sig hannen mest i krukan mest hela tiden. Ser att han sitter på krukväggen, alltså ej i taket och viftar med bröstfenorna. Skulle det månna finnas ägg där ? Har inte velat lyfta på krukan och störa dom. I dag bytte jag lite vatten och han kom ut i ett par sekunder för att sedan svischa in lika snabbt igen. Ibland sitter han med huvudet uppåt, ibland neråt. Vad tror ni ? Kan det vara ägg där eller kanske bara ett gömställe för honom ? Men skulle han i så fall vifta med bröstfenorna ?

Mvh Karina
#41 - 30 oktober 2003 10:30
viftar han så är risken överhängande att det finns ägg därinne!
Mina har inte suttit på något särskilt sätt när hannen har "viftat" äggen utan verkar bara se till att det är lite genomströmmning i grottan... så min gissning är att du har ägg därinne!
#42 - 30 oktober 2003 10:43
AkvarieMaster, det är säkert lek på gång hos dig,,, hannen brukar inte släppa in honan i grottan förrän det är dax. Däremot kan dom hålla på och träna en par dar innan det blir rom, men nästa gång du ser honan käka utan att hannen är framme och försöker få käk, då vet du att dom lekt...
Detta gäller dig också Karina, det är möjligt att dom lekt, men det kan också vara förberedelser... Min hanne verkar vifta med bröstfenorna även innan de har rom, har ofta sett det.... men det är ju min det....
#43 - 30 oktober 2003 14:34
Hej och tack för alla svar jag får/fått !

Det här är ju jättespännande ! Hoppas att det finns ägg i krukan. Har inte sett att han varit ute och ätit sista tiden. Bara honan. Hon sitter ofta under roten och är aktiv på natten. Har även kollat nattetid men inte sett till hannen. Får se hur det går. Hoppas, hoppas....

Mvh Karina
#44 - 30 oktober 2003 14:44
Min hanne brukar alltid vifta flera dagar innan rommen, men när han ligger med sugkoppen uppåt i grottöppningen & viftar & flämtar..då brukar det nyss ha varit lek.
har sett på 3 ggr när de lekt..då ligger han också ofta med sugkoppen uppåt, och "vibrerar"..ser ut som om han spänner sig...hehe
honan är ofta inne ett flertal ggr och lägger lite ägg i taget verkar det som.
#45 - 30 oktober 2003 18:55
han har nästan bott i roten dom senaste dagarna...och han viftar febrilt...=)
#46 - 30 oktober 2003 21:55
Jag håller tummarna för er nya Anscistrusbebisägare... Vi har precis beställt en VF Ancistrushona för att få lite nytt blod i stammen... Köpte ett nytt kar i dag också, så hon ska få bo där med en av våra tonårshannar :-) Beställde också en guldancistrushona till vår hanne, dessa ska få ha det mysigt i vår Asienbiotop... Detta till våra två nuvarande lekpar kommer att göra att vi väl får mer Ancistrusyngelöversvämning än vi någonsin haft...
#47 - 31 oktober 2003 09:07
Idag tänkte jag, det får bära eller brista. Måste bara kika in under krukan. Funderade om Mister Lurv bara tillbringade sin tid där eller om han hade något annat att vifta över.
Sagt och gjort, lyfte krukan försiktigt och vad så jag där, jo en massa ägg fastklistrade utmed ena krukkanten. Jippi !
Men.....Lurven kom utfarande ur krukan, körde runt i akvariet, vilade på roten innan han slutligen for in i krukan igen.
Suck, jag hoppas jag inte förstört någonting nu ?

/Karina
#48 - 31 oktober 2003 09:50
Grattis Karina :)
Tror inte att du förstört något... jag var precis lika nyfiken när det var dags här och det gick bra...

Apropå att använda sig av gold ancistrus och så... hur ökar chanserna att få gold yngel med en av dem som är gold och en vanlig?
hur går det med 2 st gold? är den genetiska avikelsen så stark att den tar över helt om man har 2 st eller ökar bara det chanserna?

Nanc: Har du balndat någon gång? isåfall vad fick du för resultat på ynglena?

#49 - 31 oktober 2003 09:53
Får ancistrus honor också en much fast mindre??
Tobbe
#50 - 31 oktober 2003 09:54
de kan få det ja, erfarenheten säger dock att de inte kommer på honorna förren de har växt till sig lite och då inte lika kraftig heller...
#51 - 31 oktober 2003 09:56
Ok har 2 ancistrusar en 11 cm me much o en 9 cm me kite much hoppas det är hona o hane!!
Nån som har en bild på hona o hane som man kan gämföra med??
Tobbe
#52 - 31 oktober 2003 09:59
om den endast har lite mustasch och är 9 cm så är det troligvis en hona, har tyvärr inga bilder uppe!
#53 - 31 oktober 2003 10:00
Hoppas då har ja en hona o en hane båda JÄTTE fina o snälla Hoppas!!!!!!
Tobbe
#54 - 31 oktober 2003 10:03
grattis Karina!!!!!!
#55 - 31 oktober 2003 10:27
Tack för alla gratulationer ! Myser...*s*
Har aldrig haft ancistrus-barn tidigare så jag hoppas verkligen att det blir något av dessa ägg.

Grattis till dej också Nancy som köpt VF ancistrus. Bra att få in nytt blod i odlingen.

Hälsningar från en lycklig Karina
#56 - 31 oktober 2003 14:29
Grattis Karina, det är så kul när det lyckas!!!
Gugges! Jag har aldrig haft Golden förut så jag har inte testat... tar nog ett tag innan jag får till något också, hannen köpte jag som litet yngel och han behöver nog växa lite innan det blir något... Tyckte bara att det kunde vara kul med någon annan färg på dem eftersom de går i en Asienbiotop och ändå inte "platsar" riktigt...
#57 - 31 oktober 2003 17:25
okej...mina övar väll fast det är 3 gången =)
väntar...
#58 - 31 oktober 2003 17:56
Nu skulle jag behöva sätta nät över pumpinsuget så att de eventuella ynglen inte sugs in. Men undrar om jag kan böka mer med dem nu. Är rädd för att de överger barnen om jag stör dem för mycket.
Kanske bäst att vänta till de kommit ur krukan ?

/Karina
#59 - 31 oktober 2003 18:33
svårt att störa hanen när han väl ruvar på äggen tycker jag,,han vakar över dem oavsett om du lyfter krukan ovanför vattnet =)
min första kull åkte ett gäng rakt in i filtret, fick plocka ut dem ett par ggr innan jag yngelsäkrade pumpen!
#60 - 1 november 2003 06:47
NU HAR MINA OCKSÅ ÄGG!...tredje kullen!!!
#61 - 1 november 2003 08:49

Grattis Mathias !

Vad roligt för dej, tror du att vattenbytena har påverkat leklusten ?

Igår kväll när jag skulle släcka lampa såg jag ett litet ensamt malyngel simma omkring. Så söt och så liten !

Hur gör man nu med matning av de små liven ?

Mvh Karina
#62 - 1 november 2003 10:18
ja, det tror jag först med regntidssimulering och sen med vattenbytena.
Du kan mata dom med squarsh, gurka eller maltabletter...
#63 - 1 november 2003 10:20
Hur gör man regntidssimulering???
Är det bara att byta 20 liter kallt vatten varje dag???
Tobbe
#64 - 1 november 2003 17:08
om du läser hela ämnet så får du reda på det...står allt från början till slut.
#65 - 1 november 2003 19:50
Grattis Akvarie Master, hoppas man får bli gudmor nu då :-)
Karina! Från början äter de bara maltabletter, men efter några dagar kan du ge dem Zuccini. Vad har du för bottenmaterial? Om det är grus så bör du nog ställa i en skål av något slag att ge dem maltabletterna i, annars löser de upp sig och försvinner ner i bottenmaterialet... Blir ett himla före i botten och om man har snäckor blir det invasion när de får så mycket mat... dessutom blir det inte lika dyrt med maten om ynglen kan få varenda liten gnutta... (jag matar i behållare även fast jag har sandbotten) Glöm inte att bjuda pappan på något smarrigt nu, så han får äta upp sig tills det är dags igen... för har de väl börjat så...
#66 - 2 november 2003 06:49
haha...det får du säkert...=)
#67 - 2 november 2003 08:53
Berättade om det vilsna ensamma malynglet som mer såg ut som en "spermie" än ett malyngel. Har varken sett till det eller några andra yngel sedan dess. Hannen är fortfarande kvar i krukan men är ute och luftar sig en kort sväng ute emellanåt.
Vaktar han de kläckta ynglen ett tag till i krukan nu, eller ?

/Karina
#68 - 2 november 2003 11:12
Han vacktar dom i 14 dagar efter kläckning...
#69 - 3 november 2003 10:49
Det vilsna ynglet hade nog åkt ur krukan av misstag, tyvärr kan jag tänka mig att det dött, men det kan även ha hittat tillbaka igen... Du får nog som sagt räkna med att han behåller dem i krukan närmare 14 dagar, men det är bra, för då är de starka och pigga när de kommer ut och kastar sig över dina växter :-)
#70 - 4 november 2003 07:24
Trot om ni vill ! Såg det lilla ensamma malynglet fastsugande på en glasruta igår. Jojomensan, växt till sig hade han också...*s*
Nåja, inte var hans stor men var något mer utvecklad nu och gulesäcken hade minskat. Hoppas han klarar sig.
Den nästan nya pumpen i malakvariet verkar ha pajat. Låter som en gruskross. En modell Fluval plus. Attans otur, måste störa dom med det nu också...

/Karina
#71 - 4 november 2003 09:16
Nu har jag bytt pump. Tyvärr till en med mindre kapacitet men det var vad jag hade för dagen.
Mister Lurv kommer omedelbart ur krukan när jag håller på i akvariet. Han blir märkbart störd trots att jag försöker vara försiktig. Fick också syn på Modern till de små liven. Ack så hon ser ut ! Fattas massor med fjäll, hon har ett flertal ljusa fläckar på kroppen. Förmodligen har han gått hårt åt på/mot henne ?!
Ljuset lys in genom kruköppningen, kunde skönja ett flertal malyngelstjärtar som vaggade i strömmen. Så härligt att se. Nu längtar jag tills de kommer ut....

/Karina
#72 - 4 november 2003 17:38
inget kan förstöra en dag när man har sett det!!!
mina kläcks snart!!
#73 - 9 november 2003 16:10
karina: har dina yngel simmat från grottan nu??
#74 - 11 november 2003 16:39
Ja, Mathias, de har simmat ur krukan nu och är så söta. Kollar på dem med jämna mellanrum. Har även ett flertal malawi-yngel men dessa är det något alldeles extra spännande med. Förmodligen för att jag inte haft sådana yngel tidigare.
Det som bekymrar mig lite är den kraftiga nedsmutsningen av vattnet som squashen åstadkom. Vattnet i det akvariet luktar "annorlunda" än i de andra akvariumena.
Har gjort en hel del vattenbyten efter det för säkerhetsskull.
Hur går det för dej, Mathias ?

Mvh Karina
#75 - 11 november 2003 17:11
det går bra....brukar du koka squashen??
#76 - 11 november 2003 21:47
Karina! Eftersom du fick byta pump till en som pumpade mindre så kan det vara så att du p g a dålig cikulation fått en algblommning eller ett infusorieangrepp... Byt vatten ofta och försök öka cirkulationen... om du har lite sämre pump kanske det är lika bra att låta ynglen växa upp på algtabletter... det funkar det också...
#77 - 12 november 2003 17:50
Tack vänner, för era svar !

Nejdå, jag brukar inte koka squashen men tog ej heller ur mittenpartiet som verkar ha smutsat ner mest.
Angående filtret så är det kanske för litet för tillfället. Skall byta till ett större. Skulle behöva göra lite omplacering av ancistruskaret. Tror ni det är för tidigt att fånga upp dem och flytta dem till ett större akvarium ?

Mvh Karina
#78 - 12 november 2003 18:28
När det gäller att flytta Ancistrusyngel så är det bara känsligt i vissa fall. Om värdena i ditt större kar stämmer någorlunda överens med det vatten de går i, så klarar de säkert omställningen med ordentlig ikoppning. Om det större karet är Corydorasfritt så skadar det inte att salta lite, de är lite känsliga för vita prick.
Sedan återstår ju resten av innevånarna då, vad har du för fiskar i det större karet? Scalarer och andra större ciklider kan ta ganska stora yngel, även Botior och kanske någon större Corydoras kan vara ett hot...
Om du är osäker kan du testa med bara några få yngel först, går det bra så är det bara att köra... Tänk på att de är ganska bra på att käka växter medans de växer...

Annons