Har min kampis fenröta?

#1 - 8 februari 2009 10:43
Hej! Har haft mitt akvarium i gång i tre veckos tid nu..:d (96 liter). I karet har jag ännu bara två platy, en kampfisk och två ancistrus.
Tidigt i början började jag se på kampisens fenor (på topparna) att de var slitna (genomskinliga på topparna) och det har blivit något värre.... :( Undrar nu om detta är fenröta??? :( Han äter MASSOR och är jätte pigg och nyfiken [:o] Det som gör att jag tvekar är om hans fenor slits då har simmar på botten och hans låånga fenor dras på botten av akvariet + att platysarna gärna smakar på hans fina fenor när tillfälle ges!
Vad tror ni??? Tacksam för svar så snart som möljigt [:o]
OBS: fenorna var fina när jag köpte honom!
Tack

Bilder på min kampfisk:
http://i714.photobucket.com/albums/ww150/russelina/100_0528.jpg
http://i714.photobucket.com/albums/ww150/russelina/100_0527.jpg
http://i714.photobucket.com/albums/ww150/russelina/100_0529.jpg
#2 - 8 februari 2009 11:31
Ingen som vet? [:(]
#3 - 8 februari 2009 11:33
Jag ser att det är samma symptom som jag haft på min kamphanen. Du har läst i min tråd att jag tyvärr inte räddat livet på min fisk men inte behandlat heller. Är säker på att det var inga andra fiskar som bet på hans fenor i alla fall utan att det var någon sjukdom.
Hade jag varit du så hade jag försökt behandla mot fenröta helst i ett karantänakvarium om du har ett sådant.
Hoppas att din fina kampis klarar sig!
#4 - 8 februari 2009 11:37
aneta skrev:
Jag ser att det är samma symptom som jag haft på min kamphanen. Du har läst i min tråd att jag tyvärr inte räddat livet på min fisk men inte behandlat heller. Är säker på att det var inga andra fiskar som bet på hans fenor i alla fall utan att det var någon sjukdom.

Hade jag varit du så hade jag försökt behandla mot fenröta helst i ett karantänakvarium om du har ett sådant.

Hoppas att din fina kampis klarar sig!

ja jag har läst den tråden... suck sådant här vill man inte ha när man är nybörjare.... :(!! Jag har inget karantänkar.. men går det i det karet jag har nu?
#5 - 8 februari 2009 11:48
Uff det är så svårt att ge råd när man är själv nybörjare (är bara på femte månaden med mitt) Och fisksjukdomar är verkligen svåra tycker jag. Eftersom du har väldigt nystartat kar så risken är att det slår ut dem goda bakterier om du häller i medicin. Om du får nitrit så kan ju fiskar dö av det istället.
Kanske någon som vet bättre kan hjälpa dig?
#6 - 8 februari 2009 12:00
Funderar också på om det kan vara att kampisen inte tål salt? för det har jag i karet! Något som kan påverka? Vet inte ens om kampfiskar ska eller inte ska ha i salt... hehe
#7 - 8 februari 2009 12:13
Jag kom på just det med salt :)
Tror att kampfiskar tål salt rätt så bra så det är bra att du kan börja med saltbehandling först. Om du har Ektozon salt så kan du ge fisken mer intensiv behandling i ett lämplig glasburk och bada den i 3 timmar. Jag har glömt hur mycket salt man tar men det står på förpackningen.
#8 - 8 februari 2009 19:18
aneta skrev:
Jag kom på just det med salt :)

Tror att kampfiskar tål salt rätt så bra så det är bra att du kan börja med saltbehandling först. Om du har Ektozon salt så kan du ge fisken mer intensiv behandling i ett lämplig glasburk och bada den i 3 timmar. Jag har glömt hur mycket salt man tar men det står på förpackningen.

Okej... men hjälper saltet mot fenrötan då? :(
#9 - 8 februari 2009 19:20
Det är inte platyna iallafall, de är de fredligaste och mest korkade fiskarna man kan ha. De skulle aldrig få för sig att ens försvara sig mot andra fiskar.
#10 - 8 februari 2009 19:22
Men jag ser att de biter honom när jag sitter och tittar in i akvariet!? :confused:
#11 - 8 februari 2009 19:25
Det har jag väldigt svårt att tro iochförsig, alla andra platys jag någonsin sätt är sjukt korkade, tillbaka dragna, och bryr sig inte om annat än sin egen lilla värld.

Säker på att det är platys du har? Svärdbärare kan ju likna platys i tidig ålder, och de kan vara mer aggressiva.

Och är du säker på att de biter, de kanske bara är nyfikna och "duttar" med munnen mot fenorna?
#12 - 8 februari 2009 19:29
Det är mussepigg platy =) Jag ser att de är på hans fena och kampisen hoppar till, blir skit förbannad, vräser ut sin "sköld" under "hakan" och jagar dem en sväng i karet...! Så jag tror att det gör ont det de gör på honom i alla fall =( Annars är han mycket snäll mot mina platysar för övrigt, när de är snälla mot honom.

Ser det ut som fenröta på bilderna?
#13 - 8 februari 2009 19:40
Väldigt lustigt, aldrig hört talas om några platys som skulle fatta vad ett par fenor ens är för något. ;)

Dock visar dom ju hur korkade de är om de fortsätter bita även om de har blivit iväg jagade flera gånger innan.

Jag skulle gått tillbaka med platyna till affären.
#14 - 8 februari 2009 19:42
JojjeN skrev:
Väldigt lustigt, aldrig hört talas om några platys som skulle fatta vad ett par fenor ens är för något. ;)

Dock visar dom ju hur korkade de är om de fortsätter bita även om de har blivit iväg jagade flera gånger innan.

Jag skulle gått tillbaka med platyna till affären.

Hahah jag tror mina är ovanligt smarta, för de fattar i allafall att det är en fena som de kan bita i =)
Tror du att det är de som är boven i "dramat"?:confused:
#15 - 8 februari 2009 19:43
Kan vara att de har bitit upp ett sår, och sedan har det inflammerats till fenröta eller liknande.

Dockk är jag absolut inte säker, har som sagt aldrig hört talas om några platys som skulle bry sig om de andra fiskarna-
#16 - 8 februari 2009 19:46
JojjeN skrev:
Kan vara att de har bitit upp ett sår, och sedan har det inflammerats till fenröta eller liknande.

Dockk är jag absolut inte säker, har som sagt aldrig hört talas om några platys som skulle bry sig om de andra fiskarna-

Men ska jag behandla detta då tro? :confused: heeh man fattar ju inget som nybörjare ju heh :D
så gärna tips om vad jag ska göra [:o]
#17 - 8 februari 2009 19:47
Salt brukar hjälpa.
#18 - 8 februari 2009 19:48
JojjeN skrev:
Salt brukar hjälpa.

Hur mycket, i karet eller i en burk mm? [:o]
#19 - 8 februari 2009 19:50
[COLOR=black]"Svag saltlösning 1-1,5 %, 15-20 min eller till fisken lägger sig på sida tidigare.
Stark saltlösning: 2,5 %, 10-15 min eller till fisken lägger sig på sida tidigare.
Badet ska vara samma temp som akvarivattnet, saltet ska vara väl smält, flytta sedan fiskarna till ett bad med rent vatten kolla att de mår bra innan de får gå till sjukakvariet.
Om fisken lägger sig på sida och inte "kvicknar" till i badet med rent vatten, så "putta" på fisken eller dra den fram och tillbaka i vattnet.
[/COLOR]
[COLOR=black]Svamp kan man vid badningen försiktigt ta bort med händerna.
Salt i sjukakvarie 1-3 gram per liter vatten."[/COLOR]

Taget från: http://www.kramforskoi.com/salt.htm

Du ska alltså inte salta i det vanliga akvariumet, utan du får flytta honmom mellan olika burkar.

Sedan ska man ju helst ha ett sjukdoms akvarium, men om du inte har något akvarie stående på över 10 litrer så får du stoppa ner honom bland platyna igen. Dock hade det iaf varit bra om du saltar i det vanliga akvariumet igen, och om du har ern yngelbur som han kan vara i så inte platyna öppnar såret.
#20 - 8 februari 2009 19:59
åå fy det lät inte lätt detta... får ont i magen av sådant här..! Jag har inget att stoppa honom i och hur mycket är 1-1,5% salt egentligen.. ååå va jobbigt det var! [V]
#21 - 8 februari 2009 20:08
Om du har en gammal glass burk på 2 liter så är det att dela det med 100 så har du 1% salt (= 0,1 dl). Sen ska du upp i iallafall 2,5%, så då ska du ha 0,25 dl. Då fyller du burkwen med vatten och blandar i en fjärdel dels deciliter mått (Använd ögon måttet, eller kanske mat skeds mått). Dina föräldrar kan nog hjälpa till annars.

Sedan när saltet är rejält upp löst så lägger du i fisken och låter honom vara där i 20 minuter. Därrefter håvar du upp honom och lägger honom i rent vatten i 10 minuter. Därefter så kan du flytta upp honom till en yngelbur i det stora akvariumet. Dock ska du först ha blandat i 0,2 dl salt i det. (Blanda ut det i en liter vatten och ös sedan ner det vattnet i akvariumet)

Vet inte hur dessa uträkningarna funkar, dock har jag utgått från lite olika punkter.
#22 - 8 februari 2009 20:28
Okej tack så mycket..
Hade jag bott hemma hos mamma o pappa så hade de säkert hjälpt mej hehe =)
Så detta tror du kan hjälpa mot ev. fenröta?
Har tvärr ingen yngel burk, får väl släppa i honom direkt i karet i gen då...?
#23 - 8 februari 2009 20:51
HeroS skrev:
Okej tack så mycket..

Hade jag bott hemma hos mamma o pappa så hade de säkert hjälpt mej hehe =)

Så detta tror du kan hjälpa mot ev. fenröta?

Har tvärr ingen yngel burk, får väl släppa i honom direkt i karet i gen då...?

Ojdå, visste inte att du var så gammal. ;)

Jag tror det kan hjälpa.

Jag skulle nog flytta platyna först isåfall.
#24 - 8 februari 2009 21:47
JojjeN skrev:
Ojdå, visste inte att du var så gammal. ;)

Jag tror det kan hjälpa.

Jag skulle nog flytta platyna först isåfall.

Haha ne det kan man ju aldrig veta heller, men det är jag ;)

Okej, får väl se om jag vågar mig på detta project[:o] , tack;)
#25 - 8 februari 2009 22:38
när jag hade Platy och Kampfisk tillsammans så bet dom i fenorna. så jag var tvungen att flytta kampfisken. har du en bild på den nu?

köp medel mot fenröta om det blir värre och se om det blir bättre. ev flytta kampfisken så han är i ett eget kar utan platy. salt tål dom.
#26 - 9 februari 2009 08:38
Flaxss skrev:
när jag hade Platy och Kampfisk tillsammans så bet dom i fenorna. så jag var tvungen att flytta kampfisken. har du en bild på den nu?

köp medel mot fenröta om det blir värre och se om det blir bättre. ev flytta kampfisken så han är i ett eget kar utan platy. salt tål dom.

Tack för denna bekräftelse =) På första sidan (på mitt första inlägg) ser du tre bilder på kampfisken...:D Lite svårt att se kanske men topparna på fenorna är "genomskinliga".
Det där med flytt är ju såå svårt i och med att jag inte har något "extra" kar att flytta dem till... :(
#27 - 9 februari 2009 11:45
jag tyckte den såg frisk ut på dom bilderna. det var därför jag frågade.

du kan ju köpa plastlådor på Jysk,IKEA för en billig peng och ha kampfisken i. där finns ju så du kan välja 30-50L.

men du får se hur det går med den blir det värre så kan du ju prova att köpa medecin.
#28 - 9 februari 2009 12:10
Flaxss skrev:
jag tyckte den såg frisk ut på dom bilderna. det var därför jag frågade.

du kan ju köpa plastlådor på Jysk,IKEA för en billig peng och ha kampfisken i. där finns ju så du kan välja 30-50L.

men du får se hur det går med den blir det värre så kan du ju prova att köpa medecin.

Det är de bästa bilderna jag fått till... men topparna är iallafall färglösa på honom.. men han verkar pigg :) Okej jag får avvakta o se vad som händer.
Tack :d
#29 - 9 februari 2009 14:49
vänta med att behandla, färglösa toppar har ofta kampfisk av att dom just blir bitna och den nya ''fenan'' är oftast färglös. exempel då att Platyn kan vara där och små nafsa ibland.
#30 - 9 februari 2009 14:57
Flaxss skrev:
vänta med att behandla, färglösa toppar har ofta kampfisk av att dom just blir bitna och den nya ''fenan'' är oftast färglös. exempel då att Platyn kan vara där och små nafsa ibland.

Ååå va häärligt att höra :d du kan detta men kampfiskar du ;)
Eftersom jag sett dem där o smaka så var det detta jag trodde, men bör jag göra mig av med platysarna? :(
#31 - 9 februari 2009 15:39
JojjeN skrev:
Om du har en gammal glass burk på 2 liter så är det att dela det med 100 så har du 1% salt (= 0,1 dl). Sen ska du upp i iallafall 2,5%, så då ska du ha 0,25 dl. Då fyller du burkwen med vatten och blandar i en fjärdel dels deciliter mått (Använd ögon måttet, eller kanske mat skeds mått). Dina föräldrar kan nog hjälpa till annars.

Nja, om burken är på 2 liter blir ju 0,1 dl bara 0,5%. 0,5 dl blir i så fall 2,5%, om inte mina mattekunskaper sviker mig fullständigt.
#32 - 9 februari 2009 15:50
Just det ja, jag tog hälften.
#33 - 13 februari 2009 08:56
HeroS, hur går det med din kampfisk?
#34 - 16 februari 2009 11:41
aneta skrev:
HeroS, hur går det med din kampfisk?

Han simmar omkring och ser riktigt glad ut :) "färglösheten" på topparna på fenona har minskar och de ser ut som har fått större fenor..;) Han kanske växer? :d
Har inte badat honom i något salt vatten och inte heller behandlat och jag hoppas innerligt att det inte blir något så han dör. :( Just nu tror jag att han mår bra i allafall :p

Tack för alla svar [:o]
#35 - 16 februari 2009 14:56
HeroS skrev:
Han simmar omkring och ser riktigt glad ut :) "färglösheten" på topparna på fenona har minskar och de ser ut som har fått större fenor..;) Han kanske växer? :d

Har inte badat honom i något salt vatten och inte heller behandlat och jag hoppas innerligt att det inte blir något så han dör. :( Just nu tror jag att han mår bra i allafall :p

då är det nog så som jag skrev att den blivit biten och det är att den växer ut nya fenor.
Bilagor:
#36 - 16 februari 2009 14:58
Flaxss skrev:
då är det nog så som jag skrev att den blivit biten och det är att den växer ut nya fenor.

Japps det tror jag också! Tack för ditt (tidigare) lugnande svar ;)
#37 - 16 februari 2009 17:36
HeroS skrev:

Är glad att höra att din kampfisk mår bättre :)
Jag har köpt en ny kamphane som är alldeles röd precis som din och hoppas att han kommer att leva lääääänge :)
#38 - 16 februari 2009 18:36
kampfisk lever ca 2-4år.
#39 - 16 februari 2009 20:31
Jag tycker oxå att din fisk ser frisk ut på de första bilderna. Bara lite slitage på fenan ju. Är rätt normalt att de får det. Svårt att hålla en så stor fena alldeles hel när man simmar runt nära botten ibland, och har nyfikna platysar som kompisar. Platys kan nafsa i fenor, ja. De är nyfikna rackare. Men de gör det inte av aggresivitet.
#40 - 17 februari 2009 08:20
Flaxss skrev:
kampfisk lever ca 2-4år.

Oj! Så länge! Hoppas att han hänger med så länge då ;)
#41 - 17 februari 2009 08:22
aelva skrev:
Jag tycker oxå att din fisk ser frisk ut på de första bilderna. Bara lite slitage på fenan ju. Är rätt normalt att de får det. Svårt att hålla en så stor fena alldeles hel när man simmar runt nära botten ibland, och har nyfikna platysar som kompisar. Platys kan nafsa i fenor, ja. De är nyfikna rackare. Men de gör det inte av aggresivitet.

Ja visst, det ser ut som slitage och att platysarna är där och smakar! Nej fenan är ju inte hel längre och det var ju därför jag blev rädd! Men jag liter på era ord och tror själv på att det är platysarna och botten som orsakat detta! ;) Tack:p

Annons