Har man Garanti eller inte

#1 - 21 januari 2005 08:12
Hejsan

Har en fråga lite om vilka garantier mm som gäller när man köper fisk. Köpte alltså 10 st neontetror. Planterade in dom i mitt akvariet enligt alla konstens regler och det verkade gå bra. Sedan efter drygt 5 – 7 dagar fick dom den här vita prick sjukan allihop och flyttade dom direkt till ett eget akvarium. Men alla dog för mej ;) Men men ganska små var dom ju.
Men nu till min fråga kan man reklamera detta eller får man bara go ta detta och köpa nya.

Skall gå till akvarieaffären och fråga i dag men kan ju vara intressant att höra hur andra ser på detta.
#2 - 21 januari 2005 08:20
Sorry för tetrorna. Tala med säljaren om eländet. Står i säljarens intresse att ni löser detta tillsammans. Tag med ett vattenprov och be säljaren kolla värdena. Du får säkert nya tetror till bra pris. Försök hålla tempen hela vägen hem.
#3 - 21 januari 2005 09:36
Jag har svårt att tänka mig att det finns någon garanti för fiskar då det är svårt att visa att det var fel på varan vid köpet.

Däremot så finns det ett flertal seriösare handlare som erbjuder några dagars garanti på fiskarna man köper. Fråga innnan man köper och så särskilt i samband med köpa av dyrare fiskar.
#4 - 21 januari 2005 10:39
Tyvärr så finns det många handlare som struntar i att hålla "nyinkommna" fiskar i karantän, så man kan ju alltid fråga när dom fick in dom.
Fiskar som kom "igår" kan ju bära på alla möjliga och omöjliga sjukdommar.
#5 - 21 januari 2005 11:11
Jag kan ha helt fel.

Jag är inte helt säker men jag tror (om jag fattat rätt) så finns det en lag som säger att alla säljare oavsett f-skattesedel lr ej, har en skyldighet att ge 7 dagars garanti/ångerätt.

Jag kan ha helt fel men jag gjorde affärer med en och lyckades få honom att åter ta produkten på grund av denna lag, jag kanske bara hade tur ;D

Varan var defekt.
#6 - 21 januari 2005 11:29
Tråkigt att höra att de dog.

1. Det kan ju vara så att de var nyinkomna.
2. När du flyttar hem dom till dig så är det stressande för dom med resan och de blir ömtåligare pga stress och ev ny bakterieflora.
3. Det blir lättare vita pricken pga stress när man köper ny fisk på de nya fiskarna. (Sjukdomen sprider sig snabbt och alla fiskar i karet bör medicineras)
4. Du flytta dom igen vilket blev en ytterligare stressfaktor.

Nu har du 4 punkter som gör att fisken blir stressad och ömtålig och kanske dör. Är det väldigt unga djur så är det ännu mer känsliga.

Tyvärr tror jag inte att det finns någon garanti som gäller i detta fall. Jag vet att många zooaffärer är bussiga och ger en en mindre ersättning om alla fiskar dör.
#7 - 21 januari 2005 20:44
Man bör ha nya fiskar i karantän minst en vecka gärna längre, för att minska risken att de smittar de fiskar man har sedan tidigare.
#8 - 22 januari 2005 07:05
på hornbash i gbg så har dom 10 dagars överlevnadsgaranti..
men inte många som vet om det, dom skyltade bara med det ett par dagar, men det ligger kvar, bara att åberopa...
ta med dom döda fiskarna och skäll på dom tycker jag...
#9 - 22 januari 2005 11:12
[QUOTE=Andone]Jag är inte helt säker men jag tror (om jag fattat rätt) så finns det en lag som säger att alla säljare oavsett f-skattesedel lr ej, har en skyldighet att ge 7 dagars garanti/ångerätt.

Jag kan ha helt fel men jag gjorde affärer med en och lyckades få honom att åter ta produkten på grund av denna lag, jag kanske bara hade tur ;D

Varan var defekt.[/QUOTE]

Den lagen gäller bara vid hemförsäljning och vid postorder. För vanliga konsumentköp finns ingen lag om återköp, det är upp till varje affär.

Du har inte tänkt på att det kan vara dom gamla fiskarna som har smittat dom nya?
MVH
Magnus
#10 - 22 januari 2005 15:59
[QUOTE=Tropfrog]
Du har inte tänkt på att det kan vara dom gamla fiskarna som har smittat dom nya?
MVH
Magnus[/QUOTE]

Så sant.
#11 - 23 januari 2005 20:10
Det är svårt att få tag på neontetror med bra kvalitet i Sveige idag,
eftersom de flesta importerar från asien..
Samma sak hände mig, köpte 30 neontetror och samtliga dog i
vita prick sjukan..

Köp kardinaltetror istället, men fråga först så du är säker på att de är importerade från europa..
#12 - 23 januari 2005 20:42
nästan alla kardinaltetror som säljs är viltfångade. Det finns iga vilda kardinaltetror i europa. Det finns heller inga betydande odlingar i Europa.
MVH
Magnus
#13 - 24 januari 2005 07:27

MVH

Magnus

Hejsan tack för alla svar kul att det var någon som hadde en fundering.

Frågan om det var mina fiskar som smittade dom nya så kan det säkert vara det. MEn borde inte någon av dom få smittan också eller. Ingen av mina gamla fiskar har dött. Då har jag även yngel i detta karett?

Skall gå till fiskafären i dag och så får vi se vad dom säger återkommer med info.
#14 - 24 januari 2005 16:32
Att fiskar inte blir sjuka betyder inte att de inte skulle kunna vara smittbärare. De kan ha smittämnet men vara såpass motståndskraftiga att de inte blir sjuka.
Kommer det in svagare individer kan dom bli sjuka, men de som fanns tidigare klarar sig, och neontetror är lite känsliga vid förflyttning till nya akvarier och ett visst svinn inte ovanligt.
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 24 januari 2005 16:38
[QUOTE=geromi]

MVH

Magnus

Hejsan tack för alla svar kul att det var någon som hadde en fundering.

Frågan om det var mina fiskar som smittade dom nya så kan det säkert vara det. MEn borde inte någon av dom få smittan också eller. Ingen av mina gamla fiskar har dött. Då har jag även yngel i detta karett?

Skall gå till fiskafären i dag och så får vi se vad dom säger återkommer med info.[/QUOTE]
Fiskar kan vara bärare av en sjukdom men själva resistenta mot den - därmed inte sagt att det behöver vara så i detta fall. Svårt att bevisa vare sig det ena eller det andra.
#16 - 25 januari 2005 10:04
Jag fick garanti

Hejsan

Var hoss akvarieafären i går och förklarade vad som hadde hänt och jag fick garanti :) . Detta tyckte jag var jätte bra och han kommer ha mej som kund många år framåt.

En fråga bara kan alltså alla fiskar vara smittobärare men inte bli smittade? verkar ju kostigt har ju ganska mycket fisk och så har jag ju som sakt yngel i det. men men det kanske kan vara så.

Har ju fått nya fiskar så hoppas det går bättre med dessa.
#17 - 25 januari 2005 10:21
[QUOTE=geromi]Hejsan

En fråga bara, kan alltså alla fiskar vara smittobärare men inte bli smittade? [/QUOTE]

Man måste skilja på att vara smittbärare och att vara smittad. Att vara smittbärare är att ha smittämnet på/i sig men inte nödvändigtvis att man behöver vara/bli sjuk.
Varelser (växter/djur) kan ha motståndskraft/resistans mot vissa sjukdomar och inte bli sjuka trots att de utsätts för smitta. Ungefär som med röda hund, har du varit sjuk i röda hund blir du det vanligtvis inte igen men kan föra smitta vidare till någon som inte haft den själv.

Annons