Har jag tagit död på henne nu?(akut)

#1 - 13 april 2006 11:02
Måste veta om jag ska döda henne nu eller om det går att få henne frisk?
Har en Golden labidochromishona som precis släppt ut sina yngel. Hon släppte dom i helgen, jag var bortrest då men min mamma matade henne med flingfoder fast hon knappt åt något. Igår flyttade jag henne till det stora akvariet och hon var väldigt skygg och höll sig undan och vilade sig mot gruset. Idag hade hon fastnat bakom filtret och när jag fick loss henne så simmade hon en bit liggandes och lade sig sedan på gruset på sidan. Nu ligger hon bara där.
Så jag vill gärna få ett snabbt svar om det finns någonting jag kan göra för henne eller om jag ska avliva henne.
Vad har jag gjort för fel för att få henne såhär?
#2 - 13 april 2006 11:13
hon kanske bara är lite trött? har du kollat vattenkvaliten?
#3 - 13 april 2006 11:14
Ligger dom på sidan då?
#4 - 13 april 2006 11:16
[quote=lenis3]hon kanske bara är lite trött? har du kollat vattenkvaliten?[/quote]

hehe ligger dina fiskar på sidan på botten när dom e trötta???
#5 - 13 april 2006 11:25
[quote=eldione]Måste veta om jag ska döda henne nu eller om det går att få henne frisk?
Har en Golden labidochromishona som precis släppt ut sina yngel. Hon släppte dom i helgen, jag var bortrest då men min mamma matade henne med flingfoder fast hon knappt åt något. Igår flyttade jag henne till det stora akvariet och hon var väldigt skygg och höll sig undan och vilade sig mot gruset. Idag hade hon fastnat bakom filtret och när jag fick loss henne så simmade hon en bit liggandes och lade sig sedan på gruset på sidan. Nu ligger hon bara där.
Så jag vill gärna få ett snabbt svar om det finns någonting jag kan göra för henne eller om jag ska avliva henne.
Vad har jag gjort för fel för att få henne såhär?[/quote]

Avliva henne inte än. Hon kanske är chockad av att ha fastnat bakom filtret.
#6 - 13 april 2006 12:09
[quote=andreassofus]hehe ligger dina fiskar på sidan på botten när dom e trötta???[/quote]

hehe njaa ibland ligger mina guramis på botten! de gör det för att de är för strömt iaf..

men vad jag tänkte var att hon kanske var helt slut efter ynglena, och bara behövde vila lite. att hon fastnade bakom pumpen behöver ju inte betyda att hon är sjuk.

flämtar hon?
#7 - 13 april 2006 14:21
[quote=lenis3]hehe njaa ibland ligger mina guramis på botten! de gör det för att de är för strömt iaf..

men vad jag tänkte var att hon kanske var helt slut efter ynglena, och bara behövde vila lite. att hon fastnade bakom pumpen behöver ju inte betyda att hon är sjuk.

flämtar hon?[/quote]du vet att du har för strömt för dina guramisar men bara struntar i det tycker jag är djurplågeri!:mad:
#8 - 13 april 2006 14:50
Sunkan: du snackar skit.
Jag betvivlar att lenis3 har så strömt att guramisarna faktiskt lider, jag *vet* att 10 gånger akvariets volym i timmen inte ens bekommer dem.

Att golden "fastnat" bakom pumpen betyder att hon är döende, antagligen har hon kilat fast sig med flit för att få hjälp att hålla sig på rätt köl. Hon är sannolikt helt utmattad efter leken. Egentligen skulle hon väl ha injektioner med glukos, men i praktiken finns ingenting man kan göra utom att sätta henne ensam i ett mörkt akvarie och se om hon reder upp det.
#9 - 13 april 2006 15:02
jag skulle antagligen gjort som azur sa fast först skulle jag väll undersökt henne så du vet att hon är helt frisk!

ok att guramisar inte ska tåla strömt vatten är nonsens :D, däremot trvis dom bäst i lugnt vatten..

minna fiskar ligger på sidan på botten o vilar dock har jag praktbotior ;)
#10 - 13 april 2006 15:55
azur passa tungan!! och förövrigt kan man inte generalisera hur mycke cirulation dem klarar, det beror på om man har strilrör eller hur utblåset är riktat! om dem lägger sig på botten av utmattning säger väl att det är för kraftig cirkulation eller vad kommer du till för slutsats:confused:
#11 - 13 april 2006 16:11
den ökade cirkulationen är tillfällig pga medicinering! nu handade det väl inte om mina guramis utan en golden.

azur: en gång fastnade en honungsgurami bakom pumpen, innan var det inget fel på honom, men när jag fick bort honom så var hans stjärtfena helt borta (den växte dock ut..) så att de sitter bakom pumpen behöver väl inte betyda att de måste ha hjälp med att stå upprätt?
#12 - 13 april 2006 17:31
det är ofta ett tecken på ohälsa, men ingen regel utan undantag
#13 - 13 april 2006 18:02
azur: en gång fastnade en honungsgurami bakom pumpen, innan var det inget fel på honom, men när jag fick bort honom så var hans stjärtfena helt borta (den växte dock ut..) så att de sitter bakom pumpen behöver väl inte betyda att de måste ha hjälp med att stå upprätt?
Nej, men mycket sjuka fiskar bränner ofta omkring och trycker in sig i trånga utrymmen för att få stöd (och för att få vara ifred).
#14 - 13 april 2006 18:06
[quote=sunkan aspidoras]azur passa tungan!![/quote]Skall JAG vakta tungan?
och förövrigt kan man inte generalisera hur mycke cirulation dem klarar, det beror på om man har strilrör eller hur utblåset är riktat!
Jag hade inte strilrör.
om dem lägger sig på botten av utmattning säger väl att det är för kraftig cirkulation eller vad kommer du till för slutsats:confused:
De lägger sig inte på botten av utmattning pga cirkulationen. Om de tycker det blåser för hårt går de och ställer sig nånstans där det INTE blåser hårt, det finns alltid lugna områden.

Annons