Har jag sumpat allt?

#1 - 27 januari 2007 20:01
Skulle byta sand i ett av akvariena idag. Rev ur all sjösten och hällde i blästersand istället. Vattnet blev ju naturligtvis jättegrumligt men jag stoppade i tre extra pumpar och fick bort mestadels av skiten i vattnet. Skulle ta upp och rengöra lavastenarna eftersom de var täckta av slam. När jag tagit upp en sten kände jag något på baksidan och det visade sig vara en lite klump rom. Trodde först det var sniglar men kom snabbt fram till att jag har inget som lägger så stora ägg förutom ancistrus. Har svärdbärare tillsammans med tre ancistrus.

Min fråga är nu:
Kommer pappa mal att hitta tillbaka till sina ägg, eller ska jag flytta klumpen och rikta en pump emot den i ett separat akvarium?
#2 - 27 januari 2007 20:23
flytta om du vill, men om du har haft rommen ovanför vattnet tror jag den är körd.
#3 - 27 januari 2007 20:29
Även om den bara var övanför vattenytan ett par sekunder? Inte ens tio sek...
Första gången de har lekt, är lite lyrisk. Vet ju att det blir fler gånger.
#4 - 27 januari 2007 20:31
Hmm kan inte det där så bra.
#5 - 27 januari 2007 22:36
När jag plockar Corydoras ägg så brukar jag ta upp lekmoppen ovanför ytan, den brukar då ligga på en handuk i cirka 2-3minuter, äggen kläcks ändå. Kan också tillägga att en gång så lekte ett gäng Corys som jag var omedveten om. Jag gjorde ett vanligt 50% vattenbyte i detta kar men ersatte med endast 40% vatten. När jag hält i vattnet insåg jag att det satt en stor romkaka ovanför ytan - de hade alltså lekt innan vattenbytet. Som ett experiment så lät jag äggen sitta kvar ovanför vattenytan, och som jag trodde kläcktes dom i alla fall.
Att äggen varit ovanför ytan några sekunder kan jag absolut inte tänka kan vara farligt.
#6 - 30 januari 2007 21:18
Allt gick väl, idag kläcktes rommen. Ett ägg fick jag ta bort men nu sitter det massa småttingar lite överallt!
#7 - 30 januari 2007 21:36
Grattis !!! :)

Annons