Har jag saulosi eller demasoni?

#1 - 28 november 2004 08:41
Jag var på Globefish i Stockholm och köpte några malawiciklider häromdagen. Alla var från samma kar. Enligt de som jobbade där var det dels demasoni i karet, dels golden. Med en gång när jag kom hem upptäckte jag att de hade angivit helt fel latinskt namn på golden. Dåligt tyckte jag, men brydde mig inte.

Hittade nyss artbeskrivningen av saulosi. De som jag trodde var demasoni ser nog mer ut som saulosi, tycker jag, men jag är inte helt säker. Det som då förbryllar mig är att akvariehandlarn påstod att de fiskarna som har starkast färger är hanar, medan de som är lite blekare är honor. Jag har två med starka färger och två med svaga. Men enligt zoopets artbeskrivningar så går det knappt att se skillnad på hanar och honor när det gäller demasoni, medan saulosi-honor är gula. Så är det då fyra saulosihanar jag fått, med olika starka färger?

De gula fiskarna jag har är jag ganska säker på är golden, på grund av de svarta inslagen på fenorna.

Tänker inte gå till Globefish fler gånger om det visar sig att de angivit helt fel arter i båda fallen...

Bilder finns här:
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=307921
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 28 november 2004 09:14
Lite svårt att se på de foton du lagt in på zoonen - det verkar i alla fall vara golden.
Har du jämfört med de foton som finns på Zoopet på demasoni och sulosi (både hane och hona)?
#3 - 28 november 2004 09:42
Jo, jag vet att fotona inte är så bra. Min kamera fixar inte att ta bättre och fiskarna är väldigt skygga än så länge.

När jag jämför med de foton som finns så känns som att någon av dem ligger närmare demasoni, medan de andra ligger närmare saulosi... Så jag vet inte... Finns det några speciella kännetecken förutom deras färger? Det enda jag är helt säker på är att jag inte har några saulosihonor.
#4 - 28 november 2004 11:06
Jag har haft både saulosi och demasoni och den som är på bliden "demasoni?" ser ut som en demasoni, saulosin har andra ränder "mellan" de blåa och ljusblåa.

Annons