Har jag rätt namn på Malen?

#1 - 4 september 2008 17:16
http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php?photo=9173

Har sökt info om denna mal, sedan jag flyttade Chokladmalen, för att jag trodde chokladmalen åt upp mina stimtetror.
Mina Riotetror försvinner undan för undan.
Det enda som går i det karet annars är 4 halvstora Discusar, två Lejonhuvud, som skall flyttas när jag får tag på dom, 2 Plecomalar och Riotetrorna.
Det namn jag har fått veta på denna mal är Synodontmal, eller Hemasynodontis Membranaceus. Är det en sån, eller är det enn annan sort, en rovmal tex:confused:Den här malen har jag haft i många många år, han är nog 16 år gammal nu. Och jag har hela tiden trott, som jag vart berättat att denna malen är vegetarian:(
Chokladmalen har också gått i samma akvarium enda tills nu, så det är den som har fått skulden när småfisken har försvunnit:(

Om det är så att den äter upp småfisken, vilka skall jag då ha, som får gå ifred för den[:o]
#2 - 4 september 2008 17:39
Både din Synodontis och chokladmal käkar småfisk så jag vet inte riktigt vilken av dem du ska skylla mest på;).
Så länge en fisk får plats i munnen på dem finns risken att de tar den fisken och ska du undvika detta är det stora fiskar som gäller hädanefter, eller göra dig av med malarna.
#3 - 4 september 2008 17:53
ansjo skrev:
Både din Synodontis och chokladmal käkar småfisk så jag vet inte riktigt vilken av dem du ska skylla mest på;).

Så länge en fisk får plats i munnen på dem finns risken att de tar den fisken och ska du undvika detta är det stora fiskar som gäller hädanefter, eller göra dig av med malarna.

Malarna har jag haft så länge, så den dagen de försvinner, då får jag sorg[:o]Så det blir nog till att köpa större fiskar, typ kongotetra eller nåt liknande;)
#4 - 4 september 2008 18:02
Det var en vacker pjäs iaf :) Den hade jag nog inte heller gjort mig av med.. och är den så gammal så!
#5 - 4 september 2008 18:42
ciklidtok skrev:
Malarna har jag haft så länge, så den dagen de försvinner, då får jag sorg[:o]Så det blir nog till att köpa större fiskar, typ kongotetra eller nåt liknande;)

Förstår vad du menar :) Har också en gamling:

http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php?photo=5671
#6 - 4 september 2008 19:12
Är det en Synodontmal, eller på latin Hemasynodontis Membranaceus?
#7 - 4 september 2008 19:14
Ahlqvist skrev:
Det var en vacker pjäs iaf :) Den hade jag nog inte heller gjort mig av med.. och är den så gammal så!

Jo, han ÄR vacker, just för att han är så stilren, och den mörka färgen mot blå ögon.:)
#8 - 4 september 2008 19:26
ciklidtok skrev:
Är det en Synodontmal, eller på latin Hemasynodontis Membranaceus?

Vilken då?
#9 - 5 september 2008 06:39
Micke_A skrev:
Vilken då?

Den mörkbruna som jag har länkat till när jag startade tråden.
#10 - 5 september 2008 07:33
Jag tycker inte det ser ut som en Hemisynodontis membranaceus. Du kan kolla genom att titta på hur antennerna ser ut - om första paret är platt och membran-liknande, då är det den arten, det är det nämligen bara den som har.
Jag misstänker att det är ett vuxet exemplar av Synodontis nigrita, men jag är inte särskilt duktig på Synodontisar - jag skulle föreslå att du frågar på www.planetcatfish.com, i deras "what is my catfish?" forum.
#11 - 5 september 2008 08:05
Azur skrev:
Jag tycker inte det ser ut som en Hemisynodontis membranaceus. Du kan kolla genom att titta på hur antennerna ser ut - om första paret är platt och membran-liknande, då är det den arten, det är det nämligen bara den som har.

Jag misstänker att det är ett vuxet exemplar av Synodontis nigrita, men jag är inte särskilt duktig på Synodontisar - jag skulle föreslå att du frågar på www.planetcatfish.com, i deras "what is my catfish?" forum.

Den liknar mer på Synodontis nigrita, men den är helt enfärgat mörkbrun, den har oing svarta prickar på bakkroppen som den på bilden hade. Skall kolla på Planetcatfish.

Tack så mycket:)
#12 - 5 september 2008 08:06
Kolla på det svenska malforumet också - de är mycket kunniga - GOC

http://www.goc.se
#13 - 5 september 2008 08:34
MimmiH skrev:
Kolla på det svenska malforumet också - de är mycket kunniga - GOC

http://www.goc.se

Svenska låter lite roligare, är inte så stark i Engelska:) Jag klarar mej hjälpligt.
Rusar till det svenska på en gång;)
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 5 september 2008 08:39
Azur skrev:

Jag misstänker att det är ett vuxet exemplar av Synodontis nigrita, men jag är inte särskilt duktig på Synodontisar .

Det tror jag också att det är - men inte heller jag är någon expert på ämnet
#15 - 5 september 2008 09:20
Det tror jag också att det är - men inte heller jag är någon expert på ämnet

En synodont är det iaf:) Har slängt ut frågan även på det svenska malforumet, hoppas nån där kan bekräfta:)
Bilagor:
#16 - 5 september 2008 11:25
hej alla och tack för goda råd och tips vart jag kan hitta min mal:) Jag tror jag har lyckats identifiera den genom Planetcatfish.com

Som det verkar så är det en Synodontis Schall. det är bara en sak till som skulle kollas upp, och det är varför han har helt blå ögon.....troligtvis beror det på hans ålder:) S.schall skall tydligen ha ljust blåbruna ögon med mycket markerad pupill
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 5 september 2008 11:31
Den arten finns ju också med på Zoopets artbeskrivningar http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1241
#18 - 5 september 2008 12:54
Den arten finns ju också med på Zoopets artbeskrivningar http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1241

Jo, jag upptäckte det;)Men jag hade stavat helt åt skogen, så det är inte konstigt att jag inte hittade den:)
#19 - 5 september 2008 13:07
Jag vet inte jag... Färgen är rätt, men kroppsformen och storlek på fettfena och ryggfena fel. Jag tycker inte huvudformen stämmer riktigt heller.

Samtidigt vet jag att användarnamnet "silurus" på planetcatfish är Heok He, en malexpert, och han har mycket sällan fel.

Ah, jag vete 17.
#20 - 6 september 2008 09:16
Azur skrev:
Jag vet inte jag... Färgen är rätt, men kroppsformen och storlek på fettfena och ryggfena fel. Jag tycker inte huvudformen stämmer riktigt heller.

Samtidigt vet jag att användarnamnet "silurus" på planetcatfish är Heok He, en malexpert, och han har mycket sällan fel.

Ah, jag vete 17.

Hade fått två svar på goc.com, det svenska malforumet. En trodde det kunde vara nån form av Vändmal:confused:Och jag svarade som sanningen var att han KAN iblan ligga upp och ner i grotttaket på dagarna.
En annan hade svarat att det var svårt att bedömma, i och med att han har fenorna ihopfällda, och man ser inget mönster på kroppen, och då svarade jag att han HAR inget mönster, han är helt ensfärgat mörkbrun med blå ögon.

det är lite svårt att knäppa kort på honom också, eftersom han sällan är framme när det är ljust. vad jag skulle kunna göra är att plocka upp honom fram och tillbaka, och knäppa kort så. Men jag tycker inte det är riktigt snällt mot honom[:o]Vad tycker ni?
#21 - 6 september 2008 09:55
Vet inte om det är nån större idé att lyfta upp den för foto, fast det är klart, går det verkligen inte på något annat sätt så... Vi kommer i alla fall antagligen inte längre utan nya foton.

Går den inte att få att komma fram genom att muta med mat?

"Vändmal" är ett handelsnamn som används på ett antal olika Synodontis, fast kanske framförallt nigrita, eupterus och nigriventris, men jag tror i alla fall inte din fisk är vare sig en eupterus eller nigriventris.

Att den ibland står uppochned betyder ingenting, det gör alla Synodontis mer eller mindre ofta.
#22 - 6 september 2008 10:20
Azur skrev:
Vet inte om det är nån större idé att lyfta upp den för foto, fast det är klart, går det verkligen inte på något annat sätt så... Vi kommer i alla fall antagligen inte längre utan nya foton.

Går den inte att få att komma fram genom att muta med mat?

"Vändmal" är ett handelsnamn som används på ett antal olika Synodontis, fast kanske framförallt nigrita, eupterus och nigriventris, men jag tror i alla fall inte din fisk är vare sig en eupterus eller nigriventris.

Att den ibland står uppochned betyder ingenting, det gör alla Synodontis mer eller mindre ofta.

Skall kolla igenom Cd skivorna jag brände ut här om dagen. Jag tror jag kan ha ett huvudkort på den, ganska nära. Jag kanske har nåt annat kort där också.

Men alla verkar vara överens om att det är nån sorts Synodontis, och jag har börjat tillägsmata med mer lämpligt fode åt en köttätande mal, eftersom jag har trott hela tiden att den är vegetarian, så har han bara fått algtabletter, nu får han samma mat som Chokladmalen har fått hela tiden.

Men som sagt, skall kolla om jag hittar nåt bättre kort på honom.
#23 - 6 september 2008 11:08
Hittade en bild på huvudet på honom. Där ser man tydligt munnen, spröten och den färg han har över hela kroppen...inga prickar eller fläckar, bara helt och hållet mörkbrun:)

http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php?photo=9196&size=big&cat=

Det kanske är till lite mera hjälp:)
Skall ändå försöka knäppa en helbild på honom på närmare håll.
#24 - 6 september 2008 11:30
Pjaa... Problemet är att det finns rätt gott om mörka flodlevande Synodontis utan särskilda kännetecken, massor av arter som sällan importeras men som kan komma in i enstaka exemplar som bifångst.

Din fisk är vildfångad, och när man inte vet var den kommer ifrån blir den svåridentifierad. Men lägg till fotot på GOC och Planetcatfish, kan nån ge en säker identifiering så är det folket där. Fråga gärna om det är nån särskild detalj de skulle behöva foto på för att identifiera den.
Bilagor:
#25 - 6 september 2008 11:32
Azur skrev:
Pjaa... Problemet är att det finns rätt gott om mörka flodlevande Synodontis utan särskilda kännetecken, massor av arter som sällan importeras men som kan komma in i enstaka exemplar som bifångst.

Din fisk är vildfångad, och när man inte vet var den kommer ifrån blir den svåridentifierad. Men lägg till fotot på GOC och Planetcatfish, kan nån ge en säker identifiering så är det folket där. Fråga gärna om det är nån särskild detalj de skulle behöva foto på för att identifiera den.

Jag har lagt ut en bild på GOC redan, och tänkte även lägga ut den på Planetcatfish.

Annons