Har jag plats för Pitbull Plecos ?

#1 - 10 oktober 2006 08:41
Eftersom jag är nybörjare lägger jag in frågan här även om det kanske finns lämpligare forum annars.

I nuläget har jag i mitt 54 liters akvarium:

3 Platys
1 Kampfisk
7 Neontetror
3 Crystal Red räkor

Räkorna tar förvisso hand om en del saker som man inte vill ha i akvariet men det känns som att det behövs någon mer effektiv städare där i, och eftersom utbudet av fiskar för ett så litet akvarie är ganska begränsat funderar jag på att köpa ett par Pitbull Plecos (4 st).

Min fråga lyder därför kort och gott: Skulle det funka eller blir det för mycket fisk ? Har inga planer på att låta platyyngel stanna i akvariet om de lyckas bli stora utan de kommer i så fall att säljas/skänkas bort.
#2 - 10 oktober 2006 09:15
Är lite osäker om dom kan gå ihop med dina räkor då kräftdjur ingår i deras diet.

Thomas
#3 - 10 oktober 2006 09:52
Är lite osäker om dom kan gå ihop med dina räkor då kräftdjur ingår i deras diet.

Thomas

Aha, det visste jag inte. Då kan jag glömma det då, får hoppas på att räkorna börjar föröka sig istället då så det blir fler algätare på det sättet istället :)
#4 - 11 oktober 2006 08:31
Gjorde en koll med Jan på södermalms akvarieaffär som jag vet har LDA25'or hemma och det skulle tydligen inte vara någon fara för mina räkor, de har ju trots allt klarat sig utan problem med en kampfisk som kompis så... :) Så jag köper 3 stycken som han tyckte var lagom i ett akvarium av den storlek jag har. Det som kunde gå snett är att räkorna får för lite mat p.g.a. den ökade konkurrensen om alger men sånt kan man ju fixa till själv, jag vet ju var i akvariet mina räkor gömmer sig någonstans så det är ju bara att placera ut lite extra mat där eftersom fiskarna inte kan nå in dit :)

Annons