Har jag någon sjukdom i akvariet?

#1 - 5 juni 2004 09:51

Ungefär varannan vecka dör det en fisk i mitt akvarium.
Jag hade från början 20st neontetror, 2 dvärggurami, 6 fjärilciklider, 2 regnbågsciklider, 10st bilbukar och några algeätare.

av dessa har 1 regnbågsciklid, 2 gurami, och 2 fjärilsciklider (bara hannar) dött (och nu kanske en tredje) (de dog i den ordningen)

De symton fiskarna visar är att de blir slöa. Fjärilscilderna blir mörkare och simmar mot strömt vatten. Det konstiga är att de insjuknar bara en i taget.

#2 - 5 juni 2004 10:42
Hur ofta byter du vatten? Vad har du för filter? Ditt problem tyder på gradvis försämrat allmäntillstånd, inte på sjukdommar. Om du inte får rätt på det snabbt så riskerar du däremot sjukdommar, då fiskarna har väldigt dåligt imunförsvar nu. De fiskarna du har är inga lätta fiskar heller, ställer höga krav.
MVH
Magnus
#3 - 5 juni 2004 10:59
tack för att su savarade på min fråga.

jag byter varannan vecka.
jag häller även i supersafe.
#4 - 5 juni 2004 11:07
hur stort kar?
#5 - 5 juni 2004 11:24
250 l

vad tycker ni att jag skall göra?

jag håller på att byta vatten.
#6 - 5 juni 2004 12:24
Hur gammalt är karet? Vad har du för filter? Du säger att det dör fiskar varannan vecka och att du byter vatten varannan vecka, kan det ha något samband?
MVH
Magnus
#7 - 5 juni 2004 12:29
häller du i kallt vatten då eller? Det är ett säkert sätt att ta död på dem en och en... *vet*
#8 - 6 juni 2004 14:25
Ursprungligen skickat av Tropfrog

Hur ofta byter du vatten? Vad har du för filter? Ditt problem tyder på gradvis försämrat allmäntillstånd, inte på sjukdommar. Om du inte får rätt på det snabbt så riskerar du däremot sjukdommar, då fiskarna har väldigt dåligt imunförsvar nu. De fiskarna du har är inga lätta fiskar heller, ställer höga krav.

MVH

Magnus

jag har två filter : ett i akvariumet och ett är "standard" filter...jag vet inte riktigt vad de är för typ, men de har funkat bra då jag hade malawi ciklider.

vad skall man göra? det är bara fjärilscikliderna som är för tillfälligt dåliga. Just nu är det en som kämpar för sitt liv, han har lyckats klarat sig längre än de tidigare. Skall jag "spola" ned honom eller skall jag vänta och se om han kansker överlever.

jag har kollat PH och det är helt ok.
#9 - 6 juni 2004 14:52
Köp Guldfiskar istället.. d e bättre
#10 - 6 juni 2004 16:21
Jag har själv haft otur med både dvärgguramis och fjärilsciklider, dom har strukit med på löpande band trots att alla vattenvärde varit bra, medan jag inte haft problem med fiskar som anses betydligt svårare än dessa. Tror att det bara är att konstatera att kvaliten på vissa fiskar inte är vad den borde....
#11 - 7 juni 2004 11:37
Håller absolut med marie_b!
Har ställt åtskilliga frågor om fjärilar som har samma battende som Dina.Har också lyckats med "svårare" fiskar än fjärilarna.

Annons