Har jag lagt i firrarna för fort och för många?

#1 - 27 januari 2005 09:52
Jag fyllde mitt kar (375 l) i tisdagskväll och igår Onsdag köpte jag 1 par påfågelciklider, 1 par Moori ciklider, 1 par av "kommer inte ihåg" och 1 Jack demphesy.

Tjejen i affären sa att det inte var några problem om jag innan jag släppte i fiskarna la i kapslar med nyttiga bakterier (för snabb start av akvarium).

ph 7.2, ev. höjdes ph till 7,2 innan jag tillförde salt.
KH sjönk från 6 till 3 under Onsdagskvällen, men jag höjde det till 10 med salt
Syre tillförselen bör vara god.
Temp 26, har varit stabil
Nitrit 0
Nitrat 25 - 50

Påfågelcikliderna verkar trivas utmärkt, de är väldigt aktiva och verkar nästan leka.
Jack Demphesy'n verkar också må bra.

De andra fyra firrarna verkar vara lite medtagna. De står mest i mitten och vid botten av akvariumet där de står still och rör sina munnar hela tiden.

Vad tror ni?

- Kan det vara stressen av flytten.

- Att ph ev. har ändrats.

- Syresättningen.

- De goda bakterierna är för få.

(Jag har filmat firrarna och skall i e.m bege mig till akvarieaffären och visa.)
#2 - 27 januari 2005 10:14
Jag hoppas att akvariumet var inkört innan du släppte i fisken..

Hursomhelst så brukar fiskar ofta vara lite rädda i början när man har släppt i dem. Efter ett par dagar kommer dom vara mer vana vid sin nya miljö...
#3 - 27 januari 2005 10:26
Kan man påverka KH o PH med salt????
#4 - 27 januari 2005 10:33
[QUOTE=Robot]Jag hoppas att akvariumet var inkört innan du släppte i fisken..

Hursomhelst så brukar fiskar ofta vara lite rädda i början när man har släppt i dem. Efter ett par dagar kommer dom vara mer vana vid sin nya miljö...[/QUOTE]

Det var som sagt inte inkört. Nytt ytterfilter som jag startade kvällen innan jag släppte i firrar.
Tjejen i butiken sa att det inte var några problem förutsatt att jag tillsatte goda bakterier i form av kapslar innan firrarna gick i karet.
#5 - 27 januari 2005 10:38
[QUOTE=mohlin]Kan man påverka KH o PH med salt????[/QUOTE]

Jag blev informerad i butiken att vanilgt salt utan jod ökar hårdheten på vattnet (vilket jag märkte själv).
Hårdheten gör som du vet att ph'et stabiliseras.

Om detta inte stämmer tar jag tacksamt emot förklaring. :)

Jag är ju lite nybörjare!

Annons