Har jag gjort rätt när jag startat?

#1 - 4 augusti 2007 19:02
Jag har precis startat upp ett akvarium på 41 liter.
För 3 dagar sedan fyllde jag upp det med vatten och växter, tillsatte AquaSafe, EasyBalance och Denitrol.

Idag introducerade jag ett par dvärggurami samt ett stim på 20 neontetror.

Vattnet håller 26 grader, men är fortfarande lite disigt efter sanden.
Jag har tänkt att avvakta med mer fiskar nu, tillsätta Denitrol enligt anvisning.

Funderar på att köpa teststickor, såg att det fanns 5 in 1, är det bra för en nybörjare? Och vilka värden är det jag ska vara xtra uppmärksam på?
Vad bör jag ha hemma för akut situationer?

Tacksam för alla tips
#2 - 4 augusti 2007 19:26
Du har alldeles för lite akvarium för dina fiskar. Man brukar räkna 1cm fisk per liter. Alltså för varje cm som fisken blir så går det åt en liter så alla dom där fiskarna behöver 116liter. Så om ja var du skulle ja flytta över eller lämna tillbaka iallafall hälften av alla neontetror, och dvärgguramin ska ha ett 60liters akvarium minst. Man ska hälst fänta någon vecka innan man fyller på med fisk. Du ska defenetift inte köpa mer fisk. Försök att flytta över fiskarna till ett annat akvarium. Sen så kan du läsa artiklarna på zoopet
#3 - 4 augusti 2007 19:49
Du har gjort helt rätt men har satt in på tok för mycket fisk genast. Efter 3 dagar borde du ha satt in 2 tåliga fiskar och sedan väntat en månad före du sätter i mer fisk.

Jag är säkert ganska ensam om denna åsikt men 5 in 1 stick går bra. Du bör hålla extra noga koll på nitritvärdet.
#4 - 4 augusti 2007 21:24
Det var väl inte så många rätt där! första fisken ska i 24tim efter man tillsatt bakterier på flaska, gör man inte det så svälter bakterierna och reduceras kraftigt. och bara få fiskar tex 5st neontetror som de första fiskarna och sedan vänta nån månad med att tillföra ytterligare fisk. Men gjort är gjort och för att öka chanserna att lyckas bör du tillsätta denitrol varje dag i ca. 3 veckor och mata mycket sparsamt för att unvika nitrit toppar!
#5 - 4 augusti 2007 21:25
Ja stickorna är skit och det är speciellt på nitrit, köp en dropptest istället och be till alla högre makter att inte fiskarna dör av nitritförgiftning. Du har skyndat alldeles för fort som dom flesta nybörjare tyvärr gör, och ditt akvarium är alldeles för litet för så många fiskar.
#6 - 4 augusti 2007 21:35
RobinJ skrev:
Du har alldeles för lite akvarium för dina fiskar. Man brukar räkna 1cm fisk per liter. Alltså för varje cm som fisken blir så går det åt en liter så alla dom där fiskarna behöver 116liter.

Oki, jag förstår: 1cm fisk ska ha 1 liter vatten, men än så länge håller ingen av dem maxstorlek så det tar väl ett tag innan de vuxit ur mitt akvarium?

Synd att inte försäljaren upplyste mig om att guramisarna behövde ett större akvarium eftersom jag frågade vad som passade i ett 41liters [:-56]
#7 - 4 augusti 2007 22:35
Oki, jag förstår: 1cm fisk ska ha 1 liter vatten, men än så länge håller ingen av dem maxstorlek så det tar väl ett tag innan de vuxit ur mitt akvarium?

Synd att inte försäljaren upplyste mig om att guramisarna behövde ett större akvarium eftersom jag frågade vad som passade i ett 41liters

Dom gör bara allt för att slälja, därför ska man läsa på innan. Gå till affärn välj ut ett par fiskar MEN KÖP INTE. Sen åka hem och lässa om dom passar. Dom lurade mig med. Dom sålde en scalar, 3krabber och 10niotetreror till mig. Scalarer åt up alla neontetror, krabberna knipte av scalarens fenor sen dog scalaren och krabberna med av nitrit. Och dom sa ingeting när ja sa att jag hade ett 54liters akvarium.
#8 - 5 augusti 2007 00:59
Tja. du kan få köpa ett 100 liters akvarium av mig billigt(= har ett som står och sammlar damm i garaget.
#9 - 5 augusti 2007 16:24
Hej, hej! hoppas det gick bra hem med MC:n och att fiskarna mår bra... (vilket jag tror de gör... ;) )

Annons