[QUOTE=Hemma]Håller med Batski men å andra sidan tror jag inte att de saknar havet. I såfall ska vi nog inte ha några fiskar/djur instängda. ;)
Men visst är akvariet i minsta laget. Själv har jag köpt ett större nu....[/QUOTE]
Saknar havet? Nä, de är ju sötvattensfiskar :D
Ok, skämt åsido. Det handlar nog inte om att de saknar sina förfäders och förmödrars flod. De är ju födda i ett akvarium och har aldrig sett den stora världen. Men oavsett vad de har sett och inte sett, så finns det medfödda behov som måste tillgodoses för att en individ ska må bra och trivas med livet. Om arten urspungligen lever i en viss typ av vatten (salthalt, PH, temperatur), miljö (växter, stenar, rötter) och ljus (starkt ljus eller lite ljus) så trivs även deras ättlingar bäst under förhållanden som liknar de ursprungliga även om de aldrig varit där.
Ingen skulle tro att en människa som levt hela sitt liv instängd i en mörk källare skulle må bra bara för att hon aldrig hade sett och därför inte saknade sol och gröna ängar. Detta beror just på att människor, i likhet med alla andra arter, har vissa medfödda behov som måste tillgodoses för att de ska må bra.
På samma sätt är jag övertygad om att ett visst utrymme är ett av dessa grundläggande behov (rörelsebehov, revir, populationstäthet, osv). Klart att det är skillnad mellan ett litet och trångt och ett stort och rymligt akvarium och att det påverkar fiskarnas välbefinnande.