Har jag gjort bort mig?

#1 - 9 januari 2010 22:43
Jag har ett 222L sällskap med blandade fiskar i och ville testa något nytt. Så jag var och införskaffade 5st Amano.
Mindre än en halvminut efter att de lämnat påsen så var de allihop bakom filtret, och där har de suttit sedan dess (om ens alla finns kvar), det var 3 dygn sedan. Jag misstänker mina överjävligt glupska och nyfikna Scalarer..dock kommer de inte in bakom filtret. Har även Silverhaj Ancistrus Platy Pansarmal och Neoner.

Eller är räkorna helt enkelt bara nattaktiva?
#2 - 9 januari 2010 22:44
Man brukar sällan se amanoräkor, men kul då de dyker upp. Det brukar också ta någon vecka innan de vågar ge sig ut i akvariet.
#3 - 9 januari 2010 22:56
Skalarer + amano är nog = skalarmat
Jag tror inte dina fiskar tvekar på att äta nån räka om de får chansen.
#4 - 9 januari 2010 22:58
Jaha ja, tur att de inte var dyra. Jag får väl se vad som händer helt enkelt, tack ska ni ha för synpunkterna.
Nu blir det lite offtopic men hade Skalarer gett sig på snäckor också?
#5 - 9 januari 2010 22:59
Amanoräkor är ju rätt stora, krubbar de även dem? Körsbärsräkor kan jag förstå, men. Tja, jag har aldrig haft scalare så jag vet inte hur snabba de kan vara.
#6 - 9 januari 2010 23:54
de som man köper är väll rätt små?
#7 - 10 januari 2010 00:03
En större amano och en halvstor scalare borde kunna gå ihop :) Skulle tro att dina amano gömmer sig som de oftast gör, framförallt om de går i ett kar med fisk.
#8 - 10 januari 2010 10:18
Den största var nog 3-4cm i alla fall, övriga 1-2cm. Tyckte han sa att den stora var full storlek ungefär? Scalarerna är inga jättar direkt, kanske 4cm lång kropp och en decimeter höga.
Jag håller tummarna bara.
#9 - 10 januari 2010 20:07
Tänkte jag bara upplysa om hur det gått, det var VB med filterrengöring idag och även lite möblering.

En räka och 2 döda kroppar hittade jag bakom filtret, dock inga spår av den största eller nummer 5.
Det var ju en givande hundralapp, ska göra min research bättre nästa gång jag besöker en (för mig) ny akvariehandlare eller ännu hellre, lära mig undvika fler spontanköp [:o]
Återstår att se om jag någonsin får se den sista överlevaren igen :p
#10 - 10 januari 2010 20:19
Ja det var små amanos du fått tag på. Jag har aldrig hittat mindre än 3-4 cm. Körsbärsräkor brukar vara 1-2 då man köper dem. Svärdbärare skulle ta en 1-2 cm räka om den fanns i samma kar.
#11 - 10 januari 2010 23:20
Det behöver inte vara döda kroppar, de bytar väll skal då och då?
#12 - 12 januari 2010 18:04
Man ser lätt skillnad på amanos skalömsning och ett lik, skalet ser vitt och genomskinligt ut medans en död amano ser rosa ut.
#13 - 13 januari 2010 08:12
Hur kan fiskarna hinna ta räkor, de räkor jag har är snabba som blixten, en halv sekund så är dom på andra sidan akvariet. Och det känns som att scalarer inte är så snabba fiskar, eller?
#14 - 13 januari 2010 20:43
Ja jag vet inte hur de gick sina öden till mötes, de 2 skal jag hittade var förvisso väldigt mycket just, skal. Men att de skulle ömsat efter 2-3 dar i karet är det rimligt?
Jag hittade faktiskt en igår, den låg på golvlisten [:o] jag har en 2-3cm glipa i fram och bakkant av täckglaset.

Nu vet jag att den stora lever i alla fall, har sett h*n ett par gånger på morgonen direkt efter att jag tänt upp karet, och visst är dom snabba..det skvätter bara till så är dom en meter bort, fascinerande!
Scalarer är kanske inte särskilt snabba, har inte mycket att jämföra med, men å andra sidan räcker det med en lyckad smygattack.

Hur som helst är jag fortfarande sugen på något icke-fisk som man kan SE :) Större/andra räkor? eremit?

Förslag mottages tacksamt =)
#15 - 13 januari 2010 21:13
Givetvis snäckor! Äppelsnäckor, posthorn, zebrasnäckor, suwesia, finns mängder :)
#16 - 14 januari 2010 10:30
Jag har ett par stora munruvande bettor (betta enisae) som jag har i en 50 cm kub. Där i har jag 5 st amanoräkor. Dessa bettor är glupska och har rätt stor mun typ 10 cm långa. De var riktigt intresserade av räkorna i början och jagade lite men fan räkorna drog sig ibland undan men rätt ofta stod de bara kvar helt öppet och viftade med sina känselspröt i fejan runt ögonen på fiskarna och de gav upp. Nu försöker de inte ens, vad jag ser, äta dem. Alla räkor lever nu några månader senare. Amano är en rätt tuff räka! :D
#17 - 14 januari 2010 10:59
Broddan skrev:
Jag har ett par stora munruvande bettor (betta enisae) som jag har i en 50 cm kub. Där i har jag 5 st amanoräkor. Dessa bettor är glupska och har rätt stor mun typ 10 cm långa. De var riktigt intresserade av räkorna i början och jagade lite men fan räkorna drog sig ibland undan men rätt ofta stod de bara kvar helt öppet och viftade med sina känselspröt i fejan runt ögonen på fiskarna och de gav upp. Nu försöker de inte ens, vad jag ser, äta dem. Alla räkor lever nu några månader senare. Amano är en rätt tuff räka! :D

Ursäkta men det låter som ena riktiga ninjaräkor du har där, fick en riktigt rolig bild i huvet när man ser en sån tecknad räka som hitta nemo med fransk accent som kör värsta movesen mot fiskarna :D
#18 - 14 januari 2010 15:26
Men snäckor gör ju liksom ingenting.. :O så har jag ju inte heltäckande glas kan dom inte smita då?

Annons