har jag för mycke fiskar?

#1 - 13 september 2009 09:05
jag har ett 96 liters akvarium med 2 praktbotiker ca 7 cm 2 scalare ganska små 3 kopparbarber 3 slösjätar 2 siamesiska algätare 2 sugmunnar vet ej sort ca 10 cm långa e det för mycke?
#2 - 13 september 2009 09:19
Många av fiskarna blir på tok för stora för dit akvarium. Praktbotia, scalar, siamesisk algätare och ev. även "sugfisken" beroende på vad det är för art samt slöjstjärtarna blir alla för stora.
#3 - 13 september 2009 09:30
vad ska jag göra då?
#4 - 13 september 2009 09:37
Hör med akvariebutiker runt omkring om de kan ta fiskarna i byte mot något mer passande och kolla upp i förväg så det verkligen passar sig i ditt akvarium.
Lita inte blint på vad de säger i butiken utan lägg in ditt förslag här ist så ska vi säga om de fiskar du vill ha passar till storleken på akvariet ;)

Många som inte haft fiskar förut börjar med Platy, Guppy, Svärdbärare eller Molly men det var bara ett litet tips och du får såklart göra som du vill :)
#5 - 13 september 2009 10:16
bel skrev:
vad ska jag göra då?

köp större kar :D
#6 - 13 september 2009 10:30
bel skrev:
vad ska jag göra då?

flytta över fiskar i ditt större kar.. eller du har inte 460l kvar?
#7 - 13 september 2009 11:05
nej
#8 - 13 september 2009 12:15
tycker att du ska göra dig av med praktbotiorna och dina sugmalar och scalarerna. scalerna kommer att få defomerade fenor och praktbotiorna komme at bli alledes för stora flr ditt akvarium.

skaffa fler kopparbarber, de är riktigt fina :).
#9 - 13 september 2009 13:22
har en kompis som har haft scalares i över ett år i ett 90 liters dom mår bra
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 13 september 2009 13:37
bel skrev:

Vet inte riktigt hur du kan mäta att dom mår bra - tycker i alla fall inte att man skall hålla fiskar i för små akvarier i förhållande till deras storlek och beteende
#11 - 13 september 2009 13:38
Avvakta till fiskarna blir för stora för akvariet, är dom små nu så är det lugnt...
Du kan säkert byta till dig andra fiskar som är mindre när dessa börjar bli för stora i akvariet. Lättare att få bli av med dom i en zoobutik när de är i lite större storlek, då är de mer "värdefulla" för butiken.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 13 september 2009 13:39
cattus skrev:
Avvakta till fiskarna blir för stora för akvariet, är dom små nu så är det lugnt....

Inte helt så enkelt - för små akvarier kan göra att de inte kan växa upp riktigt och att de får en defekt benstomme - dvs krymplingar
Bilagor:
#13 - 13 september 2009 16:22
nu har jag 10 rödkilfläcks borra 5 siamesiska algätare 10 kopparbarber 1 svart haj 15 neontetror och sugmunnarna + en bandit mal :)
#14 - 13 september 2009 16:26
Svarthajen blir också väldigt stor.

Dock tycker jag personligen att du bör kunna ha dem i det akvariet några år, det tar ganska lång tid innan de blir för stora för ditt akvarium.
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 13 september 2009 16:34
Dre skrev:
Svarthajen blir också väldigt stor.

Dock tycker jag personligen att du bör kunna ha dem i det akvariet några år, det tar ganska lång tid innan de blir för stora för ditt akvarium.

Om det är denna du har Labeo chrysophekadion så tycker jag definitivt inte att de hör hemma i ett 100 liters akvarium - jag gör definitivt [:-105]
#16 - 13 september 2009 16:35
Än en gång tar du hem en massa fiskar utan att kolla upp det först :confused:
Du anar inte hur mycket det stressar en fisk att ligga och skumpa i en plastpåse och så kan det hända du får lämna tillbaka inom kort [:o]
Är det bandit-pansarmal? Isf. lever de i stim och bör vara minst 6st. för att trivas.
#17 - 13 september 2009 16:59
nu simmar dom runt iallafal bandit malen svart hajen och rödkilsborana o 10 av neonerna fick jag i utbyte mot dom andra fiskarna + lite inredning så dom har varit tillsamans. innan hade han 3 bandit malar nu har han 2
#18 - 15 september 2009 16:02
Varför lämnar du tillbaka fiskar för att de är för stora, för att istället byta till dig fiskar som är minst lika mkt för stora? Svarthajen ska ha flera 100liter mer än du har. Ganska ansvarslöst av dig.
#19 - 15 september 2009 19:03
bel skrev:

Jag brukar jämföra detta med om jag och familjen skulle flytta in i en etta på 25 m2. Det är klart att vi skulle överleva men vi skulle definitivt inte trivas särskilt bra. Vi trivs mycket bättre i vår 5 rums villa (även den på gränsen till för litet). Det samma gäller fiskar och deras hem dvs. akvariet.

Annons