Har jag fått yngel av Siameserna?

#1 - 22 september 2016 14:35
Hejsan! Jag har 4st stora Siameser i mitt större akvarium..hade en Anubias planta där i som jag senare flyttade över till ett mindre kar..

Sedan såg jag denna lilla sate..trodde först det var en Ancistrus..men sen kollade jag närmare och såg, den har ingen sug mun, utan en mun som mina eldstjärtar eller Siameser har..

Sedan så rör den sig likadant som dessa :-)

Vore häftigt om man har lyckats få dessa att leka i fångenskap :)

" target="_blank">

Youtube är riktigt segt..sitter med 100/100MB lina..ändå tar det evighet för Youtube att rotera bilden som jag vill ha det.
#2 - 22 september 2016 16:15
Nej, Kameran eller Youtube vill samarbeta så det får bli bilder..

Tror det är mina Gröngölingar som fått yngel :) (Rockmalar)
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 22 september 2016 18:01
"Siameserna" har ju en längsgående rand och det verkar ju i alla fall inte detta exemplar ha - ser ju mer ut som en Botia av något slag
#4 - 22 september 2016 18:40
Jo tänkte med det..jag har inga botier i karet :) så det bör vara en gröngöling ''Beaufortia'' dessa har jag däremot 3st av :)

https://www.google.se/search?q=beauf...sch&gws_rd=ssl

Nu vill man ju inte flytta på det stora karet när man har fått dessa rocka malar att leka :P först i Sverige?

https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=267

Såg nu att jag har mer av dessa småttingar..men dessa är extremt små och frisimmande vid ytan, nästan transparenta..ska jag stänga av pumpen så de inte åker in dit?
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 22 september 2016 19:06
Kul.
Stänga av pumpen kanske du inte skall göra men däremot skydda insuget med något finmaskigt så de inte sugs in.
#6 - 22 september 2016 19:19
Yes! Satte en nylonstrumpa över insuget :-)
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 22 september 2016 19:24
[QUOTE=Piddeman;n2360312]Yes! Satte en nylonstrumpa över insuget :-)[/QUOTE]
Ja dom är användbara till mycket :d

#8 - 23 oktober 2016 15:16
Skickar en liten update till de som är intresserade.

Jag fick 2st Grönlingar. De frisimmande ynglen jag hade, överlevde tyvärr bara ett yngel av ~10..(Genetiskt?)

Ialf, dessa 2st Grönlingar äter och verkar friska..Även det sista ''frisimmande'' ynglet verkar äta och må bra.

Filmen på Grönlingarna.

" target="_blank">
#9 - 23 oktober 2016 15:45
Det var ena små söta saker, t o m snäckan ser ju välväxt ut i jämförelse :)
#10 - 23 oktober 2016 17:12
Hehe, de är runt 1cm, den andra är lite större :) ska se om man kan få föräldrarna att leka igen..har satt ner deras favoritplanta att leka i, hoppas deras humör är uppe för lite lek bara :D
#11 - 6 november 2016 12:30
Häftigt och kul för dig, att få yngel av en art som inte ens har en odlingsvalör än. Grattis!

Annons