Har jag fått rätt för mej ang. höjning av Kh?

#1 - 28 augusti 2006 17:59
Mitt akvarium har varit igång i två veckor. Jag har ett Ph på 6.3 och Kh på 1. Jag vill höja Kh för att minska risken för svängningar i Ph. Jag vet att Ph samtidigt kommer att höjas.

Jag tänker mej att jag ska ta vit skolkrita eller marmorkross eller x eller y eller z och hänga det i en nylonstrumpepåse på ett dolt ställe, nära insuget till ytterfiltret.

Mina frågor:
1. Kommer detta att fungera?
2. Vilket material är bäst till detta ändamål?
3. Hur mycket behöver jag av respektive material?
4. Hur länge ska påsen hänga i karet/hur länge gör materialet verkan?
5. Blir höjningen permanent eller kommer jag att få upprepa behandlingen vid varje vattenbyte?
#2 - 28 augusti 2006 18:24
Skolkritor och marmorkross funkar inte. Skolkritan är inte kalk, utan gips; marmorkrossen är visserligen kalk, men men i en form som löser upp sig för långsamt för att hjälpa.

Har du några snäckskal du inte är rädd om? Lägg i dem i akvariet - de är kalk.

Annars kan du köpa lite korallsand på zooaffären, det är också kalk.

Du använde mätstickor, va? Lita inte på dem. Alls. Dropptest är bättre.

Vilken fisk vill du ha? För de flesta fiskar är det bästa att helt enkelt lägga nån kalksten eller lite snäckskal i akvariet - pH glider då iväg till 7.5 och stannar där, och det passar nästan all fisk som handsken.
#3 - 28 augusti 2006 18:28
Kan man inte använda lite kalksten på botten det borde funka tycker man men om man tar upp det igen sjunker ph då?
#4 - 28 augusti 2006 18:29
[quote=Azur]Har du några snäckskal du inte är rädd om? Lägg i dem i akvariet - de är kalk..[/quote]
Vad för sorts snäckskal? Räknas mussel/ostronskal?

[quote=Azur]Du använde mätstickor, va? Lita inte på dem. Alls. Dropptest är bättre.[/quote]
Tänkte göra dropptest innan jag gör något. Ville bara ha kunskap om vilka åtgärder som gäller om dropptesten visar liknande resultat.
#5 - 28 augusti 2006 18:53
Jo kalksten funkar.
Ja mussel & ostronskal är perfekt.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 28 augusti 2006 19:08
[quote=Azur]Jo kalksten funkar.
.[/quote]
Nja det beror väl på mängden. På kalkstenar så har det en viss benägenhet att bildas en hinna som gör att kalken inte löser ut så bra så det krävs en hel del kalkstenar i akvariet för att det skall funka i längden.

Skal som Azur nämnde samt kalkmjöl tycker jag funkar bäst.
#7 - 28 augusti 2006 20:24
[quote=Kjell Fohrman]Nja det beror väl på mängden. På kalkstenar så har det en viss benägenhet att bildas en hinna som gör att kalken inte löser ut så bra så det krävs en hel del kalkstenar i akvariet för att det skall funka i längden.

Skal som Azur nämnde samt kalkmjöl tycker jag funkar bäst.[/quote]
Ok, då kommer det självklart en fråga till: jag ska starta om mitt kar snart med snäckskalslekare och behöver ett hyffsat högt ph, kan man tänka sig typ btn med kalksten bakom istället för filtermassa och lösa filtret på något annat sätt, dvs, skulle sten mängden räcka? (bortse från detaljer som, att glaset går sönder av stenen etc..) Det optimala skulle vara att inreda med uteslutande sand och skal. (sorry för kapningen men våra frågor var snudd på likadana;) )
#8 - 28 augusti 2006 20:36
[quote=Kjell Fohrman]Skal som Azur nämnde samt kalkmjöl tycker jag funkar bäst.[/quote]

Trädgårdskalk? Hur tillsätter jag det? Hur mycket? Måste det upprepas?
#9 - 28 augusti 2006 21:22
Trädgårdskalk? Innehåller inte det en massa annat också?

Jolon: Jo, man kan göra så. Men du kan ju också köpa kalksand åt dina snäcklekare.
#10 - 28 augusti 2006 21:36
man kan ju även använda natriumbikarbonat föe att höja kh
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 29 augusti 2006 06:37
[quote=jolon]Ok, då kommer det självklart en fråga till: jag ska starta om mitt kar snart med snäckskalslekare och behöver ett hyffsat högt ph, kan man tänka sig typ btn med kalksten bakom istället för filtermassa och lösa filtret på något annat sätt, dvs, skulle sten mängden räcka? (bortse från detaljer som, att glaset går sönder av stenen etc..) Det optimala skulle vara att inreda med uteslutande sand och skal. (sorry för kapningen men våra frågor var snudd på likadana;) )[/quote]
Tror inte att det är någon bra ide att fylla utrymmet bakom med sten och kan inte heller se någon anledning till det.
Det blir ett dåligt filter - bättre då att ha ett kalkhaltigt grus/sand på botten i akvariet som Azur skriver

Trädgårdskalk? Hur tillsätter jag det? Hur mycket? Måste det upprepas?

Man kan ju tillsätta hur man vill - fördelen med att ha de koncentrerat i en strumpa är ju att man ser hur mycket som finns kvar.

Trädgårdskalk? Innehåller inte det en massa annat också?

Finns flera sorter - självklart måste det vara rent kalkmjöl och inga gödningsämnen tillsatta.

[QUOTE] man kan ju även använda natriumbikarbonat föe att höja kh/QUOTE]
Visst och det höjer ju pH också vilket bara är bra för Malawi och Tanganyika.
#12 - 29 augusti 2006 06:55
[quote=Kjell Fohrman]Man kan ju tillsätta hur man vill - fördelen med att ha de koncentrerat i en strumpa är ju att man ser hur mycket som finns kvar.
- självklart måste det vara rent kalkmjöl och inga gödningsämnen tillsatta. [/quote]

Du får ursäkta mej om jag frågar igen, men jag kan absolut ingenting om sånt här och vill vara alldeles säker på att inte göra fel. Hav tålamod... [:o]

Jag tar alltså rent kalkmjöl och häller det i en nylonstrumpepåse och hänger detta i akvariumet?

Frågor:
1. Hur mycket mjöl ska jag ta? Karet är på 250 liter.
2. Hur länge ska det hänga där?
3. Vad menar du med "man ser hur mycket som finns kvar"? Kommer mjölet att försvinna ur påsen?
4. Om det försvinner, ska man fylla på nytt då?
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 29 augusti 2006 07:02
[quote=Mamma_och_Simon]
1. Hur mycket mjöl ska jag ta? Karet är på 250 liter.
2. Hur länge ska det hänga där?
3. Vad menar du med "man ser hur mycket som finns kvar"? Kommer mjölet att försvinna ur påsen?
4. Om det försvinner, ska man fylla på nytt då?[/quote]

1/ Kanske nån dryg halvliter i ett 250 - inte så noga
2 - 3 - 4/ Det löser ju sig med vattnet så nätr det börjar minska väl mycket fyll på. Ha kalken på ett ställe där vattnet cirkulerar mycket.
#14 - 29 augusti 2006 07:25
[quote=Kjell Fohrman]1/ Kanske nån dryg halvliter i ett 250 - inte så noga[/quote]

Det kan alltså inte bli för mycket kalk (om jag nu inte häller i en hel säck :D) och värdena blir helt tokiga?

Blir vattnet vitaktigt av kalken?
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 29 augusti 2006 07:37
Oavsett hur mycket kalk man häller i så kan inte pH stiga över ca 7.6

Skölj rent det lite först så brukar det inte damma så mycket
#16 - 29 augusti 2006 07:46
[quote=Kjell Fohrman]Tror inte att det är någon bra ide att fylla utrymmet bakom med sten och kan inte heller se någon anledning till det.
Det blir ett dåligt filter - bättre då att ha ett kalkhaltigt grus/sand på botten i akvariet som Azur skriver
[/quote]
Nja jag tänkte mer ha det istället för sagda "påse" filter måste jag ha det med, det där med gruset låter högintressant men är inte kalkhaltigt grus väldigt ljust? (vet inte varför jag tror det men det känns ljust liksom) [:o]
#17 - 29 augusti 2006 07:53
[quote=Kjell Fohrman]Skölj rent det lite först så brukar det inte damma så mycket[/quote]
:eek: Skölja kalkmjöl???? Eh... nu känner jag mej superkorkad... löser det inte bara upp sej och försvinner med sköljvattnet? :confused:
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 29 augusti 2006 07:54
[quote=jolon]Nja jag tänkte mer ha det istället för sagda "påse" filter måste jag ha det med, det där med gruset låter högintressant men är inte kalkhaltigt grus väldigt ljust? (vet inte varför jag tror det men det känns ljust liksom) [:o][/quote]
Väldigt ofta så är kalkhaltigt material vitt - men långtifrån alltid. Ölandstenen är ju t.ex. brunkatig
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 29 augusti 2006 07:55
[quote=Mamma_och_Simon]:eek: Skölja kalkmjöl???? Eh... nu känner jag mej superkorkad... löser det inte bara upp sej och försvinner med sköljvattnet? :confused:[/quote]
Jo då om du står och sköljer några månader så;)
#20 - 29 augusti 2006 08:02
[quote=Kjell Fohrman]Jo då om du står och sköljer några månader så;)[/quote]

Ok... [:I] *stänger av datorn och travar iväg ut till boa efter lite kalkmjöl för att provskölja"
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 29 augusti 2006 08:09
[quote=Mamma_och_Simon]Ok... [:I] *stänger av datorn och travar iväg ut till boa efter lite kalkmjöl för att provskölja"[/quote]
OBS - att det måste vara rent kalkmjöl och inte uppblandat.
Förr i tiden såldes det nästa bara rent kalkmjöl nedan det idag oftast är uppblandat med diverse gödning
#22 - 29 augusti 2006 08:22
Resultat av provsköljning av kalkmjöl (innehöll magnesium så det ska INTE användas i akvariumet):

Precis som när jag sköljde sand så försvinner väldigt mycket av materialet om man inte väntar en minut innan man häller av sköljvattnet. Även om man väntar så försvinner en del, de finaste partiklarna. Efter 5:e sköljningen var vattnet klart och 2/3 av kalkmjölet återstod. Gör alltså inte detta inomhus för då stannar de ursköljda partiklarna kvar i vattenlåset...

Nu ska jag köpa dropptest och testa mitt vatten på ett tillförlitligt sätt och sedan ska jag köpa RENT kalkmjöl.

Tack så oändligt mycket för allas tålamod att förklara hur man höjer Kh i akvariet på bästa sätt! :D
#23 - 29 augusti 2006 10:39
Nu tror jag knappast att de mängder magnesium som finns i trägårdskalk skulle kunna ställa till något i ditt akvarium, tvärtom. Calsium och magnesium är två ämnen som lätt reagerar med samma andra ämnen. Därför så förekommer de i relativt lika proportioner i de flesta naturliga vatten. Magnesium är helt nödvändigt för calsiumupptag och därför ett viktigt näringsämne för "hårdvattenväxter". Det är inte troligt att du hittar magnesiumfritt trägårdskalk överhuvudtaget.
MVH
Magnus
#24 - 29 augusti 2006 12:06
Zoobutiker brukar ha krossad kalk.

Annons