Egentligen så räcker det med en hane till ett närmast obegränsat antal honor. Guppyhonor har en förmåga att spara på hanarnas befruktningar, och det kan bli 5-7 kullar med någon månads mellanrum av enda enda befruktning. Jag brukar föredra minst 2-3 honor per hane för att de skall få vila sig lite från hans uppvakting.
I takt med varje kull som en guppyhona föder, så brukar antalet yngel öka upp till 40-50st. Det är vanligt att det i de första kullarna bara blir några enstaka yngel. Ynglens förmåga att överleva beror mycket på hur det ser ut i akvariet, och vad det är för andra fiskar i akvariet. Har du få växter och öppna ytor så är det kanske inte mer än 0-10% som överlever. (Det kan bli mycket det också). Har du däremot mycket växter, gärna riktigt stora nystan med Javamossa, och dessutom en inredning som inte ger några stora öppna ytor, så ökar ynglens överlevnadsgrad till bortåt 75% i alla fall. Och har du inga rovfiskar i akvariet så brukar ynglen efter bara 10-14 dagar vara så stora att inte ens deras egen art inte ser dem som mat längre.
Jag är en varm anhängare till att man inte skall försöka flytta på fiskar som skall föda, eller föda upp ynglen separat. Det är oerhört mycket jobb, och man riskerar mest bara att störa fiskens födande så att den "kniper igen". Jag tror också att yngel som får växa upp i bland de andra fiskarna i akvariet bär rätt gener vidare och har större motståndskraft. Naturligtvis är det dock roligt att visa upp för barnen hur den lilla fisken blir stor och får egna yngel efter något halvår, så visst skall man försöka rädda några yngel i detta syfte.
Lycka till!
Swetrot