Har jag fått dille på yngel???

#1 - 29 juni 2003 17:02
Nu börjar jag undra om jag har fått yngel på hjärnan. Fick två yngel för en vecka sedan och letar yngel varje dag efter det. Det är guppy det gäller och jag har 4 st guppy honor 1 hane (dom andra har dött). En hona har varit lite konstig i några dagar, legat stilla vid pumpen, läste någonstans att dom kan vara lugna innan dom får yngel. Nu idag så såg jag att analen (tror jag att det heter på fisken oxå [:I] ) var som en knöl och fick för mig att nu kommer yngel. Flyttar honon till ett annat kar men inget händer och analen ser ut som vanligt igen. Är det något på gång eller har jag som sagt var fått yngel på hjärnan. [:-100]
#2 - 29 juni 2003 17:07
Kan ha varit så att hon var på väg att föda. När du flyttade henne blev hon antagligen stressad och födslen stoppades.
#3 - 29 juni 2003 17:10
Men jag har väl inte förstört något hoppas jag ... anledningen till att jag flyttade henne var att hon låg och har legat vid pumpen hela tiden. Vill inte ha mina yngel där i ...
#4 - 29 juni 2003 17:36
Vet inte hur det funkar. Stresar man fisken kan de stanna av födandet. Om ynglena klarar sig ändå vet jag inte. Lycka till i alla fall.
#5 - 29 juni 2003 19:46
<font color="purple">Jag tror att det är som mrsonk säger att hon blev orolig när du flyttade över henne.[:-174]</font id="purple">
#6 - 29 juni 2003 20:18
Skulle jag ha låtit henne vara? Det är ju det att jag så gärna vill ha fler yngel, mer än dom 2 jag har så jag gör allt för att hjälpa till ... fast jag själper kanske istället, vilket jag inte vill. Vad borde jag ha gjort? Hon låg ju så nära pumpen ....
#7 - 29 juni 2003 20:29
Eftersom jag undrar om jag har fått yngel på hjärnan så undrar jag nu om hur jag kan se om dom har yngel och hur jag kan se när det är dags. Jag har sett att ni har skrivit om att man kan se ynglens ögon på honan, vilket jag aldrig har sett. Och blir analen som en knöl som det var på min hona? Såg henne lite snett framifrån men det var svårt att se från annan vinkel. Kan någon förklara lite mer exakt hur det ser ut när det är dags? Någon svart fläck ser jag aldrig heller, men jag har lyckats få två yngel för en vecka sedan. Förstår detta inte riktigt ännu ...
#8 - 29 juni 2003 21:21
på mina brukar det puta ut lite därbak innan hon föder...det som putar ut kan bli lite mörkare med, tror det är för att huden blir lite tunnare kanske?
köp ett yngelkar som flyter runt i akvariet så slipper du flytta henne..när hon fött tar du ut henne i akvariet igen & låter ynglen vara i den tills de blivit lite större.
hur stort akvarium har du? jag låter mina guppy föda i mitt 160 liters akvarium, har en pump som pumpar 650 liter/timma där medn bara ett enda yngel på två kullar nu har åkt in där, trots att de älskar att hålla till jämte pumpen... köp lite javamossa som de kan gömma sig i bara!
det kommer snart krylla av yngel om du har 4 honor..de föder ju var 4 vecka..
#9 - 29 juni 2003 21:42
jag har aldrig lyckats se att mina platys är gravida... men yngel dyker det upp alla fall!
#10 - 30 juni 2003 16:22
har redan ett yngelkar som flyter runt med mina två yngel i... ville inte att hon skulle äta upp dom så hon hamnade i ett annat fast utanför akvariet. Det har inte blivit något ännu ... Mitt akvarium är 54L ... (tror jag).. pumpen sitter fast i akvariet, märket är juwel på akvariet... om det kommer att krylla av yngel snart det undrar jag eftersom jag hade 6 honor och tre hanar från början som nu har blivit 4 och 1, och den enda hanen jag har, har bara intresse för en enda hona, han jagar henne hela tiden, dom andra bryr han sig inte om... tänkte köpa en hane till.. hur många honor per hane bör man ha... egentligen är inte mitt intresse att få så många yngel som möjligt utan tycker bara att det kunde vara kul för mina barn att få se yngel växa och bli större. Så jag vill inte ha för många, har ju inte plats. Men hur många yngel per kull brukar överleva? Blir dom uppätna om dom får simma fritt?
#11 - 30 juni 2003 16:49
Egentligen så räcker det med en hane till ett närmast obegränsat antal honor. Guppyhonor har en förmåga att spara på hanarnas befruktningar, och det kan bli 5-7 kullar med någon månads mellanrum av enda enda befruktning. Jag brukar föredra minst 2-3 honor per hane för att de skall få vila sig lite från hans uppvakting.

I takt med varje kull som en guppyhona föder, så brukar antalet yngel öka upp till 40-50st. Det är vanligt att det i de första kullarna bara blir några enstaka yngel. Ynglens förmåga att överleva beror mycket på hur det ser ut i akvariet, och vad det är för andra fiskar i akvariet. Har du få växter och öppna ytor så är det kanske inte mer än 0-10% som överlever. (Det kan bli mycket det också). Har du däremot mycket växter, gärna riktigt stora nystan med Javamossa, och dessutom en inredning som inte ger några stora öppna ytor, så ökar ynglens överlevnadsgrad till bortåt 75% i alla fall. Och har du inga rovfiskar i akvariet så brukar ynglen efter bara 10-14 dagar vara så stora att inte ens deras egen art inte ser dem som mat längre.

Jag är en varm anhängare till att man inte skall försöka flytta på fiskar som skall föda, eller föda upp ynglen separat. Det är oerhört mycket jobb, och man riskerar mest bara att störa fiskens födande så att den "kniper igen". Jag tror också att yngel som får växa upp i bland de andra fiskarna i akvariet bär rätt gener vidare och har större motståndskraft. Naturligtvis är det dock roligt att visa upp för barnen hur den lilla fisken blir stor och får egna yngel efter något halvår, så visst skall man försöka rädda några yngel i detta syfte.

Lycka till!

Swetrot
#12 - 30 juni 2003 17:27
Jag tror att hon blev sträsad vid flytten.
#13 - 1 juli 2003 00:13
hej
de e bättre du köper javamossa då kan ynglena gömma sej där.
sen så kan du ba fiska upp dom å lägga i dom i yngelkar.
va har du för andra fiskar där?
#14 - 1 juli 2003 11:38
flytande yngelkar??
Vad kan man få tag på/göra sådana?? Hur ser era ut?
Jag gjorde ett tillfälligt yngelkar här hemma av en vanlig plastburk (rätt stor) som jag klippte bort nästan hela kanterna på. Sedan trädde jag över en nylånstrumpa för att vatten skulle fara fritt in till yngelkaret. Funkar detta, eller har ni något bättre tips??
//E
#15 - 1 juli 2003 11:41
snygg stavning på nylonstrumpa jag fick till då.. =)
#16 - 1 juli 2003 17:34
ett flytande yngelkar säljs väl i typ alla zoobutiker? =)
ett sånt med dubbelbotten & strimlor i så vattnet kan "åka" igenom.
en sån här:
http://www.teamsellit.com/sellit/sellit.php?go=merinfo&tabell=db2&id=265&avd=12
(två honor kan föda samtidigt & ynglen skyddas under)
#17 - 1 juli 2003 17:39
De har inga sådana saker hos någon av djuraffärerna här i stan. (det finns två stycken) Ganska konstigt egentligen, men men.. Får ta och betälla en från internet då. Tack för svaret och adressen till sidan.

Annons