Har jag fått amanoräkligar i sötvatten?

#1 - 10 augusti 2009 06:21
Jag har 6 st stora Amanoräkor med mina White pearl. Amano räkorna ska flyttas till ett stort kar men det har inte blivit av än.
Jag har inte tittat så noga i räkkaret på en längre tid, bara bytt vatten o rensat då o då
Idag när jag tittade noga så såg jag räkor lite mindre än White pearl. Konstiga de Wp ser ut tänkte jag. Det ser ut som Amanoräkor. Men jag har bara vanligt sötvatten. Där är flera stycken. Kan det vara möjligt att de fått ungar i sötvatten. Det ser verkligen ut så:)
Bilder inte de bästa.
På den ena är en Wp i förgrunden sen liten Amano, lite längre ner stor Amano.
Nästa bild liten Amano.
Visst är det Amano eller behöver jag nya kontaktlinser?
#2 - 10 augusti 2009 07:24
hoppas att det är amano det vore ju super bra att slippa hålla på med saltvatten!!
#3 - 10 augusti 2009 08:49
Hm. Dokumentera det här noga. Är det rent sötvattenslekande amano är det en liten sensation! :)
#4 - 10 augusti 2009 10:15
Kanske nån whitepearl/amanoblandning ?
Hade dessa och även black chrystal och körsbärsräkor ihop för några år sen och då kom det fram en massa mysko räkor som inte liknade nåt annat.
#5 - 10 augusti 2009 14:46
min affär i kalmar hävdade bestämt att amanos förökade sig i sötvatten... de hade lyckats i affären nämligen, sen om det stämmer eller inte är ju en annan sak.

men att dina ser ut som miniamanos råder det ju ingen tvekan om! :)
Guest
#6 - 10 augusti 2009 14:50
smurfmats skrev:
min affär i kalmar hävdade bestämt att amanos förökade sig i sötvatten... de hade lyckats i affären nämligen, sen om det stämmer eller inte är ju en annan sak.

Jag har åxå hört det där, men det är inte vanligt.
Miluhe, lämna gärna mer info o skötsel om ditt kar. :)
(annars så tar vi det på "skivan" ;))
#7 - 10 augusti 2009 16:07
Håller med dem andra ser ut som Amano i alla fall,men som Matte sa kan ju har korsats kanske men i ditt fall verkar det solklart att det lutar mer åt Amano tycker jag.Roligt grattis får man då säga!
#8 - 10 augusti 2009 16:20
Det är inte bara en White Pearl som fått "originalfärgen" då?
#9 - 10 augusti 2009 16:23
Här finns lite info om odling av amonoräkor - eller vad det nu är för art - i sötvatten:

http://www.practicalfishkeeping.co.uk/pfk/pages/blog.php?blogid=197

Sammanfattning:
Det har sålt flera olika, liknande, arter som amanoräkor. Några av dessa kan föröka sig i sötvatten.
Den äkta amanoräkans larver kräver saltvatten under en fas. Eventuellt kan en tusendels promille av larverna klara sig i sötvatten om vattnet innehåller höga nivåer av calcium-, magnesium- eller kloridjoner.
#10 - 10 augusti 2009 16:30
Här finns lite info om odling av amonoräkor - eller vad det nu är för art - i sötvatten:

http://www.practicalfishkeeping.co.uk/pfk/pages/blog.php?blogid=197

Sammanfattning:

Det har sålt flera olika, liknande, arter som amanoräkor. Några av dessa kan föröka sig i sötvatten.

Den äkta amanoräkans larver kräver saltvatten under en fas. Eventuellt kan en tusendels promille av larverna klara sig i sötvatten om vattnet innehåller höga nivåer av calcium-, magnesium- eller kloridjoner.
Vad du menar om man har riktigt hårt vatten så kan detta gå?
#11 - 10 augusti 2009 16:53
Vi har hårt vatten i Skurup över 8.
Sen är buffringsförmågan runt 13.
Vi har eget vatten i Skurup.
Jättebra vatten, men tyvärr kalkar det mesta igen.
Blir lättare att se när de vuxit till sig lite.
#12 - 10 augusti 2009 20:20
Amanos är det inte, det är nog som sagt white pearl som muterat tillbaka till originalfärg.
#13 - 24 augusti 2009 06:47
Här är en bättre bild. Mönstret är inte så jämt som på en Amano så det lutar åt det som Azur säger.
#14 - 24 augusti 2009 07:52
japp inte amano!

Annons