Har jag en Segelfenspleco?

#1 - 4 september 2004 23:00
jag hade en segelfenspleco
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=318.

(Såg att den inte ska hållas i små akvarier. Vilka idioter på akvarieaffären som sålde den till mig, jag frågade efter fiskar som skulle trivas i mitt 100 liters... den levde ett tag men var väldigt argsint mot min andra mal & sen dog den... [:-118])

Nu har jag en liknande, fast mindre (10 cm nu), svartbrun med små otydliga prickar & fredligare. Den har inte ryggfenan uppe hela tiden heller. Har letat på artbeskrivningarna här på sidan, men den finns inte.
Någon som har någon idé vad den heter? Har tyvärr ingen hemsida så jag kan inte länka till någon bild... [:I]
#2 - 5 september 2004 00:22
Det låter som du har en ancistrus...
#3 - 5 september 2004 01:38
För några år sen köpte jag en Afrikansk knivfisk till mitt akvarium enl akvarieaffären var det en lugn och fredlig fisk. Jo tjena 2 neontetror och nån guppy senare lämnade jag tillbaka den och fick svaret "men det var konstigt"

Saxat från zoopet
Köttätare. Den är en glupsk rovfisk som i akvarium äter levande och fryst foder. Den kan inte hållas ihop med små fiskar.

Så lita inte alltid på att butikspersonlen är påläst.
#4 - 6 september 2004 22:29
Jag hittade en bild på en ancistrus, och visst var det en sån jag har! [:-94]

http://www.bollmoraakvarieklubb.org/ancistrus.htm

Tack!

(ska kolla upp fiskarna bättre nästa gång innan jag köper någon, de på akvarieaffären verkar ha noll koll... [:-116])
#5 - 6 september 2004 22:54
Hej

Tja, den afrikanska knivfisken har jag för mig är rätt lugn och fredlig. Mot fiskar som är för stora för att ätas. Däremot finns det en annan, som kallas clownknivfisk, som jag har för mig är rätt aggressiv. Glupsk är ju inte alltid det samma som aggressiv. Men att de tyckte att det var konstigt att den hade ätit upp neontetror och guppys var nog mer ett spel. Vissa affärer har fått för sig att de tjänar på att ljuga för kunderna, för att få sålt fiskarna. Att ärlighet varar längst, att det inte är särskilt snällt mot vare sig fisken eller kunden att ljuga, och att de riskerar att få dåligt rykte som oseriösa, det tänker de inte på. Se´n har vi ju de affärer som säljer parooner och Red tailmalar utan att blinka.

Knivfisken blir ju runt 20 cm om jag minns rätt, och kan då sätta i sig en hel del neoner. Men som sagt, den är fredlig mot fiskar den inte kan äta, om jag fattat rätt.

MVH Micke

Annons