När jag skaffade mitt första akvarie (105-liter) så var jag i zooaffären & kollade på fiskar. Skulle ju ha algätare såklart. Utbudet var (är) inte enormt i den affär´n, det fanns pleco och så en annan sort som benämndes "klassisk algätare" som enligt den butiksanställde skulle vara oerhört bra på att hålla efter algerna. Lät ju bra, jag köpte 4 st (hade ju läst att ottosar var stimfiskar, och tyckte de såg ut som ottosar).
Kollade i min akvariebok för att se vad det var för sort, och den som bäst passade in var otocinclus, precis som jag hade tyckt. Fredlig firre som blir 5-6 cm. Lät ju perfekt.
Läste mer om den här på zoopet & tyckte väl inte riktigt att fotot stämde överens med de jag hade, men någotsånär lika var de i a f.
Så idag läste jag tråden om vilken algätare som är bäst. Några medlemmar hade erfarenhet av malar som när de blivit större gett sig på & tagit livet av de andra fiskarna i akvariet. En tredje medlem la ut en länk: http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=276
Det är EXAKT sådär mina 4 malar ser ut!!!!
Jag har alltså 4 st revirbildande firrar som när de blivit lite större kommer skita fullständigt i algerna & istället ge sig på mina tetror & guppy´s. Låter ju väldigt kul [:-118][:-5]
Elaka jävlar som dessutom blir 28 cm stora! Min ena är väl nu ca 6-7 cm, man ser dom inte så ofta, de ligger mest & trycker under rötterna.
Jaha, så frågan är: vad gör jag nu? Ska jag ha kvar dom tills de ger sig på de andra, och sen ta livet av dom? Lämna tillbaks dom till affären? Låta dom vara? Flytta dom till det stora akvariet (där det inte finns några rötter, dock grottor)?
Nån som vill ha?? [8)]