Har jag 4 "mördarmalar" i mitt akvarie??

#1 - 1 oktober 2003 09:40
När jag skaffade mitt första akvarie (105-liter) så var jag i zooaffären & kollade på fiskar. Skulle ju ha algätare såklart. Utbudet var (är) inte enormt i den affär´n, det fanns pleco och så en annan sort som benämndes "klassisk algätare" som enligt den butiksanställde skulle vara oerhört bra på att hålla efter algerna. Lät ju bra, jag köpte 4 st (hade ju läst att ottosar var stimfiskar, och tyckte de såg ut som ottosar).

Kollade i min akvariebok för att se vad det var för sort, och den som bäst passade in var otocinclus, precis som jag hade tyckt. Fredlig firre som blir 5-6 cm. Lät ju perfekt.
Läste mer om den här på zoopet & tyckte väl inte riktigt att fotot stämde överens med de jag hade, men någotsånär lika var de i a f.

Så idag läste jag tråden om vilken algätare som är bäst. Några medlemmar hade erfarenhet av malar som när de blivit större gett sig på & tagit livet av de andra fiskarna i akvariet. En tredje medlem la ut en länk: http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=276

Det är EXAKT sådär mina 4 malar ser ut!!!!
Jag har alltså 4 st revirbildande firrar som när de blivit lite större kommer skita fullständigt i algerna & istället ge sig på mina tetror & guppy´s. Låter ju väldigt kul [:-118][:-5]
Elaka jävlar som dessutom blir 28 cm stora! Min ena är väl nu ca 6-7 cm, man ser dom inte så ofta, de ligger mest & trycker under rötterna.

Jaha, så frågan är: vad gör jag nu? Ska jag ha kvar dom tills de ger sig på de andra, och sen ta livet av dom? Lämna tillbaks dom till affären? Låta dom vara? Flytta dom till det stora akvariet (där det inte finns några rötter, dock grottor)?

Nån som vill ha?? [8)]
#2 - 1 oktober 2003 09:52

Vet inte om det är så med många algätare, men vet att den sorten jag har (Siamesisk algätare) också bör bytas ut mot mindre exemplar när de blir lite större om man vill ha fiskar som äter alger. Däremot kan jag rekomendera Siamesisk algätare för den e hur fredlig som helst. Aldrig varit något problem för mig och äter på bra!
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=270

#3 - 1 oktober 2003 09:54
jag har en sådan. har haft den nu i 3år tror jag... den har aldrig skapat några problem hos mig. den är väl knappa 10cm.

Min fasters man hade en sådan i sitt kar, hans Ancistrus lekte då knyckte den malen som du har alla ynglena, det är nog först när den blir över 15cm den börjar jävlas med en.

Mvh Ola
#4 - 1 oktober 2003 10:01
Ursprungligen skickat av Ola paul

jag har en sådan. har haft den nu i 3år tror jag... den har aldrig skapat några problem hos mig. den är väl knappa 10cm.

Min fasters man hade en sådan i sitt kar, hans Ancistrus lekte då knyckte den malen som du har alla ynglena, det är nog först när den blir över 15cm den börjar jävlas med en.

Mvh Ola

Ok, då kanke jag kan ha kvar dom ett tag till.
Men, samtidigt så kanske 105 liter är väl trångt för 4 revirhävdande malar. Ser ju hur de jagar varann ibland (far förbi som ett streck).
Och vad gör jag med dom när de blivit såpass stora... avlivning?
Grymt sa grisen...

Lite sur på affären som sålde dom också, de borde ju ta lite ansvar tycker man. Informera om vad det är för fisk, kanske avråda från att skaffa 4 st. T ex. Men inte vet jag. De är väl glada så länge de tjänar pengar!
#5 - 1 oktober 2003 11:08
Jag skulle klagat i affären helt klart. Upptäcke själv en segelfenspleco i några släktingars 70 liters akvarium, men han är bara 15 cm än och verkar trivas.
#6 - 1 oktober 2003 11:45
Jag skulle nog ringa till affären och förklara situationen. Kanske får du byta utan krångel!
#7 - 1 oktober 2003 11:53
Japp, jag ska ringa & prata med dom. Köpte ju firrarna i början av augusti redan, men men.. vi får se vad de säger :)
#8 - 1 oktober 2003 12:02
knappast... Jag var i Akvarie Hobby i Uppsala där hade dom såna fiskar (på bilden) med små fiskar.. det händer inget... låter inte alls trovärdigt.
#9 - 1 oktober 2003 12:17
Jag hade två stycken och bla försvann två scalarer för mig (jag var i väg över en helg) och såg även den största av dem vara på andra fiskar. Och har fått veta av zoobutiker att det är inte ovanligt att dessa algätare tar livet av andra fiskar.
#10 - 1 oktober 2003 12:29
har också blivit på lurad 3 sånna här malar fast nån guldvariant, de har haft ihjäl min Pleco o jagar svärdbärare för fullt, svårt o få ur dem ur akvariet också eftersom de är så snabba o bra på att gömma sig
#11 - 1 oktober 2003 12:35
Precis, de är skitsnabba ju....
Ja, ska snacka med affären & se vad de säger. Får väl tömma ut de andra fiskarna & växter + rötter & se om jag får tag på dom ifall affären tar tillbaks dom.
#12 - 1 oktober 2003 12:41
Ursprungligen skickat av Fisk50

knappast... Jag var i Akvarie Hobby i Uppsala där hade dom såna fiskar (på bilden) med små fiskar.. det händer inget... låter inte alls trovärdigt.

Men hur stora var de som Akvarie Hobby hade inne då?
För enligt infotexten här på Zoopet och de andra medlemmarnas erfarenheter så verkar det ju som om det är när de blir sisådär 10-15 cm stora som de "ballar ur".

Mina är allt mellan 5-7 cm nu ungefär, och än har de inte gett sig på småfiskarna. Jagar skiten ur varann emellanåt dock... [:-63]
#13 - 1 oktober 2003 13:22
CH_79: fisken på bilden är alltså kinesisk algätare. Det är ett fiskätande monster. De är rätt OK som små, äter faktiskt alger bra, men när de når decimetern börjar de bli jobbiga, och det går bara utför sen. Det är alltså inte en fråga om OM, det är en fråga om NÄR de börjar äta på dina andra fiskar.
Om det är en sån du har, är mitt råd är att <b>snarast</b> göra dig av med de små svi... sötnosarna.

Jag tror folk här blandar ihop den med siamesisk algätare: http://mikes-machine.mine.nu/SAE_DSCN4964.jpg
eller otocinclus: http://mikes-machine.mine.nu/Otocinclus_vittatus_DSCN5429.jpg
som bägge två är snälla ofarliga fiskar som dessutom inte blir lika stora som kinesisk algätare (otocinclusen blir max 4 cm, simesen 15... kinesen kan alltså bli uppemot 30 cm, fast 20 är nog vanligare i akvarium).

#14 - 1 oktober 2003 13:31
En sak som jag reagerar på är hur dåliga en del butiker kan vara på att informera om att fiskarna blir Monster 4 firrar på 20 + i ett 105 liters är ju inte så lite.

Att de sedan är starkt revirhävdande gör ju inte saken bättre.
Jag håller med en tidigare talare om att du bör ta med fiskarna tillbaka till affären.

/Andreas

- My 5 cents might not be worth much but they're mine!
#15 - 1 oktober 2003 15:47
OK, zoopet ballade ur och mitt inlägg försvänn men här kommer det i korthet:
Av misstag har jag nu tre decimeterlånga kineser. Jag har sedan länge planerat att avliva dem men de e ju så skygga o snabba. Det får bli när jag tömmer karet för flytten.
#16 - 1 oktober 2003 16:02
"Klassisk Algätare", det var ett kul namn på dem.
När jag skaffade mitt första akvarium på 70-talet var de Kinesiska algätarna de enda algbekämpande fiskar som fanns att få tag i. Det fanns väl knappt ett enda akvarium utan en kines dåförtiden. Till artens fördel kan sägas att som småfisk funkar de bra. De äter alger. De är snälla. De är rätt snygga. Det tar ett bra tag innan de blir agressiva. Som mördarmaskiner är de dessutom inte mycket att hänga i julgranen, eftersom de har en pytteliten mun och inte direkt är några konstsimmare (saknar de inte simblåsa?).
Men... De slutar tyvärr att äta alger rätt fort. Dessutom blir de allt grinigare ju mer tiden går och ger sig på småfisk.

Lite taskigt att sälja på dig Kinesiska algätare när du uppenbarligen skulle ha haft ett par ancistrus-malar istället. De är snälla mot alla andra fiskar och blir inte större än 12-13 cm. Dessutom slutar de inte att äta alger. Prova att byta in dina "klassiska algätare" mot ancistrusar. Pleco skall du dock inte ha, de blir alldeles för stora för ditt akvarium.
#17 - 1 oktober 2003 16:11
Illa att en så vacker fisk börjar tugga å allt och alla,,, funkar dom ihop med påfåglar? hmm[:-38][:-38][:-38]
#18 - 2 oktober 2003 07:14
Ursprungligen skickat av jolon

Illa att en så vacker fisk börjar tugga å allt och alla,,, funkar dom ihop med påfåglar? hmm[:-38][:-38][:-38]

Ja, visst är det synd, för de är rätt fina att se på - när man väl lyckas se dom :)
#19 - 2 oktober 2003 07:23
Ursprungligen skickat av Azur

CH_79: fisken på bilden är alltså kinesisk algätare. Det är ett fiskätande monster. De är rätt OK som små, äter faktiskt alger bra, men när de når decimetern börjar de bli jobbiga, och det går bara utför sen. Det är alltså inte en fråga om OM, det är en fråga om NÄR de börjar äta på dina andra fiskar.

Om det är en sån du har, är mitt råd är att <b>snarast</b> göra dig av med de små svi... sötnosarna.

Jag tror folk här blandar ihop den med siamesisk algätare: http://mikes-machine.mine.nu/SAE_DSCN4964.jpg

eller otocinclus: http://mikes-machine.mine.nu/Otocinclus_vittatus_DSCN5429.jpg

som bägge två är snälla ofarliga fiskar som dessutom inte blir lika stora som kinesisk algätare (otocinclusen blir max 4 cm, simesen 15... kinesen kan alltså bli uppemot 30 cm, fast 20 är nog vanligare i akvarium).

Azur: Japp, det är sådana jag har. 4 stycken närmare bestämt. Och akvariet är ett litet 105-liters. Ingen höjdare alltså.
Jag blandade själv ihop dom med otocinclus i affären, annars hade jag ALDRIG köpt dom. Jag trodde ju jag köpte ett litet "stim" med små. fredliga algätare. Vojne vojne.

Får se om jag lyckas fiska upp dom & så blir det en sväng in till djuraffären - får väl se om de har Otocinclus men jag tror knappt det. Det enda jag såg när jag var där var som sagt dessa samt pleco, och plecon blir ju alldeles för stor för det akvariet.
#20 - 2 oktober 2003 07:27
Ursprungligen skickat av schizo

En sak som jag reagerar på är hur dåliga en del butiker kan vara på att informera om att fiskarna blir Monster 4 firrar på 20 + i ett 105 liters är ju inte så lite.

Att de sedan är starkt revirhävdande gör ju inte saken bättre.

Jag håller med en tidigare talare om att du bör ta med fiskarna tillbaka till affären.

Japp, jag reagerar på det också. Jäkligt ansvarslöst att inte informera överhuvudtaget utan bara släppa iväg firrarna hur som helst!
Men de kanske tänker mer på pengarna är djuren. Äter de upp mina andra fiskar, så kommer jag väl tillbaks & köper nya. Typ. Ungefär som om det var prylar & inte levande varelser det handlade om. Suck.
#21 - 2 oktober 2003 07:35
Ursprungligen skickat av Kjell K

[brMen... De slutar tyvärr att äta alger rätt fort. Dessutom blir de allt grinigare ju mer tiden går och ger sig på småfisk.

Lite taskigt att sälja på dig Kinesiska algätare när du uppenbarligen skulle ha haft ett par ancistrus-malar istället. De är snälla mot alla andra fiskar och blir inte större än 12-13 cm. Dessutom slutar de inte att äta alger. Prova att byta in dina "klassiska algätare" mot ancistrusar. Pleco skall du dock inte ha, de blir alldeles för stora för ditt akvarium.

Jag märker redan att algbeväxningen har ökat. När jag precis skaffat dom var de jämt på stenen & rötterna och käkade. Nu ligger de mest under varsin rot (& en under pumpen) och "tjurar".

Kan jag ha 2 ancistrus i ett 105-liters? Pleco vet jag att jag inte kan ha, de blir ju redigt stora (har två små 6-7 cm i mitt 375 nu och där är inga alger!!).
Eller ska jag satsa på 4-5 st otocinclus (RIKTIGA ottosar *s*)?
#22 - 2 oktober 2003 07:56
Nu har jag pratat med djuraffären.
Och jajamen, deras "klassiska algätare" är denna "kinesiska mördarmal"!

Det gick bra att byta om jag ville, men han hade själv minsann haft sådana & det hade inte varit nååågra problem. Han hade aldrig hört taaalas om att de gav sig på andra fiskar. Jaja.

I eftermiddag skulle de faktiskt få hem både ancistrus & otocinclus, så jag kunde komma in imorgon eller efter helgen & byta. Det får nog bli ett par ancistrus tror jag, så det blir ordning & reda.

Nu ska jag försöka få fatt på de 4 & släppa dom i mitt 40-liters så länge. Det handlar ju bara om nån dag eller så, så det borde de klara!?
#23 - 2 oktober 2003 07:59
det klarar de aldeles utmärkt
#24 - 2 oktober 2003 08:22
Algätaren är ingen mal, det är en karpfisk. Lite cyniskt kanske, men problemet med algätarna är inte speciellt stort. De allra flesta dör innan de ens funderat på att sluta äta alger men de flesta tycker ändå att en fisk på fem år är "jättegammal". Om man inte lagt ner sitt akvarium efter fem år och algätaren inte har dött så har man garanterat fler akvarier. De fortfarande har kvar sitt akvarium efter fem år samt har lyckats hålla liv i fiskar så länga brukar sällan nöja sig med ett akvarium i längden och har då ett lämpligt akvarium att placera dem i. Som algätande fisk blir den mycket mer långlivade i de flesta akvarier jämfört med små känsliga saker som Otocinclus. Stora algätare är rätt festliga fiskar de också och alla terroriserar inte sin omgivning. Sedan är jag skeptisk till akvariet "måste" innehålla en "levande damsugare". Ett husdjur ska skaffas för sin egen skull.
#25 - 2 oktober 2003 10:14
Ola: Att det skulle dröja 5 år tills kineserna slutar äta alger tycker jag låter otroligt. Antingen svältföder du dem eller så har jag fått tag på några genmanipulerade exemplar. Mina växer 2-3cm i månaden och är nu en dryg decimeter. Om de slutar äta alger när de är 10-15cm så borde mina sluta snart.
#26 - 2 oktober 2003 10:18
kanske ska testa köpa en stor och ha tillsammans med små fiskar.. väldigt spännade, skulle vilja se om dom verkligen ger sig på små fiskar hehe
#27 - 2 oktober 2003 10:58
I ett akvarium där algätare ska "göra sitt jobb" så brukar ingen fisk bli över ett år gammal och algätaren växer inte eftersom att den inte får någon mat. Sedan kolar den också vid någon nitrittopp när vattnet endast fyllts på, aldrig bytts. Summan av resonemanget: endast någon procent av algätarna når ålder eller storlek då de börjar orsaka problem. Ja, jag är cynisk. Min poäng var och är att man inte ska skaffa renhållningsjon, man ska skaffa en fisk som man vill ha pga dess beteende och utseende, och sedan uppfylla dess krav.
#28 - 2 oktober 2003 11:53
Det där att majoriteten av fisken dör inom ett år gäller såvitt jag vet all fisk.
Tycker du lite missar frågan här: kinesiska algätare gnager på fisk (har bl.a. förlorat snäcklekande ciklider till kineser), de är territoriella och aggressiva, de blir stora ganska snabbt om man matar så lite fiskmat når bottnen - och den här killen har ett 105 liters akvarium och köpte kineserna i tron att det var otocinclus.

Kinesiska algätare har enligt mig ingenting i akvariehandeln att göra, och jag utgår ifrån att du inte heller tycker att han skall behålla dem.

Vad gäller din poäng att man inte skall skaffa fisk för att fylla en roll i akvariet, utan endast för att man är genuint intresserad av fisken, kan jag dock sympatisera med, mest då för att inga algätare är särdeles effektiva mot alger.

#29 - 2 oktober 2003 12:53
Ursprungligen skickat av Ola Svensson

I ett akvarium där algätare ska "göra sitt jobb" så brukar ingen fisk bli över ett år gammal och algätaren växer inte eftersom att den inte får någon mat. Sedan kolar den också vid någon nitrittopp när vattnet endast fyllts på, aldrig bytts. Summan av resonemanget: endast någon procent av algätarna når ålder eller storlek då de börjar orsaka problem. Ja, jag är cynisk. Min poäng var och är att man inte ska skaffa renhållningsjon, man ska skaffa en fisk som man vill ha pga dess beteende och utseende, och sedan uppfylla dess krav.

Väl rutet! [:-34]
#30 - 2 oktober 2003 12:56
Håller med Ola S jag med...
#31 - 2 oktober 2003 17:57
Jag tycker inte heller man ska köpa en fisk enbart ur nyttosynpunkt.
#32 - 2 oktober 2003 20:43
När jag sju år gammal fick mitt första riktiga akvarium var "Korven" den första fisken jag valde, bara för att han (?) var så söt. När han avled ett decennium senare var han inte längre så söt, vill minnas att han var ett par decimeter lång, och levde ensam sedan länge. Alla andra fiskar försvann successivt, men ingen misstänkte "Korven". Tvärtom beundrade vi honom för att han blev så gammal. Inser nu att det var en kinesisk algätare jag hade...och håller med Ola S.
#33 - 2 oktober 2003 21:05
Ursprungligen skickat av Fisk50

kanske ska testa köpa en stor och ha tillsammans med små fiskar.. väldigt spännade, skulle vilja se om dom verkligen ger sig på små fiskar hehe

Jaha... Det är väl bara å säga "välkommen tillbaka" Jet Li =/
Hoppas du kan skriva vettigare inlägg denna gången än förra...

Mvh. Sara
#34 - 3 oktober 2003 03:57
Jag hade en kinesisk/vanlig älgätare förut. Han och en 'rengbåbslabeo' som sambon 'tvunget skulle ha', ängnade dagarna till att försöka misshanlda de andra akvarie invåndare, däribland en 20cm segelfenspleco, 10cm rödciklid, 15cm 'valig pleco' mm.

De bråkade nästan aldrig med varanndra men konstant med alla andra fiskar i karet. Jag fick nog när riktiga sår började dyka upp på bla min 20cm långa ögonsten (segelfenan, som idag är 25cm).

Min kinesiska/vanlig älgätare var nog inte mer än 9-10cm när detta betende började bli rikitgt jobbigt.

'Regnbågslabeon' var däremot en skogstok från starten som liten. han blev inte heller lång varig hos mig.

Annons