Har fått yngel av kardinaltetra!

#1 - 7 juni 2006 05:24
Hej alla ni som håller på mycket med tetror!

Jag har lyckats att få mina kardinaltetror att lägga rom (såg ej när det hände) och har nu ett tiotal 4-7 mm stora yngel som simmar omkring i karet.

Jag har fått för mig att det är ganska svårt att få dessa att föröka sig!!! Har jag rätt? Är det någon annan som har lyckats? Såg att odlingsvalören här på zoopet var "guld".

Jag är egentligen mest intresserad av L-malar och pansarmalar och startade upp ett malakvarium på 450 liter. Efter ett tag tröttnade min fru och dotter på att de aldrig såg några fiskar så jag köpte ett stim på 40 kardinaltetror och nu, ca 8 månader efter det köpet har de alltså förökat sig.

Jag har alltså inte gjort något för att försöka få dessa till lek utan har hela tiden anpassat karet efter malarna... Har kört trovfiltrering och har mjukt och svagt surt vatten (pH 6,4-6,8) en temp runt 28 grader. Har hyfsat kraftig cirkulation men en enorm rot med en ännu större växt på som gör att det finns en hel del lugna partier i karet och även partier med dämpat ljus (och mycket gömställen för rom och yngel!). Kardinaltetrorna är enligt akvarielagret vildfångade och är hyfsat stora, mellan 3 och 5 cm.

Till sist- JA, jag är säker på att det är kardinalernas yngel, inget nytt har tillförts på 8 månader och då var det kardinalerna som släpptes i. Innan dess har 3 st L177or och ca 30 st Corydoras härskat i karet i ca 1 år och deras yngel är det helt klart inte.
#2 - 7 juni 2006 06:14
vad kul! grattis! jag är också sugen på att få mina kardinaltetror till att leka. är torvfiltreringen det enda sättet du sänker pH med?

off topic- mitt 2000:e inlägg!!!
#3 - 7 juni 2006 06:48
[quote=smurfmats]vad kul! grattis! jag är också sugen på att få mina kardinaltetror till att leka. är torvfiltreringen det enda sättet du sänker pH med?

Grattis till inlägg 2000 smurfmats!

Jag använder också Waterlifes 6,5 pH Buffer i kombination med torvgranulat. Har jag satt i nytt torvgranulat i ytterfiltret så behövs i princip ingen tillsats alls. Sen, ju längre torven suttit i desto mer pH Buffer tillsätter jag vid vatten byte. Håller koll med en pH-mätare att det ligger runt 6,4-6,8. Byter runt 25-40% av vattenvolymen varje vecka. Som mest tillsätter jag drygt 3 tsk pH Buffer till ca 150 liter nytt vatten (inte en särskilt stor tillsats alltså, eftersom mitt kranvatten är mjukt så går det relativt lätt att sänka pH-värdet.). Till slut har jag fått in en "känsla" för hur mycket som skall tillsättas.

Har nyligen i en tråd här på Zoopet dock sett att Waterlifes buffer kan höja fosfatvärdena i vattnet. Någon som vet??? Har dock använt det i flera år och mina fiskar mår prima.
#4 - 7 juni 2006 07:03
Hej jag har också fått yngel på mina kardinaltetror. Liksom på mina kilfäläcksrasboror...som också ska vara "guld" i odlingsvalör. Jag räknar mig själv som helt nybörjare vad gäller akvariefisk. Så nybörjartur bara kanske. Eller så är det länge sedan man uppdaterade de där odlingsvalörerna.
Stort GRATTIS till dig i alla fall. Alltid kul med yngel.
#5 - 7 juni 2006 11:28
GRATTIS till er båda två :)

Nu blir jag faktiskt lite avis, men jag antar att mitt akvarium är för litet för att kardinalerna ska lyckas. 250 liter bara. Kanske nån gång i framtiden för jag möjligeheten att byta upp mig till 400-450 liter eller större :p

goldennugget: Jag tror inte att fosfathalterna man får av Waterlife's ph 6.5 buffer är skadliga för fiskarna. Däremot kan det trigga algerna. Så jag har bytt till Amtra Trop som inte är fosfatbaserad.
#6 - 7 juni 2006 13:23
goldennugget: Jag tror inte att fosfathalterna man får av Waterlife's ph 6.5 buffer är skadliga för fiskarna. Däremot kan det trigga algerna. Så jag har bytt till Amtra Trop som inte är fosfatbaserad.[/quot

OK! Tack för info. Har en del alger på växterna...
#7 - 7 juni 2006 15:23
[QUOTE=goldennugget]OK! Tack för info. Har en del alger på växterna...[/QUOTE]

Var så god :) Vad är det för sorts alger du har på växterna? Själv har jag haft lite problem med trådalger.
#8 - 7 juni 2006 15:46
Stort grattis!!!

Förstår inte hur "alla" lyckas odla alla dessa mer eller mindre svårodlade fiskar... Har haft tetror i flera år, har försökt med diskus, (tre olika sorters-) gurami, Amanoräkor och nu senast labyrintfiskar, men aldrig lyckats (utom med körsbärsräkor, men de verkar inte vilja längre heller)... Får snart skaffa guppy!!! -eller hålla mig till mina växtodlingar!
#9 - 7 juni 2006 15:58
Vad jag förstått kan akvariets storlek vara avgörande. Tetror i stora akvarier verkas greja det oftare.
#10 - 7 juni 2006 15:59
[QUOTE=batski]Vad jag förstått kan akvariets storlek vara avgörande. Tetror i stora akvarier verkas greja det oftare.[/QUOTE]
Mitt 980-liters borde räcka? :-)
#11 - 7 juni 2006 16:01
[quote=petnym]Förstår inte hur "alla" lyckas odla alla dessa mer eller mindre svåraodlade fiskar... Har haft tetror i flera år, har försökt med diskus, (tre olika sorters-) gurami, Amanoräkor och nu senast labyrintfiskar, men aldrig lyckats (utom med körsbärsräkor, men de verkar heller inte vilja längre heller)... Får snart skaffa guppy!!! -eller hålla mig till mina växtodlingar![/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Alla kan ju inte vara fenor på att fota? [:o] [/COLOR][/FONT]
#12 - 7 juni 2006 16:05
[QUOTE=petnym]Mitt 980-liters borde räcka? :-)[/QUOTE]

Ja det borde det iofs [:o]
#13 - 7 juni 2006 16:11
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Odla kardinaler skall ju va riktigt klurigt så det är inte utan att man skickar ett bautastort GRATTIS till er båda som lyckats!![/COLOR][/FONT]
#14 - 7 juni 2006 16:26
[QUOTE=batski]Vad jag förstått kan akvariets storlek vara avgörande. Tetror i stora akvarier verkas greja det oftare.[/QUOTE]
Mina kardinaltetror bor i 112liter. När jag såg att de lekte så flyttade jag några honor + en hane till ett eget mindre kar . 54liter tror jag det är. För att om möjligt kunna rädda ev rom/yngel och de lekte på även där. Så något triggar dem, men inte är det storleken på akvariet.
#15 - 7 juni 2006 19:04
[quote=batski]Var så god :) Vad är det för sorts alger du har på växterna? Själv har jag haft lite problem med trådalger.[/quote]

Det är några mörkgröna tofs(?)alger. Sitter på ytterkanterna av bladen. Ingen jättespridning men de är väl inte de snyggaste algerna direkt... På rötter och stenar verkar L177orna gnaga bort dem men inte på bladkanterna.

Svårt att säga varför man plötsligt lyckas med odlingen i detta fall... jag har kämpat ett tag med mina Corydoras med rätt magert resultat (de har lekt några enstaka gånger, men dessa rackare måste man ju verkligen kämpa med att trigga! = jag tröttnar...) och så plötsligt slår Kardinaltetrorna till istället... Rätt kombination av mat, vatten och miljö kanske... Plus att jag har ett par riktigt, riktigt biffiga Kardinalhonor (de största jag sett!)

Och tack för alla grattis!!! Börjar känna mig ganska stolt över mitt blåröda stim...
#16 - 7 juni 2006 19:05
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Odla kardinaler skall ju va riktigt klurigt så det är inte utan att man skickar ett bautastort GRATTIS till er båda som lyckats!![/COLOR][/FONT][/quote]

Tackar!
#17 - 7 juni 2006 20:48
[QUOTE=Eurydike]Mina kardinaltetror bor i 112liter. När jag såg att de lekte så flyttade jag några honor + en hane till ett eget mindre kar . 54liter tror jag det är. För att om möjligt kunna rädda ev rom/yngel och de lekte på även där. Så något triggar dem, men inte är det storleken på akvariet.[/QUOTE]

Då stämde inte min teori. Det skulle vara intressant att veta vad det är som gör att de blir på lekhumör.
#18 - 7 juni 2006 20:49
[QUOTE=goldennugget]Det är några mörkgröna tofs(?)alger. Sitter på ytterkanterna av bladen.[/QUOTE]

Ok då är det inte samma alger som jag haft problem med.
#19 - 7 juni 2006 21:52
hmm
hur har du tänkt mata de små? svårt att mata med artemia i 450l!
kanske kan du försöka få i några småttingar i en liten burk o hälla ner i ett annat akvarium (med gammal vatten i såklart). Vore grymt kul om de överlevde ju!
#20 - 7 juni 2006 22:13
[QUOTE=batski]Då stämde inte min teori. Det skulle vara intressant att veta vad det är som gör att de blir på lekhumör.[/QUOTE]

Att dom leker är kanske inte så märkvärdigt. Det gör dom lite titt som tätt, det är bara att man kanske inte ser det. Det som är det stora problemet är efter leken. Att ha rätt vatten, så att inte rommen förstörs och att ynglen överlever, samt att det inte finns andra fiskar som äter rommen och ynglen.

Och grattis till en lyckad odling av kardinaltetran, goldennugget mfl.!
#21 - 7 juni 2006 22:28
[quote=petnym]Mitt 980-liters borde räcka? :-)[/quote]

inte nödvändigtvis, vissa fiskar trivs nog bättre i mindre akvarier.

10 kardinaltetror kan ju simma runt en vecka utan att se varann i ditt akvarie ;)

men till diskus borde det väl va rätt lagom.
#22 - 8 juni 2006 05:16
[quote=lenis3]hmm
hur har du tänkt mata de små? svårt att mata med artemia i 450l!
kanske kan du försöka få i några småttingar i en liten burk o hälla ner i ett annat akvarium (med gammal vatten i såklart). Vore grymt kul om de överlevde ju![/quote]

Eftersom jag blev lite överrumplad av ynglens närvaro har jag inte funderat på något yngelkar och ännu mindre på nykläckt artemia... De susar runt i min enorma och täta växt (har en javaormbunke som växer på en trärot rätt högt i karet så den sticker upp över ytan och är säkert ca 40 cm i diameter) och ynglen käkar alla matrester som hamnar där (vilket är en hel del, pansarmalarna brukar "dammsuga" där rätt ofta). Fungerar utmärkt!!! Brukar dock se till att en viss del av maten de får är extra finfördelad.

Ser att de käkar bra och har vuxit. Nu är de så stora att de även utan problem fixar att komma ut på "strömt" vatten även om de får kämpa en del då... Risken för att de ska bli uppätna är också minimal nu.

Alltid när jag dragit upp yngel tidigare har jag faktiskt matat med precis samma sak som de vuxna fiskarna får, med skillnaden att jag finfördelat det mer. Det har alltid fungerat utmärkt, i alla fall med de arter jag odlat. Kanske, kanske blir det några fler som svälter ihjäl precis i början när gulesäcken tagit slut men det är nog ytterst marginellt.
#23 - 8 juni 2006 05:48
Såg häromdan att Hornbach säljer torkad nykläckt artemia. Ganska praktiskt när man inte vill hålla på och kläcka artemia själv. Och så säljer de fryst plankton också. Det borde vara lämplig yngelmat va?
#24 - 8 juni 2006 05:54
[quote=batski]Såg häromdan att Hornbach säljer torkad nykläckt artemia. Ganska praktiskt när man inte vill hålla på och kläcka artemia själv. Och så säljer de fryst plankton också. Det borde vara lämplig yngelmat va?[/quote]

Fryst plankton borde vara kanon! I alla fall om det är små sorter (det är rätt mycket som räknas som plankton...)

Torkad mat till yngel kan vara problem då sådan mat ofta sväller en del när den suger åt sig vatten (=sprängd magsäck hos yngel) men vet inte hur det är med artemia.
#25 - 8 juni 2006 06:40
[QUOTE=goldennugget]Torkad mat till yngel kan vara problem då sådan mat ofta sväller en del när den suger åt sig vatten (=sprängd magsäck hos yngel) men vet inte hur det är med artemia.[/QUOTE]

Det står på burken att maten är till för yngel så det borde gå bra.
#26 - 8 juni 2006 15:36
Jag har provat den frystorkade artemian till yngel. Kommer dessvärre inte ihåg vilka. Men men. Man smular sönder den så mycket man kan bara. Det verkade funka bra. För de överlevde i alla fall tills de blev vuxna nog att flytta hemifrån.

Annons