Hej alla ni som håller på mycket med tetror!
Jag har lyckats att få mina kardinaltetror att lägga rom (såg ej när det hände) och har nu ett tiotal 4-7 mm stora yngel som simmar omkring i karet.
Jag har fått för mig att det är ganska svårt att få dessa att föröka sig!!! Har jag rätt? Är det någon annan som har lyckats? Såg att odlingsvalören här på zoopet var "guld".
Jag är egentligen mest intresserad av L-malar och pansarmalar och startade upp ett malakvarium på 450 liter. Efter ett tag tröttnade min fru och dotter på att de aldrig såg några fiskar så jag köpte ett stim på 40 kardinaltetror och nu, ca 8 månader efter det köpet har de alltså förökat sig.
Jag har alltså inte gjort något för att försöka få dessa till lek utan har hela tiden anpassat karet efter malarna... Har kört trovfiltrering och har mjukt och svagt surt vatten (pH 6,4-6,8) en temp runt 28 grader. Har hyfsat kraftig cirkulation men en enorm rot med en ännu större växt på som gör att det finns en hel del lugna partier i karet och även partier med dämpat ljus (och mycket gömställen för rom och yngel!). Kardinaltetrorna är enligt akvarielagret vildfångade och är hyfsat stora, mellan 3 och 5 cm.
Till sist- JA, jag är säker på att det är kardinalernas yngel, inget nytt har tillförts på 8 månader och då var det kardinalerna som släpptes i. Innan dess har 3 st L177or och ca 30 st Corydoras härskat i karet i ca 1 år och deras yngel är det helt klart inte.