Har era katter nån lustiga egenheter?

#1 - 9 juni 2004 08:28
Vi har en katt som var "halv-vild" när vi fick henne och det tog lång tid innan hon kunde slappna av ordentligt. Nu har hon däremot fullständigt blivit en i flocken och är väldigt noga med att tex hålla oss rena... Hon kan sitta o slicka oss i håret och i ansiktet hur länge som helst, och det gör ont efter en stund kan jag säga!
Hon väntar också på oss när vi kommer hem (hon är ute på dagarna) och sen sitter hon o jamar irriterat medans vi bär in mat o packar upp osv för då ska hon "gå tur". Det innebär att vi ska runt i trädgården (3500 m2) och inspektera. Hon går som en hund efter oss och ska alltid upp i sina speciella träd och blir sur om vi hoppar över nåt. Sen är det lugnt och hon går in o äter! Märkligaste katt jag träffat!
#2 - 9 juni 2004 08:51
Katter är personliga! =)

Min katt är lite egen han också. Till en början ville han inte erkänna att han ville gosa,så han brukade ligga på mina fötter och se söt ut. Sen började han "ramla" ner i knät i fotöljen.
Men det knepigaste jag tycker han gör nu för tiden är att när jag sitter på toaletten så ska han antingen ligga ner på golvet vid mina fötter och gosas med. Eller (som han precis börjat med) halvvägs hoppa upp i mitt knä (ställer framtassarna på mitt ben). Han gör så på först det ena benet,och sen på det andra. Varannan gång,..

Hans tvilling,en hona hon är rolig hon också. På kvällen ska hon köra sin kvällsrutin. Min mamma går och lägger sig,och katten hoppar upp och tramar först på magen,sen ner för ena benet och sen upp tillbaks,och sedan andra benet. Det ser för roligt ut! :)
Om mamma någon gång skulle lägga sig senare,muttrar katten på henne och försöker få henne att gå och lägga sig. *ler*
O
#3 - 9 juni 2004 09:13
En små-knasig katt, Maddis, som jag levde med i 14 år hade tokigheter för sig. Bl a stod hon alltid med ena tassen i vattenskålen då hon drack. Sen hoppade hon upp i fönstret och stoppade den våta tassen mellan väggen och elementet tills den torkat. Jag skulle kunna skriva en tjock bok om hennes ideér.
#4 - 9 juni 2004 09:15
Min katt är lite egen, han väcker mig vid 3 varje morgon för att få frukost. Han knackar på min sovrumsdörr ända tills jag stiger upp och är jättegosig när man öppnar dörren och sticker nosen i ögat på en å sånt trevligt. Det är bara mig av de fyra i familjen som han utsätter för den hemska behandlingen också.
Jag satte upp en serie på dörren på lämplig katthöjd så att han skulle förstå att man inte gör så, men den rev han bara ner.=)
En annan egenhet är att han är galen i glass och klättrar upp i knät på en och sträcker sig efter glasstalriken så snart det är glass. Då är han också jättegosig.
/ Andreas
#5 - 9 juni 2004 09:24
Sonja...Berätta mer om Maddis. Jag korrekturläser, förresten, gärna boken om henne. [:)]
#6 - 9 juni 2004 09:33
Mina föräldrar hade en katt som fiskade sjögräs på landet och drog upp det till huset där vi bor.
Först hittade de bara sjögräs tovorna uppe på gårdsplanen och visste inte hur de kommit dit. Det hela avslöjades då någon fick syn på katten som satt en bit ut i sjön på en sten och fiskade sjögräs. =)
#7 - 9 juni 2004 09:41
Vi har en katt på Åland som våran mormor sköter om. Den äter vad som helst, från pepparkaksdeg till gelé hallon.[:-21]
Sen så varje morgon kl. 04.00 så ska den väcka en för att få komma ut och jaga råttor. Först så hoppar den upp på sängen, smyger sig fram och gallskriker i örat!!![:-99]
Man blir van efter ett tag...

#8 - 9 juni 2004 10:29
Min Allis vill ligga och "tutta" i min armhåla när hon är mys-sugen. Bästa är om man har en fleecetröja på sig som hon kan slicka och blöta ner. Hon kan ligga halva natten och trampa och sutta, men har tack och lov nu lärt sig att det inte är ok att använda klorna...
#9 - 9 juni 2004 10:29
Min lilla Maddis jagade inte fåglar och möss som andra mer normala katter. Nej, hon kom hem med ödlor, grodor, orm, gräshoppor (stora) och jättefeta nattfjärilar. Och en sak som hon var helt suverän på var att fånga lågflygande stora trollsländor i luften. Hon hoppade upp som en handbollsmålvakt och tog dom mellan tassarna. Sen bar hon stolt in dom till mig och visade. Föresten kom hon in med en fladdermus en gång, men den måste hon väl ha hittat död.
#10 - 9 juni 2004 13:33
Har en äldre kattherre (10 år) hemma. Han är övertygad om att det inte går att äta den sista maten i skålen om botten syns. Fyller man på så är det inga problem alls... Enda gången han kan äta även om botten syns är om han är ensam hemma utan service och blir riktigt hungrig men helt inte ens då...
#11 - 9 juni 2004 13:50
Hej

Har en 10-årig skogskatt som heter Kajsa. Hon är rätt egen hon också. Nu på äldre dagar har hon blivit så kelig så hon är jobbig. Det började med att hon antastade en om man satt i en viss fåtölj, nu gör hon det lite varstans, särskilt om man sätter sig framför akvariet och ska titta på fiskarna. Hon snor runt, kurrar och har sig. Och visar man henne inte tillräckligt med uppmärksamhet, så börjar hon bitas. När hon var yngre apporterade hon suddgummin, men tröttnade rätt snart på att komma tillbaka med dem. I gengäld har hon blivit mer lätthanterlig, och slappnar av när man håller henne. Förutom när syrrans och hennes killes katter är här, då blir hon mer stingslig. Men hon har blivit lite bättre med det på senare tid. De är för övrigt här nu. Sessan, deras äldsta katt, som väl är ca 2 år, visade ingen respekt mot Kajsa när hon var liten, så Kajsa har varit mindre förtjust i henne. Men det är lite bättre nu, nu är det lilla Zelda som är mest mopsig.

Nu satte hon igång att yla igen. "jag är så ensam och övergiven!" Så gör hon när hon tycker att hon är alldeles ensam, gärna när alla har gått och lagt sig. Men även nu, när man sitter vid datorn. Och hon kompletterar gärna ylandet med att stå med en "snuttefilt" i munnen, som kan vara antingen ett långt, grovt snöre, eller en kidnappad handske, som bara hon vet var de är.

MVH Micke
#12 - 9 juni 2004 14:16

När jag var liten så hade jag en kompis som hade en totalt vrickad katt. Om han tappade upp ett bad och gick därifrån utan att stänga dörren så tog sig katten en simtur !!!

Helt klart vrickad katt !
#13 - 9 juni 2004 14:27
När min Maddis var ungkatt lekte hon gärna i badkaret. Man skulle hälla upp 15 cm ljummet vatten och slänga i diverse leksaker, både flytande och såna som sjönk. Sen rusare hon fram och tillbaka till badkaret och "räddade" alla leksaker. De som sjunkit fick hon tag i genom att stoppa huvudet under vattnet och ta tag med munnen. Sen hade jag en våt "stig" till t ex köket där hon släppte prylarna innan hon hoppade ner i vattnet igen.
#14 - 9 juni 2004 14:36
Friherre von Oliver, som tror att världen är till just för att dyrka honom. "Älska mig eller flytta till ett annat Universum" är hans motto. Kan sitta en kvart och se störtförnärmad ut om någon passerat honom då han är ute, och passerat utan att ha hälsat på han !! Oförskämt !!
Igår så förklarades högljutt för matte, hur oerhört angeläget det var att få gå ut på prommis. Och har Friherren fått det för sig att han ska ut på prommis så....är det bara att ta herr Friherre på sin prommis om man ens ska få sova på kvällen.
Sen så bär det iväg i full fart, med raka framben och svansen stolt i vädret. De flesta som ser han tror inte att det är en katt.

Musse af Galenpanna, var först ute på sin lilla runda kring ute-platsen, sen så hade ju matte tagit med sig ett sånt där lajbans långt grässtrå med sig in. Världens bästa Musse-leksak.
Vi är numera övertygade om att Musse måste ha svalt ett kärnkraftverk som kattunge. Då han börjar att leka med ett intaget grässtrå så, tar det liksom aldrig slut.
Musse är och förblir en kattunge i sinnet, hur gammal han än blir.

Både Musse och Oliver är hitte-katter, och de har verkligen haft olika början på sina liv.
Musse som hittades i ett buskage, liten, mager, smutsig och full med fästingar. Rädd för allt och alla, det har tagit tid, men det är det verkligen värt. Numera en trygg storväxt kille som är snällare än Bamse. Har dock fortfarande svårt för främmande människor.
Oliver som tydligen har fötts och växt upp hos nån familj, tills nån glömde att stänga en dörr ordentligt eller så.
Trygg och övertygad om att resten av världen enkom är till för hans skull. Ringer det på dörren hemma, så är Oliver först fram. "Det måste vara till mig !!"
Går inte att köpa en chips-påse utan att Oliver är där och begär sin del av innehållet.
"Ursäkte men det måste ha skett ett misstag här, ni har bara satt fram två tallrikar till middagen, var är min ??"
"Okej matte du har köpt oxfilé, vad ska ni ha till middag då ??"
Och det finns ingen anna som kan se ut som ett fullkomligt vrak som Oliver, då man går opp enligt honom "på tok för tidigt".
Han är morgontrött som få.
Musse kommer skuttandes på alla fyra "Är ni vakna nu ?? Ska vi leka ??" Hur tidigt än väckarklockan ringer. Sova enligt Musse är fullkomligt onödigt. När man kan leka istället !!

Oliver är en "fluktare". Då matte lägger sig i ett varmt bad så vips är han där och ska ligga på handduken på rullvagnen brevid karet. Och kika runt dusch-draperiet. Händer aldrig då husse badar.
Musse tassar in och lägger sig på locket på toastolen, men bara då matte badar. Händer aldrig då husse sjunker ner i badkaret.

Oliver kan sköta fjärrkontrollen till TV, då den ligger i soffan eller på soffbordet. Hur många gånger har inte TV:n stått på hemma då man kommer hem, och det är inte vilken kanal som helst som duger. Nejdå, det ska helst vara Animal Planet !! Han sitter och trycker med tassen på kontrollen tills han hittar något som duger.
Musse gillar mer att studera invånarna i akvarierna istället.
Varför kolla på inspelat då man kan kolla "direktsändning lajv" ju !!
#15 - 9 juni 2004 14:44
Min katt är väldigt försiktig av sig och rädd för det mesta. Dessutom dreglar hon massor när man gosar med henne. Rinner floder från hennes lilla svarta nos.
#16 - 9 juni 2004 14:53
Maddis verkade ju vara en het undebar katt! Kul att höra om andra beteende.

Billie (efter Billie Holiday) pratar o pratar o pratar. Ibland går hon o mumlar för sig själv och vi kan helt klart känna igen vissa ljud. "Öppna dörren - NU!", "Hej, jag har varit ute hela natten, kan ni vara snälla o vakna så jag kan berätta vad jag gjort" (kl 5 på morronen), "Är det dags att komma hem nu?", "Skynda er, jag vill gå tur" (säger hon som är ute o ränner som hon själv vill), plus favvisen "Är det inte dags att mata fiskarna nu" = jag vill ha flingor...

#17 - 9 juni 2004 15:08
Maddis ville klättra högt också. Vi bodde i villa några år. Det tog inte lång stund för henne att komma på att hon kunde klättra uppför sotarstegen (extremt brant med runda metallpinnar som steg) och sitta uppe på storstenskanten 2.5 våningar upp. Där satt hon och spanade. Det var aldrig problem för henne att klättra ner, som tur var.
#18 - 9 juni 2004 16:12
Hej

Min kompis ena katt satt i vasken en gång när jag var där. Han satt med vattnet rinnande på huvudet, och dyngsur svans, ivrigt studerande disken i diskhon bredvid.

Kajsa brukar jag kalla för Kajsa Varg, dels för att hon totalt slaktade en Ölandssouvenir i form av en varg jag fick av ovan nämnda kompis. Se´n gör ju hennes ylande inte namnet mindre passande.

MVH Micke
#19 - 9 juni 2004 16:37
glömde att berätta att min katt KRÄVER att sitta i knät när jag slår mig ned framför akvariet i sovrummet - då kommer man nämligen närmare fiskarna och kan försöka bita dem genom glaset...
#20 - 9 juni 2004 16:46
Maddis hade förstås en egen pall framför största akvariet. Hon gillade också corydorasmalar bäst :-)
Det är lite lustigt hur man med tiden lär sig höra exakt vad katten vill med sina olika jamanden och andra läten.
#21 - 10 juni 2004 08:33
Desdemona är en riktig hacker. Alla katter gillar väl ett varmt tangentbord, men hur många kan skryta med att ha lagt upp en egen mapp på skrivbordet, avinstallerat mattes brandvägg eller skrivit en halv bok enbart med tangenten 9?
#22 - 10 juni 2004 14:24
Min katt, Tyson har svårt för stängda dörrar. Alla dörrar som är stängda MÅSTE öppnas.
Jag bor i en villa och på undervåningens pannrum finns det en lucka som var för "oljeslangen" men har nu blivit kattens egna lilla ingång. Endå så kan han prompt stå vid ytterdörren säkert en halvtimme för att få komma ut, när han endå har en egen ut/ingång.

Utanför ytterdörren har vi ett fönster, när han vill in (fortfarande vägrar han att gå in genom sin egna lucka om någon är hemma) så sätter han sig på fönsterkarmen på utsidan och skriker som bara den tills någon öppnar.

Katter, alltså.
#23 - 11 juni 2004 21:27
Maddis hade en syster, Fido, som var mer normal med mer kattnormala hyss. Hon var rädd för vatten, släpade hem sorkar, råttor och halvstora harar. Dessutom fick hon lite storhetsvansinne en gång. Jag såg henne faktiskt smyga på rådjur. Men hon försökte inte hoppa på dom som tur var. Det vete sjutton var hon hamnat i så fall. Dessutom hade hon nog varit på en igelkott en gång, för hon lossades att dom inte fanns när dom knallade runt på tomten. Hon vände helt enkelt ryggen åt och slickade tassen. Sen gick hon och spöade upp snälla Maddis istället.
#24 - 12 juni 2004 09:55
Min gamla katta var en riktig mästerjägare till pappas stora förtjusning. Vi hade kräftodling och kräftorna var givetvis mumsmums för minkar som inte hör hemma i den svenska faunan. Men gamla Anna fångade mink så det stod härliga till. Hur vet jag inte. Hon tog även huggormar, snokar och svalor när de flög in och ut ur sitt bo.
#25 - 12 juni 2004 10:01
Skulle vilja tillägga att Anna var den smartaste kattan jag någonsin haft. Hon hade många egenheter och egenskaper. Man säger att djur inte kan räkna ut effekterna av sina handlingar, men det kunde Anna visst. Exempelvis lät hon alltid sina kattungar äta först. OM vi såg på. Så fort vi gick ut ur rummet och kikade runt ett hörn körde hon bort ungarna och glufsade i sig maten själv. Hörde hon steg reste hon sig upp och kattungarna kastade sig över maten igen [:-132]

Anna åt för övrigt sällan kattmat. Hon föredrog rent kött eller fisk. Fick hon inte det jagade hon själv istället.
#26 - 12 juni 2004 17:02
En katta som fångar mink var duktigt. Det har jag aldrig hört förut. Däremot hade en kompis som bodde högt upp i ett höghus en siames som balanserade på balkongräcket och håvade in tornseglare som kom för nära.
#27 - 12 juni 2004 20:53
Huva! Gud så nervöst att se sin lilla kisse balansera på balkongräcket! Allis är halvsiames men har ett balanssinne som en elefant i en glasbutik. Minst ett par krukor i veckan åker i golvet här hemma. Balkongräcket på 6:e våningen är inte att tänka på...
#28 - 12 juni 2004 21:20
Mina tidigare grannar hade en riktigt tuff katthona. Hon hade en egen ingång genom en vädringsglugg i husgrunden och sen en liten öppning in i en farstu. Grannarna började känna en egendomlig lukt en trappa upp i badrummet. Dom hade ett badkar som var inmurat i väggen. Det verkade som om lukten, eller snarare stanken, kom från under badkaret. När de efter väldigt mycket bök lyckades undersöka golvet under badkaret, så låg det en stor, rutten hare där. Gissa vem som släpade dit den, in genom kattgången, uppför trappen och in genom en liten glugg in under badkaret? Jo, det var "jaktkatten" Allison. (usch!)
#29 - 12 juni 2004 21:41
min katt leafie brukade dricka vatten ur toan + slicka mig på händer och ansikte, ingen trevlig kombination. Innan han slutade amma så hade han för länge sedan vuxit om sin mamma, såg väldigt lustigt ut
Hans mormor gullan gillade att tvätta honom men bra om han låg stilla, rörde han sig det minsta fick han sig några snabba smällar och en utskällning

/Dennis
#30 - 12 juni 2004 22:10
Jag har två katter.

Bamse vägrar att dricka ur vattens skålen, men vill gärna dricka ur golvbrunnen i duschen efter det att han tagitbort locket så det har jag blivit tungen att skruva igen. Nu vill han att man ska sätta på vattnet i antigen köket eller badrummet så han kan dricka direkt ur kran! Han heter Bamse men serut som katten Jansson.

Wille pratar väldigt mycket och när han vill ha mat så ställer han sig på bakbenen och kramar ens lår och biter en i rumpan, inte hårt utan bara lite försiktigt så att man verkligen ska förstå att han vill ha mat. Han är dessutom livrädd för våra hamstrar!! När han ser dom rörasig i buren lägger han svansen mellan benen och springer ut ur rummet! (Normalt sett får katterna inte vara i det rummet)
#31 - 12 juni 2004 22:10
Lärde sig Leafie att visa respekt för de äldre då? ;-)
#32 - 18 juni 2004 09:53
Stella är den äldsta katten, en lite stackares hittekatt uppfödd på flaska samt hundmamma..Hon tror att hon är en hund, morrar vid dörren om det går okända människor i porten. Hon är världens snällaste katt, man kan göra vad som helst med henne ;-) Favoritgos är att ligga på rygg i husses knä och trampa under hans haka (ni vet, med klor och allt), tur att husse är tålig.. Hon äter dessutom allt, apelsin, mango, potatisskal, You name it..

Smirre är näst äldst och även hon hittekatt, katternas Einstein, hon kan stänga av väckarklockan och dricker endast rinnande vatten ur kranen, hon är typ dubbelt så stor som de andra, men ändå den mesigaste av dem, får alltid äta ur den "sämsta" matskålen osv och en gång när de fick räkor stal stella en räka ur munnen på henne, den sista.. Hon är också en "snuttare" och snuttar på örsnibbar och på tröjor..

Yngst är Nala, hon är en riktig primadonna som alltid ska bestämma, hon gillar vatten och ska alltid ha svansen i badkaret när man badar, hon apporterar gärna och älskar att leka kurragömma, speciellt när det är hennes tur att leta efter husse eller matte, hon slickas i ögonen när hon är gosig och vill inte vakna på morgonen (hon sover alltid liggandes på mig..). Man väcker inte Nala ostraffat då blir hon jättearg, annars är hon hur snäll som helst. Hon har även lyckats med konststycket att som 12 veckor gammal kattunge fångat en livs levande mus i en lägenhet på andra våningen, blä..

Det var lite om mina katter, det.. (hade en katt till tidigare, Sheba, hon åkte buss och tåg snällt sittande i sele och sov alltid i vasken..)

//Jenny
#33 - 9 juli 2004 21:17
Min katt måste väl vara värst! iaf i dryghet! på morgonen kan hon INTE tillåta att någon ligger och sover utan hon måste upp och väcka alla innan HON kan sova! sen går hon omkring och jamar och ska ut. då kan det ta typ en eller en halv minut innan hon ska in igen. så tar det någon minut till så ska hon ut. har man dörren öppen så ställer hon sig några meter bort vid den stängda altandörren och jamar. men en gång tog hon personbästa. pappa stod av en händelse vid "entré" dörren och min brorsa vid altan dörren. katten hade just sprungit in vid brorsan och kom galoperandes och ut genom dörren där pappa stod! HON STANNADE INTE ENS! varför ska hon in och ut hela tiden? har hon nå fel eller? [:-13]
#34 - 9 juli 2004 21:44
Appropå katters olika egenheter, kan jag bidra med en smått pinsam historia...
För mer än tio år sen bodde jag på ett större hyresområde. Min mamma bodde på samma och hon hade en stor fet röd hankatt. En dag när jag kom hem från jobbet såg jag morsans katt utestängd på en balkong på andra våningen.
Han skrek hjärtskärande och ville in.
Ilsken som en jag, sprang jag upp och ringde på dörren och frågade varför dom som bodde där knyckt min mammas katt. (stölder av varierande slag förekom frekvent på hyresområdet) Innanför dörren stod tre stycken frågetecken av för mej okänt ursprung. Jag frågade igen... Inget svar, bara tre frågetecken.
Då trängde jag mej in, (hemfridsbrott)gick ut på deras balkong och hämtade katten.
Frågetecknena blev vita och gjorde konstiga tecken...
Jag gick hem med katten till mamma och tala om vad som hänt. Hon tyckte det var förskräckligt och funderade på vad dom tänkt göra med katten.
Allt var frid och fröjd. Så en dag när jag kom hem från jobbet ser jag kattjäveln klättra upp på en annan balkong på andra våningen.
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII!!!!!!!!!!!!!!!!
Har funderat ganska ofta på vad familjen som jag trängde mej in hos trodde.

=)
#35 - 9 juli 2004 22:21
En vän kläckte en gång ut sig en sak som stämmer väldigt bra.
Katter är naturligt syrade. (Naturlig LSD-påverkade med alla de egna rycken som de kan få) :)
#36 - 7 mars 2006 22:40
Tar upp en ganska gammal tråd....

Min katt Hannah är ganska lustig. Hon leker inte med något annat än färska tranbär från Ica. Dessutom gillar hon att leka med styrplattan på min laptop. Ett tag hade jag enkelklick, och när jag lämnade datorn en stund (Zoopet) hade hon när jag kom tillbaka lyckats ta sig in på "Nanokar, teknik och tillbehör!" och klickat på svara-knappen! Katter är speciella, ingen är den andra lik:D !
#37 - 8 mars 2006 09:39
Vår ena katt som kallas drömis är en fena på att öppna vattenkranar när hon är sugen på färskt vatten...

Tyvärr stänger hon inte av efter sig :(
#38 - 8 mars 2006 10:48
Otto älskar att tugga på plast å så älskar han gurka. Finns ingenting som gör en Otto så påträngande och skrikig som gurka! Inte ens tonfisk eller annat sånt som katter vanligtvis tycker om. Otto är otroligt social och kommer alltid direkt fram till folk. Sen vet han att min mamma brukar ta fast i kinderna och pussa honom på munnen när hon hälsar på. Han avskyr det men vet att det är nåt man ska genomlida, så han sitter med hopknipna ögon och mun och ser ut som att han vill dö innan det är överståndet.
#39 - 8 mars 2006 12:33
Jag hade en katt som också älskade gurka och kakor! Selma. Hon gjorde skäl för namnet. Satte skräck i en Varghund vi mötte en dag på promenad. Hunden var lös och kom springande mot oss. Selma burrade upp sig och fräste. Hunden tvärstannade, lade sig ner och visade strupen!
När jag kom hem från jobbet hoppade hon upp på min axel. Från golvet rakt upp på min axel utan att ge mig en skråma!

Snurre älskade att kramas. Han lade tassarna runt min hals. Dreglade kopiöst när vi kelade. Klockan 21.00 gick han till köket, då skulle han ha kvällsmat och bli nattad. (Han fick bo i köket på nätterna av olika anledningar.) Kom vi inte satt han och jamade.

Var nuvarande katt är en ganska ordinär katt. En sak var dock rolig i helgen.
Jag lade mig i ett skönt bad för att koppla av....trodde jag! Jesper blev jätteorolig och jamade och gick fram och tillbaka. Tillslut hoppade han upp med framtassarna och försökte fiska upp mig ur badkaret. Jag har hyfsade rivsår på axeln!
Vi hade en kanin ett tag. Gissa vem som bestämde?? Kaninen. Jesper hade MYCKET stor respekt för den. Ibland jagade kaninen Jesper...:-)
#40 - 8 mars 2006 12:43
Våran katt Gissa dricker bara vatten ur handfatet,när man kommer upp på morgonen så ligger han där och sover.När man sätter på vattnet så ruskar han lite på huvudet och flyttar på sig för att dricka och tvätta sig.Han är mer som en hund men det beror väl på för våran hund har alltid tagit hand om honom.
#41 - 8 mars 2006 23:27
Hej.
Jag har en hittekatt.Jag har insett att du får en katt som har färdigheter du inte har en aning om.Varje morgon när jag stiger upp är alla garderobsdörrar öppna.
Dessutom kan den "hoppa" upp och ner tills dörrar(framförallt ytterdörren) öppnas.En aning "störande" :-)men låsta dörrar och gummiband fungerar.
MVH Marita
#42 - 9 mars 2006 09:33
[quote=mohlin]Vi har en katt som var "halv-vild" när vi fick henne och det tog lång tid innan hon kunde slappna av ordentligt. Nu har hon däremot fullständigt blivit en i flocken och är väldigt noga med att tex hålla oss rena... Hon kan sitta o slicka oss i håret och i ansiktet hur länge som helst, och det gör ont efter en stund kan jag säga!
Hon väntar också på oss när vi kommer hem (hon är ute på dagarna) och sen sitter hon o jamar irriterat medans vi bär in mat o packar upp osv för då ska hon "gå tur". Det innebär att vi ska runt i trädgården (3500 m2) och inspektera. Hon går som en hund efter oss och ska alltid upp i sina speciella träd och blir sur om vi hoppar över nåt. Sen är det lugnt och hon går in o äter! Märkligaste katt jag träffat![/quote]

Mina katter och egenheter:
Den ena katten har sin sovplats ovanpå hundralitersakvariets ljusramp, förmodligen för att det är varmt och skönt. Vid vattenbyte i akvarierna är båda katterna framme och slickar vattenspill, däremot är dom rätt ointresserade av fiskarna. Dessutom är dom som besatta av att få smaka fiskfoder vid matdags.
:)
HazelCR
#43 - 14 mars 2006 10:41
Tja, lustigheter efterfrågar trådrubriken. Jag vet inte om jag vill kalla det för lustigheter, men mina katter föredrar att dricka akvarievatten framför färskt kranvatten. Det kan jag väl stå ut med, men värre saker kan hända. Jag gjorde i ordning ett 80 liters akvarium med rådasand igår kväll. Jag kom inte längre än jag sandfyllde med ny råsdasand och ett av täckglasen las ej på inför natten.
Imorse när jag skulle mata i andra kar, så satt min svarta katt i karet och krafsade och hoppade sedan snabbt därifrån. Jag hann inte se mer än så. Jaja, ni har väl redan gissat att mina två katter har nyttjat en annan toalett i natt än den vanliga. Det var bara att gå och hämta en kattspade m.m.
#44 - 14 mars 2006 11:19
[quote=HazelCR]Imorse när jag skulle mata i andra kar, så satt min svarta katt i karet och krafsade och hoppade sedan snabbt därifrån. Jag hann inte se mer än så. Jaja, ni har väl redan gissat att mina två katter har nyttjat en annan toalett i natt än den vanliga. Det var bara att gå och hämta en kattspade m.m.[/quote]

välkommen i klubben ;) min katta försökte göra det framför ögonen på mej.

även läst om en katt som satte sej på mittstaget och pissa i akvariet.

dricka akvarievatten är en klassiker
#46 - 14 mars 2006 11:56
Vår katt Cliff har extremt många märkligheter för sig. förutom att dricka ut akvariet/kranen/smutsdisk som står i blöt, öpnna dörrar och hoppoa upp på saker han inte får plats på (med förödande resultat om det står mycket ivägen) har han en extrem låd/skåp-fetish. Visst, alla katter gillar att gömma sig påsar och papplådor, men Cliff tar det hela till en helt ny nivå. Du kan inte ställa fram en låda i skokartongsstorlek utan att han hoppar ner i den och lägger sig och spinner. Det samma gäller fyrkantiga skurspannar (oavsett hur skitiga de är) och backar. Man kan ställ en skokartong på soffborder och ropa "Cliff, lådan" och peka, och med 99% sannolikhet (dvs om han itne sover eller är instängd någonstans) kommer han traska fram till soffbordet i maklig takt, hoppa upp och sen dyka ner i lådan och lägga sig till rätta. Inte för att han bryr sig om vad man säger, men folk får ju gärna tro det.
de andra katterna bryr sig inte om lådor över huvud taget.

Han ska dessutom allt gå in i alla öppna skåp (inklusive kylskåpet) och han är så kvick till att göra det, så lämna man kylen öppen och vänder ryggen till är det stor risk att amn stänger in honom (han kravlar nämligen alltid längst bak, så att man inte ser honom). Man hittar honom dessutom ofta bakom cd-skivorna i hyllan.

Förutom det här har Cliff en hel del andra mräkligheter för sig:

- han lägger sig ner och slappnar av om man skriker/sprutar vatten på honom
- han kan inte landa på alla fyra om han trillar
- han springer alltid till dören när någon ringer på, och sätter sig och viftar på svansen som en hund
- han kan sitta i timmar och kolla på ett akvarium. även om det är tomt.
#47 - 14 mars 2006 12:20
Vi har två hankatter He-Man och Svartis 9 resp. 5 år gamla.

He-Man är en korpulent och egensinnig herre som inte går med på att banta även om man köper svindyr specialmat, han blir en plåga som springer runt och gnäller, bits, har sönder saker, äter upp blommorna, öppnar köksluckor och är ivägen. Han har även det beteendet så fort maten tar slut =P Han har verkligen inget sinne för konsekvenser, han har knuffat ut svartis från ett fönster på andra våningen så han klättrade sönder klorna på tegelfasaden , senast i förrgår klämde han sig själv med en kökslåda (tryckte igen den över tassarna). Han missbedömmer ofta avstånd och gillar inte att hoppa högt, köksbänken är en utmaning, han tar sats länge innan han vågar hoppa, har faktiskt inte sett honom på bänken de senaste två åren, han har nog gett upp =) Bordet går däremot bra då han kan mellanlanda på en stol =P Han måste tvångsmässigt testsova alla främmande föremål (väskor, kläder, kartonger, mina vänner). Annars är han en mycket tolerant, ohälsosamt orädd, gosig och snäll katt som blir älskad även av folk som inte tycker om djur/katter. Han var den som lärde mig att gilla katter, jag var tom lite rädd för katter för 4 år sen =)

Svartis är mycket mer reserverad än He-Man och gillar inte riktigt att ligga i knät och bli gosad, han vill bestämma hur allt ska gå till, han är allmänt ganska misstänksam av sig och blir rädd för allt möjligt. Han har inte druckit ur vattenskålen en enda gång sedan vi skaffade akvarium (vad jag vet). Han dricker tom hellre ur faten till blomkrukorna om inget akvarievatten eller duschvatten eller artemiavatten finns tillgängligt. Han söker nästan endast mänsklig kontakt sent på kvällen och tidigt på morgonen när ingen annan orkar gosa =P Han är däremot en jäkel på att fånga småkryp och har tvärtom He-Man en bra förmåga att förstå konsekvenser.
Bilagor:
#48 - 14 mars 2006 12:21
Många hundmänniskor säger ju att de föredrar hundr för att de är smarta och kan lära sig trix... jag hade tyckt att det var rätt skönt om katter INTE var så smarta som de faktiskt är...
#49 - 14 mars 2006 12:29
dom flesta katter ogillar att dricka vatten som står bredvid maten, går mot deras instinkter så det kan göra ett akvarium mer tilldragande.

märkte själv när ja ställde ut en extra vattenskål långt från maten att kattan drack mycket mer.
#50 - 14 mars 2006 12:38
Mmm kanske sant men deras vatten står iaf en bit ifrån varandra då vattenskålen tjänar som dörrstopp till köksdörren =) Fast en meter kanske inte är nog.
Bilagor:
#51 - 14 mars 2006 12:42
1 meter varierar från katt till katt om det räcker.
#52 - 14 mars 2006 12:49
har en visselpipa och varje gång ja blåser i den kommer kattan fram och biter mej i armen
#53 - 14 mars 2006 12:51
tycker hon illa om visselpipan månne, eller är det något du dresserat henne till :p
#54 - 14 mars 2006 12:56
vet inte men noterat att hon reagerar rätt kraftigt på högfrekventa ljud.
men om
hon tycker illa om den borde hon ju inte komma upp i knät prata å va fjäskig utan dra ut i köket på andra sidan huset.
#55 - 14 mars 2006 13:18
Vår katt dricker helst gammalt regnvatten som står i skitiga fat och krukor utomhus. Nu när det har varit vargavinter i Danmark ( = minusgrader och snö:-)) så har hon käkat snö istället!

Hon tycker också om att rulla sig i grus, och sen gå upp i mammas säng och gosa ner sig i lakanen...
#56 - 14 mars 2006 14:20
min katt rör inte sitt vatten - han ställer sig på bakbenen och lapar ur hundens vattenskål - tydligen mkt godare därifrån?
#57 - 14 mars 2006 23:34
kan berätta om när ja stog och skärde upp bacon förra veckan.
kattan vet att hon brukar få en bit och kom fram å satte sej men titta inte på henne.
efter en stund reste hon sej upp och satte framtassarna strax ovanför knät och titta ändå inte på henne.
då fällde hon ut klorna, inte helt men sådär lite grann och drog ner byxorna på mej haha

man ska aldrig ignorera en katt :rolleyes:
#58 - 15 mars 2006 15:21
Majsan dricker alltid ur golvbrunnen eller kranen i handfatet. Vattenskålen duger inte. ofta när man leker med henne eller sitter vid tv:n hör man små dunsar som kommer närmare. Då är det hon som kommer, hon är den klumpigaste katten jag nånsin träffat och det är ett släktdrag. Alla hennes ungar har blivit likadana.
Nu på vintern är det för kallt för att vara ute enligt henne så när hon kommer fram till dörren på morgonen och man öppnar, tar hon sats men mitt i språnget ångrar hon sej och backar sakta in tillbaka.
Hon äter också hellre hundmat än kattmat. Hon går omkring och skriker efter mat men när man går mot kylen för att ta fram, springer hon till hundskålen. Då har hunder ätit allt torrfoder och hon vill ha mer.

Sen hos min pappa hade vi en hane på 16 år, Simon. På våren/försommaren kom han hem med harungar han fångat och han känder sej så stolt men fick en mördande blick när vi slängde ut dem.
Och granne hade en 1:årig hane som lyckades ta sej in genom kattluckan i källaren i somras och pappa vaknade mitt i natten av att katterna bråkade i hallen. Dessutom hade grannkatten skvätt på gardinerna i vardagsrummet så det luktade (Simon var kastrerad). Men Simon dog i början på vintern. *Saknar dej.
#59 - 15 mars 2006 16:05
[quote=PlatyYngel]Hon äter också hellre hundmat än kattmat. Hon går omkring och skriker efter mat men när man går mot kylen för att ta fram, springer hon till hundskålen. Då har hunder ätit allt torrfoder och hon vill ha mer.[/quote]

katter ska aldrig äta hundmat då dom har helt andra krav på fodret.
bör innehålla höga halter av protein och fett, en katt behöver 20% mer protein än hundar och en katt kan aldrig fås att bli vegetarian vilket en hund kan bli.
katter är rovdjur och måste ha kött för att överleva
#60 - 16 mars 2006 01:50
Jag har två katter varav den ena är jätteblyg o rädd för allt o alla. Hon har varit så sedan hon var unge. Men så fort jag går på toa eller sminkar mig eller dylikt (i synnerhet vid ögonbrynsplockning) så skall hon va med och kela.Hon bli sjövild om hon inte blir klappad men så fort jag lämnar toan så smiter hon. Nu är hon bättre för nu kan hon ibland komma fram när jag kollar tv eller surfar. Jag tror att hon har blivit trampad på hos föräldrahemmet för hon tycker inte om när man står eller går vid henne. Bara när man sitter eller står vid spegeln för där vet hon att jag brukar stå en lååååång stund=)
Bilagor:
#61 - 16 mars 2006 17:48
[quote=Raven]katter ska aldrig äta hundmat då dom har helt andra krav på fodret.
bör innehålla höga halter av protein och fett, en katt behöver 20% mer protein än hundar och en katt kan aldrig fås att bli vegetarian vilket en hund kan bli.
katter är rovdjur och måste ha kött för att överleva[/quote]

Ja, vi ger henne inte hundmat utan hon får kattmat. Pussi på burk, men då luktar hon på maten och börjar sen tigga igen. Brukar då säga till henne att hon kan fånga en råtta om den duger bättre. Men om hon är hungrig så äter hon sin mat. Verkar bara som att hon är sugen när hon tigger hundmat.Och när hon har tiggt ett tag och inte får den maten hon vill ha inser hon att hon inte får nåt annat än sin mat.
#62 - 16 mars 2006 18:33
provat annan mat än pussi ?

min katta rör inte pussi, whiskas junior däremot gillar hon men det är kattungemat.
kattan åt mjau ett tag men vägrade sen äta de också.
däremot royal canin torrfoder är hon helkörd på och det är bra.
lilltips, undvik mat i gele om du kan.
gelen innehåller socker vilket inte är bra för katter.

Annons