Har en fråga !

#1 - 24 mars 2008 15:01
Har tänkt mig att ta några stenar vid ett tågspår då jag bor nära det. då är

min fråga är eller skulle det vara dåligt för ett Akvarium ! ?[B)]
#2 - 24 mars 2008 15:03
dom kanske besprutar för att det inte skall växa längs spåren, men jag vet inte.
#3 - 24 mars 2008 15:04
Robin_H skrev:
Har tänkt mig att ta några stenar vid ett tågspår då jag bor nära det. då är

min fråga är eller skulle det vara dåligt för ett Akvarium ! ?[B)]
Det går bra att ta lite sliperstenar till ett Akvarium ska nog inte vara precis skadligt bara att rengöra dem innan koka kanske lättare att smutsen och eventuellt farliga bakterier ramlar av så det är bara att tuta på;):D
#4 - 24 mars 2008 15:08
De var roligt att höra. nä för har tänkt mig att bygga några snygga grottor..
#5 - 24 mars 2008 15:09
Jag skulle verkligen inte stoppa ner stenar som har legat vid ett tågspår i ett akvarium. Stenar man hittar vid stranden eller i skogen brukar vara ok, men det finns även några sorters sten som läcker ut skadliga ämnen. Använd inga stenar som har en stark rostfärg. De kan innehålla farliga metaller.

Och kalkstenar ska man undvika i mjukvattensakvarier.
#6 - 24 mars 2008 15:13
Nä nu när man läser vad du skriver så är det säkert inget att ha i ett Akvarium !.
#7 - 24 mars 2008 15:15
batski skrev:
Jag skulle verkligen inte stoppa ner stenar som har legat vid ett tågspår i ett akvarium. Stenar man hittar vid stranden eller i skogen brukar vara ok, men det finns även några sorters sten som läcker ut skadliga ämnen. Använd inga stenar som har en stark rostfärg. De kan innehålla farliga metaller.

Och kalkstenar ska man undvika i mjukvattensakvarier.
Det är vanliga krossade stenar som du hittar i en skog som dem sen lägger vid ett tågspår vad är skillnaden??
#8 - 24 mars 2008 15:31
Nope! Nej! Stopp!

Har arbetat på banavdelningen i kristianstad under 3 år och jag skulle möjligen låta min värsta fiende slicka på den makadamen, utan att gå in närmare så har vi asbestdam från äldre(och nyare)bromsar, hydraulolja, smörjolja, kreosotrester(även om det är betongslipers), tungmetaller av alla de slag samt rester från senaste rundan med round-up..
#9 - 24 mars 2008 15:41
Aj Aj de låter inte bra !
#10 - 24 mars 2008 15:52
Gaffel skrev:
Nope! Nej! Stopp!

Har arbetat på banavdelningen i kristianstad under 3 år och jag skulle möjligen låta min värsta fiende slicka på den makadamen, utan att gå in närmare så har vi asbestdam från äldre(och nyare)bromsar, hydraulolja, smörjolja, kreosotrester(även om det är betongslipers), tungmetaller av alla de slag samt rester från senaste rundan med round-up..
Nej Nej det lät inte så bra:)kanske[:o]
#11 - 24 mars 2008 15:59
Nu när vi en då snakar om dåligt eller bra. vad tycker eller hur varmt ska jag ha i mitt

akvarium har bara guppy fisk i det har nu 24c i det är det bra så?.
#12 - 24 mars 2008 16:12
24 ska funka för guppys!
#13 - 24 mars 2008 16:16
A de var bra att höra. ska även införskaffa några Black Molly & Svärdbärare o 10 st nyån tetra.
#14 - 24 mars 2008 17:45
Black molly är värmeälskande fiskar, så då måste du höja tempen till minst 26 grader. Har man kallare kan de lättare drabbas av sjukdomar. Men 26-27 grader skulle funka för de arterna du nämnt.
#15 - 24 mars 2008 17:55
Oj då 26-27 grader. Ja har tänkt mig att ha 2st Svärdbärare, sen 2 st Black molly & 10st nyån tetra 2 st platy.hoppas dom tycket om 26-27 grader alla dom.
#16 - 24 mars 2008 18:09
Jag har 25-26 i mitt med svärdbärare. Funkar kanon. Med molly är det nog som herr. batski säger, de e lite känsligare. Men platy och svärdbärare kan du lätt ha i 26-27 grader!
#17 - 24 mars 2008 18:09
Vilka tetror hade du tänkt dig?

Svärdbärare och platy i samma akvarium är inte att rekommendera eftersom dessa kan korsas med varandra. Platy är mindre och lugnare än svärdbärare, som blir både större och kan ibland vara lite aggro.
#18 - 24 mars 2008 18:14
Vet ej vad jag ska ha för tetror. Skulle vilja ha några med starka färger. vet inte har hört att dom är mycket Känsliga tetror?.
#19 - 24 mars 2008 18:22
Sitter och ser på bilder den här ser inte dum utt http://www.haack.se/fisk2/IMG_0032.JPG
#20 - 24 mars 2008 18:26
Robin_H skrev:
Vet ej vad jag ska ha för tetror. Skulle vilja ha några med starka färger. vet inte har hört att dom är mycket Känsliga tetror?.
Neonteror är känsliga än vad Kardinal tetror är,annars tycker jag att Kardinal lyser upp mer och har vackra färger.Bilden du visade var Neontetror:)
#21 - 24 mars 2008 18:29
Kardinaltetror är oftast ett säkert kort. De är enligt mig snyggare än neontetror, som för övrigt är lite tåligare, men jag har aldrig fått problem med kardinaler.
Se upp den första tiden, sen brukar det vara lugnt.
#22 - 24 mars 2008 18:30
Robin_H skrev:

Det varierar mycket från art till art. Även vilken temperatur de trivs med varierar mellan olika arter. Det var därför jag frågade.

Några fina trevliga som är relativt tåliga är:
- Neontetra (Paracheirodon innesi) 22-26 grader
- Rosentetra (Hyphessobrycon rosaceus) 24-27 grader
- Glödbandstetra (Hemigrammus erythrozonus) 24-27 grader
- Svart neontetra (Hyphessobrycon herbertaxelrodi) 23-27 grader
- Colombiatetra (Hyphessobrycon columbianus) 24-27 grader
#23 - 24 mars 2008 18:31
(stene) -Har jag precis sagt fel?? Hur e d nu... Trodde att neontetra var tåligare än kardinal...?
#24 - 24 mars 2008 18:35
Sen blir det ett Införskaffande i morgon av en Ljusramp akvariumet är 95-96

Cm långt & 40-41 cm bred sen har den ett djup på 40 cm. Så jag vet inte om

man ska ha ett rör eller två st någon som kan hjälpa mig med det hur många! ?
#25 - 24 mars 2008 18:35
NIC skrev:
(stene) -Har jag precis sagt fel?? Hur e d nu... Trodde att neontetra var tåligare än kardinal...?

Enligt Zoopet så är de det :) Men antagligen varierar det något mellan olika populationer?
#26 - 24 mars 2008 18:41
Okej jag tackar så mycket för den infon. Har en sista fråga nu hehe.

Sen blir det ett Införskaffande i morgon en Ljusramp akvariumet är 95-96

Cm långt & 40-41 cm bred sen har den ett djup på 40 cm. Så jag vet inte om

man ska ha ett rör eller två st någon som kan hjälpa mig med det hur många! ?
#27 - 24 mars 2008 18:48
NIC skrev:
som Batski skriver enligt Zoopet är Neontetran tåligare men av egen erfarenhet så tycker jag att Kardinalen är tåligare,beror mycket vad du köpt den och dem i sin tur har fått tag i dem gäller då främst neontetran hur den odlas i Europa vet inte riktigt hur det är med Kardinaltetran var det odlad främst.
#28 - 24 mars 2008 18:51
Ja det får bli Kardinal ser mycket bra utt på bilder man ser. sen om någon kan svara på

den här frågan med Sen blir det ett Införskaffande i morgon en Ljusramp akvariumet är

95-96 Cm långt & 40-41 cm bred sen har den ett djup på 40 cm. Så jag vet inte om man

ska ha ett rör eller två st någon som kan hjälpa mig med det hur många! ?
#29 - 24 mars 2008 18:52
Ok, ja har du den erfarenheten så tänker inte jag komma och säga att du har fel ;)
#30 - 24 mars 2008 18:53
(stene)
Ok, ja har du den erfarenheten så tänker inte jag komma och säga att du har fel ;)
#31 - 24 mars 2008 18:54
Jag skulle nog satsa på två, men ett borde fungera utmärkt!
#32 - 24 mars 2008 20:01
Robin_H skrev:
Ja det får bli Kardinal ser mycket bra utt på bilder man ser.

Ja de är riktigt fina tycker jag. Men tänk på att vänta med att skaffa dem tills akvariet blivit riktigt inkört.

Beträffande lysrör så har jag 2 stycken till mitt 110 liters, men jag tror du kan köra med ett. Om du får tag på Aquarelle så skulle jag rekommendera dessa. Mycket bra växtrör som håller länge.
#33 - 24 mars 2008 20:20
Okej tack för det du menar då att det kan bli för mycket med två rör. vad kan hända om

det blir för mycket ljus hur ska man vetta vad för w m.m jag ska ha på röret eller rören ?.
#34 - 24 mars 2008 20:27
Robin_H skrev:
Okej tack för det du menar då att det kan bli för mycket med två rör. vad kan hända om

det blir för mycket ljus

En del fiskar trivs inte när det är för ljust eftersom de ursprungligen kommer från regnskogen där det är en massa träd. Men har man mycket växter och eventuellt flytväxter så minskar ljusmängden något.

Robin_H skrev:
hur ska man vetta vad för w m.m jag ska ha på röret eller rören ?.

Det behöver du inte ens tänka på. Välj ett rör med rätt längd och rätt ljus bara.
#35 - 24 mars 2008 20:33
batski skrev:
En del fiskar trivs inte när det är för ljust eftersom de ursprungligen kommer från regnskogen där det är en massa träd. Men har man mycket växter och eventuellt flytväxter så minskar ljusmängden något.

Det behöver du inte ens tänka på. Välj ett rör med rätt längd och rätt ljus bara.

Ja bara tycker om de här forumet får så mycket hjälp 1000 tack till er alla

som hjälpt mig nu har jag info så jag klarar mig när jag är i afären i morgon ! ( tack )
#36 - 24 mars 2008 20:35
Ja Zoppet är fantastiskt :) Jag har lärt mig mycket här.
#37 - 24 mars 2008 20:45
Jag har alldrig skrivigt så mycket Inlägg som här blev medlem i dag nu är det Inlägg: 34 på mig så det är ett fantastiskt aktivt forum.

Annons