har ej frigolit i mitt malawikar.

#1 - 22 augusti 2004 17:10
Hej!

Det är så att när jag inredde mitt malawikar med btn och sand o.s.v så lade jag inte i en frigolitplatta i botten i akvariumet utan lade ciklidgrus några centimeter upp och sen en hel del lavasten direkt på gruset.
Märkte ju sen givetvis att iaf en rätt stor lavasten undermineras rätt lätt när speciellt en hane gräver ändå ner till bottenglaset.
Men detta gäller endast en stor lavasten som jag har i centrum i karet. Min fråga är då om man kan ta bort den mittersta lavastenen (den som undermineras av hanen) och skyffla bort sanden därifrån så gott det går och lägga en liten bit frigolit där och sedan lägga den mittersta stenen tillbaka och skyffla tillbaka sanden runt stenen. Med denna metoden kommer det hamna en del ciklidgrus under frigoliten alltså mellan frigoliten och bottenglaset eftersom det är svårt att utföra detta under vattnet utan att lite sandgrus kommer att hamna emellan.

Vad tycker ni om min idé? Bäst vore en frigolitplatta under allt men nu har jag ju gjort bort mig på den fronten men jag ska göra det i nästa kar jag kör igång. Ibland är det störande att vara nybörjare. :)

Väldigt tacksam för hjälp. Mvh: Daniel.

Fortsatt trevlig helg !
#2 - 22 augusti 2004 17:13
Du kommer att märka att det inte är helt lätt att få ner frigoliten, den flyter och går gärna sönder om trycket mot den inte är jämt.
MVH
Magnus
#3 - 22 augusti 2004 18:47
Mitt tips är att tömma karet på grus, sten och fisk. Lägg i en frigolitskiva i botten och sedan i med allt igen. Visst det är jobb men det kommer att löna sig i slutändan då du slipper ligga sömnlös om nätterna och undra om stenarna har rasat eller inte. Dessutom så är det precis som Tropfrog säger ganska besvärligt att få ner en frigolitbit till botten i ett vattenfyllt kar.

//Rob
#4 - 22 augusti 2004 19:06
Det måste ju finnas andra saker att stoppa ner som han ersätta frigolit och som inte flyter!
En bit gummimatta/gummiduk tillexempel
#5 - 22 augusti 2004 19:26
Jag har bergoplattan ( http://www.flooring.se/se/bergoplattan.asp ) i botten på mitt malawikar. Funkar bra, men nästa gång ska jag köra med frigolit [:D]

Mvh. Martin
#6 - 22 augusti 2004 20:21
okej, tack för era svar.

men det där med att det hamnar grus mellan frigolit och bottenglas är lungt iaf eller ?
#7 - 22 augusti 2004 20:25
måste väl funka med en bit liggunderlag!?
#8 - 22 augusti 2004 20:26
Har själv malawikar och vet hur det är att ha extremt grävande fiskar. Vi har i princip ett ommöblerat kar varje gång vi tittar in i det.

Av erfarenhet vet jag att det är viktigt att se till att det inte blir ett stenras i karet eftersom det finns risk att fiskarna befinner sig inunder.

Men det är oxå värt att veta att om man har sand med lite större gruskorn i så finns risken att några gruskorn hamnar mellan lavastenen och bottenglaset. Detta kan medföra att det blir punktbelastning på ett ända ställe och olyckan kan vara framme.

Själv missade jag också att lägga något mellan gruset och lavastenarna och när jag väl fick tummen ur xxxxxx och fixade till det med ett gammalt liggunderlag, så fann jag småstenar från gruset inbäddat i bottenglaset. Hade kunnat gå riktigt illa.

Så ta dig besväret, både för din egen skull och dina fiskars skull, och töm karet och lägg något mellan stenarna och bottenglaset. Det käns lite besvärligt medans man gör det men är värt besväret. Lycka till!
#9 - 23 augusti 2004 07:21
Jag kör liggunderlag i mitt 375, och friggolit i mitt 450.

Men rekomenderar liggunderlag! Det är mkt smidigare att hantera, smular inget osv =)
#10 - 23 augusti 2004 08:14
Funderar på att starta ett Malawikar, hur tjockt är liggunderlaget som ni lägger i botten på karet? Har själv ett liggunderlag mellan akvariemöbelns skiva och akvariet (Akvarielagret säljer ett liggunderlag som endast är ca 3mm tjockt)?
#11 - 23 augusti 2004 08:39
Liggunderlag 7mm
Frigolit 1cm

3mm låter ju rätt lite måste jag säga.
#12 - 23 augusti 2004 18:30
Det där underlaget som var 3 mm är nog mer tänkt att ligga under (helglas)akvariet.
#13 - 23 augusti 2004 18:44
Jag brukar silikona ihop mina stenar och sätta fast dom på en
bit plexiglas, då rasar dom garanterat inte :) och glaset borde också klara sig

Annons