Har du råkat ut för akvarie läckage?

#1 - 31 augusti 2011 23:43
Jag vänder mej till er som haft oturen att ert akvarium börjat läcka av en eller annan orsak (eller känner någon som råkat ut för det och vet vad som hände). Jag vill veta hur vattnet betett sej då när det runnit ut, t.ex om det har runnit jämsmed akvariet eller sprutat ut så det kommit en bit bort ifrån akvariet? Kom det ut mycket vatten på kort tid eller gick det långsamt?
Ju fler iaktagelser från olika läckage desto bättre.
#2 - 1 september 2011 00:41
Ett av mina kar läckte relativt fort ut när silikonet brast.. de andra ran de bara lite längst botten på akvariet.. men de e väll olika från gång till gång skulle ja tro e de i silikonet de brister rinner de nog någorlunda långsamt ut men skulle glaset spricka antar jag att du kan se fram emot ett högre tryck och på så sätt kanske lite sprinkler effekt..
#3 - 27 september 2011 11:10
Min syrra väckte mig en morgon, lite smått panikslagen och ropade att akvariet i vardagsrummet sprungit läck. Det var mitt 8-kantiga 400-liters kar som spruckit i ena silikonfogen. Det sprutade en stråla som hade tömt nästan halva akvariet vilket resulterade i att det var vatten på nästan hela vardagsrumsparketten... i vild panik slängde vi ut alla våra handukar och badlakan över hela golvet och började torka upp. fick även tömma en del vatten för att få vattenytan under silikonbrottet. alla fiskar klarade sig och inte heller minsta vattenskada, man kan säga att jag hade ganska tur då vattnet lika gärna kunnat rinna ner till grannen.. :p
#4 - 27 september 2011 11:30
hade ställt ett 60L kar på ett bord som inte var jämt alls så hörnen var i luften. ( jag var inte så gammal då) så det sprack i botten. var mest att jag kom hem o det var vatten på golvet. inget sprutande eller så. bara att det rann ut sakta
#5 - 27 september 2011 11:48
Inte läckage.. men jag lyckades göra det smarta att dra ur slangen med backventilen till mäsket så att en luftslang gick till akvariumet och hängde ner utfrån karet.
Medans jag håller på och gör nytt mäsk ringer det på dörren.. grannen under undrar varför det rinner vatten ner för hennes vägg. =)
Va inte många liter som hann gå men det rann rakt ner till grannen. Ojoj om mitt 260L går sönder =D
#6 - 27 september 2011 12:02
Kub 50 x 50 x 50 cm, egenlimmad

trycktestade skiten med att vattenfylla

stod i uterummet för test under en vecka

dagen innan jag skulle ta in det, för då tyckte jag det räckte med test.

satt och åt middag

mindre explosion i uterummet

springer ut

en ruta helt släppt

110-115 liter på golvet

där dog alla projekt med att göra egna helglaskar,,,,,,,

.
#7 - 27 september 2011 12:09
mes. upp på hästen igen. mer lim. o bättre förarbete.
#8 - 27 september 2011 12:09
Var i närheten när ett silkonat 54 liters (ung) sprack i en hörnet (limfogen släppte). Det lät i hela huset eftersom det stod på 1,5 meter hög ställning. Var snabbt framme och klämde ihop burken och hustrun kom springandes med slang och hink på min "inrådan". Detta hände på 80-talt men förklarar varför mitt äldsta akvarium är förstärkt med duct-tejp...
[:-9]
Sedan hade jag väl ett mindre läckage på ett större akvarium orsakat av att lite fukt sakta men säkert runnit ner i understödjande spånplatta som reste sej till att undre glasplattan int klarade av det längre.
#9 - 27 september 2011 12:54
En "nära döden" upplevelse inträffade i sovrummet för ett par år sedan.

hyfsat nyinköpt hörnkar på 110 liter, det var egengjort av han jag köpte det av.

funkade fint i kanske ett år

en natt så vaknar jag och frugan av en j-a smäll.

sätter oss upp, tänder lampan, glor oss omkring, och ser att det är på väg att gå åt h-e med karet.

mittstaget däruppe, det som håller ihop allt (ungefär som taket på en normal bil) har släppt och ramlat ner i karet.

effekt nr 1: täckglasen rasade oxå ner i karet
effekt nr 2: ljusrampen låg 1,2mm från vattnet
effekt nr 3: mittstaget höll ju ihop allt, så när det släppte, så började limfogarna släppa i hörnen

AKUT hålla emot med två långa armar, huvud och en fot (sa jag att klockan var cirka 03,00 ?), medans
man instruerar frugan att hämta slang och dunk, sedan utbilda frugan i hur man startar tömning,
sedan få henne att tömma ut kanske 60-70 liter, ner till det var kanske 6-7 cm vatten kvar......

det var inte lätt.....

mest synd var det om firrarna som var ett mindre gäng med spetsnosskalarer.....

de fick ligga på sidan tills morgonen kom.....

.
#10 - 27 september 2011 12:55
hannesc skrev:
mes. upp på hästen igen. mer lim. o bättre förarbete.

japp....en sådan total wimp är jag att jag numera enbart har 63 liter och 200 endler + 75 ancistrus......

men jag kommer snart tebax med ett 96 liters....

.
#11 - 27 september 2011 13:25
Kensa skrev:

men jag kommer snart tebax med ett 96 liters....

.

oooOOOooo....!! sheeit kensa! du är inte blyg du. jag skulle aldrig vågat. tänk om man vore så tuff som dig....
#12 - 27 september 2011 13:41
hannesc skrev:
oooOOOooo....!! sheeit kensa! du är inte blyg du. jag skulle aldrig vågat. tänk om man vore så tuff som dig....

yra lagom.......

.
#13 - 27 september 2011 13:46
:p

Annons