Har dom pökat?

#1 - 9 december 2007 20:48
[ATTACH]9197[/ATTACH] Är detta ägg ifrån mina äppelsnäckor? isåfall ska dom inte vara ganska så mjuka? dessa var hårda och gick sönder så fort jag rörde dom... hitta dom i mitt akvaterrarium som då har ganska så hög luftfuktighet.
#2 - 9 december 2007 20:52
jupp de har gängat och gjort barbapappahus de skall vara hårda
#3 - 9 december 2007 20:52
Japp, det är ägg från Ampullaria. Dom ska visst vara väldigt hårda har jag läst.
#4 - 9 december 2007 20:53
woohoo! på tal om det, hur ser det ut när dom pökar? förut så var dom på varandra och göttade sig lite... sen gick ena iväg men nyss så var dom på varandra igen...
#5 - 9 december 2007 20:59
men kan inte flytta på dom eller så så att inte mina kräftor äter dom sen?? hörde att man kan lägga dom på en bit frigotit eller så?
#6 - 9 december 2007 21:01
patriksg skrev:
men kan inte flytta på dom eller så så att inte mina kräftor äter dom sen?? hörde att man kan lägga dom på en bit frigotit eller så?

jag brukar skära loss dom med ett rakblad och lägga den på frigolit eller något som flyter så kryper dom ner när dom kläckts sen. men man får se till så att inte frigoliten tippar av vattendraget, då är äggen körda.
#7 - 9 december 2007 21:02
patriksg skrev:
woohoo! på tal om det, hur ser det ut när dom pökar? förut så var dom på varandra och göttade sig lite... sen gick ena iväg men nyss så var dom på varandra igen...

De hänger lite på varandra sen är det klart honan kryper upp och lägger äggen..

www.haack.se/lillasnigel.htm
www.haack.se/lillasnigelII.htm
www.haack.se/lillasnigelIII.htm
#8 - 9 december 2007 21:04
peterhaack skrev:
De hänger lite på varandra sen är det klart honan kryper upp och lägger äggen..

www.haack.se/lillasnigel.htm

www.haack.se/lillasnigelII.htm

www.haack.se/lillasnigelIII.htm

på bild 3 där vad var det fär en? man kan dom med att göra det 2 gånger på typ 1 timme? det är rätt bra ;)
#9 - 9 december 2007 21:06
bild tre i vilken serie då?
#10 - 9 december 2007 21:08
#11 - 9 december 2007 21:14
ja det är en randig äpplesnäcka det med som lägger ägg sen att man har en massa sånna korvar i byttan gör att man först inte ser ngra men rätt vad det är så är 16st lagda på ngn vecka av 4 olika färger på snäckorna..

Hur ofta de kan vet jag inte.. men idag skärs de ner helt och får trilla till botten för att ge tillskott till föräldrarna och andra hungriga odjur
#12 - 9 december 2007 21:14
hur många olika klumpar brukar dom lägga? 1-2?
#13 - 9 december 2007 21:20
1 är nog vanligt men sen när de märkt hur kul det är gör de om det och om det och om det hehe
#14 - 9 december 2007 21:22
hehe okej, tack peter! ska jag lägga dom på en frigolit skiva i morgon och ha i mitt 50L räkkar, där blir dom inte till mat!!!
#15 - 10 december 2007 07:56
Såg nu idag att dom även hade lagt en sån klump mitt på rutan med =) kul att dom kommer igång!!
#16 - 10 december 2007 17:28
patriksg skrev:
Såg nu idag att dom även hade lagt en sån klump mitt på rutan med =) kul att dom kommer igång!!

hehe, sa ju att dom var virila saker.., men passa dig snart får du för många, och dom belastar vattnet rätt hårt....
#17 - 10 december 2007 17:30
hehe, sa ju att dom var virila saker.., men passa dig snart får du för många, och dom belastar vattnet rätt hårt....

Ja men blir dom för många kan man alltid byta eller sälja, lättare att fånga dom är vad det är att fånga räkorna!!! hehe.

såg i morse att dom hade lagt en stor klump rom till mitt på rutan.. kul =)

Annons