Har dom inget bättre för sig ?

#1 - 8 mars 2008 11:26
http://sydsvenskan.se/varlden/article307165.ece

Otroligt vad ett par teckningar kan ställa till :confused:
#2 - 8 mars 2008 11:33
Flera medier i framför allt Danmark beslöt nyligen att återigen publicera de så kallade Muhammedkarikatyrerna sedan det framkommit att det fanns mordplaner mot en av tecknarna.

Hoppas verkligen de skrivit fel i artikeln annars är dansk media riktigt riktigt korkade.
#3 - 8 mars 2008 11:34
Förstår inte heller denna hysteri.

Visst är religon härligt (ironi)
#4 - 8 mars 2008 11:35
Hoppas verkligen de skrivit fel i artikeln annars är dansk media riktigt riktigt korkade.

Tyvärr så var det nog just så det var Robin.:(
Dom beslöt sig för att publicera bilderna för att skapa lite hysteri igen.
Bilagor:
#5 - 8 mars 2008 11:37

Det är inte dansk media som är korkade utan dessa religiösa mussar.
#6 - 8 mars 2008 11:39
Mordplanerna på tecknarna lär väl inte läggas ner när man retat upp dem igen eller?
Jag tycker det är otroligt klumpigt gjort av medierna som äventyrar tecknarnas liv än en gång bara för att som Mattias skriver, skapa hysteri.
#7 - 8 mars 2008 12:00

Ja, att ta strid FÖR yttrandefrihet MOT förtryck och mord är definitivt korkat.

Fråga ALLA svenska media.

Yttrandefrihet är trots allt bara själva grundbulten i demokrati, vad skall man med sån skit till när man kan låta religiösa fanatiker bestämma vad man får säga eller publicera istället.
#8 - 8 mars 2008 12:05
Dom väljer att publicera bilderna för att rikta uppmärksamheten bort från en enskild tecknare.
#9 - 8 mars 2008 12:05
Azur skrev:

Yttrandefrihet är trots allt bara själva grundbulten i demokrati, vad skall man med sån skit till när man kan låta religiösa fanatiker bestämma vad man får säga eller publicera istället.

Bra svarat.
#10 - 8 mars 2008 14:42
Azur skrev:

kan bara hålla med Azur
#11 - 8 mars 2008 15:03
Och jag med
#12 - 8 mars 2008 15:09
Azur skrev:

rödtoppen skrev:
kan bara hålla med Azur

Jag också...

Jag tycker inte om fanatiker överhuvudtaget... Vare sig de är religiösa, veganer, feminister lr nått annat..

Dalei Lama är en så imponerande människa, tycker jag.. Han försöker att generera positiva tankar och låta dem ta över de negativa.. T ex om han möter någon han spontant inte gillar så försöker han att hitta något positivt att foccusera på, t ex ett vackert hår..
Jag tror att tankar och känslor förökar sig och sprider sig..
Glädje, hat, positivt eller negativt..
En stor sol till alla som behöver det.. [:-174];)
#13 - 8 mars 2008 18:23
Ni tänker lite djupare och mer långsiktigt än vad jag gör. Jag tycker bara de äventyrar tecknarens liv ytterligare.
#14 - 8 mars 2008 18:47
"here we go again"
#15 - 8 mars 2008 18:53
Ni tänker lite djupare och mer långsiktigt än vad jag gör. Jag tycker bara de äventyrar tecknarens liv ytterligare.
Tyckte det stod i Sydsvenskan att det var tecknaren som ville det själva men denna gången med en ny bild,han var så gammal ändå så det spelade inte nån roll om han kolade ,det stod nåt sånt har jag för mig.
#16 - 8 mars 2008 18:56
Att yttrandefrihet är en grundbult i demokrati det är alldeles riktigt att få säga vad man vill är fundamentet bakom en fri debatt. Vad man säger är däremot en helt annan sak. Vi har det klassiksa exemplet att skrika "Det brinner" i en biosalong. Man skapar onödig och farlig panik och människor kan bli skadade.

Respekt är en annan grundbult, ofta bortglömd då det sällan formuleras bra i reglerande lagtexter, för demokrati. Bara för att man får förolämpa en religion, av vilka en liten minoritet är religiösa fanatiker, innebär inte att det är bra.

De danska karikatyrerna har inte fört världen närmare en lösning på de problem vi har. De har gett danska "höger" fanatiker nått att ge sig på alla muslimer för och gett muslimska fanatiker något att basera sin rekrytering på. Oavsett om man tillber Allah eller Pia Kaersgaard gör teckningarna bara livet enklare för extrema fanatiker. De tar upp tid i media, som vi kunde spenderat på något viktigare, och det är faktiskt förolämpande för en stor grupp moderata muslimer utan att ha något som helst vettigt syfte.

Teckningarna hör hemma i samma grupp som att skrika "det brinner" på en biograf. Det är lagligt att teckna och publicera dem, och det ska vara fortsätta vara lagligt, men det är fruktansvärd puckat och onödigt. Att förolämpa människor är ibland nödvändigt ont, men i detta fall helt onödigt.

Ompubliceringen gör som tidigare nämnts inte heller situationen bättre. Speciellt inte för tecknaren. Om orginalen bara var onödiga är ompubliceringen fullständigt vansinnig. Har dansk media inget bättre för sig?
mvh Mattias
#17 - 8 mars 2008 19:15
menar du att vi ska anpassa oss efter religiösa fanatiker, vad blir då nästa steg?

..förresten, vari ligger respekten att bränna den danska flaggan?

Nä- för mig är yttrandefriheten viktig (även om jag inte håller med om allt som skrivs)
#18 - 8 mars 2008 19:30
bla bla bla... repspektera andra relioner bla bla bla. dom får la tro på va dom vill men vi får la tycka va vi vill eller? norrmän bränner inte vår flagga för att vi skämtar med dom eller hur?
#19 - 8 mars 2008 19:36
bla bla bla... repspektera andra relioner bla bla bla. dom får la tro på va dom vill men vi får la tycka va vi vill eller? norrmän bränner inte vår flagga för att vi skämtar med dom eller hur?
Tror inte Norrmännen har fattat det än så du måste vara tyst om det:D
#20 - 8 mars 2008 19:37
ja men dom skämtar ju om oss ;)
#21 - 8 mars 2008 19:39
ja men dom skämtar ju om oss ;)
Jag tror att du inte fattade mitt skämt alls;):D
#22 - 8 mars 2008 19:52
stene skrev:
Tror inte Norrmännen har fattat det än så du måste vara tyst om det:D

hehe- försent, vi vet redan om det :D (jag är svensk/norsk och blir påhoppad av skämt på båda sidorna :D[B)])
#23 - 8 mars 2008 20:03
....får säga att nu när jag tänker på det så känner jag mig väldigt kränkt, nu är bara frågan: Vilken flagga ska jag bränna- den Svenska eller den Norska[:-52]
#24 - 8 mars 2008 20:06
rödtoppen skrev:
....får säga att nu när jag tänker på det så känner jag mig väldigt kränkt, nu är bara frågan: Vilken flagga ska jag bränna- den Svenska eller den Norska[:-52]
Ta den Svenska men skit i den Skånska bara så bryr jag mig inte så mycket om det:D
#25 - 8 mars 2008 20:08
Näää- inte kan jag ta den Skånska- det vore ju att bränna sitt hjärta :D
Maffia666
#26 - 9 mars 2008 06:19
Azur skrev:

Huvudet på spiken!!! Hurra för Dansk media. som inte viker ner sig för dessa dårar!!
#27 - 9 mars 2008 10:46
hurra för azur!!!
#28 - 9 mars 2008 17:03
Maffia666 skrev:
Huvudet på spiken!!! Hurra för Dansk media. som inte viker ner sig för dessa dårar!!

Nej, de viker sig för andra dårar. Nationalistiska och rasistiska elemnt i danmark. Därav resultatet. Ang att bränna den danska flaggan, varför skulle de inte bränna den danska flaggan? Varför ska resten av världen respektera oss i norr/väst när vi behandlar dem som andra klassens människor? När vissa västländer, inklusive danmark, bedriver folkmord i irak. Våra största demokratier har var instumentella i att skapa de värsta diktaturerna i moden historia. När vi som svar på terrorism från ett en ytters liten och extrem grupp straffar och jagar alla som råkar svära vid den religion som denna lilla extrema grupp förvrängt och förvridit i sitt syfte. Al-Quaeda och islam.

Jag hörde en väldigt bra parallell i höstas. För de som kommer ihåg estonia väldigt målande. När estonia sjönk 94 kände nästan alla svenskar någon som kände någon som hade direkt anknytning till estonia. Det var en total påverkan som kom nästan alla svenska mycket nära. Av de 800 offren var runt 500 svenskar. 500 svenska dödsfall på 9 miljoner innevånare, 1 dödsfall per 18.000. I det totala guantanamo system har c:a 100.000 muslimer fänglsats ofta på lösa grunder. I detta system har danmark deltagit aktivt som mellanlandningsplats och med aktiva trupper. 100.000 muslimsa fångar, väldigt många helt vanliga människor. Den totala mängden muslimer i världen är c:a 1.8 miljarder. Nu är inte den globala muslimska världen lika homogen som sverige men det motsvarar 1 fånge per 18000 muslimer. Muslimer världen över är rädda och arga för vad denna olagliga och omännskliga massarresteringar har gjort. Varför ska de inte bränna den danska flaggan? Att de "väntar" tills en dansk tidning gör skämtteckningar av muhammed torde väl snarare tolkas som förlåtande och kompromissvilja.

Vad skulle svenskar ha sagt om en finsk ubåt hade sänkt Estonia?

Men visst det är alltid enklare att visa TV bilder på de elaka och hemska muslimerna. Tro att sverige blir ett bättre land när vi inte ägnar oss åt humanistisk och moralisk verksamhet, flyktingmotagning. Samt lägga sin rädsla på de som är "minst" lika oss istället för på de som bevisligen begår de brott vi så föraktar och fruktar.

I slutsats, de danska skämtteckningarna och att västmedia mer ägnar sig åt att följa staten och svartmåla "fienden" än ifrågasätta vad regeringarna gör egentligen är ett mycket större hot mot yttrandefriheten än muslimer någonstans någonsin kan bli.
mvh Mattias
#29 - 9 mars 2008 17:11
Har du gått en kvällskurs hos vänsterpartiet eller vad är det med dig?
#30 - 9 mars 2008 17:22
jag fattar inte vad Estonia har med saken att göra
#31 - 9 mars 2008 17:28
morphriz skrev:
Nej, de viker sig för andra dårar. Nationalistiska och rasistiska elemnt i danmark. Därav resultatet. Ang att bränna den danska flaggan, varför skulle de inte bränna den danska flaggan? Varför ska resten av världen respektera oss i norr/väst när vi behandlar dem som andra klassens människor? När vissa västländer, inklusive danmark, bedriver folkmord i irak. Våra största demokratier har var instumentella i att skapa de värsta diktaturerna i moden historia. När vi som svar på terrorism från ett en ytters liten och extrem grupp straffar och jagar alla som råkar svära vid den religion som denna lilla extrema grupp förvrängt och förvridit i sitt syfte. Al-Quaeda och islam.

Jag hörde en väldigt bra parallell i höstas. För de som kommer ihåg estonia väldigt målande. När estonia sjönk 94 kände nästan alla svenskar någon som kände någon som hade direkt anknytning till estonia. Det var en total påverkan som kom nästan alla svenska mycket nära. Av de 800 offren var runt 500 svenskar. 500 svenska dödsfall på 9 miljoner innevånare, 1 dödsfall per 18.000. I det totala guantanamo system har c:a 100.000 muslimer fänglsats ofta på lösa grunder. I detta system har danmark deltagit aktivt som mellanlandningsplats och med aktiva trupper. 100.000 muslimsa fångar, väldigt många helt vanliga människor. Den totala mängden muslimer i världen är c:a 1.8 miljarder. Nu är inte den globala muslimska världen lika homogen som sverige men det motsvarar 1 fånge per 18000 muslimer. Muslimer världen över är rädda och arga för vad denna olagliga och omännskliga massarresteringar har gjort. Varför ska de inte bränna den danska flaggan? Att de "väntar" tills en dansk tidning gör skämtteckningar av muhammed torde väl snarare tolkas som förlåtande och kompromissvilja.

Vad skulle svenskar ha sagt om en finsk ubåt hade sänkt Estonia?

Men visst det är alltid enklare att visa TV bilder på de elaka och hemska muslimerna. Tro att sverige blir ett bättre land när vi inte ägnar oss åt humanistisk och moralisk verksamhet, flyktingmotagning. Samt lägga sin rädsla på de som är "minst" lika oss istället för på de som bevisligen begår de brott vi så föraktar och fruktar.

I slutsats, de danska skämtteckningarna och att västmedia mer ägnar sig åt att följa staten och svartmåla "fienden" än ifrågasätta vad regeringarna gör egentligen är ett mycket större hot mot yttrandefriheten än muslimer någonstans någonsin kan bli.

mvh Mattias
Dem du menar eller skriver om ska eller skall vara folk som vill järna spränga andra,det förmodar jag eftersom dem grips annars skulle det vara fruktansvärt...HUR KAN DU HÅLLA MED DESSA FOLKET det är ju för F.n skrämmande
#32 - 9 mars 2008 17:30
morphriz skrev:
Respekt är en annan grundbult, ofta bortglömd då det sällan formuleras bra i reglerande lagtexter, för demokrati. Bara för att man får förolämpa en religion, av vilka en liten minoritet är religiösa fanatiker, innebär inte att det är bra.

Pratar du med kristna araber så håller de inte med dig alls.
Respekt ska visas från båda sidor och enligt muslimer så är alla icke troende svin. Du kan konvertera till Islam men aldrig från det i muslimska länder. Egyptierna tycker att Sverige gör samma misstag som Egyptien gjorde förrut, de välkomnade muslimer och nu har muslimerna tagit över Egyptien och tömmer stadskassan och landet på antikviteter. De påstår att muslimernas hälsning till varandra är: "Var lugn, vi ska snart ta över, svenskarna har ingen tro"....

När USA gick in i Irak så spottade och svor jag över USA som de flesta andra svenskar, tills jag mötte araber som stod och hejade på USA :confused: Frågvis som jag är knallade jag ner till lokala Pizzerian och frågade grabbarna, kristna från Libyen, Syrien och Egyptiern. Svaret blev att muslimer förstår inget annat språk och heja Bush. En Irakiska höll med även om hon oroade sig över sina släktingar och att Sadam ändå hade hållit fanatikerna i schack och vad de skulle ställa till det nu..

Jag bestämde mig då att inte ha några åsikter om något som jag inte vet någonting om alls... [:o] Så fråga mig om något som jag kan och vet något om.. Inte något jag har läst eller hört... I den här frågan vet jag absolut ingenting och har inga åsikter!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

[COLOR=Purple]Jag säger som hippies... Love, peace and understanding..[/COLOR]
#33 - 9 mars 2008 17:42
morphriz skrev:

mvh Mattias

Om islam och muslimer som grupp ska undantas från kritik och satir,vilka andra grupper ska då kunna ställa samma krav i ett samhälle med yttrandefrihet?
#34 - 9 mars 2008 19:04
stene skrev:
Dem du menar eller skriver om ska eller skall vara folk som vill järna spränga andra,det förmodar jag eftersom dem grips annars skulle det vara fruktansvärt...HUR KAN DU HÅLLA MED DESSA FOLKET det är ju för F.n skrämmande

Personligen är jag en tämligen militant ateist och jag värnar om min rätt till min personliga tro. Samtidigt värnar jag om andras rätt att tro vad de vill. Jag förväntar mig att ingen ska attackera mig eller förlöjliga min tro. Jag ser med fasa hur du och väldigt många med dig har svalt att ALLA muslimer är likadana och vill inget hellre än att bomba och ta över världen.

Katharina skrev:
Pratar du med kristna araber så håller de inte med dig alls.

Respekt ska visas från båda sidor och enligt muslimer så är alla icke troende svin.

<snip>

Jag bestämde mig då att inte ha några åsikter om något som jag inte vet någonting om alls... [:o] Så fråga mig om något som jag kan och vet något om.. Inte något jag har läst eller hört... I den här frågan vet jag absolut ingenting och har inga åsikter!!!!!!!!!!!!!!!!!!! [/B]

Jag skulle säga att din första mening är en stark åsikt.

Katharina skrev:
[COLOR=Purple]Jag säger som hippies... Love, peace and understanding..[/COLOR]

Jag med... jag tillämpar det oxå på alla de som fråntagit sina rättigheter för att de råkar vara muslimer. Inte bara på mina "kompisar" i västvärlden.

rödtoppen skrev:
Om islam och muslimer som grupp ska undantas från kritik och satir,vilka andra grupper ska då kunna ställa samma krav i ett samhälle med yttrandefrihet?

Vem har sagt att de ska undantas. Det finns mycket att kritisera i den muslimska världen. De danska teckningarna är dock varken kritik eller satir. De utmålar muhammed som självmordsbombare. Jag kommer ihåg när utställningen i sverige utmålade jesus som homosexuell. Det blev ett j-a rabalder och olika kyrkor la sig i och försökte stopp den. Vilket i förflyttat till fattiga muslimsa länder ger de som protesterar högst makt och plats i debatten. Mao, teckningarna stärker de som är extrema pga de moderata rätteligen, med religös logik, blir arga.
#35 - 9 mars 2008 19:08
Wieder skrev:
Har du gått en kvällskurs hos vänsterpartiet eller vad är det med dig?

nej, har du gått en kvällskurs hos Haliburton eller CIA? Eller kanske bara tittar lite mycket på TV, svårt att se skillnad numera.

rödtoppen skrev:
jag fattar inte vad Estonia har med saken att göra

Lika många svenskar blev direkt påverkade av estonia som muslimer blivit direkt påverkade av det amerikanska illegala fängelsesystemen, strikt proportionellt räknat. Många i den muslimska världen är rädda för "försvinna" in i det systemet.
#36 - 9 mars 2008 19:14
Vad jag menar är inte alls som du beskriver,dem som blir tagna förmodade jag att dem ska vara terorister jag sa inte att ALLA är likadana och ska ha samma behandling.
#37 - 9 mars 2008 19:16
Intressant att så många missar min poäng.

1/ Dansk medias ompublicering hjälper ingen eller fösvarar inte yttrandefriheten.

2/ Muslimer i arabvärlden är arga och rädda för västvärlden pga det övervåld vi f.n. brukar mot dem i afganistan, i irak och i de gömda fängelsesystemen.

3/ Muslimska galningar, terrorister och andra, är lika farliga som västgalningar. Men västvärldsgalningar, som ex Bush et. al., gör mycket större skada när de går lös på folk.

4/ De flesta muslimer jobbar, har familjer och barn. De hoppas på en bra framtid för dessa med fred och frihet. En extra titt visar att vi har mycket mer gemensamt som människor än vad som skiljer oss pga religion eller annat.

Jag är pacifist och humanist. Jag köper inte att det finns ett så stort hot som vissa västregeringar vill att jag ska tro.
#38 - 9 mars 2008 19:21
stene skrev:
Vad jag menar är inte alls som du beskriver,dem som blir tagna förmodade jag att dem ska vara terorister jag sa inte att ALLA är likadana och ska ha samma behandling.

Jag förstår det. Problemet är just att det finns inget som helst koll på vilka som tas. Det finns ingen öppen rättslig prövning och ingen vet. Där information om vilka som tas har läckt ut har det visat sig att många varit helt oskyldiga. Detta tycker jag är farligt. Att ingen får en rättegång och att människor som du själv antar att regeringar inte behandlar någon fel och bara tar "riktiga" terrorister.

Googla lite så hittar du en del exempel på motsatsen. Tom där folk har blivit fängslade bara för att de kritiserat den olovliga fängsligen.

Mycket farligt, i min mening i sig mycket farligare för vår frihet och demokrati än vad några galningar med bomber någonsin kan bli.
Bilagor:
#39 - 9 mars 2008 19:51
morphriz skrev:

Vem har sagt att de ska undantas. Det finns mycket att kritisera i den muslimska världen. De danska teckningarna är dock varken kritik eller satir. De utmålar muhammed som självmordsbombare. Jag kommer ihåg när utställningen i sverige utmålade jesus som homosexuell. Det blev ett j-a rabalder och olika kyrkor la sig i och försökte stopp den. Vilket i förflyttat till fattiga muslimsa länder ger de som protesterar högst makt och plats i debatten. Mao, teckningarna stärker de som är extrema pga de moderata rätteligen, med religös logik, blir arga.

Att teckningarna är satir torde väl vara en självklarhet, vad skulle de annars definieras som? Satir kan vara grym och upplevas som kränkande av den som "drabbas", men det får man helt enkelt tåla i en fri debatt och det är väl en sån vi alla vill ha?
#40 - 9 mars 2008 21:21
morphriz skrev:

Jag skulle säga att din första mening är en stark åsikt.

Missade du att det inte var min åsikt utan arabers, som jag har pratat med????
#41 - 9 mars 2008 21:30
morphriz skrev:
Intressant att så många missar min poäng.

1/ Dansk medias ompublicering hjälper ingen eller fösvarar inte yttrandefriheten.

2/ Muslimer i arabvärlden är arga och rädda för västvärlden pga det övervåld vi f.n. brukar mot dem i afganistan, i irak och i de gömda fängelsesystemen.

3/ Muslimska galningar, terrorister och andra, är lika farliga som västgalningar. Men västvärldsgalningar, som ex Bush et. al., gör mycket större skada när de går lös på folk.

4/ De flesta muslimer jobbar, har familjer och barn. De hoppas på en bra framtid för dessa med fred och frihet. En extra titt visar att vi har mycket mer gemensamt som människor än vad som skiljer oss pga religion eller annat.

Jag är pacifist och humanist. Jag köper inte att det finns ett så stort hot som vissa västregeringar vill att jag ska tro.

Det var ingen som missade din poäng. Hur många skämtteckningar osv finns det inte på Jesus???

Jag känner och umgås med ganska många araber, hur många känner du?? Det känns som att du bara är en idealist som sitter någonstans och anser utefrån humanistiska ideal. Men min egen åsikt i frågan är fortfarande precis som hippies... Förståelse från båda sidor...

Den enda åsikten jag inte kan låta bli att ha när det gäller dessa länder är att de ligger ungefär 100 år efter oss i utveckling och att vi kanske försöker att tvinga på dem en förändring för fort. Vi får inte glömma att det bara är 100 år sedan som respektabla, gifta kvinnor skulle ha huckle och dölja håret i Sverige också!!!

Återigen, förståelse från båda sidor... [:-174]
#42 - 9 mars 2008 22:14
rödtoppen skrev:
Att teckningarna är satir torde väl vara en självklarhet, vad skulle de annars definieras som? Satir kan vara grym och upplevas som kränkande av den som "drabbas", men det får man helt enkelt tåla i en fri debatt och det är väl en sån vi alla vill ha?

Det finns många olika sorters satir. Wikipedia: Satir är en skrivteknik där man påvisar brister hos subjektet (till exempel en individ, en organisation eller en stat) för att förlöjliga, ofta menat som en provokation eller för att få i stånd en förändring.

Kanske faller de danska teckningarna inom denna definition. Men jag anser att direkt propaganda inte är satir och i muhammedkarikatyrernas fall anser jag att de är en reflektion av rådande statsmakts agerande och åsikt. De är ren och skär propaganda och har mest gemensamt med judeteckningarna i 30-talets tyskland. Satir? kanske. Negativ skadlig propaganda? Definitivt.

Vi befinner oss i en tid då vi, ja vi svenskar oxå, utgör ett direkt och faktiskt hot mot människor i den muslimska världen. Detta inkluderar massor med helt oskyldiga människor som troligen knappt hade hört talas om Usama bin Laden för 9/11. I kontextet, vi skjuter på dem och förlöjligar deras religion, är reaktionen mot danmark inte speciellt konstig. Den största reaktionen är ju trots allt handelsembargo mot danmark, officiella protester från regeringar. De grupper som håller våld som främsta metod innebar de ett nytt skäl att dra in rekryter på. Naturligtvis är det dessa som västmedia fokuserar på, för att driva statspropagandan ännu djupare. De är fienden; vi är goda.

Våld är ingen lösning och just nu är det övervåld VI begår mot muslimer problemet.

Att bero på citat. Jag gillar Gandi's "Be the change you want to see in the world". Baserat på detta väljer jag tilltro till människor istället för rädsla och misstänksamhet.

Katharina skrev:
Missade du att det inte var min åsikt utan arabers, som jag har pratat med????

Om detta var den enda åsikt du hört från araber så har du nog inte pratat med många. Jag tolkade ditt inlägg som ett val att återberätta en specifik åsikt, som då reflekterade din åsikt. Om så inte var fallet får jag be om ursäkt.

Jag har hört många olika åsikter från boende i området, muslimer, kristna och judar, och åsikterna går lika mycket isär som debatten här i sverige i fråga, måhända aningens mindre filtrerad iom att våran debatt mestadels sker i etablerad media. Internet är en bra källa i ämnet.
#43 - 9 mars 2008 22:23
Katharina skrev:
Det var ingen som missade din poäng. Hur många skämtteckningar osv finns det inte på Jesus???

Jag känner och umgås med ganska många araber, hur många känner du?? Det känns som att du bara är en idealist som sitter någonstans och anser utefrån humanistiska ideal. Men min egen åsikt i frågan är fortfarande precis som hippies... Förståelse från båda sidor...

Den enda åsikten jag inte kan låta bli att ha när det gäller dessa länder är att de ligger ungefär 100 år efter oss i utveckling och att vi kanske försöker att tvinga på dem en förändring för fort. Vi får inte glömma att det bara är 100 år sedan som respektabla, gifta kvinnor skulle ha huckle och dölja håret i Sverige också!!!

Återigen, förståelse från båda sidor... [:-174]

100år efter oss? Är det vad du kallar förståelse? Det kallar jag ren och skär rasism.

Vad är det muslimerna ska förstå? Sen industrialismen har vi skjutit och bombat dem. Vi har kullkastat demokratiska regeringar i muslimska länder, Iran. Vi har kohandlat med de värsta banditer vi kunnat hitta och i utbyte mot olja gjort dem till diktatorer, Saddam mfl. Vi tvingar på dem förändring? Den förändringen skulle inte jag vilja ha!

Våld föder våld, hat föder hat... Huh, de hemska Jihadisterna kommer och tar oss. Bäst vi förolämpar första bästa grupp vi hittar som har någt gemensamt med dem.

Förståelse? Det är vad jag kallar flummig idealist som sitter i ett hörn och drömmer om sin egen kulturs överhöghet.

edit: För säkerhets skull, jag känner många araber. Jag har jobbat som frivillig i flera olika fredsorganisationer och i organisationer som hjälper invandrare i sverige.
#44 - 9 mars 2008 22:36
morphriz, ursäkta mitt ordval, men du verkar helt rubbad.

Vad har VI i Sverige gjort för att förtjäna hat från arabvärlden? Hur är VI i Sverige ett hot mot muslimerna? Vem är det som är rasist egentligen? Det är faktiskt du!

Vi i Sverige har faktiskt ingen som helst skuld i något som hänt i arabvärlden, inte Danmark heller för den delen. Att danskarna valde att publicera teckningarna var för att visa att vissa muslimer använder våld i religionens namn: Och titta på resultatet! Detta bekräftar enbart de så kallade "fördomar" vi hade om denna stenåldersreligion och dess utövare.

Du verkar väldigt inne på att försvara muslimerna. Att samma muslimer du försvarar bränner din fosterlandsflagga spelar ingen roll för dig?

Och att man tar så illa vid sig för ett par teckingar visar enbart hur efterbliven religionen är och att vi ska tänka efter både en och två gånger innan vi släpper in muslimer i Europa.

Många muslimer i Europa vill dessutom införa Sharia här. I England ville 60% av alla tillfrågade muslimer införa det. I Sverige har vi muslimer som går till val på att införa Sharia (bland annat en centerpartist) och Sveriges Muslimska Råd står bakom införandet av vissa Sharialagar, tex att kvinnan ska ärva hälften så mycket som mannen. Låter det sunt? Varför försvarar du ens idioter som mordhotar folk för teckningar? Det är absurt!
#45 - 9 mars 2008 22:42
Wieder skrev:
Varför försvarar du ens idioter som mordhotar folk för teckningar? Det är absurt!

Gör jag? Jag försvarar människor som mördas och förföljs. Jag tycker att våld är förkastligt i alla former. Jag anser att den danska publiceringen är onödig och har fått ett, troligen innan publiceringen, tämligen lättförståeligt resultat.

Våld föder våld, hat föder hat.... "Be the change you want to see inte the world"

Slåss och hata du, det har ett förutsägbart resultat iaf.
#46 - 9 mars 2008 23:15
morphriz skrev:
100år efter oss? Är det vad du kallar förståelse? Det kallar jag ren och skär rasism.

Hua... Nu blir jag arg. Var fick du rasism ifrån??? Diskuterade vi inte religion här??? Har inte kristendomen också varit en lekstuga för fanatiker förr i västvärlden??? Du behöver lära dig vad ordet rasist betyder. Det är någon som är emot raser och inte konstaterar brister i andra länder, det kan ju dessutom vara en fördel.. Många västerlänningar skulle ha velat slippa dagens stress.. Det är inte heller rasism att kritisera andras inställning. Rasism har med hudfärgen att göra!!! [:(!]

Så som du diskuterar så går det inte att prata med dig, man anklagar inte någon för rasism såfort de har någon kritik att framföra. Jag är den första att kritisera västvärlden och svensken i synnerhet är jag rasist då med????
Ett av världens äldsta strategier för att få bort yttrandefrihet världen över är att anklaga den som vågar öppna munnen för något, som du nu gjorde när du anklagar mig för rasism!
Nu är jag färdig på den här tråden, ingen trevlig diskussion. ;)
#47 - 10 mars 2008 17:47
Uj då, har vi fanatiker här med (inte bara fiskfanatiker alltså).

Rätt att tro på vad man vill är inte begränsat till de troende. Detta innebär att min tro, att inte tro (nej jag är inte ateist), är lika mycket värd att slåss för. Så, när de troende börjar respektera min rätt att förlöjliga deras tro precis som de förlöjligar min icke-tro så kan jag tänka mig att respektera deras tro (dock inte utan att jag även i fortsätningen kommer ifrågasätta den).

Btw, jag tolkar inte muhammed med bombturbanen som att han själv var terrorist (även om han troligtvis inte var en riktigt "hyvens" kille) utan att "muslimer" använder honom som ett försvar till att spränga andra människor i luften.

Alla muslimer är inte självmordsbombare men övervägande andel självmordsbombare har varit muslimer. Finns det inte då en logik i att icke-muslimer, med en smula skepsis, betraktar sina muslimska medmänniskor från behörigt avstånd tills dess fara verkar osannolik?

Men till den springande punkten: Är det rätt att avbilda muhammed med en bomb i turbanen? Självfallet är det så! Precis lika rätt som att avbilda jesus med ovan nämnda turbankille som en givande part i en ev. parningsritual dem emellan.

Skulle vissa bli upprörda över en sådan bild? Självfallet! Får de bli upprörda? Absolut! Är det en aktion i paritet med "brottet" att hota med att avrätta personen som ritat bilden? Njae...
/J

Annons