http://sydsvenskan.se/varlden/article307165.ece
Otroligt vad ett par teckningar kan ställa till :confused:
Flera medier i framför allt Danmark beslöt nyligen att återigen publicera de så kallade Muhammedkarikatyrerna sedan det framkommit att det fanns mordplaner mot en av tecknarna.
Robin_Hedstrom skrev:Hoppas verkligen de skrivit fel i artikeln annars är dansk media riktigt riktigt korkade.
Robin_Hedstrom skrev:Hoppas verkligen de skrivit fel i artikeln annars är dansk media riktigt riktigt korkade.
Azur skrev:Ja, att ta strid FÖR yttrandefrihet MOT förtryck och mord är definitivt korkat.
Fråga ALLA svenska media.
Yttrandefrihet är trots allt bara själva grundbulten i demokrati, vad skall man med sån skit till när man kan låta religiösa fanatiker bestämma vad man får säga eller publicera istället.
Azur skrev:Ja, att ta strid FÖR yttrandefrihet MOT förtryck och mord är definitivt korkat.
Yttrandefrihet är trots allt bara själva grundbulten i demokrati, vad skall man med sån skit till när man kan låta religiösa fanatiker bestämma vad man får säga eller publicera istället.
rödtoppen skrev:kan bara hålla med Azur
Tyckte det stod i Sydsvenskan att det var tecknaren som ville det själva men denna gången med en ny bild,han var så gammal ändå så det spelade inte nån roll om han kolade ,det stod nåt sånt har jag för mig.Robin_Hedstrom skrev:Ni tänker lite djupare och mer långsiktigt än vad jag gör. Jag tycker bara de äventyrar tecknarens liv ytterligare.
Tror inte Norrmännen har fattat det än så du måste vara tyst om det:Ddanneregner skrev:bla bla bla... repspektera andra relioner bla bla bla. dom får la tro på va dom vill men vi får la tycka va vi vill eller? norrmän bränner inte vår flagga för att vi skämtar med dom eller hur?
Jag tror att du inte fattade mitt skämt alls;):Ddanneregner skrev:ja men dom skämtar ju om oss ;)
Ta den Svenska men skit i den Skånska bara så bryr jag mig inte så mycket om det:Drödtoppen skrev:....får säga att nu när jag tänker på det så känner jag mig väldigt kränkt, nu är bara frågan: Vilken flagga ska jag bränna- den Svenska eller den Norska[:-52]
Huvudet på spiken!!! Hurra för Dansk media. som inte viker ner sig för dessa dårar!!Azur skrev:Ja, att ta strid FÖR yttrandefrihet MOT förtryck och mord är definitivt korkat.
Maffia666 skrev:Huvudet på spiken!!! Hurra för Dansk media. som inte viker ner sig för dessa dårar!!
Dem du menar eller skriver om ska eller skall vara folk som vill järna spränga andra,det förmodar jag eftersom dem grips annars skulle det vara fruktansvärt...HUR KAN DU HÅLLA MED DESSA FOLKET det är ju för F.n skrämmandemorphriz skrev:Nej, de viker sig för andra dårar. Nationalistiska och rasistiska elemnt i danmark. Därav resultatet. Ang att bränna den danska flaggan, varför skulle de inte bränna den danska flaggan? Varför ska resten av världen respektera oss i norr/väst när vi behandlar dem som andra klassens människor? När vissa västländer, inklusive danmark, bedriver folkmord i irak. Våra största demokratier har var instumentella i att skapa de värsta diktaturerna i moden historia. När vi som svar på terrorism från ett en ytters liten och extrem grupp straffar och jagar alla som råkar svära vid den religion som denna lilla extrema grupp förvrängt och förvridit i sitt syfte. Al-Quaeda och islam.
Jag hörde en väldigt bra parallell i höstas. För de som kommer ihåg estonia väldigt målande. När estonia sjönk 94 kände nästan alla svenskar någon som kände någon som hade direkt anknytning till estonia. Det var en total påverkan som kom nästan alla svenska mycket nära. Av de 800 offren var runt 500 svenskar. 500 svenska dödsfall på 9 miljoner innevånare, 1 dödsfall per 18.000. I det totala guantanamo system har c:a 100.000 muslimer fänglsats ofta på lösa grunder. I detta system har danmark deltagit aktivt som mellanlandningsplats och med aktiva trupper. 100.000 muslimsa fångar, väldigt många helt vanliga människor. Den totala mängden muslimer i världen är c:a 1.8 miljarder. Nu är inte den globala muslimska världen lika homogen som sverige men det motsvarar 1 fånge per 18000 muslimer. Muslimer världen över är rädda och arga för vad denna olagliga och omännskliga massarresteringar har gjort. Varför ska de inte bränna den danska flaggan? Att de "väntar" tills en dansk tidning gör skämtteckningar av muhammed torde väl snarare tolkas som förlåtande och kompromissvilja.
Vad skulle svenskar ha sagt om en finsk ubåt hade sänkt Estonia?
Men visst det är alltid enklare att visa TV bilder på de elaka och hemska muslimerna. Tro att sverige blir ett bättre land när vi inte ägnar oss åt humanistisk och moralisk verksamhet, flyktingmotagning. Samt lägga sin rädsla på de som är "minst" lika oss istället för på de som bevisligen begår de brott vi så föraktar och fruktar.
I slutsats, de danska skämtteckningarna och att västmedia mer ägnar sig åt att följa staten och svartmåla "fienden" än ifrågasätta vad regeringarna gör egentligen är ett mycket större hot mot yttrandefriheten än muslimer någonstans någonsin kan bli.
mvh Mattias
morphriz skrev:Respekt är en annan grundbult, ofta bortglömd då det sällan formuleras bra i reglerande lagtexter, för demokrati. Bara för att man får förolämpa en religion, av vilka en liten minoritet är religiösa fanatiker, innebär inte att det är bra.
morphriz skrev:
I slutsats, de danska skämtteckningarna och att västmedia mer ägnar sig åt att följa staten och svartmåla "fienden" än ifrågasätta vad regeringarna gör egentligen är ett mycket större hot mot yttrandefriheten än muslimer någonstans någonsin kan bli.
mvh Mattias
stene skrev:Dem du menar eller skriver om ska eller skall vara folk som vill järna spränga andra,det förmodar jag eftersom dem grips annars skulle det vara fruktansvärt...HUR KAN DU HÅLLA MED DESSA FOLKET det är ju för F.n skrämmande
Katharina skrev:Pratar du med kristna araber så håller de inte med dig alls.
Respekt ska visas från båda sidor och enligt muslimer så är alla icke troende svin.
<snip>
Jag bestämde mig då att inte ha några åsikter om något som jag inte vet någonting om alls... [:o] Så fråga mig om något som jag kan och vet något om.. Inte något jag har läst eller hört... I den här frågan vet jag absolut ingenting och har inga åsikter!!!!!!!!!!!!!!!!!!! [/B]
Katharina skrev:[COLOR=Purple]Jag säger som hippies... Love, peace and understanding..[/COLOR]
rödtoppen skrev:Om islam och muslimer som grupp ska undantas från kritik och satir,vilka andra grupper ska då kunna ställa samma krav i ett samhälle med yttrandefrihet?
Wieder skrev:Har du gått en kvällskurs hos vänsterpartiet eller vad är det med dig?
rödtoppen skrev:jag fattar inte vad Estonia har med saken att göra
stene skrev:Vad jag menar är inte alls som du beskriver,dem som blir tagna förmodade jag att dem ska vara terorister jag sa inte att ALLA är likadana och ska ha samma behandling.
morphriz skrev:
Vem har sagt att de ska undantas. Det finns mycket att kritisera i den muslimska världen. De danska teckningarna är dock varken kritik eller satir. De utmålar muhammed som självmordsbombare. Jag kommer ihåg när utställningen i sverige utmålade jesus som homosexuell. Det blev ett j-a rabalder och olika kyrkor la sig i och försökte stopp den. Vilket i förflyttat till fattiga muslimsa länder ger de som protesterar högst makt och plats i debatten. Mao, teckningarna stärker de som är extrema pga de moderata rätteligen, med religös logik, blir arga.
morphriz skrev:Intressant att så många missar min poäng.
1/ Dansk medias ompublicering hjälper ingen eller fösvarar inte yttrandefriheten.
2/ Muslimer i arabvärlden är arga och rädda för västvärlden pga det övervåld vi f.n. brukar mot dem i afganistan, i irak och i de gömda fängelsesystemen.
3/ Muslimska galningar, terrorister och andra, är lika farliga som västgalningar. Men västvärldsgalningar, som ex Bush et. al., gör mycket större skada när de går lös på folk.
4/ De flesta muslimer jobbar, har familjer och barn. De hoppas på en bra framtid för dessa med fred och frihet. En extra titt visar att vi har mycket mer gemensamt som människor än vad som skiljer oss pga religion eller annat.
Jag är pacifist och humanist. Jag köper inte att det finns ett så stort hot som vissa västregeringar vill att jag ska tro.
rödtoppen skrev:Att teckningarna är satir torde väl vara en självklarhet, vad skulle de annars definieras som? Satir kan vara grym och upplevas som kränkande av den som "drabbas", men det får man helt enkelt tåla i en fri debatt och det är väl en sån vi alla vill ha?
Katharina skrev:Missade du att det inte var min åsikt utan arabers, som jag har pratat med????
Katharina skrev:Det var ingen som missade din poäng. Hur många skämtteckningar osv finns det inte på Jesus???
Jag känner och umgås med ganska många araber, hur många känner du?? Det känns som att du bara är en idealist som sitter någonstans och anser utefrån humanistiska ideal. Men min egen åsikt i frågan är fortfarande precis som hippies... Förståelse från båda sidor...
Den enda åsikten jag inte kan låta bli att ha när det gäller dessa länder är att de ligger ungefär 100 år efter oss i utveckling och att vi kanske försöker att tvinga på dem en förändring för fort. Vi får inte glömma att det bara är 100 år sedan som respektabla, gifta kvinnor skulle ha huckle och dölja håret i Sverige också!!!
Återigen, förståelse från båda sidor... [:-174]
Wieder skrev:Varför försvarar du ens idioter som mordhotar folk för teckningar? Det är absurt!
morphriz skrev:100år efter oss? Är det vad du kallar förståelse? Det kallar jag ren och skär rasism.