Har detta hänt er!?

#1 - 4 november 2008 11:38
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Jag har då ett fint 240l akvarium och var "klar" med det (allt var precis som jag ville, alla fiskar jag ville ha fanns i)[/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Det var en tisdag då jag hade köpt den sista fisk som "fattades", den kvällen var det inget som helst konstigt med akvariumet.[/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Fast på torsdag så hade två Svärdbärare dött, men de var jätte gamla så jag brydde mig inte. Och det var så att jag hade de endas för min kusin gett dom till mig när han fick för många.[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Men sedan på fredag dog ytterligen två men det var en palletciklid också (som var ung), så jag frågade en kille som hållit på länge med akvarium om det kunde vara nått med vattnet. Som ex. parasiter, han trodde att det nog var nått sådan.[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Så jag först skulle behandla vattnet lite. Men när x-antal fiskar/algätare fortsatte dö efter helgen så fick jag så lov att göra ett stort vatten byte. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Då var det frid och fröjd hela tisdagen, ingen dog, men sen när jag for i väg på skolan ringde min mamma och sa att det blivit ström av brott två gånger. Och jag blev lite oroad för jag går i skolan långt bort tar minst en timme att ta sig hem om det finns bussar.[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Vilket fall som hest så var ström av brottet inte mer än 3-4min, och jag trodde det var lugnt för mamma kunde ju fixa allt med pumparna. Men så ringer hon igen och säger att doppvärmaren har spruckit!! Och något grönt skum flöt om kring vid ytan. Och det luktade vidrigt. Hon gjort det yttersta hon kunde och jag tog första bussen hem för att hjälpa henne..[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Men vi kunde inte tömma ut allt vatten utan en ny doppvärmare så vi fick fara från k-fors till Sollefteå för att köpa en ny innan vi kunde åter igen göra ett enormt vatten byte. (det finns förståss ingen akvariaffär i k-fors)[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Nån timme när vi var klar dog x-antal fisk som visade samma symtom som innan, slö sen bara död.[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Och jag gjorde hela veckan efter det vatten byten, så allt som kommit från droppvärmen skulle försvinna. Det var inte förr än två veckor efter doppvärman sprack dog den siste fisken.[/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Men jag har några tappra krigare kvar, vilket ger mig hopp att inte slänga ut akvariumet.[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Min krigare:[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]-En palletciklid.[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]-Två shalarer.[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]-Två bilbukar![/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman][SIZE=4]Har nån varit med om nått sånt här?[/SIZE] [/FONT][/SIZE]
#2 - 4 november 2008 12:13
Jag undrar om det är din doppis som är boven...
Hur länge har karet varit igång?
Vad hade du för fisk?
Filtrering?
Vattenbyte?
Vattentester?
Bilagor:
#3 - 4 november 2008 12:34
Jag var med om något liknande för några år sedan, doppvärmaren började typ koka :S Det här hände när vi var på semester så ingenting gick att rädda. När vi kom hem låg det bara massa döda fisk skelett kvar. Det fick mig att sluta med akvarium men nu ska det börjas igen :)
#4 - 4 november 2008 14:27
Har du haft koll på temperaturen? Doppisen kan ha varit sönder länge och värmt upp vattnet så dom dog.
#5 - 4 november 2008 15:02
JojjeN skrev:
Har du haft koll på temperaturen? Doppisen kan ha varit sönder länge och värmt upp vattnet så dom dog.

Precis, detta låter troligt.

Doppvärmaren kan även var orsaken till "strömavbrottet". Kan ha försvagats av tidens tand +/eller ovarsam behandling. Detta tillsammans med en trasig termostat kan ha spräckt värmaren som orsakat kortslutning. Vilket lett till att proppen gick, alltså ett brott av strömmen.
#6 - 4 november 2008 18:16
" [FONT=Times New Roman][SIZE=3]-Två shalarer. " [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]det var den roligaste felstavningen jag sett hittils på zoopet:D (antar att du menade Skalarer.) [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]För övrigt håller jag med om att Doppvärmaren skulle kunna vara boven.[/SIZE][/FONT]
#7 - 4 november 2008 20:11
Eller så skulle din mamma vara snäll och byta vatten efter strömavbrotten och glömde koppla ur doppisen i övrigt håller jag m ed ansjo och tycker det luktar som dåligt vatten pga överlast, du skriver 3 krigare men räknar upp 5 kvarvarande fiskar?

Vad har du för vattenvärden?
#8 - 4 november 2008 20:45
Om man har en lite svagare doppvärmare i watt än vad man brukar ha så är det ingen risk att vattnet kokar.
#9 - 4 november 2008 21:01
Lät trist. Har tyvärr aldrig varit med om en sprucken doppvärmare eller ens hört talas om det förrän nu. Låter konstigt och tro att doppvärmaren skulle ha spruckit pga ett strömavbrott då du har haft titdigare dödsfall vilket tyder på att den varit trasig en tid. Hur är den trasig, har du bilder på själva doppisen efter olyckan?

Men om den överhettades, borde du inte ha känt det när du fiskade upp dina fiskar att vattnet var lite varmt?
Hur gammal var doppvärmaren. Har du garanti kvar. Annars reklamationsrätt om den är yngre än 3 år och du inte har orsakat skadan förstås?!
#10 - 5 november 2008 09:30
de har alltid vare runt 26 grader i vattne och akvariumet är typp ett halv år gamalt. blir ett år i april. de vi kan inte fata är hur fan alla fiskar kan bara dö.
#11 - 6 november 2008 07:33
Lät trist. Har tyvärr aldrig varit med om en sprucken doppvärmare eller ens hört talas om det förrän nu. Låter konstigt och tro att doppvärmaren skulle ha spruckit pga ett strömavbrott då du har haft titdigare dödsfall vilket tyder på att den varit trasig en tid. Hur är den trasig, har du bilder på själva doppisen efter olyckan?

Men om den överhettades, borde du inte ha känt det när du fiskade upp dina fiskar att vattnet var lite varmt?

Hur gammal var doppvärmaren. Har du garanti kvar. Annars reklamationsrätt om den är yngre än 3 år och du inte har orsakat skadan förstås?!

Jag har ingen bild men, hela glaset som var runtom sprack.. Ungefär mitt på, så själva glaset var som en kupa där också var det där gröna kladet. Och det som värmer hängde kvar.
Den var inte överhettad, för vatten ligger som högst på 26 grader och det är inte ofta. Doppvärmaren var ett halv år gammal, hur skulle jag ha kunnat orsaka skadan som? Om jag har gjort något var det inte medvetet..
#12 - 6 november 2008 07:38
Gaffel skrev:
Eller så skulle din mamma vara snäll och byta vatten efter strömavbrotten och glömde koppla ur doppisen i övrigt håller jag m ed ansjo och tycker det luktar som dåligt vatten pga överlast, du skriver 3 krigare men räknar upp 5 kvarvarande fiskar?

Vad har du för vattenvärden?

Oj, Det ska inte vara nå tre, har skriv/läs svårigheter.. haft det ändas sen jag var liten. [:o]
Efter vatten byterna var vattnvärdet igen bra, men enligt han som gav mig råd så var det inget annant jag kunde göra. Men det var bra innan de sista dog.
#13 - 6 november 2008 20:03
Annars reklamationsrätt om den är yngre än 3 år och du inte har orsakat skadan förstås?!

Haken med reklamationsrätten är att efter ett halvt år ska man själv kunna bevisa att felet funnits på produkten från början vilket inte är så lätt. Det första halvåret ska säljaren bevisa att felet inte varit från början.

Jag har några gissningar till på vad som kan ha hänt:
Det kan även varit så med värmaren att du fått läckströmmar i karet,
effektivt sätt att döda på.
Det kan även förklara om ni haft elproppar som gått.(stod väl bara att strömmen gått, inte hur?)
När man har ström i vatten bildas bla klorgas, det kan också förklara dödsfallen.
#14 - 7 november 2008 07:44
flygrc skrev:
Haken med reklamationsrätten är att efter ett halvt år ska man själv kunna bevisa att felet funnits på produkten från början vilket inte är så lätt. Det första halvåret ska säljaren bevisa att felet inte varit från början.

Jag har några gissningar till på vad som kan ha hänt:

Det kan även varit så med värmaren att du fått läckströmmar i karet,

effektivt sätt att döda på.

Det kan även förklara om ni haft elproppar som gått.(stod väl bara att strömmen gått, inte hur?)

När man har ström i vatten bildas bla klorgas, det kan också förklara dödsfallen.

Men hur ska man kunna bevis om den var hel eller inte?
Han som jag har fått hjälpa av sa nått liknade om att ström som läckts ut ur. Strömmen gick när mamma tände lampan i vardagsrum, så det kan vara doppvärmaren som gjorde det..
#15 - 7 november 2008 08:14
Att strömmen går när man tänder en lampa är inte ovanligt om lampan gick isönder.
(när glödtråden bränner av i lampan kan den trilla ner ledarna inne i lampan och då får man en kortslutning som kan göra att proppen också bränner)

Jag tror inte på sambandet att tändning av lampan kan vara orsaken, därimot kan det vara droppen som fick bägaren att rinna över, det jag menar den strömmen som lampan dra i kombination med strömmen en delvis korsluten doppvärmare dra gör att proppen går.

Ni har ingen jordfelsbrytare i huset då? för den kan ju också få strömmen till att gå på ett mera logiskt sätt med en trasig värmare.

Är det så att du köpt en ny doppvärmare för ca 6 månader sedan ( det kan vara några veckor över , det heter "kommer med reklamationen inom själig tid") ,då ska du inte behöva lägga jobb på att bevisa något.
Då är det för dåligt av säljaren att inte fixa dig en ny, dessutom kan han funder på vad som är värt mest, goda kundrelationer eller att tjänat max på ett köp.
Dessutom tycker jag det är skäligt att du får rabatt på fiskar du köper för att ersätta de som dog, tur att ingen kom till skada, då kan man snacka om andra krav.

Jag kan ta ett exempel:
Jag köpte en vattentät engångskamera som jag tog bilder med på semestern.
Kameran var kass och bilderna blev också kassa.
Efter lite diskussioner fick jag pengarna tillbaka för kameran plus ersättning för bilderna (framkallningen)
Allt är en förhandling , det jag menar, ta diskussionen förutsättningslöst men ha argumenten klara och ta med en vuxen så ska du se att det fixar sig.
#16 - 7 november 2008 14:08
Gaffel skrev:
Eller så skulle din mamma vara snäll och byta vatten efter strömavbrotten och glömde koppla ur doppisen
Precis! en doppis spricker absolut inte annars;) Orsaken är nog den plötsliga uppstarten med hela önskelistan på en gång[:o]

Annons