Har använt medel i akvariumet! Vad göra?!

#1 - 16 oktober 2007 13:30
Hej! Gjorde det stora misstaget (inser jag nu) att använda bland annat glasrengöring till mitt akvarium. Det hade stått tomt länge och jag kunde inte råda bot på det med bara vatten, så nu är frågan...vad ska jag göra nu!? Vad är bästa sättet för mig att få bort allt medel som man eventuellt inte ser? (Det står forfarande tomt).:(
#2 - 16 oktober 2007 14:13
Hej Bubbelinan! Välkommen till Forumet!:)

Att skölja karet med vatten känns som en bra åtgärd. Spola och tvätta av - sug ur vattnet och gör detta ett par gånger så skall det nog bli bra!
#3 - 16 oktober 2007 14:14
Vad innehåller medlet?

Hur stort är akvariet? Får du plats med det i badkaret på högkant? I så fall skulle du kunna ställa det där och spola noga med ljummet/varmt vatten i typ 10 minuter, en kvart. Det borde få bort allt.

Eller vad säger ni andra?
#4 - 16 oktober 2007 14:15
Japp! Just så som Batski säger! Om karet är så litet, vill säga!:)
#5 - 16 oktober 2007 14:35
Ja karet är över 300 liter så jag tvivlar på att jag kan göra som det sist nämnda, så jag får som Max B säger skölja och tömma så gott det går.
Tack för svaren och välkomnandet! Verkar vara ett trevligt ställe det här *ler*
#6 - 16 oktober 2007 16:56
Glasrengöring brukar ju dunsta bort rätt snabbt, men naturligtvis blir det lite kvar.
Brukar det inte lukta rätt starkt av amoniak av sånna där medel, den lär iaf dunsta bort rätt omgående.
Tror inte du behöver göra så mycket mer än att fylla upp och tömma ur en gång. Gör du det 2 gånger så är du med största sannorlikhet safe.
#7 - 16 oktober 2007 17:18
Bubbelinan skrev:
Verkar vara ett trevligt ställe det här *ler*

Ja zoopet är ett grymt bra ställe om man vill lära sig viktiga saker om akvaristik och komma i kontakt med andra fisktokiga människor ;)
#8 - 16 oktober 2007 18:11
batski skrev:
Ja zoopet är ett grymt bra ställe om man vill lära sig viktiga saker om akvaristik och komma i kontakt med andra fisktokiga människor ;)

kunde inte sagt det bättre själv :p :)
#9 - 17 oktober 2007 08:27
batski skrev:

Galningar, m a o. :p

Hoppas det går bra med karet nu! Att du får bort alla eventuella kemikalier och så.
#10 - 17 oktober 2007 08:30
det finns dock en stor fara att man drabbas av akvariehybris och köper akvarium och fiskar i parti och minut...... :-)
#11 - 17 oktober 2007 11:05
Kensa skrev:
det finns dock en stor fara att man drabbas av akvariehybris och köper akvarium och fiskar i parti och minut...... :-)

Akvariehybris är en myt! :p

(Tre akvarier i gång och planerar två till...;))

Annons