Har Alla VÄLDIGT Tur? Eller Har Jag VÄLDIGT OTUR?

#1 - 9 augusti 2003 23:40
Har testat mig på att odla kampfisk med ingen bra början....
Första gången blev det inget, hanen gick i 6 dar och de hade helt säkert lekt men det blev inget av.
Andra gången med en ny Hona och en ny Hane.
Släppte i Honan som jag tror ej var lekmogen då (svårt att se på Henne). Dåp var Hanen en riktig "mjukis" mopt Henne.
Morgonen däörpå låg ett prysligt skumbo i ett akvariets hörn.
Lämnade dem åt sig själva en tid oh återkom på kvällen då Honan med söndertrasade fenor jagades genom hela akvariet då Hon närmade sig skumboet. Då var det bäst att flytta Henne, och jag antog att de lekt. Nu på kvällen har skumbot blivit allt mindre och snart finns det nog inte mer! [:-28]

VAD GÖR JAG FÖR FEL?

P.s. SNÄLLA! svara! jag blir bara så..... [:-118]
#2 - 10 augusti 2003 00:35
Det första man ska lära sig om man vill odla fisk är tålamod:)
#3 - 10 augusti 2003 08:19
Du kan ju testa med att lägga ner en hane och typ tre MÖRKa honor. Den som först blir lekmogen låter du gå kvar.
#4 - 10 augusti 2003 08:38
Ta det lugnt! Det viktigaste är att du ser till att de trivs, det är de minsta de kräver för att para sig..
#5 - 10 augusti 2003 09:06
Men de har parat sig båda gångerna, och honorna var ju då såklart lekmogna. Varför funkar det inte? [:-118]
#6 - 10 augusti 2003 09:08
HAr du sett när dom parat sig?
#7 - 10 augusti 2003 09:13
Japp. Första gången.
Andra gången var jag inte närvarande men de måste helt säkert lekt.
VARFÖR? SNÄLLA NI, VAD GÖR NI SOM ÄR SÅ "RÄTT"?
(Ni måste tala om hemligheten för mig...)[:-118][:-118][:-28]
#8 - 10 augusti 2003 09:55
Jag tycker fortfarande du ska lägge ner en hane och tre honor. Håll koll på vem han uppvaktar och om hon får vita ränder flytta dom andra.
#9 - 10 augusti 2003 11:32
Men igår la ja ner en hane och en hona, det var svårt att se om honan var lekmogen men det var hon tydligen.
Vad hjälper det att jag har 3 honor fastän de redan e lekmogna(elr iallafall blir).

Hur går det med dina yngel, för visst lekte din kampfiskar?
#10 - 10 augusti 2003 11:56
då väljer han en. det gjorde min kamphane men jag var dum nog att ta den som han inte tyckte om så mycket. Han byggde inte ens skumbo. Han slet sönder hennes fenor och då var hon inte leksugen.
Sedan la jag i den han tyckte om då (Han har vissat upp sig för henne och hon följer till och med efter honom i akvariet) Efter en natt var det massa skumbon och en timme senare var leken igång.
Mina yngel mår bra men hanen är trött och har tappat lite färg. :) Det är jobbigt att hålla kolla på 50 Busiga små yngel! I morgan ska jag nog flytta honom för vissa yngel kan simma på egen hand nu. :)

Kom i håg att du behöver rätt stort akvarium. Jag prövade med ett 8L. Det var katastrofallt! Honan kom inte undan! Men i 38L gick det bra.

Den här sidan är bra men tyvär är den på norska.
http://home.c2i.net/svein_antonsen/

Lycka till!
#11 - 10 augusti 2003 15:19
Vi har testat att odla kampfisk för första gången igår :) tog ur de andra fiskarna förutom 2 honor och hannen då, sänkte vattennivån och tog ur pumpen, åkte ner till festivalen här på stan och nu när jag har kommit hem igen så är det både ett skumbo och en massa vita prickar i det :) som hannen vaktar noga! ska ta ur honorna och släppa i dem i det andra akvariet nu! :) får hoppas det går bra! honan var tilltuffsad men inte så farligt ändå!
#12 - 10 augusti 2003 19:10
Jag tror inte jag får några ägg?

Hur kan det bli så?

(se man de vita prickarna tdligt eller?)
#13 - 11 augusti 2003 05:56
Vet faktiskt inte, vi såg de vita äggen direkt efter parningen, man bör nog se dem hyggligt bra för hur skulle annars hannen se dem o lägga upp dem i skumboet? :) de kan vara runt 0,5-0,8 mm ungefär som sitter bland luftbubblorna!
hannen är fullt sysselsatt med att lägga under nya luftbubblor och "peta upp" de vita prickarna om de skulle komma för långt ner! det är väl max några timmar kvar tills de kläcks nu om de gör det, dock kommer väl de små ynglena vara kvar i skumboet ändå vad jag förstår så vi får se hur det går!
iochmed att ditt skumbo försvinner så känner la hannen av att det inte finns några vita prickar i det och kanske sen ger upp... eller så kanske du har väldigt hårt vatten? har för mig att norrmannen på länken här ovan sa att det kan försvinna om man har för hårt vatten...
#14 - 11 augusti 2003 09:17
SNYFT!
Men hur?
Jag har nog inte sett några ägg.
Då är väll hanen där och vårdar som en galning HELA tiden antar jag, eller?
Är han/hon för ung?
ELLER VARFÖR?
*BUHU, jag som hade planerat det här så! SNYFT*
#15 - 11 augusti 2003 10:18
jag har inte en susning om hur gammal min är... det här är vårt första försök att odla dem och jag har haft den i ca 5 mån... var helt utvecklad när jag köpte den med så... honen något mindre..
Hannen viker inte av från boet alls nästan, släppte ner mat till han och han simmade ifrån och tog en bit o simmade tillbaks igen direkt, höll på så hela tiden tills han hade käkat lite.. första gången jag inte sett att han har käkat helt hysteriskt! vet inte hur det ser ut hemma nu.. är på jobbet så! men jag kanske hade tur! :)
#16 - 11 augusti 2003 10:39
Läste i en artikel att fikarna ska helst vara större än 5 månader. Därför inköpte jag en hane för ca ett halvår sedan och väntade tills nu.
Nu har deremot skumboet växt till sig igen.
men jag fattar inte, de måste ju lekt... inte för att jag sett det men om ni läser tidigare beskrivning så.....
Ska jag testa igen med min andra hane (som varit i lektidigare, men inget blev, jag har inga fler hanar än 2).
Och en helt annan hona som alrig varit i lek?
#17 - 11 augusti 2003 13:20
Ursprungligen skickat av Inge Ting

Läste i en artikel att fikarna ska helst vara större än 5 månader. Därför inköpte jag en hane för ca ett halvår sedan och väntade tills nu.

Nu har deremot skumboet växt till sig igen.

men jag fattar inte, de måste ju lekt... inte för att jag sett det men om ni läser tidigare beskrivning så.....

Ska jag testa igen med min andra hane (som varit i lektidigare, men inget blev, jag har inga fler hanar än 2).

Och en helt annan hona som alrig varit i lek?

#18 - 13 augusti 2003 18:40
Hei
Som en tidligere nevnte, du må ha tålmodighet!!!!! og selv om finnene blir frasar? fprtsett!! slik er naturen. Jeg har en limit på 3 dager. Husk å for dem godt 1 uke i forveien. Jeg har det siste året hatt 20 kull med snitt på 200 yngel pr kull, så har du tålmodighet skal dette gå bra. Problemet imidlertid er at når man kjøper fisk i zoo affærer vet man aldri hvor gamle fiskene er. Jeg avler på fisk som er fra 4 mnd og opp til 14 mnd, men så vet jeg også hvor gamle mine fisk er.

Du kan jo forsøke mitt system, som jeg synes er "idiotsikkert" (norsk .-) Jeg har nedtegnet punkt for punkt hvordan jeg går frem, og det har funket 100% for meg
Lykke til
Svein
#19 - 13 augusti 2003 21:13
Tack=)
Det blir inget den här gången heller.
Men hanen har nu byggt sig ett större skumbo så om två dar kan jag ju konstatera att det inget blivit och då ska jag i med en annan hona.

Annons