Att akvarieföreningarna har minskat är inget specifikt för akvariehobbyn, utan samma sak gäller för de flesta typer av föreningar.
Att antalet småaffärer har minskat är egentligen samma tendens som för andra branscher. Det är stordrift och nätet som gäller och för stordrift så kan man bara sälja sådant som har hög omsättning.
Dock som sagt så har det nog inte skett någon drastisk minskning i försäljningen av antalet akvarier - det är verkligheten runt om oss som har förändrats.
Och det där med tid - ju mer tid man har sparat med hjälp av datorerna, ju mindre tid har man över till annat!!!!
Lite som jag noterade förr i tiden i akvarieföreningarna (även i andra typer av föreningar) -
de som oftast hinner komma på möten, de som oftast kommer i tid till mötena, de som oftast tar på sig det mesta av arbetet i föreningarna etc. Underligt nog så är det de som har mest att göra i sitt övriga liv (har familj, ett krävande jobb etc) som är de som ställer upp i föreningarna, medan det däremot är svårare för de som "minst" att göra som hinner med föreningsverksamheten. Visst är detta underligt - men detta har varit en tydlig tendens.
Så om föreningsverksamheten minskar, så om antalet affärer minskar, så om utbudet i affärer minskar så är det faktiskt vårt eget "fel" eftersom vi har valt att helt följa med utvecklingen i samhället.
Jag själv har en viss erfarenhet av akvariehobbyn och har varit medlem i en eller flera akvarieföreningar i närmare 50 år. Hälften av dessa år har jag varit ordf. i föreningen, Jag har varit redaktör för akvarietidningar, Jag har ägt flera akvarieaffärer (bl.a. en som en gång var Europas då största) på 80-talet. Jag har haft en hobbyodling av akvariefisk. Jag är den som har genom tiderna har gett ut flest akvarieböcker på svenska. Jag har ägt grossistföretag på akvarieprylar i både Sverige och Tyskland på 90-talet.