Haplochromis Burtoni

#1 - 11 oktober 2006 02:10
Tror den har bytt namn efter detta, men som barn hade jag denna vackra munruvare i ett sällskaps akvarium bland större ungfödare och annat... om det var så klokt kan man fundera på, men som jag minns så gick det bra och fiskarna trivdes ihop.. men är denna från Malawi ? Då jag hade den så lekte den flitigt och vad jag minns var detta en trevlig och vacker fisk...
http://www.aquarist-classifieds.co.uk/directory/gallery_Haplochromis+Burtoni_0.php

Har ngn annan av er denna fisk o liknande erfarenheter att den går att ha bland större sällskapsfiskar ?
#2 - 18 oktober 2006 02:00
Tjoar lite i denna tråd igen jag startade för en tid sedan... är det inga som testat denna fisk ?
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 18 oktober 2006 06:40
Den återfinns vid malawisjön (floderna runt om).
Jag har haft den några gånger och tycker att det är en rätt elak jäkel.
#4 - 18 oktober 2006 22:57
Oj då... blir mer fundersam på hur jag kunde ha den i sällskapsakvarium bland en massa andra fiskar då.. ,men säkert på att det var just denna fisk och att det gick riktigt bra. Men kan det vara så att den inte visar sin aggressivitet om det inte är med andra Malawi... Jag som brukar säga att jag haft det mesta inom akvaristiken utom Malawi,, men här fanns ju en fisk jag faktiskt haft.. men jag tycker att hannarna är så vackra. I ngn av mina gamla akvarieböcker minns jag att den kallades Stor munruvare och på den tiden utan veta bättre gick jag o köpte den och hade den i ett sällskaps akvarium.. där den lekte flitigt och drog upp sina yngel..

Men hade du den i ett vanligt Malawi akvarium Kjell ?

Annons