Hapl. och rovmalawi VS mbunas

#1 - 2 oktober 2004 16:34
hej!

Har tänkt att köra igång ett 720L kar om ett tag och har varit inställd på att ha massa mbunas i det. Men efter att ha kollat runt lite i forumet så har jag blivit intresserad av haplisar och rovmalawi för de verkar så mystiska och så har man inte hört så mycket om dem.
T.ex på fiskar: Fossorochromis rostratus och Nimbochromis venustus men jag antar att det finns många mer fiskar inom den här kategorin som är intressanta och roliga.

Men min huvudfråga är iaf hur de beter sig o.s.v?
eftersom jag aldrig haft ett sådant kar eller sett något igång så skulle det vara roligt att höra Er åsikt !
Rör de sig mycket eller står de mest still ? slåss de mycket ? .....

Hur många fiskar rekommenderar ni till ett 720L?

Ge mig era åsikter och tankar!

mvh: Daniel.
#2 - 7 januari 2005 21:19
Verkligen ingen som kan ge mig lite tankar och funderingar kring detta ämne ? vet att det finns folk där ute som har stora skräckinjagande fiskar i sitt kar där hemma. :)
#3 - 7 januari 2005 23:31
Tja WhiZpEr.

Jag kan berätta att jag har en Haplis hane och en haplis hona i mitt förövriga mbunas kar. De är båda Hinderi red empress och du kan kolla min nedstående länk för att se hur de ser ut. De är anningen lugnare men glupskare än mina mbunas. Faktiskt lite tråkigare än mina mbunas men hanen e väldigt vacker att kolla på. Och när man släppt ned mat i karet så är det just de två som det är mest fart på.

Kanske hjälpte något.
Lycka till med Malawis!
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 7 januari 2005 23:37
Skulle nog vilja påstår att de beter sig ungefär som mbunas - dock lite sävligare kanske.

Sedan varierar det ju en hel del i temperament mellan de olika arterna.
#5 - 8 januari 2005 08:11
VARNING, detta inlägg innehåller fördomar om mbuna från en som inte själv haft dem! ;)
Jag har precis avvecklat mitt 600-liters Hapliskar, och detta inte pga att det var tråkigt eller jobbigt, utan helt enkelt för att mitt tanganyikaintresse tog över. Skillnaden som jag ser mellan Haplis och Mbuna-kar är att för mig är ett Mbuna kar en Orange-röd, vit-blå MC/OB soppa där man inte ser några fiskar utan bara suddiga varelser i spräckliga färger. I ett haplis-kar (i alla fall i mitt) var det lugnare och det etablerades erfter ett tag en "terrorbalans" där det flöt på ganska bra. Jag hade i mitt kar följande fiskar:
Dimidochromis compressiceps
Nimbochromis livingstonii
Nimbochromis venustus
Protomelas ornatus
#6 - 8 januari 2005 10:13
Tack för svaren !

Har väldigt mycket ångest med om jag ska ha massvis med mbunas eller bara ha haplisar och liknande.

gillar ju beteenden från båda delar....

Annons