OK! Har jag fattat det rätt att du har endast detta hantelpar, och några B-mollys i karet?
Ett 720 är ju fint tilltaget i storlek, speciellt med tanke på att Hantlarna blir större senare, så den biten verkar ju helt ok.
Inredning för övrigt är lätt att ordna till i ett såpass stort kar.
Jag har märkt, genom åren, att de förutsättningar vi själva tror oss veta vara bra för många fiskar ofta skjuter lite snett - eller rättare sagt - vi siktar lite snett, och man blir liksom förvånad när det inte hela tiden "limmar" som vi vill att det skall.
Det här ser vi många exempel på, framför allt med olika mindre ciklider som Apistogramma och inte minst Fjärilsciklider, här på forumet. Många har eller får en väldigt speciell uppfattning om hur Apistos och exempelvis Fjärilar fungerar (här spelar även inredning in) - mycket beroende på ibland helt vansinniga råd och tips - och blir besvikna när någon hane eller hona går Tuppjucks-Yoda mot en lekpartner - både vid parbildning, lek, yngelvård och senare under de faser där de inte har fortplantning högst på listan.
Många ciklider vill gå i mindre grupper som unga. Då utvecklas ett intrikat signalsystem och beteendemönster hos fiskarna - de får så att säga en artidentitet - nedärvd och latent förvisso - men är ändå viktig i utvecklingen.
Vi komprimerar ner stora ytor i våra kar, även om de är väl tilltagna, och "tvingar" många fiskar till lekbeteende. Även om en hane och en hona införskaffas är det inte säkert att de, så att säga "passar ihop", även om de ibland leker. Det är i detta skede vi "förmänskligar" ett djurbeteende som är väldigt komplext och som, även om det vid första blick verkar lättförståeligt, har många fler parametrar än vi kan ana.
Jag kan bara gissa mig till varför din hane och hona ibland verkar vara "sams" och ibland inte tål varandra. Men det här är ett beteende som är ganska vanligt i slutna behållare som akvarium - då fiskarna inte kan göra det de skulle göra i en naturlig situation. Vi har till att börja med enbart två individer (om jag fattat saken rätt?), och det kanske skulle behövas en liten grupp istället. Då hade flera individer kunnat mäta sig med varandra, hittat revirplatser att hävda, kunnat para ut med varandra och därmed hitta en bra "match" - och senare kunnat etablera fullbordad lek. Samtidigt skulle en naturlig hotbild infinna sig (de andra individerna i gruppen) som skulle innebära att parets beskyddarinstinker skulle förstärkas - inte mot varandra, utan istället utåt mot den övriga gruppen. Här spelar alltså karets storlek och även inredning (åter igen) en stor roll. Det bör finnas en fin balans mellan revir och övrig gränsdragning där andra fiskar utgör en hotbild och triggar parets skyddsbeteende, samt att de andra fiskarna inte hela tiden blir totalt undanskuffade.
Det är många grejer att fundera på oavsett om man kör mindre eller större kar - och väldigt ofta hjälper inte "många växter och en grotta" att skapa de nödvändiga betingelser som krävs för ett lyckat ciklidkar.
Hoppas att dina Hantlar kommer att trivas fint - det är vansinnigt mäktiga ciklider att studera!:)
- Det stämmer att det finns många diffusa variabler i den här ekvationen, men några av dem kända. Te.x det faktum att de här båda parats ut i en grupp redan, och alltså själva valt varandra. Eller rättare sagt, hanen har väl valt just den honan snarare.
Japp, endast fem fredliga BM utöver Hantelparet. Hantlarna verkar inte heller det minsta störda av eller irriterade på Mollysarna ens när de kommer nära.
En gång har lek lett till ägg. Dock var äggen borta en eller två dagar senare, trots föräldrabeskydd.
Jag tror - som du - att utrymmet egentligen räcker för ett par Hantelciklider. Den enda idén jag haft kring det här beteendet är att honan skulle vara oemottaglig för hannens uppvaktning vissa dagar, och att hannen då blir förbannad helt enkelt. Jag vet inte...men kan bara hoppas att hon inte stressas ihjäl av det (för mig som människa) irrationella beteendet från sin make.