Hantelciklider och växter?!

#1 - 8 september 2004 07:12
Nu har jag kommit till den punkten då jag måste välja!
Sälja min VF Hantelciklider för att kunna ha växter i akvariet eller köpa konstgjorda växter.
Har testat det mesta i växtväg som ska vara tåligt, men Hantelcikliderna fullkommligt massakerar allt.

Mitt problem är nu att de konstgjorda växter som jag har hittat är inte speciellt snygga.
Har varit på blomsteraffärerna där de säljer lite finare konstgjorda växter, men där säger de att de inte tål att stå i vatten under en längre tid. Och det blir ju ett probelm om man har tänk ha dom i akvariumet.

Är det ngn som vet ngn bra webbbshop eller liknanade som säljer konstgjorda SNYGGA växter för akvariebruk?
#2 - 8 september 2004 07:58
Mina VF hantlar äter glatt upp alla svärdplantor men låter cryptocoryne och anubias vara. Dessutom verkar de bli snällare mot växterna om jag matar med ärter.
mvh Daniel
#3 - 8 september 2004 08:11
Anubias och Cryptocorne har jag testat, det vara bara stumpar kvar efter ca en och en halv vecka.
Har testat att mata med pellets och räkmix, men inte med ärtor.
Daniel60 - ger du dom hela ärtor eller blandar du ut dom med ngt?
#4 - 8 september 2004 08:21
Mina hantlar är nu så stora att jag slänger i hela ärter. Ungfiskarna vill ha dem delade.
mvh Daniel
#5 - 8 september 2004 08:42
Du måste ge dom ett foder med mycke grönt i och i naturen är de bara rötter grus och sten där dom lever.
#6 - 8 september 2004 09:44
Den enda växt som fått vara helt ifred med hantlar när jag haft dem i olika omgångar, är Chrinum-lökar. Lökarna verkar vara helt osmakliga för alla växtätare jag haft. De små späda skotten på Anubias är rena delikatessen. Javaormbunkar har funkat sisådär, det tar bara lite länge tid för dem att tugga i sig dessa.

Jag matar mest med räkmix med ärtor o spenat. Kokt brysselkål är också en favorit för hantlarna.

/Hasse
#7 - 8 september 2004 09:56
Mina hantlar har massakrerat den ena crinumen. Tror dock att det berodde på att den stod på "fel" plats - precis där de tänkte leka.
mvh Daniel
#8 - 8 september 2004 12:03
Tro mig det är hel kört med Hantlar att ha växter ihopa med dom. Försökte i 2 år gick ej säkert lagt ut 2000:- på växter men dom käkade allt. Gjorde mig av med hantlarna och nu har jag hur mycket växter som helst.
#9 - 8 september 2004 12:38
det är bättre du säljer hantlarna så kan du köpa några zebra av mig! ;-)

//Daniel
#10 - 8 september 2004 17:00
Har ett foto från när jag köpt några växter till mitt 300L, med ett 30W-rör som belysning, samt fyra hantelciklider i. Växterna var väl relativt chanslösa.. http://filbunke.dyndns.info/hantel12.jpg
#11 - 8 september 2004 17:09
Hehe hade en stor hantel en gång jag med, försökt en hel del med växter.. Det slutade med att hanteln åkte ut ena dagen, vart lite less på han ;)

Annons